Reklamera hästtransport

Sv: Reklamera hästtransport

Så ARN har ännu inte lämnat svar i denna fråga?

En sak som jag bara funderar på är köparens undersökningsplikt i fall som dessa? Sedan handlar det väl om att i rimlig tid påpeka de fel som varan är behäftad med? T ex om man köper begagnad bil på bilfirma, så brukar de ha 3 månaders garanti eller ett visst antal mil som man har på sig att anmäla brister på varan. Då har man haft gott om tid på sig att upptäcka eventuella fel.
Det är ju ändå en begagnad vara som du har köpt. En splitter ny ställer man helt andra krav på, men att plyfa börjar bli dålig efter några år har jag själv erfarit med andra transporter ungefär lika gamla som din. Skivor har i vissa fall redan bytts på dem, trots ung ålder. Det beror på hur transporten har skötts och förvarats hos de tidigare ägarna.

Hur det än är så måste man väl som köpare ändå ha ett ganska stort ansvar och intresse av att varan är i det skick som man förväntar sig? Ibland gör man bra affärer och ibland mindre bra...
 
Sv: Reklamera hästtransport

TS köpte en vara som skulle vara genomgången av ÅF, som får antas ha särskild kunskap om varan. Då ska TS om inget annat informeras kunna anta att varan, om den inte vid normal inspektion uppvisar tecken på skada, är i normalt skick för sin ålder.

Och en transport från 2003 bör INTE ha så omfattande fuktskador som TS transport, och definitivt inte en rutten ramp.

I och med att hon köpte från företag gäller konsumentköplagen, som lägger stort ansvar hos säljaren, att denne ger korrekta uppgifter om varan.

Jag har förresten också en transport av årsmodell 2003. En värmlandsvagn. Med fuktproblem, dock inte alls i den omfattning TS har. Hursom, mitt släp började för ett par år sen ungefär ta in vatten genom förardörren. Vattnet rinner ner mot bakluckan, och letar sig således mellan matta och golv. Det tog ett tag innan jag upptäckte det. Dessutom kissade förra hästen gärna i släpet.

Bakre halvan av golvet är det ytröta i närmast kanterna mot väggen, och nedre delen av väggen är murken där, kanske ½ cm upp. Det är INTE genomgående röta, och det TROTS att den var så sabla våt förra våren att det växte SVAMPAR under mattan när jag upptäckte det.

Dvs i mitt fall så tar vagnen av okänd anledning in vatten, och jag har missat det och därför 'inte skött' vagnen, jag är också dålig på att lufta mattan. Trots detta så är alltså skadorna och fukten på min vagn mycket, mycket lindrigare än TS, som tycks ha en vagn som är 'dyblöt', dvs det är fukt i all plyfa.

Så, begagnad vagn eller ej, en 2003:a ska inte vara sådär. Och säljaren har enl uppgift gått igenom vagnen, och skulle då märkt och informerat om fuktproblemen.
 
Sv: Reklamera hästtransport

Visst har man en undersökningsplikt, men om ÅF säger sig ha gått igenom hela transporten och dessutom är den som har bäst kunskap om sitt märke, dvs vet var problemen brukar ligga, så bör man kunna lita på detta. När jag köpte transporten så sa ÅF att det var så bra med aluminium i och med att det inte ruttnar, så INGENTING om att det var plyfa i väggar och bakläm. Nu när man tittat igenom Ifors hemsida när det gäller reservdelar så inser man att där finns en hel del plyfa i transporterna.

Sen vet jag inte hur glad ÅF hade varit om jag skruvat isär delar på bland annat baklämmen för att kolla hur plyfaskivan (som jag inte blivit informerad om fanns) såg ut.

Tyvärr är väl detta ett problem hos vissa ÅF som har transportsäljandet som en "bisyssla", att de inte vet vilka skyldigheter de har gentemot konsument. Jag fick skicka en kopia på konsumentköplagen till honom för den hade han aldrig hört talas om och om den fanns så skulle den inte gälla begagnade saker.

Har än idagingen fungerande transport. Dock har ARN haft möte om mitt ärende och jag ska få besked inom en månad. Börjar få lite panik nu när tävlingssäsongen snart börjar och jag inte haft möjlighet att köra till tränare på länge. Men en fin och ickefungerande transport har jag ståendes på uppfarten där hemma.....:cry:
 
Sv: Reklamera hästtransport

Fy fasen vilken tråkig historia och hemskt bemötande! :eek:

Har du kontaktat generalagenten och Ifor Williams?

Jag tar gärna ett pm med namnet på denna ÅF så jag vet vart jag inte ska åka! :bow:
 
Sv: Reklamera hästtransport

Fast det var ju det jag skrev? Att nu köptes transporten genomgången av ÅF - och då ska man kunna lita på det.

Håller tummarna du får svar från ARN snart!
 
Sv: Reklamera hästtransport

Fortfarande inget besked från ARN ;( Och tävlingspremiär nästa helg.... Detta kommer att bli en dyr säsong om jag ska behöva hyra släp var gång jag ska ut med lilla pållen.
 
Sv: Reklamera hästtransport

Jahapp, dax att uppdatera denna tråden. Har fått besked från ARN och det blev ett avslag. Enligt dem menade jag att jag inte blivit informerad av säljaren att plyfa kan ruttna och att jag inte visat på att där är något fel på transporten. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Fast om jag ska vara ärlig så grät jag... Jag är kemist och vet att plufa kan ruttna, men hur fasen ska man veta att där är plyfa i transporten om man inte blir informerad om det eller att där är något ställe man kan se att där finns plyfa? Speciellt när säljaren klart och tydligt säger att jag inte kommer att få problem med förruttnelse på transporten som hos många andra märken har iom att det är aluminium. Enda sättet för en köpare att få reda på att det är plyfa i transporten är om säljaren säger det eller att man ser en skadad transport. Hur kan en säljare med rent samvete stå och säga att transporten inte kommer att ruttna när han vet om vilka problem som finns med just sitt märke, när han till på köpet säger att transporten är i kanonskick och helt genomgången??? Och sen när det visar sig att där är problem så vänder han kappan åt andra hållet och säger att allt är mitt fel och jag som kanppt använt transporten. Har inte haft en kissande häst i den transporten och ALLTID mockat i den efter jag använt den. Ska en plyfaskiva inte hålla bättre och har inte en säljare skyldighet att berätta vad transporten består av när det är så "sköra" material??? Hade så mycket ångest över att lägga så mycket pengar på en transport, betalar fortfarande på lånet, och så blir det bara pannkaka av allt. Över 40 000 kr rakt ner i sjön och det känns ju kanon :(
 
Sv: Reklamera hästtransport

Inte klokt! Men en väckar klocka till alla med transportköpar funderingar! Fram med fuktmätare och kolla hela transporten innan man destämmer sig.

Hoppas att du hittar någon snickare? Som kan hjälpa dig att byta dina plyfa skivor. Finns andra transporter med färgade skivor så det borde gå att få tag på.

Är det inte konstigt att det är konsumenten = dig som det skall drabbas.
Jag tycker verkligen synd om dig. Hoppas att det kan ordna sig med lagning. Vilken tur att det inte hände något när bom infästing eller bak lämmen gick sönder. Hoppas verkligen att det går att fixa utan allt för stor kostnad. Men väldigt trist.
 
Sv: Reklamera hästtransport

Jo snickare kan jag nog hitta. Ett litet problem är den söndriga aluminiumskivan. Kanske kan svetsa denna. Men för att laga de saker som gått sönder måste jag antagligen hosta upp med 10-15000 kr till och det har man ju bara sådär på kontot.
Är oxå evigt tacksam för att det inte gick värre med hästen än vad det gjorde. Bara tanken på att hon kunde fastnat med hoven i aluskivan ger mig rysningar. Då hade det nog varit slut med ridandet på den hästen under en väldigt lång tid.
 
Sv: Reklamera hästtransport

Jahapp, dax att uppdatera denna tråden. Har fått besked från ARN och det blev ett avslag. Enligt dem menade jag att jag inte blivit informerad av säljaren att plyfa kan ruttna och att jag inte visat på att där är något fel på transporten. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Fast om jag ska vara ärlig så grät jag... Jag är kemist och vet att plufa kan ruttna, men hur fasen ska man veta att där är plyfa i transporten om man inte blir informerad om det eller att där är något ställe man kan se att där finns plyfa? Speciellt när säljaren klart och tydligt säger att jag inte kommer att få problem med förruttnelse på transporten som hos många andra märken har iom att det är aluminium. Enda sättet för en köpare att få reda på att det är plyfa i transporten är om säljaren säger det eller att man ser en skadad transport. Hur kan en säljare med rent samvete stå och säga att transporten inte kommer att ruttna när han vet om vilka problem som finns med just sitt märke, när han till på köpet säger att transporten är i kanonskick och helt genomgången??? Och sen när det visar sig att där är problem så vänder han kappan åt andra hållet och säger att allt är mitt fel och jag som kanppt använt transporten. Har inte haft en kissande häst i den transporten och ALLTID mockat i den efter jag använt den. Ska en plyfaskiva inte hålla bättre och har inte en säljare skyldighet att berätta vad transporten består av när det är så "sköra" material??? Hade så mycket ångest över att lägga så mycket pengar på en transport, betalar fortfarande på lånet, och så blir det bara pannkaka av allt. Över 40 000 kr rakt ner i sjön och det känns ju kanon :(

Jag hade tagit kontakt med tillverkaren, det kanske inte hjälper men det kan iallafall inte skada. Att deras GA och ÅF i sverige har dåligt rykte kanske de vill veta....

Ang att Ifor har väggar av plyfa så är väl det knappast någon nyhet, eller vilket material tyckte du att de ser ut att vara gjorda av? Däremot tycker jag att verkar vara dåligt byggt om vatten samlas så högt upp i väggarna så att bommarna går igenom.
Vem har ägt släpet innan? Kanske har de bytt in släpet pga fukt? Att det är reklamerat redan av tidigare ägare? Kolla på regnumret.
 
Senast ändrad:
Sv: Reklamera hästtransport

Jo snickare kan jag nog hitta. Ett litet problem är den söndriga aluminiumskivan. Kanske kan svetsa denna. Men för att laga de saker som gått sönder måste jag antagligen hosta upp med 10-15000 kr till och det har man ju bara sådär på kontot.
Är oxå evigt tacksam för att det inte gick värre med hästen än vad det gjorde. Bara tanken på att hon kunde fastnat med hoven i aluskivan ger mig rysningar. Då hade det nog varit slut med ridandet på den hästen under en väldigt lång tid.

Är det aluskiva på lämmen, eller var är det denna har gått sönder?

Kan ju verkligen vara läge att lämna in släpet och få alu-golvet röntgat.

Ett alternativ är att du säljer iväg släpet billigt som renoveringsobjekt.

Jäkligt trist historia hur man än vänder och vrider på det.


Efter att man hört sånt här kommer det inte att spela någon roll hur fina släp den här generalagenten har, jag skulle aldrig någonsin köpa något därifrån ändå.
 
Sv: Reklamera hästtransport

Jag hade tagit kontakt med tillverkaren, det kanske inte hjälper men det kan iallafall inte skada. Att deras GA och ÅF i sverige har dåligt rykte kanske det vill veta....

Ang att Ifor har väggar av plyfa så är väl det knappast någon nyhet, eller vilket material tyckte du att de ser ut att vara gjorda av? Däremot tycker jag att verkar vara dåligt byggt om vatten samlas så högt upp i väggarna så att bomarna går igenom.
Vem har ägt släpet innan? Kanske har de bytt in släpet pga fukt? Att det är reklammerat redan av tidigare ägare?

Visst har jag varit i kontakt med Ifor och berättat om det hela. Se mina tidigare inlägg. MEN, och det är ett stort MEN, det går inte att se att det finns plyfa i väggar eller bakläm, finns ingen information på ngn hemsida eller i broschyrer. För att kunna se detta måste man själv aktivt skruva isär dessa partier. Vet inte om det hade varit så uppskattat om jag skruvat isär matta och bakläm även om jag idag önskar att jag hade gjort det. Meningen med att gå till en ÅF är ju att ÅF ska ha så mycket information och kunskap om sin produkt att ÅF ska kunna titta på sina saker där de vet att det kan finnas ett problem så att de är i ett sådant skick att de håller vad som utlovas. Får jag ett besked om att det är aluminium i transporten och att det är en transport som inte ruttnar ska jag väl kunna lita på detta? Varför ska man annars köpa ngt från en ÅF eller ett företag som lägger på en hel del på priset jmf med att köpa det privat? Hade han sagt ngt om att där är plyfa i transporten så hade jag fått stå mitt kasst, men så var det ju inte. ÅF säger i sitt svar till ARN att det är väldigt vanligt att plyfa ruttnar under den korta tid jag haft den, dvs 1 år, vilket jag inte hört från ngn annan. Vi har tunnare plyfa som skydd i stallet vid spolspiltan och dessa utsätts för mkt mer fukt än min transport och de har varit där i nästan 10 år!

Men när det kommer till kritan så är det inte det som är det stora problemet. Det stora problemet är en ÅF som säljer saker som inte stämmer överrens med det han utlovat. :mad:
 
Sv: Reklamera hästtransport

Är det aluskiva på lämmen, eller var är det denna har gått sönder?

Kan ju verkligen vara läge att lämna in släpet och få alu-golvet röntgat.

Ett alternativ är att du säljer iväg släpet billigt som renoveringsobjekt.

Jäkligt trist historia hur man än vänder och vrider på det.


Efter att man hört sånt här kommer det inte att spela någon roll hur fina släp den här generalagenten har, jag skulle aldrig någonsin köpa något därifrån ändå.

Jepp, det är aluskiva i baklämmen + plyfa och på detta en gummimatta. Mao kan man inte se plyfan då det är aluskivor ovanpå och sen på insidan av transporten är själva klädseln. Tror inte att där är ngt större problem med golvet då transporten i sig är väldigt fin. Det är ett företag som ägt transporten tidigare och de sysslar med, vet inte om jag ska skratta, just fuktteknik.
Alternativet att släppa iväg transporten som ett renoveringsobjekt har slagit mig, men jag behöver verkligen en transport själv då jag nu tävlar och tränar i stort sett var vecka.
Håller verkligen med dig även om det gör ont i själen då jag tycker om Ifor. Att inte Ifor Williams Ltd ser över sina ÅF och GA bättre tror jag är en väldigt stor förlust för dem själva och det är synd att de inte inser detta.
 
Sv: Reklamera hästtransport

Tog tag i detta igen för ngn vecka sedan. Ringde till "min" handläggare hos ARN och undrade om beslutet då jag anser att de inte förstått vad jag menar med min anmälan. Jag menar ju att jag köpt en alutransport som sen visade sig vara en alu/plyfatransport. Då fick jag reda på att den beslutande nämnden inte alltid ser alla dokument som skickats in. Jag var nämligen lite fundersam när jag bara fick hemskickat ARN's svar och min första anmälan tillsammans med motpartens. När jag frågade handläggaren blev jag upplyst om att det sitter en person hos ARN som läser igenom alla dokument och sen skriver ihop det som han/hon anser viktigast i fallet. Då jag klart och tydligt skrev i mitt andra svar att jag inte blivit informerad att det var andra material än aluminium i transporten var jag väldigt frågande till om de sett just det dokumentet. Det kunde handläggaren inte se att nämnden fått information om. Och med tanke på att jag blev uppringd av ARN för att de behövde lite kompetteringar, de ville ha mätarställningen på mitt fordon(!!!!!), så blir man väldigt fundersam på vad som tagit med i sammanställningen.
Så nu är ett brev om omprövning i ärendet hos ARN tillsammans med alla Ifor's reservdelslistor (inte ens på svenska) och produktkataloger inskickat där ARN kan se hur mycket information det finns hos Ifor att de har plyfa i transporten... Typ ingen alls. Det trista i det hela är att jag fortfarande är så fruktansvärt nöjd med transporten i stort, har hyrt en nyare 1,5-hästars som min häst bara älskar och som jag önskar att jag köpt istället för min 2-hästars. Men GA skulle jag inte vilja ha mer kontakt med för allt smör i Småland :(
 
Sv: Reklamera hästtransport

Usch vad hemskt :crazy:

Måste få fråga.

I "min" IW regnar det genom taket när det är regn ute.
Kan jag göra något åt det?

(Jag har ganska nyligen blivit myndig (förra året), och det är således mina föräldrars transport. Jag kör dock en hel del med den)
 
Sv: Reklamera hästtransport

Usch vad hemskt :crazy:

Måste få fråga.

I "min" IW regnar det genom taket när det är regn ute.
Kan jag göra något åt det?

(Jag har ganska nyligen blivit myndig (förra året), och det är således mina föräldrars transport. Jag kör dock en hel del med den)

Oj! Mitt tak håller iaf tätt :( Hur gammal är din transport?
 
Sv: Reklamera hästtransport

Tror att den är från -05, men är absolut inte säker.
Köpte ny.. :crazy:

Funderar på om det är operation övertalning som gäller nu, för att få in släpet på kontroll?
Kan man be ÅF göra den, eller ska man till någon bilverkstad eller dylikt?

Som säkert märks så har jag inte hållit på med bilar och släp i mer än ett år, men frågar man inte....
 
Sv: Reklamera hästtransport

Tror att den är från -05, men är absolut inte säker.
Köpte ny.. :crazy:

Funderar på om det är operation övertalning som gäller nu, för att få in släpet på kontroll?
Kan man be ÅF göra den, eller ska man till någon bilverkstad eller dylikt?

Som säkert märks så har jag inte hållit på med bilar och släp i mer än ett år, men frågar man inte....

Så du menar att din transport köpte ni ny och den är bara 6 år?!? Trots det läcker taket utan att det blivit skadat pga yttre våld?
 
Sv: Reklamera hästtransport

Eller ja, det har jag gjort väldigt länge med tanke på alla idiotiska sprintar som bara går sönder...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 325
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 368
Utrustning Varje gång jag använt transporten åker skurhinken fram. Jag tvättar väggarna invändigt, som av någon anledning blir prickiga, och fixar...
2
Svar
36
· Visningar
4 335
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Engelsk grammatik
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp