Bukefalos 28 år!

Regeringen- allvarligaste sedan andra världskriget

Fast artikel 51 ger inte andra stater rätten att lägga sig i, och ger heller inte FN rätten att sända in styrkor för att avstyra en konflikt. Artikel 51 skyddar staters rätt till självförsvar genom att den stat som går till väpnat motstånd, efter angrepp eller preventivt, inte skall ”straffas” för det.
Jo men artikel 51 säger också att en stat har rätt att be om hjälp vid en attack.

Från en blogg om folkrätt:

"In Nicaragua, the Court identified three requirements for the existence of a right to collective self-defence. First, there must be an armed attack against a member State. Second, the State under said attack must declare to be the victim of an armed attack and, third, request the help of another State. The additional criteria of prortionality, and of a reporting obligation to the Security Council do not determine the existence of a right to self-defence, but rather whether the act of self-defence was carried out in accordance with international law. Non-compliance with one of the latter criteria would, therefore, constitute an additional ground of wrongfulness."

https://voelkerrechtsblog.org/de/collective-self-defence-or-just-another-intervention/
 
Jag tror att Putin väger in folkrättslig juridik ganska litet, och i praktiken kommer att se varje initiativ för att aktivt bistå Ukraina som en direkt krigsförklaring. FN-stadgan har nog tyvärr i det perspektivet begränsad relevans.
 
Jo men artikel 51 säger också att en stat har rätt att be om hjälp vid en attack.

Från en blogg om folkrätt:

"In Nicaragua, the Court identified three requirements for the existence of a right to collective self-defence. First, there must be an armed attack against a member State. Second, the State under said attack must declare to be the victim of an armed attack and, third, request the help of another State. The additional criteria of prortionality, and of a reporting obligation to the Security Council do not determine the existence of a right to self-defence, but rather whether the act of self-defence was carried out in accordance with international law. Non-compliance with one of the latter criteria would, therefore, constitute an additional ground of wrongfulness."

https://voelkerrechtsblog.org/de/collective-self-defence-or-just-another-intervention/

Det här är en omdebatterad i tolkningen av folkrätten. Så som Artikel 51 är formulerad så är rätten till kollektivt självförsvar är begränsad till ett gemensamt försvar när flera stater har attackerats, eller när en medlemsstat (t.ex. i NATO, EU eller FN) har attackerats. I det senare fallet så förväntas alliansen/unionen/organisationen snarare än individuella stater vara den som antingen agerar eller godkänner att annan stat agerar. Folkrättslig sedvanerätt tycks dock inbegripa att andra stater under vissa omständigheter assisterar (som att angripen stat accepterar eller bjuder in) assisterar utan godkännande från FN:s säkerhetsråd, men det är samtidigt omdebatterat.
 
Jag tror att Putin väger in folkrättslig juridik ganska litet, och i praktiken kommer att se varje initiativ för att aktivt bistå Ukraina som en direkt krigsförklaring. FN-stadgan har nog tyvärr i det perspektivet begränsad relevans.
Nej Putin struntar i internationella fördrag. Men omvärlden bör förhoppningsvis hålla sig till dem trots allt.
 
https://www.theguardian.com/austral...nces-china-for-offering-russia-trade-lifeline

Ukraina, NATO och EU är fucked. Om Kina stöder Putin så finns det inte mycket väst kan sätta emot. Vi är otroligt beroende av Kina, det visar covid om något. Det är ju prat om att försöka få bort Ryssland som ständig medlem av Security Council (vet inte vad det heter på svenska) eftersom det egentligen är Sovjetunionen som godkändes som permanent medlem och egentligen inte Ryssland. Men Kina kommer lägga in ett veto så det är också kört.

Kina följer utvecklingen noga så de vet när de kan invadera Taiwan. Vilka också är fucked.
 
Jag vet inte vad jag tycker omvärlden ska göra. Jag vill bara att någon sätter en kula i pannan på Putin snarast.

Tycker det är osmakligt att prata om elpriser och priser på drivmedel samt att oroa sig för sina pengar på börsen i nuläget. Blä.
Det var inget illa menat från min sida. Tycker det hela är fruktansvärt. Men ville skapa en tråd där vi kunde skriva fritt vad vi önskar omvärlden kunde göra. Men även hur Sverige kan bli påverkat.

Mycket har hänt sedan igår, då jag skrev inlägget.
Där o då var det militära mål som sprängts. Idag när vi vakna har deras missiler även träffar civilbefolkningen. Det hade de inte i min vetskap gjort igår när jag gjorde inlägget.

Jag mår fruktansvärt dåligt av det som sker i Ukraina. Känner mig fruktansvärt maktlös, o det var absolut inte mening att mitt inlägg skulle tolkas egocentrisk. Ber verkligen om ursäkt om så tolkats.
 
Det var inget illa menat från min sida. Tycker det hela är fruktansvärt. Men ville skapa en tråd där vi kunde skriva fritt vad vi önskar omvärlden kunde göra. Men även hur Sverige kan bli påverkat.

Mycket har hänt sedan igår, då jag skrev inlägget.
Där o då var det militära mål som sprängts. Idag när vi vakna har deras missiler även träffar civilbefolkningen. Det hade de inte i min vetskap gjort igår när jag gjorde inlägget.

Jag mår fruktansvärt dåligt av det som sker i Ukraina. Känner mig fruktansvärt maktlös, o det var absolut inte mening att mitt inlägg skulle tolkas egocentrisk. Ber verkligen om ursäkt om så tolkats.
Det är lugnt. Jag blir bara så trött, är med i några ekonomigrupper på Facebook och det är många som bara tjatar om börsen. Vem bryr sig liksom?
 
Är nervös nu.
Volodymyr Zelenskyj skriver tack till oss för hjälpen.
Pressträff 18.00.
Vad kommer Putin tolka det som, att vi lagt oss i? :nailbiting:
 
Jag börjar fundera om det här var ett extremt sätt att tvinga Ukraina att vara neutralt (eller iaf det som alternativ B). Dvs om det nu verkar som att Ryssland tappat fart i invasionen som en del källor säger så kommer ryssarna att förhandla och mot att de drar sig tillbaka så håller sig Ukraina utanför NATO och EU?
 
Det är lugnt. Jag blir bara så trött, är med i några ekonomigrupper på Facebook och det är många som bara tjatar om börsen. Vem bryr sig liksom?

Det var inget illa menat från min sida. Tycker det hela är fruktansvärt. Men ville skapa en tråd där vi kunde skriva fritt vad vi önskar omvärlden kunde göra. Men även hur Sverige kan bli påverkat.

Mycket har hänt sedan igår, då jag skrev inlägget.
Där o då var det militära mål som sprängts. Idag när vi vakna har deras missiler även träffar civilbefolkningen. Det hade de inte i min vetskap gjort igår när jag gjorde inlägget.

Jag mår fruktansvärt dåligt av det som sker i Ukraina. Känner mig fruktansvärt maktlös, o det var absolut inte mening att mitt inlägg skulle tolkas egocentrisk. Ber verkligen om ursäkt om så tolkats.

Jag syftade också på andra än dig TS i min suck över elpriser osv :)
 

Liknande trådar

Äldre På trettiotalet lade Hitler beslag på först Österrike, sedan en del av Tjeckoslovakien för att sedan ta hela. Detta trots protester från...
2
Svar
36
· Visningar
2 505
Senast: Oldie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp