Reklamera häst?

Många hoppar upp i farten samt är smidigare och snabbare än gemene svensk 😁
Inte så konstigt att en känslig häst kan bli lite upprörd med en halvklunsig ryttare som grejer och styr,hästen ska stå helt still vid pall och så stressar ryttaren upp sig om hästen är lite otålig och sen är cirkusen igång 😁
Har du stor erfarenhet av irländska ryttare?

För mig låter det lite osannolikt att detta är brukligt, men jag kanske har fel?

Vad är din erfarenhet @Ramona ?
 
Har du stor erfarenhet av irländska ryttare?

För mig låter det lite osannolikt att detta är brukligt, men jag kanske har fel?

Vad är din erfarenhet @Ramona ?

Det som verkar vara brukligt/vanligt är väl att många av de irländska hästarna generellt har en lägre utbildningsnivå utifrån vår måttstock. Sen har de en del annat som är positivt t.ex. ridits mycket ute.

Att kunna stå still vid uppsittning är något som man lär hästen att göra. Så tror inte att t.ex. svenska ryttare skulle vara "långsamma" utan snarare att vi ofta lägger den tiden på att utbilda våra hästar till att kunna stå still för att det är bra utifrån våra förutsättningar. Det skulle t.ex. funka mindre bra med 12 ridskolehästar i ett ridhus som ryttarna måste hoppa upp på i farten.

Har sett hästar som tävlas på hög nivå där ryttaren mer eller mindre hoppar upp i farten. Förklaringen har då varit att man inte brytt sig om att lägga ner tiden på att stå still utifrån hur hästen funkar i övrigt och att det är så mycket annat man ska hinna utbilda hästen i på den nivån.
 
Många hoppar upp i farten samt är smidigare och snabbare än gemene svensk 😁
Inte så konstigt att en känslig häst kan bli lite upprörd med en halvklunsig ryttare som grejer och styr,hästen ska stå helt still vid pall och så stressar ryttaren upp sig om hästen är lite otålig och sen är cirkusen igång 😁

Tror generellt lite för många (mig inklusive) har fel teknik när vi sitter upp. Man hänger för mycket i sidan t.ex
Vet inte vem det är som tagit upp det innan men man borde träna mer på just uppsittning här i sverige. Tror det var i samma veva som folk hoppa upp utan sadelgjord
 
Tror generellt lite för många (mig inklusive) har fel teknik när vi sitter upp. Man hänger för mycket i sidan t.ex
Vet inte vem det är som tagit upp det innan men man borde träna mer på just uppsittning här i sverige. Tror det var i samma veva som folk hoppa upp utan sadelgjord

Det tror jag med 😅
Jag tillhör själv de klumpiga och långsamma. Med ihopskruvad fot finns det inte en chans att jag skulle kunna studsa upp från marken ens på min lilla ponny.
Den måste kunna stå still vid en pall och vänta tills jag med hjälp av handen placerat höger fot i stigbygeln efter att jag suttit upp.
 
Det tror jag med 😅
Jag tillhör själv de klumpiga och långsamma. Med ihopskruvad fot finns det inte en chans att jag skulle kunna studsa upp från marken ens på min lilla ponny.
Den måste kunna stå still vid en pall och vänta tills jag med hjälp av handen placerat höger fot i stigbygeln efter att jag suttit upp.

Ja samma här 🙈
 
Jag hade ett holländskt sto som varit på Irland ett gäng år innan jag köpte henne (från den som importerat henne några månader tidigare). Hon sprang runt pallen och kunde inte stå still alls vid uppsittning. Tog tag i det så fort hon kom hem och det tog inte lång tid innan hon stod still tills jag var på plats och hon fått sin godis.
Vad gäller att hoppa upp utan pall så är min ena 175, jag skulle aldrig utsätta honom för att hänga i stigbygeln och försöka kravla mig upp. Jag behöver absolut pall eller större sten!
 
Min irländare var hemsk att sitta upp på när han kom (då hade han varit i Sverige fem år). Tog några månader men nu står han som en vanlig häst :up:
Innan var det hopp upp i farten och så travar ponnyn iväg... så vi stod still. Eller snarare, jag höll i hästen och hästen hoppade runt. Förra ägaren har mutat med godis vilket helt uppenbarligen inte funkade (på det sättet), så vi skippade godis.
 
Har du möjlighet att släppa honom på bete över sommaren, låta honom landa ordentligt i några månader till och sen skicka iväg honom till hösten/början på vintern?
Problemet är att jag inte hittar någon att skicka i väg honom till. Har kontaktat en tjej i närheten som håller på med inridning/tillridning m.m. men i nuläget kan hon inte ta emot hästar. Men man kan åka till henne för lektioner eller så kommer hon till mig.
 
Problemet är att jag inte hittar någon att skicka i väg honom till. Har kontaktat en tjej i närheten som håller på med inridning/tillridning m.m. men i nuläget kan hon inte ta emot hästar. Men man kan åka till henne för lektioner eller så kommer hon till mig.
Du kan ju testa att ta hem henne några gånger och se. Kanske krävs det inte så många tillfällen innan hon hittar knapparna och kan börja få rätsida på det.
 
Anser inte att detta är en problemhäst.

Jag svarade på användaren ovans inlägg om problemhäst. I mitt tycke och erfarenhet är det typ 97% av fallen ägaren som är problemet och inte hästen. Jag har full förståelse för att du försöker få hjälp. Efter att det har framkommit mer i tråden så håller jag med dig. Mest troligen är detta inte en ponny du kan träna och tävla dressyr med, iaf på ett bra tag och att den är för svår för dig. Många irländare är toppen men kan också vara väldigt känsliga. Många blir inte inridna på samma sätt som i Sverige och får lite av en chock när dom kommer hit. Man behöver kunna vara mjuk, stilla och lugn och detta är helt enkelt inte rätt häst för dig. Ser det som två alternativ att antingen kontakta ett försäljningstall som jag föreslog i första inlägget så att dom säljer den till dig eller prova få till ett inbyte mot en häst som passar dig bättre eller så måste ponnyn utbildas av en duktig person. Du kan givetvis också släppa på bete men då skjuter du mest problemet framför dig och kommer behöva ta tag i det till hösten igen.
Ja jag håller med att han troligen är för svår för mig och att han behöver utbildas av någon med erfarenhet.
 
Du kan ju testa att ta hem henne några gånger och se. Kanske krävs det inte så många tillfällen innan hon hittar knapparna och kan börja få rätsida på det.
Jag gjorde så med min. Min beridare kom till oss första gången och efter det bokade vi några gånger till och sedan kunde han flytta till henne när hon fick ledig plats.
 
När han reste sig i söndags så menar min vän som har gården där han bor att det var ett logiskt val av honom. För på ena sidan stod det en pall, vägg på andra sidan och min vän framför. Så därför var det logiskt att resa sig. Jag håller inte riktigt med. Gör ni det?
 
När han reste sig i söndags så menar min vän som har gården där han bor att det var ett logiskt val av honom. För på ena sidan stod det en pall, vägg på andra sidan och min vän framför. Så därför var det logiskt att resa sig. Jag håller inte riktigt med. Gör ni det?
Du menar att han reste sig vid uppsittning?
Nu låter jag tråkigt tjatig men är han ok i kroppen? Inte ont? Passar utrustningen osv? Det beror helt på situationen. Var han stressad så var det kanske hans utväg att få utlopp för sin stress att resa sig men det är svårt för oss att avgöra som inte såg händelsen.
 
När han reste sig i söndags så menar min vän som har gården där han bor att det var ett logiskt val av honom. För på ena sidan stod det en pall, vägg på andra sidan och min vän framför. Så därför var det logiskt att resa sig. Jag håller inte riktigt med. Gör ni det?
Ja, för honom var det säkert logiskt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag har köpt en häst nyligen, ett projekt. Dock fanns det en mycket mer gedigen historik bakom denna häst jag vet att fd ägaren vetat om...
21 22 23
Svar
452
· Visningar
26 534
Senast: Görel
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen som kvinnan köpte som trygg allroundhäst visade sig vara både farlig och oridbar. När köpare och säljare möttes i tingsrätten...
Svar
3
· Visningar
1 064
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Jag köpt en häst i mars i år som jag inte har ridit sen början på maj och ska nu reklamera köpet. Pratade nyss med en jurist som inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 311
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 945
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp