Regeringen- allvarligaste sedan andra världskriget

Jag syftade också på andra än dig TS i min suck över elpriser osv :)

Det går ju faktiskt att vara bekymrad över Ukraina samtidigt som en är orolig för sin egen ekonomi och tillvaro, det ena utesluter inte det andra. Det är lite samma mekanism som att de svältande barnen i Afrika blir inte gladare eller mättare för att jag har dåligt samvete för att jag har middag.
 
Tack för svaret, varför tycker Kina det? Jag är inte insatt alls, därav dessa frågor.

Av historiska skäl, det går tillbaka till röran efter andra världskrigets slut samt det efterföljande kinesiska inbördeskriget. Kortfattat kan en säga att dagens Taiwan grundades av nationalister som förlorade inbördeskriget mot kommunisterna (Chiang Kai-shek vs Mao Zedong).
 
Senast ändrad:
Själv blir hans hot mot oss om vi går med i Nato en anledning för mig att gå med i Nato. Ryssjäveln ska fan inte bestämma över oss.

Jag instämmer (även om jag inte är odelat positiv till NATO). Även om det inte är produktivt är det iaf tillfredsställande att tänka det.

Stämmer det också att ukrainska militärer på Snake Island bad ryssarna dra åt helvete innan de blev dödade applåderar jag dem. Fan ta ryss:devil:
 
När Putin störtat Ukrainas regering (jag tror inte det är en fråga om om utan när) kommer Putin nöja sig eller kommer han fortsätta? Får han för sig att invardera Sverige är vi väl körda direkt.
 
När Putin störtat Ukrainas regering (jag tror inte det är en fråga om om utan när) kommer Putin nöja sig eller kommer han fortsätta? Får han för sig att invardera Sverige är vi väl körda direkt.

Det är inte helt okomplicerat att hålla ett land som har god stridsvilja och utrustning vilket Ukraina trots allt har (se tex på Norge under andra världskriget, det var ockuperat men tyskarna hade det inte lätt där). Min gissning är att Putin kommer att ha händerna fulla ett bra tag framöver.

Edit: Eller för den delen Sovjet vs Afghanistan...
 
Av historiska skäl, det går tillbaka till röran efter andra världskrigets slut samt det efterföljande kinesiska inbördeskriget. Kortfattat kan en säga att dagens Taiwan grundades av nationalister som förlorade inbördeskriget mot kommunisterna (Chiang Kai-shek vs Mao Zedong).
Taiwan (eller Formosa) var en del av Kina innan Mao. När Mao tog makten flydde den förlorande regeringen till Formosa.

Namnet Taiwan är inte vad de vill kalla sig själva. När jag kommunicerade med Taiwaneser runt millenieskiftet var det viktigt att kalla deras land Republic of China.
 
När Putin störtat Ukrainas regering (jag tror inte det är en fråga om om utan när) kommer Putin nöja sig eller kommer han fortsätta? Får han för sig att invardera Sverige är vi väl körda direkt.
Vill han ha kaffe eller te :angel:

Nä men knepig person och knepigt styre. Det bästa vore om någon rysk invånare eller grupp helt sonika tog livet av putte Putin. Alltså han bryr sig inte om sanktioner osv. Det har jag svårt att tro. Han vill ha mer och mer och mer. Ryssarna måste vara modiga och samla sig och avskaffa puttegänget. Skitsvårt. Men tänker att det är det ända rimliga att personen i fråga dör.
 
Taiwan (eller Formosa) var en del av Kina innan Mao. När Mao tog makten flydde den förlorande regeringen till Formosa.

Namnet Taiwan är inte vad de vill kalla sig själva. När jag kommunicerade med Taiwaneser runt millenieskiftet var det viktigt att kalla deras land Republic of China.

Ja, jag var kortfattad i mitt svar :D
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0GJPWA/ukrainska-flyktingbarn-pa-vag-till-sverige

Mitt hjärta blöder, snälla finns det något sätt man kan hjälpa.

Är det någon som vet vart de kommer att anlända? Någon som vet vart man kan vända sig för att hjälpa?
Har man möjlighet tycker jag absolut att man ska hjälpa i den mån man kan. Tänker du på familjehem eller liknande för dessa barn? Jag måste läsa på mer om just detta för att veta hur planen ser ut. Allt har ju ändå gått förhållandevis snabbt nu sista dagarna med evakuering osv
 
När Putin störtat Ukrainas regering (jag tror inte det är en fråga om om utan när) kommer Putin nöja sig eller kommer han fortsätta? Får han för sig att invardera Sverige är vi väl körda direkt.
Skulle inte säga att vi är körda direkt. Det skulle kosta en del åtminstone.


Jag har fö svårt för det här med att demoralisera vårt eget land. Man ska aldrig underskatta stridsvilja, kolla bara på talibanerna.
 
Varför tror du att vi är "körda direkt"?

Fascinerande att det ändå är så många härinne (sett åsikten förut) som verkar tro att vi har ett fluffigt teddybjörnsförsvar som viker ner sig handlöst vid ett hot utifrån.

Verkligen. Vårt goda rykte inom FNs fredsbevarande styrkor borde ju ha visat att det inte är så. De vi skickat i utlandstjänst är ju samma soldater som kommer att försvara vårt land om vi blir attackerade.
 
Varför tror du att vi är "körda direkt"?

Fascinerande att det ändå är så många härinne (sett åsikten förut) som verkar tro att vi har ett fluffigt teddybjörnsförsvar som viker ner sig handlöst vid ett hot utifrån.

Pga storleken på vårt land och befolkningen kontra Rysslands.
 
Det går ju faktiskt att vara bekymrad över Ukraina samtidigt som en är orolig för sin egen ekonomi och tillvaro, det ena utesluter inte det andra. Det är lite samma mekanism som att de svältande barnen i Afrika blir inte gladare eller mättare för att jag har dåligt samvete för att jag har middag.

Om det vore så väl i mina irl exempel jag var upprörd över när jag skrev 🙈
 

Liknande trådar

Äldre På trettiotalet lade Hitler beslag på först Österrike, sedan en del av Tjeckoslovakien för att sedan ta hela. Detta trots protester från...
2
Svar
36
· Visningar
2 461
Senast: Oldie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp