Bukefalos 28 år!

Rehab - praktik efter arbetsträning

hier

Trådstartare
Ja, nu har ju läst mina förvirrade trådar de senaste åren om min arbetsträning :p Dags för en till!

Nu står jag i ett limbo. Jag har arbetstränat de senaste 6 månaderna på ett bibliotek och trivdes ärligt talat inte så bra. Det enda stället jag blev bättre psykiskt av, och kunde gå upp betydligt mer i arbetstid på, var hästverksamheten jag var på förra hösten. Där kom jag upp i 50 % utan problem, kraschade sen på vintern när jag slutade, och nu på biblioteket klarar jag inte av mer än 15 tim i veckan för att jag inte trivs där.

Efter möte med FK och AMS igår fick jag en månads arbetsträning till godkänd.
De ville dock helst ha kvar mig på biblioteket eftersom de tror att jag kan få anställning där sedan - vilket inte stämmer, de anställer bara bibliotekarier. Men de tenderar ju att vara lite verklighetsfrånvända de där människorna.. :grin:

Jag berättade att om man nu ska ha det perspektivet - att en arbetsträning som kanske kan mynna ut i praktik måste leda till anställning för att bli godkänd, så har jag procentuellt och kompetensmässigt mycket större chans att få jobb som stallpersonal, om än en liten chans, men den finns ändå där, menar jag.

Är det ändå inte bättre att jag efter att ha blivit sämre och fått börja från början går tillbaka till den arbetsplats som jag mådde bättre av och som gav mig större arbetsförmåga?

Jag har ju också skrivit i en annan tråd att min tid på hästverksamheten har fått mig att verkligen vilja jobba i hästverksamhet. Om då arbetsträningen efter ett par månader kan gå över i praktik med aktivitetsstöd så får jag ju ännu mer kött på benen för att kunna söka jobb som stallpersonal senare. Det är väl ett rimligt mål att ha? Jag har försökt fundera på andra jobb, men inga av dem har känts bra för mig.
Jag har kontaktat gården jag var på förra gången, och de är positiva till att ha tillbaka mig. Är ju alltid tacksamt med en extra hand i stallet, liksom.

Så - ni som har arbetstränat - hur har ni gått vidare efteråt? Har ni fått möjlighet till praktik utan att det krävs att det leder till anställning?
 
Hej, vad är skillnaden mellan arbetsträning och praktik? Jag har arbetsprövat men det kallades praktik av arbetsplatsen...

Jag har än så länge inte haft några krav av fk/af...

Låter konstigt tycker jag att dom inte prioriterar hälsan din och att öka arbetsförmågan... Det låter som att du har varit tydligt med vad du vill dessutom, det gör det hela ännu märkligare tycker jag?!
 
Ja, jag har ju en väldigt klar målformulering - det har jag inte haft med andra funderingar kring vad jag vill jobba med. Men då får jag säga det till dem.

Arbetsträning är att man får bestämma antal timmar i veckan efter hur mycket man klarar av, och får rehabersättning av FK. Praktik med aktivitetsstöd verkar vara mer under förutsättning att praktiken ska leda till anställning. Sen är aktivitetsstödet extremt lågt, men det får jag väl ta om det innebär att jag får fortsätta på hästgården.
Sen var praktiken inte heller inriktad på att jag skulle lära mig så mycket som möjligt, som t ex de hade med praktikanterna från hästgymnasium.

Vad hade du för ersättning och vad praktiserade du som? Fick du jobb sen?
Jag tänkte också på om jag sen praktiserar med mål att lära mig så mycket som möjligt, så att det sen kanske finns chans till anställning med anställningsstöd till dem. De är i skrikande behov av extra personal, men har helt enkelt inte råd. Och om jag får jobba där och de inte behöver betala lön till mig, så får jag ju också extra mer referenser inför framtida jobbsökande i stall.

Ja, jag tycker också att de borde prioritera mitt mående, om jag mår dåligt går jag ju bara bakåt i utvecklingen.
 
Ja, jag har ju en väldigt klar målformulering - det har jag inte haft med andra funderingar kring vad jag vill jobba med. Men då får jag säga det till dem.

Arbetsträning är att man får bestämma antal timmar i veckan efter hur mycket man klarar av, och får rehabersättning av FK. Praktik med aktivitetsstöd verkar vara mer under förutsättning att praktiken ska leda till anställning. Sen är aktivitetsstödet extremt lågt, men det får jag väl ta om det innebär att jag får fortsätta på hästgården.
Sen var praktiken inte heller inriktad på att jag skulle lära mig så mycket som möjligt, som t ex de hade med praktikanterna från hästgymnasium.

Vad hade du för ersättning och vad praktiserade du som? Fick du jobb sen?
Jag tänkte också på om jag sen praktiserar med mål att lära mig så mycket som möjligt, så att det sen kanske finns chans till anställning med anställningsstöd till dem. De är i skrikande behov av extra personal, men har helt enkelt inte råd. Och om jag får jobba där och de inte behöver betala lön till mig, så får jag ju också extra mer referenser inför framtida jobbsökande i stall.

Ja, jag tycker också att de borde prioritera mitt mående, om jag mår dåligt går jag ju bara bakåt i utvecklingen.

Jag arbetsprövade på rehabiliteringspenning 9h/v, har nu sjukpenning igen och ska tillbaka på ngn form av arbetsprövning när jag mår bättre.

Jag har gått på aktivitetsstöd tidigare (lika högt som a-kassan)... Då testade jag studera tex och det var absolut inga krav utan hälsan först.

Antar att jag får sjukpenning/rehabpenning tills dagarna tar slut sen blir det aktivitetsstöd igen. Sen när a-kassadagarna tar slut tror jag ersättningen heter ngt annat? Jag fick välja mellan att gå på rehabiliteringspenning eller aktivitetsstöd nu när jag arbetsprövade.

Mig har dom bara pratat om hälsan först... Och att ta reda på vad jag klarar av osv.

När jag testade studera gick det under "motiverande rehabilitering"...

Det enda fk frågat är vad jag vill och hur mkt jag tror jag kommer kunna jobba i framtiden, vad mitt mål är. Antar såklart att dom precis som i ditt fall vill ha ut mig i arbete, men hälsan kommer först.

Det har nämnts något om att arbetsträning/praktik kan leda till anställning om man har tur, arbetsgivaren får ersättning/bidrag om de anställer... Är det kanske det dom antyder i ditt fall?

Din hälsa borde absolut vara prio, förstår inte alls hur dom resonerar?
 
Jag arbetsprövade på rehabiliteringspenning 9h/v, har nu sjukpenning igen och ska tillbaka på ngn form av arbetsprövning när jag mår bättre.

Jag har gått på aktivitetsstöd tidigare (lika högt som a-kassan)... Då testade jag studera tex och det var absolut inga krav utan hälsan först.

Antar att jag får sjukpenning/rehabpenning tills dagarna tar slut sen blir det aktivitetsstöd igen. Sen när a-kassadagarna tar slut tror jag ersättningen heter ngt annat? Jag fick välja mellan att gå på rehabiliteringspenning eller aktivitetsstöd nu när jag arbetsprövade.

Mig har dom bara pratat om hälsan först... Och att ta reda på vad jag klarar av osv.

När jag testade studera gick det under "motiverande rehabilitering"...

Det enda fk frågat är vad jag vill och hur mkt jag tror jag kommer kunna jobba i framtiden, vad mitt mål är. Antar såklart att dom precis som i ditt fall vill ha ut mig i arbete, men hälsan kommer först.

Det har nämnts något om att arbetsträning/praktik kan leda till anställning om man har tur, arbetsgivaren får ersättning/bidrag om de anställer... Är det kanske det dom antyder i ditt fall?

Din hälsa borde absolut vara prio, förstår inte alls hur dom resonerar?

Nej, jag förstår inte heller hur de resonerar. Efter kraschen i vintras fick jag börja om, jag kom i maj slutligen upp till 15 h/veckan, jag sa att jag skulle öka på under sommaren men jag har mått så risigt så jag har inte klarat av öka. Då blev jag nästan utskälld och fick höra att "det har ju gått fyra månader utan att något har hänt!".

Jag känner mig så omyndigförklarad :( På mötet igår lyfte de luren och sa "men då ringer jag biblioteket och förlänger en månad" - och där fick jag ta mod till mig och säga STOPP, jag vill inte tillbaka dit.

Vi ska planera in ett möte med min läkare också, men jag har en ny läkare så där är inte kontakten heller inte så god. Och handläggarna är också nya och träffade mig för första gången också igår. Det är mycket rörigt nu.

Jag skulle helst vilja undvika praktik med aktivitetsstöd, eftersom aktivitetsstödet är på ca 3500/mån efter skatt, och det kan jag ju inte leva på. Men om jag vill jobba i hästverksamhet måste jag ju ha praktik och lära mig mer så jag kan söka jobb som det sen. Rehabersättningen är lika mycket som sjukersättningen, men pga utmätning hos KF så får jag ändå bara ut 7000 kr/månad. Och det är med nöd och näppe att jag klarar mig på det. 3500 räcker ju inte ens till hyran.

Ja, jag tänkte om det kunde finnas möjligheten att den här gården kan anställa med lönebidrag, hela lönen får de inte ersättning för, men jag tror att det åtminstone är 65 %. Förra året blev jag erbjuden sommarjobb hos dem, så viljan finns.
 
Jag tror det som kan hjälpa dig är om läkaren skriver vad som är lämpligt och olämpligt för dig, skriver att du "inte får" vara på biblioteket... För som sagt det är ju stor skillnad på arbetsförmåga och hälsa om man är på ett ställe man verkligen vill vara på. Och hela dygnet ska ju gå ihop, det ska dom ju ta hänsyn till...

Går du till VC? Får du någon hjälp via vården utöver läkarbesök?
Jag går till psykiatrin och har väl kommunens vassaste läkare, går man till denne kanske dom inte vågar göra annat än tassa på tå...

Du är inte med i a-kassan antar jag då du får ut 3500 kr? Jag fick ca 5000 kr innan jag varit med ett år och fick lönebaserat.
 
Så - ni som har arbetstränat - hur har ni gått vidare efteråt? Har ni fått möjlighet till praktik utan att det krävs att det leder till anställning?

Jag arbetstränade på två ställen. Det var aldrig något krav på en anställning efter tidsperioden. Det enda arbetsträningen var till för var att jag skulle testa mina gränser, hitta lite självförtroende och känna att jag var på väg tillbaka.

Ena stället var bara tänkt som en mental förändring för mig medan den andra var lite mer seriös. Dock visade det sig att det andra stället inte alls var bra pga chefens lite väl nyckfulla beteende... Det slutade med att jag havererade totalt psykiskt och jag avbröt det hela rakt av. Det var aldrig tal om att trycka ut mig eller kräva ut mig på ett nytt ställe direkt utan vi (FK, AF o jag) tyckte jag skulle backa hem, vila, o börja om när jag mådde bättre.

Har du kommit i kontakt med en SIUS-coach på AF?

Jag hade som regel att alltid ha någon med mig på alla möten med AF, FK o läkare. Allt för att få hjälp med minnet och att stå på mig i vad jag klarar av. Är det något som du har tänkt på?
 
Absolut borde jag ha med mig någon på mötena. Det är så mycket information och jag sitter mest bara där med ångest.

Ang kontakt med psykiatrin: ja, jag har precis bytt mottagning, träffat min nya läkare en gång i april, sen har jag inte tid hos dem förrän nästa vecka igen, men då hos en psykolog som ska utvärdera mig för sjuhundraelfte gången, eftersom de inte anser att KBT-terapi är lämplig för mig, och på den mottagningen arbetar de enbart med KBT.
Handläggarna på FK och AMS sitter mest och pratar mediciner, som om det skulle finnas något mirakelpiller som direkt kan få mig fullt arbetsför och happy go lucky.

Nä jag är in't bitter.

Vad är en SIUS? @Squie
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 108
Senast: Gnist
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 355
Senast: Cocos
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 941
Senast: Saeta
·
Skola & Jobb Jag har aldrig sökt ett jobb på det normala sättet (alltså med ansökan, CV, personligt brev, intervju och sånt) utan de anställningar...
2
Svar
25
· Visningar
2 736
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp