Rena mineraler - ersättning Forage plus

*lånar lite*

Fosfor då?
Jag har 'alltid' köpt från FP men finns det något annat märke (förutom Biofarmab) som är bra och prisvärt?
Sist jag behövde fosfor blev det biofarmab, har för mig att det var mest prisvärt. Kan ha varit så att trikem egentligen var billigast men andra mineraler jag köpt därifrån har varit asjobbiga (klumpat ihop sig som cement när man blöter osv) så de håller jag mig borta från nu.
 
Måste du ha mycket fosfor? Annars kan man ge vetekli. Det går att räkna på.
Vet iofs inte om det blir billigare, vilket beror på mängden men för mig räcker det att ge ca 2 dl klipellets (det enda som säljs numer) så täcker det fosforbehovet.
Jag har läst att hästar inte tar upp så mkt fosfor ur vetekli. Något med formen?
 
Ja, och tycker det var extremt överkomligt pris med tanke på att jag slipper betala deras extrema frakt och tull.

Jag beställde från forageplus för några veckor sedan. Räknade då ut hur mycket jag sparade jämfört med strömsbergsgård. Med tull blev det 8 kr billigare att beställa direkt från forageplus. Men inte värt besväret då jag dels var tvungen att beställa för minst 150 euro och dels jaga paket då UPS är hopplösa.

Så from nu köper jag från strömsbergsgård.
 
Jag har läst att hästar inte tar upp så mkt fosfor ur vetekli. Något med formen?

Intressant!

När man räknar ut det på ”hästsverige2 eller vad sjutton det nu heter så ger de som förslag att man ska ge kli om det fattas fosfor. Ni vet typ den där texten ”din häst verkar få lite för lite fosfor. Testa att lägga till vetekli i foderstaten”.
 
Måste du ha mycket fosfor? Annars kan man ge vetekli. Det går att räkna på.
Vet iofs inte om det blir billigare, vilket beror på mängden men för mig räcker det att ge ca 2 dl klipellets (det enda som säljs numer) så täcker det fosforbehovet.
Vi har typ noll och inget fosfor att tala om i grovfodret så får ge hiskeliga mängder vissa år/vissa perioder.
Jag har tidigare drygat ut det med vetekli men orkar helt enkelt inte dutta med både vetekli och P längre...
 
Senast ändrad:
Vi har ingen analys för året än men visst brukar inte mineralerna ändras så mycket?
Jag köper från samma leverantör som vanligt så har förra årets analys hemma
 
Vi har ingen analys för året än men visst brukar inte mineralerna ändras så mycket?
Jag köper från samma leverantör som vanligt så har förra årets analys hemma

Är det samma fält och det inte har gödslats eller kalkats något så hade jag personligen räknat på förra årets mineraler och inte mått dåligt över det :).
 
Hm hur brukar ni andra göra?
Enligt en snabb beräkning (baserat på förra årets analys) saknas kalcium, fosfor, selen, kobolt, zink och koppar gällande mineraler i min foderstat.
Har inte räknat med något från kraftfoder då eftersom jag är osäker på om jag kommer ge det.
Köper ni allt löst eller en så passande färdig-mix som möjligt och toppar upp med resten löst eller något annat tips?
 
Hm hur brukar ni andra göra?
Enligt en snabb beräkning (baserat på förra årets analys) saknas kalcium, fosfor, selen, kobolt, zink och koppar gällande mineraler i min foderstat.
Har inte räknat med något från kraftfoder då eftersom jag är osäker på om jag kommer ge det.
Köper ni allt löst eller en så passande färdig-mix som möjligt och toppar upp med resten löst eller något annat tips?
Jag rekommenderar Nutreints on demand, kolla in dom :)
 
Hm hur brukar ni andra göra?
Enligt en snabb beräkning (baserat på förra årets analys) saknas kalcium, fosfor, selen, kobolt, zink och koppar gällande mineraler i min foderstat.
Har inte räknat med något från kraftfoder då eftersom jag är osäker på om jag kommer ge det.
Köper ni allt löst eller en så passande färdig-mix som möjligt och toppar upp med resten löst eller något annat tips?

Beror på om jag orkar blanda själv eller inte.

Dyrare men bekvämare: Forageplus Hoof & Skin Winter, ev också biofarmabs fosfor om det var jättelågt.
 
Hm hur brukar ni andra göra?
Enligt en snabb beräkning (baserat på förra årets analys) saknas kalcium, fosfor, selen, kobolt, zink och koppar gällande mineraler i min foderstat.
Har inte räknat med något från kraftfoder då eftersom jag är osäker på om jag kommer ge det.
Köper ni allt löst eller en så passande färdig-mix som möjligt och toppar upp med resten löst eller något annat tips?


Jag ger en liten giva av FP Hoof and Skin, Winter när gräset inte växer/de mest äter hösilage och annars Summer. Begränsar givan till mängden Cu o Zn jag vill ge och kompletterar vid behov. Hittills har jag i alla år enbart behövt ge extra I, NaCl (som bordsalt med jod) och Se (ger deras selenjäst). Kvoter och mängd makro brukar vara tillräckliga i mitt hösilage. Vintertid ger jag också linfröolja med e-vitamin för omega 3. Tror jag ger typ 30 g FP Hoof and Skin till 500 kg häst så under deras dos alltså, jag har inget stor överskott Fe eller Mn utan kvoterna blir rimliga med den mängden.
 
Hm hur brukar ni andra göra?
Enligt en snabb beräkning (baserat på förra årets analys) saknas kalcium, fosfor, selen, kobolt, zink och koppar gällande mineraler i min foderstat.
Har inte räknat med något från kraftfoder då eftersom jag är osäker på om jag kommer ge det.
Köper ni allt löst eller en så passande färdig-mix som möjligt och toppar upp med resten löst eller något annat tips?

Hittills har jag haft sån tur att grovfodrets mineralinnehåll nästan helt matchat mot färdigblandat från Forageplus. Till ponnyn ger jag dock extra magnesium separat, då hon har lite högre behov. Men årets analys har inte kommit än, så jag vet inte hur det blir i år. Hoppas dock att det funkar med forageplus då jag har tre påsar á 5 kg kvar...
 
Hittills har jag haft sån tur att grovfodrets mineralinnehåll nästan helt matchat mot färdigblandat från Forageplus. Till ponnyn ger jag dock extra magnesium separat, då hon har lite högre behov. Men årets analys har inte kommit än, så jag vet inte hur det blir i år. Hoppas dock att det funkar med forageplus då jag har tre påsar á 5 kg kvar...
Den turen verkar inte jag ha så får nog leta runt lite och se vart jag landar...
 
Hm hur brukar ni andra göra?
Enligt en snabb beräkning (baserat på förra årets analys) saknas kalcium, fosfor, selen, kobolt, zink och koppar gällande mineraler i min foderstat.
Har inte räknat med något från kraftfoder då eftersom jag är osäker på om jag kommer ge det.
Köper ni allt löst eller en så passande färdig-mix som möjligt och toppar upp med resten löst eller något annat tips?
Jag ger inte FP pga jättedyrt men brukar köpa färdigblandad som passar så bra som möjligt och sen toppa extra löst.
 
Hm hur brukar ni andra göra?
Enligt en snabb beräkning (baserat på förra årets analys) saknas kalcium, fosfor, selen, kobolt, zink och koppar gällande mineraler i min foderstat.
Har inte räknat med något från kraftfoder då eftersom jag är osäker på om jag kommer ge det.
Köper ni allt löst eller en så passande färdig-mix som möjligt och toppar upp med resten löst eller något annat tips?
köper av Nutrients on Demand. Dels för att jag annars skulle behöva köpa allt från hyaluronsyra, jäst, aminosyror och flera mineraler och dels för att jag inte vill ha utfyllnadsmedel i mineralerna som vanligtvis är socker eller extra järn etc. Bara rena mineraler.
 
Hittills har jag haft sån tur att grovfodrets mineralinnehåll nästan helt matchat mot färdigblandat från Forageplus. Till ponnyn ger jag dock extra magnesium separat, då hon har lite högre behov. Men årets analys har inte kommit än, så jag vet inte hur det blir i år. Hoppas dock att det funkar med forageplus då jag har tre påsar á 5 kg kvar...
Håller dig dedär 5kg påsarna länge? Hur mkt brukar du ge per dag?
 
Håller dig dedär 5kg påsarna länge? Hur mkt brukar du ge per dag?

Tror jag köpte de äldsta påsarna i fjol sommar (då man beställer direkt från forageplus måste man beställa för minst 150 euro). De är bäst före april 2024. Jag ger den mängd de behöver enligt grovfoderanalysen, i våras var det 27 g respektive 35 g för fjordhästarna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
825
Foder & Strö Hej! Jag har beställt rena mineraler från forageplus som äntligen kommer imorgon. Ni som ger rena mineraler, väger ni upp i portioner...
Svar
2
· Visningar
1 217
Senast: Hymra
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 089
Senast: Irival
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 215
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp