Rejäl galla efter sårskada?

K

Kokopelli

Veckan för midsommar skrapade mr Kokopellihäst upp en till ytan synes minimal sårskada på höger bak precis under där hovskägget skulle ha suttit om han hade haft något. Han har tvångstankar och varje år på bete MÅSTE han bara skada sig nånstans. Ett pyttesår stort som en lillfingernagel och jag upptäckte det inte ens första dagen utan noterade bara att han var onödigt gallig i det benen. Eftersom det var dag två på betet tänkte jag att det var foderomställningen...
(Ett år skar han upp ett stort sår över ögat som fick sys :crazy:)
Dag två var han dock rejält svullen och varm från hoven upp till kotan och jag upptäckte då det lilla fjuttiga såret.

Tvättade och pillade så gott det gick men kunde inte upptäcka nån flisa åtminstone inte av större mått eller nåt annat. Såret var dock envist och han blev värre och värre öm och rejält tjock vilket kulminerade på midsommarafton :mad:. (Naturligtvis :mad: blir era hästar sjuka på vardagar? Har veterinärerna överhuvudtaget kunder på vardagar?).
Ingen feber dock och ingen hälta annat än en viss stelhet i svullnaden.. Eftersom han lätt får lymfangit red jag en skrittur alt. promenerade varje dag under denna tid och då gick svullanden tillbaka.(det var min midsommar i spöregn)
Ringde rådgivningen på Agria på midsommaraftonen som sade att jag skulle ha bandagerat med nåt desinficerande och hålla koll på hälta och feber eftersom det troligtvis var en infektion i såret. (Hur fan det kan gå till i detta minisår? Men hästar kan...).

Måndagen efter helgen var såret ok, ömheten och sårsvullnaden borta. Men kvar är en ganska stor galla vid senskidan på det benet. Den ändrar sig inte vare sig han står eller när jag rider. Jag kan inte märka nån hälta men det kan ju vara svårt ibland att märka på ett bakben, särskilt eftersom Kokopelli är lite struttig i största allmänhet även utan gallor och sårskador.

Ringde distriktsveterinär för ca en vecka sedan men fick ett ganska oengagerat svar (sommarvikarie) att de inte kunde göra något och att "de där senskidesgallorna är knepiga". Det var i så fall klinik som gällde för utredning.
- Kan det vara nåt efter skadan, frågade jag.
- Ja, det är inte omöjligt. punkt.
- Jaha. Kan jag inte göra nånting åt det, undrade jag.
- Nej. Bara han inte är halt eller har feber så får du avvakta....

Slut samtal.

Nu frågar jag denna kunskapsbank istället för vikarien på distriktet. Kan jag verkligen inte göra något åt den här gallan? Och varför är gallan kvar? Hur orolig ska jag vara?

Att åka till klinik 13 mil enkel resa för utredning när han inte är halt känns inte så värst aktuellt.
Ibland tänker jag att det var korkat av mig att rida, fast vem vet hade jag inte ridit de där skritturerna kanske det hade blivit riktigt illa? Svullnaden benengick ju ner då.

Gallan däremot verkar ha intagit nåt slags status quo, den går varken upp eller ned.... :confused:

Än gång en orolig Kokopelli Mana.
 
Hmm la du något våtvärmande , dvs desinficerande omslag under en längre tid??

De där små såren kan ställa till med djävulskap.

Kan kanske vara försent att göra det nu men svårt att avgöra då jag inte stt hästen.

Men att lägga våtvärmande över nätterna max 8-12h. Tag massor av bomull så det täcker som en pad över hela skenan, kotan. Dränk in det i alsolsprit och lägg/täck över en plastbit , gladpack eller plastpåse. Linda över och låt vara i dessa timmar. Tag sedan av o låt lufta benet en halv dag. Gör samma sak igen nästa natt eller dag, vilket som passar dig.

Håll på max i 5 dagar ingen förbättring så kontakta veterinär.

Det här ska göra att omslaget drar ur alla bakterier som samlats i ev sår samt tar ner svullnader.

Lycka till!
 
Tack för ditt svar.

Jag lade bara detta bandage så länge själva inflammationen i såret kvarstod ca 3-4 dagar. Sedan slutade jag.

såret är nu borta och läkt för länge sedan men om jag förstår dig rätt skall jag ändå fortsätta med bandagen för att få cirkulation och sprutt på den där gallan?
Eftersom han går på bete är inte bandage lockande men jag skulle kanske göra ett försök ändå eller kan jag vänta tills han kommer hem tror du?
Jag ska försöka ta hem honom så snart det bara går, väntar endast på att det helvetesregnandet skall upphöra så att det kommer in hö som jag kan köpa.... :-(. Då blir det enklare att prazzla med bandage när jag har honom under uppsikt hela tiden. Jag är ingen fena på bandage och är rädd för trazzel i hagen.

Kokopelli Mana
 

Liknande trådar

Hästvård hej! I tisdags så åkte jag till veterinären med mitt 18 åriga varmblodssto. Hon var svullen i hasen vä bak. En månad tidigare hade hon...
Svar
13
· Visningar
971
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 707
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 848
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp