Jag har nog alltid tänkt tvärtom, att vi måste dela på utrymmena och att bilar måste vänja sig vid att det finns andra människor också, i alla fall inne i stan. Jag tycker om gångfartsgator där det är 20 i hastighet och alla trafikanter rör sig tillsammans.

Jag tycker inte om när städer använder gående/cyklister som farthinder, vilket jag tycker att det blir när man blandar olika trafikanttyper. Jag föredrar alla gånger en separat gång och cykelväg separerad från bilvägen.
 
Har lust att skiva att det är ditt ansvar om du blir påkörd men nu drar du med dej en annan som blir ansvarig för att kört på dej bara för att reflexer är fult🤯
Ungefär lika idiotiskt att inte bära hjälm för hjälm förstör frisyren🤯

Har en sånhär i väskan under mörka årstiden
https://cdon.se/sport-outdoor/refle...MsqmcST4F0OHANqDWaIaAoLKEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Va nej? Diskussioner om säkerhetssaker som reflexer och hjälm får väl ändå aldrig dras så långt att det är den överkördes/den som dog/(den som blev våldtagens) fel.

Och om man inte vill tänka så utan känner att det faktiskt är den överkördes fel så vill jag också bara säga att rådjur, katter och grävlingar har trots allt också kassa reflexer om de inte tittar rakt på en. Även om man kunde räkna iskallt med att alla människor har reflexer så kan man ändå inte köra som om allting som kan röra sig har dem.

Jag börjar alltid må dåligt när sådana här diskussioner till slut börjar tangera att folk utan hjälm/reflex förtjänar att dö. (det är därför jag skippat den här tråden tills nu).
 
Jag tycker inte om när städer använder gående/cyklister som farthinder, vilket jag tycker att det blir när man blandar olika trafikanttyper. Jag föredrar alla gånger en separat gång och cykelväg separerad från bilvägen.
Uhm farthinder? Känns som ett väldigt bilfokuserat synsätt, dvs att bilen är huvudperson i sammanhanget och personer som går eller cyklar är bipersoner.

På en gångfartsled är bilen (och cykeln) besökaren och de finns för att gående ska kunna röra sig över hela ytan (utan att hela vägen stängs av).

Längs med leder med högre fart föredrar jag självklart egen cykelväg. Men inne i stan -inte Stockholm eller Göteborg kanske, tycker jag allt att vi alla kan dela på utrymmet på de vägar där man inte ska behöva köra över 30 km. Som cyklist eller gående är jag inte ett farthinder utan en människa och en bil innehåller också den bara en människa som inte är viktigare.
 
Va nej? Diskussioner om säkerhetssaker som reflexer och hjälm får väl ändå aldrig dras så långt att det är den överkördes/den som dog/(den som blev våldtagens) fel.

Och om man inte vill tänka så utan känner att det faktiskt är den överkördes fel så vill jag också bara säga att rådjur, katter och grävlingar har trots allt också kassa reflexer om de inte tittar rakt på en. Även om man kunde räkna iskallt med att alla människor har reflexer så kan man ändå inte köra som om allting som kan röra sig har dem.

Jag börjar alltid må dåligt när sådana här diskussioner till slut börjar tangera att folk utan hjälm/reflex förtjänar att dö. (det är därför jag skippat den här tråden tills nu).

Jag tycker inte att vi behöver dra det så långt som att någon förtjänar att dö. Däremot tycker jag att det är en rimlig diskussion att kunna se fotgängare utan reflexer som vållande. Precis som cyklister har regler för lampor och reflexer kan fotgängare ha det.
I förlängningen kan således en fotgängare utan reflexer ses som vållande till trafikolycka och också bli skadeståndsskyldig till bilisten. (Tänk själv vilket trauma att köra på någon som faktiskt inte syntes!)

Att jämföra med djur känns lite orimligt. De är nämligen just djur, inte människor.
 
Uhm farthinder? Känns som ett väldigt bilfokuserat synsätt, dvs att bilen är huvudperson i sammanhanget och personer som går eller cyklar är bipersoner.

På en gångfartsled är bilen (och cykeln) besökaren och de finns för att gående ska kunna röra sig över hela ytan (utan att hela vägen stängs av).

Längs med leder med högre fart föredrar jag självklart egen cykelväg. Men inne i stan -inte Stockholm eller Göteborg kanske, tycker jag allt att vi alla kan dela på utrymmet på de vägar där man inte ska behöva köra över 30 km. Som cyklist eller gående är jag inte ett farthinder utan en människa och en bil innehåller också den bara en människa som inte är viktigare.

Nä, det är snarare ett väldigt gång- och cyklistcentrerat synsätt. När jag går och cyklar i stan (vilket jag gör ofta) vill jag inte användas som farthinder för att politiker och tjänstemän vill sänka hastigheten på en sträcka. Inte heller vill jag att mitt barn används som farthinder när hon cyklar och går i stan. Jag villatt både jag och hon kommer fram dit vi ska på ett säkert sätt och det känns aldrig säkert att dela utrymme med bilisterna.
 
Jag tycker inte att vi behöver dra det så långt som att någon förtjänar att dö. Däremot tycker jag att det är en rimlig diskussion att kunna se fotgängare utan reflexer som vållande. Precis som cyklister har regler för lampor och reflexer kan fotgängare ha det.
I förlängningen kan således en fotgängare utan reflexer ses som vållande till trafikolycka och också bli skadeståndsskyldig till bilisten. (Tänk själv vilket trauma att köra på någon som faktiskt inte syntes!)

Det är en oerhört märklig idé. Så du vill ha skadestånd för skadorna på din bil av gångtrafikanten du körde över, den som hamnade på sjukhus?

Inte ens den gången jag var tvungen att tvärbromsa för en student i svart helkroppsstrumpa som gömt sig bakom ett elskåp, hoppade fram och började hjula över övergångsstället (en annan student filmade), reflekterade jag ens över att jag skulle velat ha ersättning för skador på bilen om hon hade krossat min vindruta istället för att jag stannade.

Men jag hade kanske kunnat hoppas på att jag inte skulle blivit dömd för ett brott i sammanhanget dock. (inte helt hundra)

(En högersväng där det är grönt för gående och bilister samtidigt. Studenterna hade inte gjort sin research helt enkelt.)

Att jämföra med djur känns lite orimligt. De är nämligen just djur, inte människor.
Jag jämför inte. Jag menar rätt och slätt att bilföraren oavsett måste vara uppmärksam på individer som rör sig vid vägkanten. Om så bara för att skydda sin bil och sig själv mot olyckor. Även om alla gångtrafikanter har reflexer finns ändå rådjur som kan röra sig vid vägen. Så det hjälps inte, man måste ändå hålla uppsikt efter varelser utan reflexer. Även om det vore lag på att alla människor har det.
 
Min vinterjacka har ingenstans man kan hänga en reflex på lämpligt sätt. Den har två fickor fram men de sitter högt upp och med knäppet mot mitten av kroppen när fickorna är stängda. Finns ingenannanstans att fästa en reflex. Halvlång kappa. Jag hade velat ha reflexer som var en del av jackan för då hade jag iaf haft dem.

Reflexband runt arm eller ben? Eller helt enkelt hängreflexer fäst med säkerhetsnål?
 
Någonstans i tråden läste jag om stadsmiljö och gatubelysning. Får mig att tänka på när jag bodde på Södermalm i Stockholm och körde hem från stallet på kvällarna. Flera gånger hände det människor klev ut i körbanan på den breda gatan (Folkungagatan) iförda ljusa jackor och fullt med gatubelysning, och de syntes inte! Innan jag själv tog körkort tog jag för givet att jag syntes på grund av gatubelysning, men var och varannan kväll fick jag reflektera över hur fel jag haft.

Så reflexer och försiktighet är viktigt även i fullt upplyst stadsmiljö!
 
Det är en oerhört märklig idé. Så du vill ha skadestånd för skadorna på din bil av gångtrafikanten du körde över, den som hamnade på sjukhus?

Inte ens den gången jag var tvungen att tvärbromsa för en student i svart helkroppsstrumpa som gömt sig bakom ett elskåp, hoppade fram och började hjula över övergångsstället (en annan student filmade), reflekterade jag ens över att jag skulle velat ha ersättning för skador på bilen om hon hade krossat min vindruta istället för att jag stannade.

Men jag hade kanske kunnat hoppas på att jag inte skulle blivit dömd för ett brott i sammanhanget dock. (inte helt hundra)

(En högersväng där det är grönt för gående och bilister samtidigt. Studenterna hade inte gjort sin research helt enkelt.)


Jag jämför inte. Jag menar rätt och slätt att bilföraren oavsett måste vara uppmärksam på individer som rör sig vid vägkanten. Om så bara för att skydda sin bil och sig själv mot olyckor. Även om alla gångtrafikanter har reflexer finns ändå rådjur som kan röra sig vid vägen. Så det hjälps inte, man måste ändå hålla uppsikt efter varelser utan reflexer. Även om det vore lag på att alla människor har det.

Jag anser iskallt att den som utan reflexer kliver rakt ut i gatan faktiskt får skylla sig själv. Det är inte svårare än så. Det handlar om säkerhet för alla. Precis som att det finns många andra bestämmelser i trafiken, till exempel vilken sida man ska gå resp. cykla på.
Att ha uppsikt och kunna stanna i tid innebär också att jag måste få möjligheten att se hindret. Blir min bil eller jag själv skadad för att någon inte bär reflexer så tycker jag nog att det är rimligt med en ersättning.

De flesta fotgängare utan reflexer som jag stöter på är inne i städer/tätorter. I mitt fall generellt sett Malmö. Där är rådjuren väldigt ovanliga. (De räknar jag däremot med finns på vägarna vid stallet. Där kan jag oftast köra med helljus och vet att rådjur, harar och liknande är vanligt.)
 
Nä, det är snarare ett väldigt gång- och cyklistcentrerat synsätt. När jag går och cyklar i stan (vilket jag gör ofta) vill jag inte användas som farthinder för att politiker och tjänstemän vill sänka hastigheten på en sträcka. Inte heller vill jag att mitt barn används som farthinder när hon cyklar och går i stan. Jag villatt både jag och hon kommer fram dit vi ska på ett säkert sätt och det känns aldrig säkert att dela utrymme med bilisterna.
Ja ett gång och cyklistcentrerat synsätt passar bra i staden.

Din "användas som farthinder" antyder fortfarande att bilisten här är i centrum och den ende med rättigheter.

Gångfartsområde är inte inriktat på att använda människor som farthinder. Utan inriktat på att ge människor frihet att gå där de behöver gå.
https://www.transportstyrelsen.se/s...kregler/Gagata-cykelgata-och-gangfartsomrade/

Du får inte köra fordonet med högre hastighet än gångfart. Du får inte parkera fordonet. Du som är förare har väjningsplikt mot gående.
 
Jag anser iskallt att den som utan reflexer kliver rakt ut i gatan faktiskt får skylla sig själv. Det är inte svårare än så. Det handlar om säkerhet för alla. Precis som att det finns många andra bestämmelser i trafiken, till exempel vilken sida man ska gå resp. cykla på.
Att ha uppsikt och kunna stanna i tid innebär också att jag måste få möjligheten att se hindret. Blir min bil eller jag själv skadad för att någon inte bär reflexer så tycker jag nog att det är rimligt med en ersättning.

De flesta fotgängare utan reflexer som jag stöter på är inne i städer/tätorter. I mitt fall generellt sett Malmö. Där är rådjuren väldigt ovanliga. (De räknar jag däremot med finns på vägarna vid stallet. Där kan jag oftast köra med helljus och vet att rådjur, harar och liknande är vanligt.)
Ja det är ändå alltid där det till slut hamnar ;) min egendom är mer värd än ditt liv osv.

Det är så tråkigt att utveckling framåt, mot att det finns hjälmar och reflexer osv ska leda till att det blir de diskussionerna. Att mänskligt liv utan dessa ska börja betraktas som värdelöst.

(Det är ändå tur att vi kommit till andra slutsatser när det gäller att gå i kort kjol på stan och våldtäkter.)
 
Någonstans i tråden läste jag om stadsmiljö och gatubelysning. Får mig att tänka på när jag bodde på Södermalm i Stockholm och körde hem från stallet på kvällarna. Flera gånger hände det människor klev ut i körbanan på den breda gatan (Folkungagatan) iförda ljusa jackor och fullt med gatubelysning, och de syntes inte! Innan jag själv tog körkort tog jag för givet att jag syntes på grund av gatubelysning, men var och varannan kväll fick jag reflektera över hur fel jag haft.

Så reflexer och försiktighet är viktigt även i fullt upplyst stadsmiljö!

Absolut, i stadsmiljö är det oftast dessutom flera saker som distraherar en (lampo, skuggor, buskar, bilar o.s.v.) än vad det är på t.ex. en landsväg.
 
Ja ett gång och cyklistcentrerat synsätt passar bra i staden.

Din "användas som farthinder" antyder fortfarande att bilisten här är i centrum och den ende med rättigheter.

Gångfartsområde är inte inriktat på att använda människor som farthinder. Utan inriktat på att ge människor frihet att gå där de behöver gå.
https://www.transportstyrelsen.se/s...kregler/Gagata-cykelgata-och-gangfartsomrade/

Nä, inte den enda med rättigheter men "störst går först" ligger djupt i många bilister och jag vill inte chansa med varken mitt liv eller mitt barns liv. Vill politiker/tjänsteman att det ska in fotgängare/cyklister bland bilarna för att bilarna ska sänka farten så får de själva gå in där. Jag tänker undvika det. För jag litar inte på bilisterna. De flesta är skötsamma men det räcker med en idiot som tycker sig ha företräde framför en fotgängare/cyklist för att man ska dö.
 
Nä, inte den enda med rättigheter men "störst går först" ligger djupt i många bilister och jag vill inte chansa med varken mitt liv eller mitt barns liv. Vill politiker/tjänsteman att det ska in fotgängare/cyklister bland bilarna för att bilarna ska sänka farten så får de själva gå in där. Jag tänker undvika det. För jag litar inte på bilisterna. De flesta är skötsamma men det räcker med en idiot som tycker sig ha företräde framför en fotgängare/cyklist för att man ska dö.
Ja precis, den attityden "störst går först" måste helt enkelt bort. Den är inte ok.

Med det sagt räknar jag självklart alltid iskallt med att bilister har den attityden och skulle aldrig i livet följa högerregel (cykla ut och räkna med att en bil stannar om jag kommer från höger) eller huvudled med cykel. Men det är en sak. Att som bilist anse att det är ok att köra över människor utan reflexer och de ska skylla sig själva och helst få böter och straff och få betala min lackskada, som i den här tråden, är en helt annan sak. Speciellt som de är oskyddade och kan dö.

Men jag både kör, går och cyklar på gångfartsområden, med mitt barn och känner mig helt trygg. Dessutom finns de för att det är väldigt bra att kunna gå just där.
 
Senast ändrad:
Någonstans i tråden läste jag om stadsmiljö och gatubelysning. Får mig att tänka på när jag bodde på Södermalm i Stockholm och körde hem från stallet på kvällarna. Flera gånger hände det människor klev ut i körbanan på den breda gatan (Folkungagatan) iförda ljusa jackor och fullt med gatubelysning, och de syntes inte! Innan jag själv tog körkort tog jag för givet att jag syntes på grund av gatubelysning, men var och varannan kväll fick jag reflektera över hur fel jag haft.

Så reflexer och försiktighet är viktigt även i fullt upplyst stadsmiljö!

Här är ju visserligen det största problemet att folk kliver rakt ut i gatan, inte att de saknar reflex. Jag kör i centrala Stockholm jämt eftersom jag bor här, och nej man syns inte så bra som man tror. All belysning som finns bländar lite och det är definitivt svårt att se folk som springer över gatan hipp som happ. Men att se vilka som står vid ett övergångsställe och vill gå över är ju inga problem. Vi visst behöver du inte ha reflex i stan, om du håller dig på trottoarerna och går över övergångsställen på säkra sätt.

Jag har reflexer när jag är ute och springer, en utav mina löparjackor är till och med en varseljacka. Just för att jag rör mig snabbare över övergångsställen, cykelvägar mm.
 
Jag har en skärmaskin som skär ut olika mönster/text/siluetter i vinyl. Det finns vinyl som är reflex i olika färger. Den stryker man på sen.
Då kan man ju välja vad man vill ha för nått på sin jacka och i vilken färg. Den här älskar min systerson och ska få en mössa med den på.
Googla vinyltryck eller liknande, så hittar ni nog nån som säljer.

Jag säljer inte.
20191120_164327.jpg
 
Ja det är ändå alltid där det till slut hamnar ;) min egendom är mer värd än ditt liv osv.

Det är så tråkigt att utveckling framåt, mot att det finns hjälmar och reflexer osv ska leda till att det blir de diskussionerna. Att mänskligt liv utan dessa ska börja betraktas som värdelöst.

(Det är ändå tur att vi kommit till andra slutsatser när det gäller att gå i kort kjol på stan och våldtäkter.)

Den som väljer att gå utan reflexer är ju uppenbarligen inte så rädd om sitt liv. Således är det inte jag som gjort någon sorts bedömning i frågan utan det har den reflexlöse gjort helt på egen hand.
Att bära reflex tycker jag definitivt är ett ansvar man kan förväntas ta när man vistas i trafiken.

Att ens dra någon parallell till våldtäktsfall är faktiskt enbart tramsigt.
 
Jag älskar reflexer, nästan lite för mycket (om det ens är möjligt ;)). Jag har köpt reflexutrustning till medryttarhästen eftersom jag tyckte att det kändes lite läskigt att inte ha något alls som syntes på honom trots att vi på den tiden bara gick mellan stall och ridhus. För mig kändes det viktigt att synas från alla håll också, inte t.ex. Bara bakifrån. Jag har köpt reflexer till hund också när jag varit hundvakt då och då, och hade jag en egen skulle jag nog köpa mängder 😅

Till mig själv älskar jag också reflexer. Är enormt sugen på en sån där jacka som är helreflekterande grå, men har inte hittat någon optimal än. Standard för mig är att ha en sån där reflex man sätter runt ben/arm på varje ben och arm, och så har jag ett antal dinglande reflexer både på mina jackor och väskor. När jag ska gå ut för att t.ex. Promenera på kvällen har jag även reflexväst.

När jag jobbade på ett ställe som krävde kostymbyxor/blus/klänning av finare stuk körde jag på sånna här, för att de skulle passa lite bättre:

m01803_.jpg


Nu kör jag istället på roliga/söta reflexer som kompliment till arm/benreflexer. Regnbågar, planeter, katter, pingviner, dinosaurier. Nu för tiden finns det ju så himla mycket fina reflexer och jag vill ha typ alla :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp