Bukefalos 28 år!

Regler angående hästhållning

Fillifjonkan

Trådstartare
vi har 2 shettisar, 1 Dponny och 1 stor häst. De går på lösdrift med en ligghall på 55 kvm samt har ett stall med 4 boxar (2st 10kvm, 1st 11kvm och 1 st 16 kvm).

Om jag köper en stor häst till, vad säger lagen om det ang utrymme? Är det ok med en 5:e häst eller krävs ytterligare möjlighet att kunna "stänga in" hästarna vb? Är det ok att låta shettisarna stå i samma box då (de är ju hyfsat stora) eller att man stänger in dem i ligghallen?
 
vi har 2 shettisar, 1 Dponny och 1 stor häst. De går på lösdrift med en ligghall på 55 kvm samt har ett stall med 4 boxar (2st 10kvm, 1st 11kvm och 1 st 16 kvm).

Om jag köper en stor häst till, vad säger lagen om det ang utrymme? Är det ok med en 5:e häst eller krävs ytterligare möjlighet att kunna "stänga in" hästarna vb? Är det ok att låta shettisarna stå i samma box då (de är ju hyfsat stora) eller att man stänger in dem i ligghallen?

Beror på hur stora de är: http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html
 
Förutom stl frågan, finns det möjligen andra hinder för att skaffa den 5:e? Typ om det räknas som verksamhet om man har 5 eller fler?
 
Förutom stl frågan, finns det möjligen andra hinder för att skaffa den 5:e? Typ om det räknas som verksamhet om man har 5 eller fler?

Du behöver ha ett tillstånd när du
ansvarar för tio hästar eller fler som är äldre än 24 månader, till exempel om du äger dem eller har dem på foder

  • hyr ut fyra eller fler hästar per år, till exempel turridningsverksamhet
  • föder upp fyra eller fler hästar per år
  • säljer fyra eller fler hästar per år från egen eller någon annans uppfödning
  • samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning
  • har ridskoleverksamhet
  • har yrkesmässig hästverksamhet.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...etermedhast.4.4b00b7db11efe58e66b8000332.html
 
Förutom Lovisaleonoras tabeller, har jag för mig att det skal finnas möjlighet för enskild plats/box för varje häst. Frågan är väl om enskild plats kan tillgodoses i ligghallen med godkända uppsatta väggar samt att övrig plats fortfarande tillgodoser måtten för resterande frigående hästar.
 
Tänk även på att förprövning kan tillkomma vid vissa åtgärder.

Citat från jordbruksverkets hemsida:

"Du behöver bara förpröva om antalet hästar, som ryms på fastigheten efter att åtgärden är klar kommer att vara 5 eller fler.
Oavsett hur många djurplatser du har på fastigheten behöver du inte förpröva

  • om du reparerar eller underhåller utan att ändra stallets planlösning
  • tillfälliga sjukboxar
  • tillfälliga boxar som uppförs i anslutning till tävling och som tas bort inom fem dygn från det att tävlingen är avslutad
  • ligghallar som rymmer högst 10 hästar (med ligghall menas ett stall med liggplatser för lösgående djur. Djuren hålls inte instängda i stallet utan kan själv välja när de vill använda det).
  • Du behöver heller inte förpröva om den enda åtgärden du ska göra i stallavdelningen är att uppföra en permanent sjukbox avsedd för 1 häst."
 
Ligghallen är ju definitivt stor nog och man behöver inte ha box till alla lösdriftshästar utan bara tillgång till sjukbox till en viss andel, jag undrar om det inte var 1/10 eller något sådant.
 
Suck, då kan jag inte köpa en femte utan att krångla till det.



Du behöver ha ett tillstånd när du
ansvarar för tio hästar eller fler som är äldre än 24 månader, till exempel om du äger dem eller har dem på foder

  • hyr ut fyra eller fler hästar per år, till exempel turridningsverksamhet
  • föder upp fyra eller fler hästar per år
  • säljer fyra eller fler hästar per år från egen eller någon annans uppfödning
  • samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning
  • har ridskoleverksamhet
  • har yrkesmässig hästverksamhet.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...etermedhast.4.4b00b7db11efe58e66b8000332.html
 
Men hur räknar du nu?
55 kvm ligghall rymmer ju 5 stora hästar.
Och så behöver du en sjukbox till det, du har 4.
Vad exakt är problemet?

Lovisaleonora la in bla detta
"Du behöver ha tillstånd när....
  • samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning"
 
Lovisaleonora la in bla detta
"Du behöver ha tillstånd när....
  • samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning"
Fyra har du ju redan så en femte spelar ju ingen roll i den punkten och äger/foder du alla hästar är det när du kommer upp i 10 hästar.
 
Lovisaleonora la in bla detta
"Du behöver ha tillstånd när....
  • samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning"
Fast du har väl redan fyra hästar? Så en femte gör väl ingen skillnad om jag förstår texten rätt. Större skillnad att gå från tre till fyra.
 
Fast menas det att det är tio egna PLUS de fyra man utfodrar??
Jag har aldrig fattat det där....
Alltså behöver man inte ha tillstånd om man bara har sina fyra egna??? Har trott att man måste ha för fyra eller fler i vilket syfte det än är, alltså oavsett om man äger eller ansvarar för eller hyser in???
 
Förutom Lovisaleonoras tabeller, har jag för mig att det skal finnas möjlighet för enskild plats/box för varje häst. Frågan är väl om enskild plats kan tillgodoses i ligghallen med godkända uppsatta väggar samt att övrig plats fortfarande tillgodoser måtten för resterande frigående hästar.

Nej.
Det behövs en box per tio hästar på lösdrift.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 209
Senast: Cambrie
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 281
Senast: Fiorano
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 603
Hästmänniskan Har så dåligt samvete hela tiden. Bor på egen gård. Har 3 hästar samt nu en människobebis. Hästarna går på lösdrift och trivs bra där, 3...
Svar
7
· Visningar
1 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp