Reg, regn, regn...

Saknar lite sandbotten (tidigare potatisodling) där jag bodde förut. Blev nästan aldrig lerigt oavsett hur mycket nederbörd det kom.
Här är det blött som in i...
men ändå behövs det mer vatten med tanke på grundvattnet. Kärret i skogen är tex inte heller något vatten i. Borde ju rimligen vara det med tanke på hur mycket det regnat.
 
Hos oss är det sjukt blött. Jag står inackorderad och stallets hagar är hemska just ur leraspekten. Min häst har dessutom behövs flytta ut ur sin vanliga hage på grund av skada och den hon går i nu är typ som en pool på vissa ställen. Hemskt!
 
Här är det lerpool vid grinden men okej i övrigt. En hel del sand i marken. Men vid grinden samlas som en sjö och är mer lermark. Står inackorderad.
 
I mitt stall där jag har mina hästar uppstallade är det rejält lerigt vid den primära grinden, där även sommarvattnet finns, samt där vi tills nyligen fodrat morgon/lunchhö. Inget extremt utan det är hästarnas hovar som blir leriga, men ändå så pass att stövlar behövs för att gå in där. Största delen av hagen är dock fin och lerfri.

I den andra hagen där min andra häst går på lösdrift har hagen klarat sig bättre. Upptrampat kring platserna där hästarna hänger mest och min ponny som går där har massa hovskägg som blir lerigt längst ned, men i övrigt klarar sig karlederna sig utan lera, skönt eftersom dom inte kommer in på box och kan torka!
 
Här har det regnat i princip varannan dag i några veckor och hagen är hemskt lerig vid grinden men resten av hagen ligger högre och där är det fortfarande bra. Jag brottas med att ”regn är bra för grundvattnet” och ”låt hagarna få torka” just nu..
 
Här är det sjukt blött. Min häst sjunker när hon står still, sedan får hon dra upp hovarna. Det skvätter om hovarna när hon går. De har som tur är en grusad hage och väljer att stå där hela dagarna. Men en tur ut att leta lite gräs blir det då och då. Hörde på radion att det regnat ovanligt mycket sista 3 månaderna och att grundvattnet är väl påfyllt, iallafall här på västkusten. Så nu får det gärna ta och sluta regna, lite minusgrader så hästarna kan få gå ut i andra hagar än i leran.
 
Lerigt vid grinden men hagen ligger i en backe så det täcker bara hovarna. Sen är det skog med endel bergsknallar i så där är ingen lera. Mycket bra hage för lösdrift :)
 
Såhär ser det ut vid grinden hos min häst, minns inte senast det var uppehåll en hel dag 😅
Det är fast under det blöta så han sjunker inte ner som tur är.
3 meter in är det ingen lera alls och hagen är hyfsat stor. Imponerad att marken håller så bra, speciellt med tanke på att de går ute 07 - 21

20191118_172935.jpg
 
Vi har lerigt vid grinden, dock är resten av hagen inte lerig utom vid ett foderbord (som vi inte använder just nu).
 
Såhär ser det ut vid grinden hos min häst, minns inte senast det var uppehåll en hel dag 😅
Det är fast under det blöta så han sjunker inte ner som tur är.
3 meter in är det ingen lera alls och hagen är hyfsat stor. Imponerad att marken håller så bra, speciellt med tanke på att de går ute 07 - 21

Visa bifogad fil 39953

Det är så det ser ut hos mig också, lerigt som tusan vid grinden men bara våt skogsmark resten.
 
Det är så det ser ut hos mig också, lerigt som tusan vid grinden men bara våt skogsmark resten.

Skogsmark är bra grejer.
Just att det att fast under leran så det inte går över hovarna gör att jag inte är så bekymrad.
Han står aldrig vid grinden annat än precis innan insläpp :)
 
Skogsmark är bra grejer.
Just att det att fast under leran så det inte går över hovarna gör att jag inte är så bekymrad.
Han står aldrig vid grinden annat än precis innan insläpp :)

Mina står lite väl mycket vid grinden, som jag nämnde i ett föregående inlägg, eftersom de ser gården bäst därifrån. Hade jag inte haft grind just där hade de nog stått just på denna plats ändå.
Men, även de kryper högre och högre upp i hagen när det är som värst.
 
Inte här ... en fin höst är kalla och klara dagar med löven kvar. Här faller löven snabbt och det blir grått, blött och skitigt i flera månader innan det kommer någon snö som ljusa upp. :(
Ja men precis. Utöver att det regnat alldeles för mycket saknar jag verkligen solen. Känner att jag behöver sol i mitt liv, men det är bara grått, grått. Och så ser det ut de närmsta 10 dagarna! 😭
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 255
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp