Reklamera hästtransport

D

dsara

Jag köpte i fjol en Ifor Williams -03 från ett företag. Är helnöjd med transporten fram tills för ett litet tag sedan. Det började med att fästena vid frambommen på vänster sida gick igenom väggen trots aluminiumskiva och plyfa. Varken grimma eller grimskaft fick några som helst skador. Hoppade till i transporten, hände när jag kört ca 20 meter så det gick sakta, men hoppade inte så mycket att det kändes så att man behövde gå ut och titta. Såg eländet när jag skulle lasta ur hästen. Som tur var så stod hon väldigt lugnt och var helcool. Tänkte att det var ren otur att den gått isönder och var själv ganska skakig. Hade några duktiga killar i stallet som tittade på skadan och påpekade att plyfan kändes fuktig.

Sen gick det någon vecka. När jag skulle börja lastträna igen med hästen (i min trasiga transport) då jag var orolig att hon fått men av händelsen hände nästa sak. Hästen brydde sig inte det minsta utan traskade upp som om den inte gjort annat. Gick in och ut några gånger och när jag backade ut gick hon igenom baklämmen. Som tur var så hade hon inte all vikt på det frambenet, så hon sjönk bara ner några cm, men tillräckligt för att plyfa samt aluskiva skulle gå isönder. Nu blev jag riktigt orolig och kontaktade den återförsäljare jag köpte släpet av. Körde dit med släpet och han tittade på det, mumlade lite och inte så mycket mer än det. När vi tog loss det övre fästet på vänstersidan var där fukt i det oxå, vilket återförsäljaren såg. Då han sa varken bu eller bä beslutade jag och min sambo att vi skulle lämna transporten där. Kan ju inte använda den i vilket fall som helst.

Säljaren skulle titta på det hela och återkomma efter två dagar. Vi hörde inget från honom efter denna tiden och ringde upp. Då ville han ha 24 000 kr + arbete för att laga transporten, köpte den för 46 000 kr. Den skulle vara genomgången innan jag köpte den enligt säljare. Pratade med konsumentrådgivare om det hela då säljaren inte vill ta ngt ansvar alls. Fick rådet att reklamera, vilket jag tänker göra. Har pratat med säljaren igen om "Konsumentköplagen" som han inte verkar ha någon aning alls om. Har även pratat med ett annat företag som varit återförsäljare för märket och han sa att det inte skulle hända på en så pass ung transport.

Någon som varit med om liknande??? Vi har fler transporter av detta märket i stallet, men som är äldre och mer misskötta än min, men de är hela och fina. Just nu så står jag med en transport som jag inte kan använda och tanken på hosta upp över 24 000 kr för att laga den gör mig gråtfärdig!!!:cry:
 
Sv: Reklamera hästtransport

Du ska inte vänta med att reklamera utan det ska göra så fort som möjligt när man upptäcker fel. Men det räknas troligen som om du har reklamerat i ock med att du åkte tillbaka till säljaren med transporten.
Vad sa konsument rådgivaren om hur du ska gå vidare?
 
Sv: Reklamera hästtransport

Tyvärr är det ju semestertider och rådgivaren i min kommun har semester ett tag till. Ringde till grannkommunen och damen där var så snäll och lyssnade på mig. Hon tyckte att jag som sagt skulle reklamera den. Konsumetköplagen är ju en tvingande lag, men vad gör man när företaget vägrar? Har kommit små rostprickar på väggarna oxå som gör att man undrar hur väggarna mår. Ska i vilket fall som helst ringa rådgivaren igen imorgon för ett nytt samtal. Blir så ledsen när man gör allt man kan för att få tag på bra saker som ska hålla för det de är ämnade till. Hade jag upptäckt baklämmen för 6 månader sedan hade det bara varit för mig att köra tillbaks med transporten. Tyvärr var min häst skadad då, så transporten användes inte alls under 4 månader.
 
Sv: Reklamera hästtransport

Soppan fortsätter!:cry:
Har tagit hem transporten från säljaren. Lämnade kvar den där så att han kunde titta på den i lugn och ro. Pratade med honom igenpå telefon och han tycker att vi legat på honom för hårt. Vad vi gjorde var att ringa upp honom två dagar efter att han lovat ringa oss. Vid det laget var vi ganska så trötta på hans hantering av det hela. 24000 kr var tydligen ett "kompispris" för reservdelarna, men detta priset var inte längre aktuellt för han tyckte vi varit dumma mot honom... Till på köpet så sa han att det inte längre finns ngn vit sida att få tag i då denna utgått. Så då skulle jag stått med en transport som är vit förutom ena sidan som är silvrig!!! Trodde man skulle informera om reservdelar utgått, då jag inte tror att det har hänt på ett år.

Nu har vi i alla fall hämtat hem transporten och han hade såklart inte alls tittat närmre på den. Lossade hela gummimattan på baklämmen och hela plyfaskivan är upprutten ca 30 cm upp. Även de galvade skruvar som håller väggfästena är helt sönderrostade, så fukt är där i transporten även om säljaren inte vill hålla med om det.

Trodde att det skulle vara lite "säkrare" att köpa en transport från en återförsäljare till Ifor Williams, speciellt när den enligt säljaren skulle varit genomgången och i väldigt bra skick. Men usch så fel jag hade. Nu kommer jag att lämna ärendet vidare till ARN imorgon tillsammans med väldigt noggrann dokumentation. Har även fått en jurist till att titta igenom det hela. Inte klokt vad man kan känna sig lurad som konsument :mad:
 
Sv: Reklamera hästtransport

Meddelade ÅF att vi skulle skicka in anmälan nu i och med att han inte hört av sig. Fick till svar att jag visst kunde göra det, men att han kommer ändå inte att göra ngt. Snart så att man sätter ut namnet.....
 
Sv: Reklamera hästtransport

Fy tusan vilken tråkig historia det här :(
Hoppas att det blir en lösning på den iaf, meddela gärna hur det fortgår. Stå på dig!
 
Sv: Reklamera hästtransport

Meddelade ÅF att vi skulle skicka in anmälan nu i och med att han inte hört av sig. Fick till svar att jag visst kunde göra det, men att han kommer ändå inte att göra ngt. Snart så att man sätter ut namnet.....

Jag hade ring till generalagenten och pratat med dem. De är säker intresserade av att få veta hur deras återförsäljare sköter sig. Dessutom är det inte speciellt bra reklam om deras släp ruttnar upp inifrån på 7 år.

Av återförsäljaren hade jag krävt att få specificerat vad han anser behöver åtgärdas och lista på vad delarna och arbetet skulle kosta, då får ni veta om han dels gått igenom släpet och dels om han talar sanning ang vad de skulle kosta att laga släpet. Gå till andra och fråga vad de ska ha för samma jobb.

Sköt lämpligen alla kontakter via mail så att ni har skriftligt på vad han säger.
 
Sv: Reklamera hästtransport

GA har ungefär samma inställning till kunden som ÅF, så det är nog direktiv uppifrån som styr här.

TS: jag tycker verkligen jättesynd om dig. Och i slutänden är det ju tillverkaren som förlorar på det hela, eftersom hanteringen svärtar ner märket.

Skillnaden mellan olika märken är ofta hur de hanterar när kunden står med ett måndagsex. Ditt släp är 7 år gammalt, jag har haft betydligt äldre släp (av andra märken) där detta INTE inträffat, så det måste ju bero på något att just ditt släp har sådana problem. Jag har sett äldre Ifor också, där det inte är några problem av det här slaget.

Alla producenter får då och då fram ett måndagsex, frågan är hur de hanterar situationen när den väl uppstår. I det här fallet har det verkligen hanterats under all kritik! Sorgligt att höra om hur du blivit bemött, synnerligen oproffsigt.

Egentligen är det producenten man ska vända sig till när det är röta i hela organisationen härhemma, vet de verkligen om hur kunden blir behandlad i Sverige? Och vilken skada det gör deras märke?
 
Sv: Reklamera hästtransport

Jag hade ring till generalagenten och pratat med dem. De är säker intresserade av att få veta hur deras återförsäljare sköter sig. Dessutom är det inte speciellt bra reklam om deras släp ruttnar upp inifrån på 7 år.

Av återförsäljaren hade jag krävt att få specificerat vad han anser behöver åtgärdas och lista på vad delarna och arbetet skulle kosta, då får ni veta om han dels gått igenom släpet och dels om han talar sanning ang vad de skulle kosta att laga släpet. Gå till andra och fråga vad de ska ha för samma jobb.

Sköt lämpligen alla kontakter via mail så att ni har skriftligt på vad han säger.

Tyvärr så tror jag inte att generalagenten är så intresserad av detta faktum hur hans ÅF gör, i det här fallet kan jag nästan säga att det är GA som talar om hur ÅF skall göra.
Men hoppas att det inte är så och att de fixar detta på ett bra sätt.
 
Sv: Reklamera hästtransport

När köpte du släpet?
Hur lång garantitid?
Om reparationerna överstiger halva inköpspriset har du blivit lurad.

Du har undersökningsplikt, men dolda stora fel som man inte kan förutse borde ge dig rätt.

Den prisuppgiften du fick torde vara rejält saltad. Ny eller delvis rep. lucka o väggar kan vara överkomligt.

BTW har du kollat golvet:eek:
 
Sv: Reklamera hästtransport

Säljaren har inte försökt hävda att släpet blivit fuktskadat hos dig?
 
Sv: Reklamera hästtransport

Självklart har han påpekat att det kan ha hänt under den tiden jag haft transporten. Men att plyfaskivan hunnit ruttna så mycket som den gjort, med tanke på dels den ruskigt kalla och torra vintern samt väldigt torra och varma sommaren, är inte möjligt. Enda möjligheten för mig att ha kollat skicket på baklämmen var att skruva bort ett antal skruvar, ta loss listen och lyfta på gummimmattan. Är väl inte det man gör hos en återförsäljare som säger att han gått igenom släpet och att det är i mycket bra skick?!?

Köpte släpet i juni -09. Kostnad för reparation överstiger verkligen halva inköpspriset. Tack och lov att golvet är aluminium.
 
Sv: Reklamera hästtransport

Fast vad gör det att golvet är i aluminium när man inte kan gå uppför baklämmen?!? Kanske ska lära hästen att backa in genom frontutlastningen, för den lämmen är hel......
 
Sv: Reklamera hästtransport

Ursäkta en kanske korkad undran, men hur kan man delvis reparera en vägg eller en lucka. Hur gör man detta är en undran jag fick.
Jag fick konstiga vibbar av detta med att det kan vara överkomligt med delvis repad lucka och väggar, ett sådant släp är en fara att köra släp i.

Eller har jag missat nåt.


När köpte du släpet?
Hur lång garantitid?
Om reparationerna överstiger halva inköpspriset har du blivit lurad.

Du har undersökningsplikt, men dolda stora fel som man inte kan förutse borde ge dig rätt.

Den prisuppgiften du fick torde vara rejält saltad. Ny eller delvis rep. lucka o väggar kan vara överkomligt.

BTW har du kollat golvet:eek:
 
Sv: Reklamera hästtransport

Jag håller med ovanstående inlägg. Visst skulle man kanske kunna sätta plattor på in och utsidan av ytterväggen så att man kan sätta fästena, men hur säker blir transporten. Fick frågan av säljaren om jag inte kunde lasta på andra sidan av transporten där fästena var hela, men hur säker hade jag i så fall kunnat vara på att inte den väggen oxå var kass?!? Att jag inte kommer upp för lämmen pga rötan i HELA nedre delen av lämmen är ju oxå en aspekt att ta hänsyn till.... :(

Ngn som vet var man kan hitta listan med svartlistade företag? Fick en hint om att jag kanske skulle kika på den.
 
Sv: Reklamera hästtransport

Det beror på konstruktionen. Har den flera bärande balkar kan man troligen fästa dem.

Trodde oxå att fästena till fram o även bakbommarna var fästade i just balkar.

Så ser min ut.
 
Sv: Reklamera hästtransport

Det beror på konstruktionen. Har den flera bärande balkar kan man troligen fästa dem.

Trodde oxå att fästena till fram o även bakbommarna var fästade i just balkar.

Så ser min ut.

Vad gäller baklucka så skall det användas en hel skiva, den tar upp vikten och fördelar den på ett helt annat sätt.

Man måste tänka på att sätta säkerheten i fokus och i främsta rummet.
Tänk på att det i de flesta fall handlar om ERA käraste ägodeler som ställs in i släpet, tänk på om det skulle hända något på grund av en undermålig reparation, tala om att anklaga sig själv resten av livet.

kostnaden att repa en luckas delvis eller en vägg delvis kostar mer och tar längre tid än att byta hela skivor, i varje fall i detta fallet.
Är man osäker inför reparationer av sitt släp, leta upp ett företag som håller på med släp ochh då som gärna har hästar själva så dom vet vad de håller på med och hur kunderna tänker och känner.
 
Sv: Reklamera hästtransport

Tänkte att det kanske var dax att uppdatera lite vad som händer. Ärendet har nu varit hos ARN ett tag och jag har fått motpartens svar på min anmälan. Svaret gick i stort sett ut på att jag varit en oansvarit transportägare som inte haft den försäkrad då det hade gjort att jag kunde ta allt på försäkringen. Självklart ringde jag lite olika bolag som har denna försäkring och berättade vad som hänt. När de fick höra att baklämmen ruttnat frågade de om det syntes tecken på fukt även i väggen, vilket jag inte kunde förneka att det gjorde. Då fick jag till svar att ingen försäkring täcker när det finns tecken på fukt. Motparten ville stå helt utan ansvar och istället dumpa över det på mig.
Sen hade jag haft en galen häst som antagligen stegrat på baklämmen och därför gått igenom. Och han var väldigt frågande till varför jag lasttränade en häst som var snäll att lasta och köra med. Men jag behöver kunna lasta min häst själv, iom att jag kör till träning, vilket jag i dagsläget inte kan. Behöver ha hjälp att lägga för bakbommen då hon traskar ut igen om jag inte håller i henne. Jag var inte heller ensam när hon gick igenom baklämmen så fler kan intyga att det gick väldigt lugnt till.
Ngt som jag blev väldigt förvånad över var att han skrev att jag ringt och sagt att transporten gått sönder av sig själv. Tror inte att jag behöver kommentera det ytterligare...
Att en 7-årig Ifortransport hade rötskador i plyfaskivorna var heller inte alls ovanligt. Känns kanske som ett lite skumt påstående då det till och med är baklämmen samt väggarna som är skadade. Dessa utsätts ju inte så väldigt mycket för urin o dyl.

Ja, ja. Nu har det gått en runda till och jag har fortfarande ingen transport att köra min pålle i. Den fantastiskt fina Ifor som jag köpt står på uppfarten och påminner mig varenda dag om vilket elände det kan bli när säljare inte tar sitt ansvar. Kanske kan få en ny i julklapp :-(
 
Sv: Reklamera hästtransport

Nehepp. Ingen ny transport eller fungerande transport i julklapp :-( Tur i eländet är väl att det är så mycket snö här nu så att jag inte kan/vill köra till träningen. Så skönt att man har ridhus!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 544
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 325
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 368
Utrustning Varje gång jag använt transporten åker skurhinken fram. Jag tvättar väggarna invändigt, som av någon anledning blir prickiga, och fixar...
2
Svar
36
· Visningar
4 335
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp