Regler vid intrång på gården om hunden biter

Alltså egentligen så är lagen om strikt ägaransvar rätt solklar kan man tycka.
Men riktigt så enkelt är det inte heller. Jag som fött upp tjänstehundar och skyddstränade hundar har under några år rört mig i kretsar där hundar och ägare varit exponerade på ett visst sätt. Tex väktare, som faktiskt också går under samma lag. Likaså dessa hundar på fritiden.
Jag vet många fall där folk blivit bitna i situationer som intrång, hot, överfall och anmält. Det har alltid lagts ner. Ingen utredare driver dessa "man får skylla sig själv-fall" vidare.

Ville bara inflika detta att "strikt ägaransvar" inte är så strikt alla gånger.
 
Alltså egentligen så är lagen om strikt ägaransvar rätt solklar kan man tycka.
Men riktigt så enkelt är det inte heller. Jag som fött upp tjänstehundar och skyddstränade hundar har under några år rört mig i kretsar där hundar och ägare varit exponerade på ett visst sätt. Tex väktare, som faktiskt också går under samma lag. Likaså dessa hundar på fritiden.
Jag vet många fall där folk blivit bitna i situationer som intrång, hot, överfall och anmält. Det har alltid lagts ner. Ingen utredare driver dessa "man får skylla sig själv-fall" vidare.

Ville bara inflika detta att "strikt ägaransvar" inte är så strikt alla gånger.
Nu har väl även polishundar uppgraderats till tjänstemän, så våld mot en polishund i tjänst räknas som våld mot tjänsteman?
 
Alltså egentligen så är lagen om strikt ägaransvar rätt solklar kan man tycka.
Men riktigt så enkelt är det inte heller. Jag som fött upp tjänstehundar och skyddstränade hundar har under några år rört mig i kretsar där hundar och ägare varit exponerade på ett visst sätt. Tex väktare, som faktiskt också går under samma lag. Likaså dessa hundar på fritiden.
Jag vet många fall där folk blivit bitna i situationer som intrång, hot, överfall och anmält. Det har alltid lagts ner. Ingen utredare driver dessa "man får skylla sig själv-fall" vidare.

Ville bara inflika detta att "strikt ägaransvar" inte är så strikt alla gånger.
Det strikta ansvaret när det gäller hundar ligger inte i Brottsbalken utan i en annan lag och handlar om ett skadeståndsansvar, det är alltså inget polisen utreder.
 
Nu har väl även polishundar uppgraderats till tjänstemän, så våld mot en polishund i tjänst räknas som våld mot tjänsteman?

Jag pratar inte om polishundar utan privatägda hundar som väktarhundar, tävlingshundar men också familjehundar utan träning.

För några år sen blev en man överfallen här där jag bor. Han hade en Schäfer från en uppfödarkollega. Ren familjehund. Hunden bet de båda attakerande rätt rejält. Ägaren friades.
 
Poängen är att typ noll hundägare blir fällda där någon har utgjort ett hot så det strikta ägaransvaret är inte glasklart.
Menar du när det gäller om den som blivit biten stämt hundägaren för att få skadestånd eller menar du om hundägaren blivit friad från vållande till kroppsskada (eller liknade brottsrubricering)? De två fallen behandlas olika juridiskt.
 
Menar du när det gäller om den som blivit biten stämt hundägaren för att få skadestånd eller menar du om hundägaren blivit friad från vållande till kroppsskada (eller liknade brottsrubricering)? De två fallen behandlas olika juridiskt.

Jag vet inte vem som drivit vad alla gånger och på vilket sätt.
Men jag vet hundägare som svettats i väntan på att utredningar och rättsväsen ska säga sitt och som sen gått fria.
 
Jag pratar inte om polishundar utan privatägda hundar som väktarhundar, tävlingshundar men också familjehundar utan träning.

För några år sen blev en man överfallen här där jag bor. Han hade en Schäfer från en uppfödarkollega. Ren familjehund. Hunden bet de båda attakerande rätt rejält. Ägaren friades.
Jag ställde en fråga, om du inte vet svaret räcker det att säga det.
 
Jag ställde en fråga, om du inte vet svaret räcker det att säga det.

Men jösses. Du behöver inte bli otrevlig om jag missuppfattade din fråga eftersom jag inte nämnde polishundar i mitt inlägg :o

Som svar: ja, de har fått en bättre status och våld mot polishund räknas som våld mot tjänsteman.
 
Men jösses. Du behöver inte bli otrevlig om jag missuppfattade din fråga eftersom jag inte nämnde polishundar i mitt inlägg :o

Som svar: ja, de har fått en bättre status och våld mot polishund räknas som våld mot tjänsteman.
Absolut inte meningen att låta tvär, är bara så jäkla trött idag. Ber om ursäkt. :)
 
Mao han ger ett kort skall för att uppmärksamma oss vad som sker, och sen stannar han folk om inte vi kommer ut. Det nämns ingenstans i tråden om hur han stannar dom. Det är rätt irrelevant då tråden handlar om att jag söker fakta på vad som gäller ifall olyckan är framme. Hade det däremot handlat om hur jag skulle vilja träna bort det så hade jag skrivit mer detalj om vad som sker.

Fast ett kort skall och "stannar" okända så de inte törs gå in så är det såklart något mer i hundens sätt som gör att de inte törs.
Jag hade gått förbi om det inte funnits andra mer otrevliga signaler från hunden.

Och förvisso frågar du runt lite om något skulle hända så det kan knappast vara så "perfekt" som du beskriver.
 
Och förvisso frågar du runt lite om något skulle hända så det kan knappast vara så "perfekt" som du beskriver.

Mitt ord "perfekt" hör inte hemma i samma mening som "om något skulle hända".
Så jag vet inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg.

F.ö är det ett ämne som har diskuterats i några år, att vaktinstinkten skulle kunna utvecklas hos honom. Ingen hundkunnig på såväl brukshundsklubben, hundpsykolog med egna hundkurser, när han gjorde BPH eller MH-testledare har tyckt att det är något negativt om det skulle utvecklas så länge han kan sin gräns. Det är om han går över gränsen
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 246
Senast: nickan1
·
Övr. Hund Vi har ibland besök av andras hundar på tomten, både jakthundar som snurrat iväg från sitt spår, folk som har med sina hundar i arbetet...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Anders
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 623
Senast: Inte_Ung
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 830
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp