När min pappa dog var det bara jag och min syster.
Vi skötte bouppteckningen helt själva, då det inte var ett "komplicerat" fall, inga pengar utöver de på konton och lägenheten. De kostnader vi hade var de löpande som fanns iom lägenheten. Och såklart begravningskostnaderna som jag tror landade på 17000, och det var det billigaste alternativet som fanns vad gäller begravningen. När jag säger begravning menar jag ta hand om kroppen och ta den till krematoriet. Han kremerades och spreds på minneslunden utan vår närvaro. I det ingick förvisso att de kontaktade alla försäkringsbolag för att kolla om det fanns någon försäkring eller liknande där det kunde finnas pengar.
Det jobbigaste i processen var att betala räkningarna, då ingen bank gillar dessa "uppdrag" och att säga upp alla abbinnemang han hade då "vi inte var han" ... I många fall hjälpte det att ringa och säga att han dött, men många ville ha dödsfallsintyg mm.
Som sagt i vårt fall var det bara jag och min syster och vi kommer väldigt bra överrens så inga konstigheter vad gäller arbetsfördelning eller arvsskifte.
Är det fler syskon och om man inte pratar sen innan och bor längre ifrån varandra förstår jag om det inte är lika enkelt.
Men bouppteckningen som sådan är "i sak" bara att redogöra för vilka som äger dödsboet, och vilka tillgångar och skulder som finns i dödsboet. Den har sedan inget att göra med hur arvet fördelas. Men är det 4 barn och ingen fru /sambo i dödsboet och inget testamenterat så är det ju sedan efter allt är klart arvet delat på 4 som gäller, om det finns pengar kvar.