Registrering av arab

Sv: Registrering av arab

Det räcker ju med att de är där den dagen :angel:

Oavsett så är det inte ett alternativ att regga i ARAB.

nej. anmäler någon dig kommer det kosta mer än att regga i sverige från början. dessutom är du väldigt osmart som flera gånger skriver på internet om din oreggade häst och att du inte tänker regga henne, du har än så länge haft en jäkla tur att ingen har anmält det än...

Men orka skicka anmälningar på random folk som skriver på internet för en sådan sak :confused: Om folk väljer att inte registrera sina hästar av olika orsaker är det väl deras problem?

Finns viktigare saker att anmäla om man nu känner för att anmäla folk tycker jag :cool:

Det kanske måste till lite civil olydnad i detta fallet för att få någon att vakna och få till en förändring, vad vet jag?

Nu är jag duktigt förbannad...:mad: Jag har läst alla inlägg och jag kan bara konstatera, det jag tänkt själv, och det jag kommit fram till är att SAHF vill göra araben till "blåblods hobby" Dvs, de vill inte att en vanlig svensson ska kunna föda upp araber.

Hur kan det vara rimligt för dem själva ens, jag fattar bara inte.

Jag avvaktar med att regga min fölis tills allt detta ändras *I hope* Mitt sto är reggad och min hingst oxå. Hingsten har även blivit avelsgodkänd efter besiktning och den är verifierad av SAHF. En mycket kär flicka hoppade gladeligen över sitt staket, galopperade tvärs över markerna och hopp in i hingstens hage och vipps... jag har ett föl idag. Problemet, min hingst hade inte löst språngrulle av givna skäl, skulle inte avla på dem ännu.

Nu har jag en super fin hinstfölis, men han är inte reggad för det har jag inte råd med.

Ska jag kanske fixa pass iaf via SH och går det? Kan man flytta passet från SH till SAHF senare någon som vet...:confused: jag vet inte vad jag ska göra vill ju bara göra rätt för mig men till rimliga pengar.

En sak till, när man säljer en arab får man inte lika mycket som tex för en D-ponny utan kända föräldrar.. så arab är en förlust på många plan, de har lågt pris och är dyra att regga och fixa pass till. Suck, kanske dax att byta ras.

nej byt inte ras, men vad som skall goras tycker jag personligen, ar att arab ab maste lara sig att man inte lagger pa avgifter huller om buller for att de inte har pengar/har spenderat pengar pa ngt annat..
jag fortsatter under tiden att betala av min fina skuld, raknade ut att reggningen i sverige kostar mig dubbelt sa mkt som att flyga hit hastarna fran usa.. det ar inte ratt..
hade ocksa samtal med AHA, och de gapskrattade nar de fick hora prisexample.. trodde forstas inte det var sant..
OM man verkligen fick ngt for sina pengar, vilket man inte gor, hade det varit en annan sak. Men det ar synd att det skall vara som det ar.
allt vi kan gora ar att pressa pa ARAB ab att sanka priser till en niva som ar mansklig..

Om nu någon anmäler mig så hänvisar jag dem till uppfödaren. Det står i kontraktet att köpet endast genomförs om jag får fölungens pass. Detta har jag givetvis inte fått än.

Så då går det på dem, eftersom hästen, rent tekniskt inte ens är min än ;)
Och det är dessutom en olaglig handling att sälja en häst utan pass idag, så jag är inte speciellt orolig för egen del faktiskt.

Titta på bara på stoavgiften. SH tar 250:-/sto och Arab tar 800:-/sto :crazy: en liten nätt förtjänst på 550:-.
Som jämförelse:

ASVH får 300:- i stoavgift.
Russföreningen tar 300:-
Islandsföreningen tar 300:-
Haflingerföreningen tar 320:-
Irish Cob föreningen tar 250 :-
PRE-föreningen tar 250:-
Welsh-föreningen tar 250:-

Att priserna skiljer lite är kanske inte så konstigt, då olika förbund har olika kostnader. Men att ARAB tar 800:-/sto är ju bara galet dyrt.

Tyvärr så drabbar det ju i slutändan förbundet eftersom uppfödare väljer att antingen inte avla eller att registrera i annat förbund.

Men det är inte hela sanningen. ARAB har olika priser för olika människor.
Stoavgiften kostar 450 kr om HINGSTHÅLLAREN är medlem i SAHF. Är denne inte medlem så får stoägarna betala 800 kr.

Så det gäller för stoägare att kolla upp om den som har hingsten är medlem.

Helt absurt.

På grund av allt detta har jag tappat intresset och kastrerade en fullt avelsgodkänd hingst. Jag har insett att jag ändå inte kommer ha råd att avla på arab. Men jag har ju kvar mina renrasiga araber å de är underbara, synd att en förening ska kunna smutsa ner en ras så. Men en gång arab, alltid arab.. bara inte på papper till vilket pris som helst. :p

Vore det inte för att jag även vill att mina uppfödningar ska kunna starta arabgalopp så skulle jag aldrig regga i ARAB.

För distansaveln så räcker det utmärkt om de har pass från SH.

Men det är fullt möjligt att regga en arab hos SH, även om fölet har kända föräldrar? Jag är kanske dum med min fråga men har nämligen aldrig gjort detta tidigare.

Man kan regga hästen hos SH, men den räknas då inte som arab.
Om man ångrar sig (tex hästen blir finare än vad man trodde och vill avla renrasigt) så kan man alltid regga i arab senare!

Tack för hjälpen, då ska jag givetvis regga honom i SH så länge. Tack snälla än en gång.

Man kan regga hästen hos SH, men den räknas då inte som arab.
Om man ångrar sig (tex hästen blir finare än vad man trodde och vill avla renrasigt) så kan man alltid regga i arab senare!

Är du verkligen så säker på det?
Och kostnaderna då blir enorma, så det känns väl inte som ett bra alternativ i alla fall.

Jag har full tilltro till länsstyrelsen och att de kommer antingen tvinga ARAB att ta ner priserna, eller ta bort tillståndet att registrera hästar!

Framförallt med tanke på denna artikel:
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=514675

Att man får regga hästen som arab efter är jag helt säker på! De får inte enligt WAHO neka att registrera en renrasig arab.

Att man får regga hästen som arab efter är jag helt säker på! De får inte enligt WAHO neka att registrera en renrasig arab.

Samtidigt säger väl EU att hästen bara får registreras i ett förbund, och inte byta pass efter det?
Då går det väl inte att få arab-pass på hästarna, om de tidigare haft SH-pass.

Men det är ju inte passet som spelar roll, det är ju tillträde till stamboken!

För mig spelar det iaf ingen roll om det är "guld" ( ;) ) I passet eller inte, så länge hästen räknas som arab, och man får registrera dess avkommor som araber.

Att vänta på fällande eller friande för ARAB kan ju ta i bästa fall månader och i värsta år... och jag måste ha pass på min lille fölis, jag får nog ta risken att han blir fin och ev smällen då. Vad annat kan man göra om man inte vill betala tre ggr så mycket för det i ARAB.:confused:

Men innan Du bestämmer Dig så räkna på vad det kommer att kosta att registrera om honom. Även om priserna kommer att sänkas i ARAB så kan det mycket väl bli en dyr affär om först registrera i ett förbund och sedan byta.

Man kan ju resonera som så att SH-avgiften x 2 är vad det kostar om man skall registrera om och sedan jämföra denna med ARABs avgifter.

Lycka till

devere

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka