Regeringen- allvarligaste sedan andra världskriget

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0GJPWA/ukrainska-flyktingbarn-pa-vag-till-sverige

Mitt hjärta blöder, snälla finns det något sätt man kan hjälpa.

Är det någon som vet vart de kommer att anlända? Någon som vet vart man kan vända sig för att hjälpa?
De kommer om jag förstått det rätt, att hamna i en kristen... "församling", i Höör i Skåne. Konferensanläggning och aktivitetscenter, kristen församling vid namn Kingdom Center.

"Kingdom Center, som driver en konferensanläggning och ett aktivitetscenter utanför Höör, har haft ett samarbete med barnhemmet under tio års tid. Även den kristna välgörenhetsorganisationen Angel Wings samordnar evakueringen.

På konferensanläggningen finns plats för barnen och personalen, intygar Christer Segerliv."
https://www.hd.se/2022-02-25/80-tal...cBoT-SdlJuCPe-6hpv0-RKduE9NQcY4Nh1djm0MGaIdiE
 
Vill han ha kaffe eller te :angel:

Nä men knepig person och knepigt styre. Det bästa vore om någon rysk invånare eller grupp helt sonika tog livet av putte Putin. Alltså han bryr sig inte om sanktioner osv. Det har jag svårt att tro. Han vill ha mer och mer och mer. Ryssarna måste vara modiga och samla sig och avskaffa puttegänget. Skitsvårt. Men tänker att det är det ända rimliga att personen i fråga dör.
Finns inget som säger att det blir bättre av att Putin & Co tas av daga, det blev inte bättre när Lenin dog och Stalin tog makten. Ryssland och Sovjet har en lång och fin tradition av maktfullkomliga galningar, tyvärr.
 
Finns inget som säger att det blir bättre av att Putin & Co tas av daga, det blev inte bättre när Lenin dog och Stalin tog makten. Ryssland och Sovjet har en lång och fin tradition av maktfullkomliga galningar, tyvärr.
Nej Ryssland var knappast speciellt mycket mer demokratisk eller konstruktivt under Medvedevs tid som president.

(Putin har ju faktiskt inte suttit som president i 20 år).
 
Nej Ryssland var knappast speciellt mycket mer demokratisk eller konstruktivt under Medvedevs tid som president.

(Putin har ju faktiskt inte suttit som president i 20 år).
Jag tror ändå att eftersom framtiden ligger på yngre förmågor än Putin och hans föredettingar, förmågor som inte har vuxit upp som Putin och hans föredettingar, även om Ryssland inte är ett fritt land, så tror jag att det kommer att spegla av sig på hur landet kommer att styras i framtiden. Är dagens ryssar verkligen som ryssarna av i går så att säga? Det tror inte jag.
 
Jag tror ändå att eftersom framtiden ligger på yngre förmågor än Putin och hans föredettingar, förmågor som inte har vuxit upp som Putin och hans föredettingar, även om Ryssland inte är ett fritt land, så tror jag att det kommer att spegla av sig på hur landet kommer att styras i framtiden. Är dagens ryssar verkligen som ryssarna av i går så att säga? Det tror inte jag.

Tyvärr tror jag att de ryssar som kan komma i fråga som Putins efterträdare är inte ett dugg bättre för de är upplärda av det gamla gardet.

Ryssland under en tsar eller kommunistledare är lite same shit, different name. Det finns en stark och knepig historia där.
 
Jag tror ändå att eftersom framtiden ligger på yngre förmågor än Putin och hans föredettingar, förmågor som inte har vuxit upp som Putin och hans föredettingar, även om Ryssland inte är ett fritt land, så tror jag att det kommer att spegla av sig på hur landet kommer att styras i framtiden. Är dagens ryssar verkligen som ryssarna av i går så att säga? Det tror inte jag.
Ryssland har ingen riktig opposition. Bara en sån sak gör att det är svårt att rösta fram ett annat ledarskap än det Kreml informellt utser som efterföljare.

I kombination med utbredd korruption och förföljelse av oliktänkande är det SVÅRT att faktiskt bedriva politisk aktiviteter som är mot de styrande.

Liksom, det går inte att tänka sig att det ryska samhället fungerar som Sverige men lite annorlunda. Och att ryssarna bara måste rösta på nån annan så att det ska bli annorlunda.
 
Tyvärr tror jag att de ryssar som kan komma i fråga som Putins efterträdare är inte ett dugg bättre för de är upplärda av det gamla gardet.

Ryssland under en tsar eller kommunistledare är lite same shit, different name. Det finns en stark och knepig historia där.
Absolut, jag tror bara det kan komma att bli svårt att styra ett land som inte står enat, mer eller mindre, på ens sida. Jag tror att folket i Ryssland har kommit längre i utvecklingen än själva Putin och hans anhängare, så även om det tar tid så tror jag det blir mer positivt för varje ny ledare som hamnar där. För man kan ju rent praktiskt inte mörda varenda ryss som inte delar ledarens åsikt.
 
Om nån missat det så införde Ryssland för 10-15 år (?) sedan en lag som stämplar alla medborgarorganisationer som har internationella kontakter som typ underrättelseorganisationer/ spionorganisationer.

En sån sak gör det VÄLDIGT svårt att ha nödvändiga kontakter med väst för att få stöd (moraliskt, ekonomiskt...) och kunna bygga upp en stark organisation som behövs i valtider.
 
Absolut, jag tror bara det kan komma att bli svårt att styra ett land som inte står enat, mer eller mindre, på ens sida. Jag tror att folket i Ryssland har kommit längre i utvecklingen än själva Putin och hans anhängare, så även om det tar tid så tror jag det blir mer positivt för varje ny ledare som hamnar där. För man kan ju rent praktiskt inte mörda varenda ryss som inte delar ledarens åsikt.

Det sistnämnda har ett antal ryska/sovjetiska ledare gjort sitt bästa för att åstadkomma :crazy:

Men visst, det är absolut svårt att leda ett mer eller mindre splittrat land.
 
Lite, eller en stor del av problemet, är att de som är mer reformvänliga har en tendens att dricka dåligt te, springa på paraplyspetsar eller bara av ren klumpighet råka ta i något som inte var giftigt igår, men som är dödligt idag. Sen har ju många familj, släkt och vänner, som hockeyspelare mm där regimen vet var de anhöriga bor och lever, på begränsad tid och med regimens goda minne. En vardag även t ex kinesiska forskare i Sverige lever med.
 
Ryssland har ingen riktig opposition. Bara en sån sak gör att det är svårt att rösta fram ett annat ledarskap än det Kreml informellt utser som efterföljare.

I kombination med utbredd korruption och förföljelse av oliktänkande är det SVÅRT att faktiskt bedriva politisk aktiviteter som är mot de styrande.

Liksom, det går inte att tänka sig att det ryska samhället fungerar som Sverige men lite annorlunda. Och att ryssarna bara måste rösta på nån annan så att det ska bli annorlunda.
Även i ett land som Ryssland måste man ha den stora massan av folket med sig. Har man inte det är man ingen ledare. När massan utvecklas åt ena hållet och ledaren är en bakåtsträvare så tror jag att det krävs att bakåtsträvaren också börjar utvecklas, för att kunna få med sig sitt folk. Lite i taget.

Ryssland fungerar inte som Sverige liksom, men vad är Ryssland utan ett folk. Men visst, du har rätt, Ryssland kommer få en lika kass ledare som Putin, det har de ju alla varit så varför skulle något kunna bli bättre.
 
Lite, eller en stor del av problemet, är att de som är mer reformvänliga har en tendens att dricka dåligt te, springa på paraplyspetsar eller bara av ren klumpighet råka ta i något som inte var giftigt igår, men som är dödligt idag. Sen har ju många familj, släkt och vänner, som hockeyspelare mm där regimen vet var de anhöriga bor och lever, på begränsad tid och med regimens goda minne. En vardag även t ex kinesiska forskare i Sverige lever med.
Ja precis, men fungerar det på "den stora massan" i en befolkning? Med resten av världens som tittar på? Plötsligt halveras Rysslands befolkning pga dåligt te?
 
Även i ett land som Ryssland måste man ha den stora massan av folket med sig. Har man inte det är man ingen ledare. När massan utvecklas åt ena hållet och ledaren är en bakåtsträvare så tror jag att det krävs att bakåtsträvaren också börjar utvecklas, för att kunna få med sig sitt folk. Lite i taget.

Ryssland fungerar inte som Sverige liksom, men vad är Ryssland utan ett folk. Men visst, du har rätt, Ryssland kommer få en lika kass ledare som Putin, det har de ju alla varit så varför skulle något kunna bli bättre.

Vi kan önska att de får en bättre ledare. Men tyvärr har historien visat oss att det är svårt att få en demokrati i västerländsk stil att fungera i Ryssland.

Sedan ska vi också komma ihåg att det går inte att bedöma Ryssland med en västerländsk måttstock. Det är en kultur som i stora delar skiljer sig från vår.
 
Det sistnämnda har ett antal ryska/sovjetiska ledare gjort sitt bästa för att åstadkomma :crazy:

Men visst, det är absolut svårt att leda ett mer eller mindre splittrat land.
Ja, det är ju vanligt förekommande. Och ändå så demonstrerades det. I Ryssland. Mot kriget. Sätter en peng på att det var mycket yngre människor ändå som var modiga nog. Tänk om större delen av befolkningen står upp mot sådant? Blir det massgravar då eller får en ledare börja tänka i nya banor jämfört med Putins gamla spår?
 
En kulturskillnad mellan västliga demokratier och Ryssland är också hur man anser att makten är given ledaren.

I väst utgår grundlagen från att makten kommer från folket, "nerifrån". Ledaren ska tjäna folket.

I Ryssland utgår makten från Gud. Dvs "uppifrån". Folkets roll är att lyda sin ledare, som har ett gudomligt mandat.
 

Liknande trådar

Äldre På trettiotalet lade Hitler beslag på först Österrike, sedan en del av Tjeckoslovakien för att sedan ta hela. Detta trots protester från...
2
Svar
36
· Visningar
2 461
Senast: Oldie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp