Bukefalos 28 år!

Rengöra toalett

Jag använder Jotun Yachting Waterline cleaner. Används annars för att göra rent skrov från havstulpaner och alger.

Håller ca 2 msk i toaletten, låter verka över natten, solar, Alla beläggningar i vattenlåset försvinner.
Har även sprayat detta i toaletten för att ta bort i själva skålen, låter verka och skrubbar lite med toalettborsten.
Vet du att du det häller i toaletten är en ganska elak o farlig produkt ? Den består till mesta del av stark saltsyra (10-25% enligt säkerhetsdatabladet ). Produkten är ADR-klassad och kräver att personen som hantera den har på sig tätslutande skyddsglasögon, kemikalie resistenta handskar och egentligen skall du närmast ha på dig skyddskläder som ett regnställ av Galon, för att förhindra frätskador på huden. Inget jag skulle rekommendera för hushållsbruk till privatpersoner utan speciell erfarenhet av att hantera farliga kemikalier. Det kan dessutom utvecklas diverse giftiga gaser beroende på vad personen har hällt i toalettskålen och kanske glömt att spola ett par gånger innan de provar ditt så kallade tips ! :eek:
 
Vet du att du det häller i toaletten är en ganska elak o farlig produkt ? Den består till mesta del av stark saltsyra (10-25% enligt säkerhetsdatabladet ). Produkten är ADR-klassad och kräver att personen som hantera den har på sig tätslutande skyddsglasögon, kemikalie resistenta handskar och egentligen skall du närmast ha på dig skyddskläder som ett regnställ av Galon, för att förhindra frätskador på huden. Inget jag skulle rekommendera för hushållsbruk till privatpersoner utan speciell erfarenhet av att hantera farliga kemikalier. Det kan dessutom utvecklas diverse giftiga gaser beroende på vad personen har hällt i toalettskålen och kanske glömt att spola ett par gånger innan de provar ditt så kallade tips ! :eek:
Bara som information så är en lösning med 10-25% Saltsyra betydligt mindre farlig för ögonen än propplösare, ugnsrengöring osv med natriumhydroxid och högt pH. Nej, du vill absolut inte få det i ögonen heller och skyddshandskar är också att rekommendera men det behövs inte galonställ för att hantera det i små mängder hemma även om man bör skölja med vatten ordentligt om man får det på huden. Att däremot blanda någonting som innehåller saltsyra med klorin eller liknande är absolut inte att rekommendera eftersom det kan bildas klorgas. Men det kan man iof lyckas med även med ättika och andra sura rengöringsmedel. Men 30 ml av en sån lösning som Jotun Yachting Waterline cleaner i en toalett lär inte orsaka någon förgiftning av någonting någon annan kan ha hällt ner som det kan finnas rester av och man spolat (så länge man inte bor med människor med med enormt underliga toavanor då.)
 
Senast ändrad:
Bara som information så är en lösning med 10-25% Saltsyra betydligt mindre farlig för ögonen än propplösare, ugnsrengöring osv med natriumhydroxid och högt pH. Nej, du vill absolut inte få det i ögonen heller och skyddshandskar är också att rekommendera men det behövs inte galonställ för att hantera det även om man bör skölja med vatten ordentligt om man får det på huden. Att däremot blanda någonting som innehåller saltsyra med klorin eller liknande är absolut inte att rekommendera eftersom det kan bildas klorgas. Men det kan man iof lyckas med även med ättika och andra sura rengöringsmedel. Men 30 ml av en sån lösning som Jotun Yachting Waterline cleaner i en toalett lär inte orsaka någon förgiftning av någonting någon annan kan ha hällt ner som det kan finnas rester av och man spolat (så länge man inte bor med människor med med enormt underliga toavanor då.)

Helt enig. Jag har en flaska Nitor 30%-ig saltsyra i ladan som jag blandar med vatten till typ 10-15% för att kolla om berg innehåller karbonater. Klart man ska vara försiktig men det finns som sagt betydligt värre kemikalier i ett hushåll.
 
Alltså testa ni listerine så får ni se
Jag blev bara wow det där har folk i munnen
Listerine består av mest eteriska oljor, och lite för lite fluor så attee....tandläkarförbundet har tagit bort sina rekommendationer att använda listerine.

Men huruvida eteriska oljor är bra för rengöring av en toalett...kan nog vara smaksak... :D 😅
 
Min toalett är lite missfärgad, försökt skrubba med alla möjliga toarengörare men inget hjälper särskilt bra. Har någon några bra knep för att få den skinande vit igen?
Vi har egen brunn och vatten som innehåller kalk och en hel del järn. Toaletterna blir snabbt missfärgade och det enda som hjälper är Hessa Kalkbort. Hjälper också mot de bruna avlagringarna som blir i duschkaret.

/Lizzie
 
Jag har också alltid använd Kalkbort, funkar jättebra, men citronsyran är faktiskt bättre! I alla fall i min toastol 😁
Tror det kan beror på vilken typ av pålagring det blir. Jag har testat citronsyra - hände inte ett dugg. Det blir liksom tjocka brunorangea pålagringar i duschkaret och de i toan blir svarta.

/Lizzie
 
Min toalett är lite missfärgad, försökt skrubba med alla möjliga toarengörare men inget hjälper särskilt bra. Har någon några bra knep för att få den skinande vit igen?
Coca Cola.
Häll rikligt med Coca Cola i toaletten, i handfatet och på diskhon. Låt stå under natten. Torka bort
Coca Cola är utmärkt rostborttagare också.
(Förstår inte hur folk kan dricka skiten, men den fungerar utmärkt som rengöringsmedel.)
 
Coca Cola.
Häll rikligt med Coca Cola i toaletten, i handfatet och på diskhon. Låt stå under natten. Torka bort
Coca Cola är utmärkt rostborttagare också.
(Förstår inte hur folk kan dricka skiten, men den fungerar utmärkt som rengöringsmedel.)

Varför inte använda citronsyra direkt istället för att köpa massa dricka? Att det skulle vara bra rostborttagare är alla inte lika eniga om.

Och jag dricker hellre colan än häller den i toaletten. Så gott 😍
 
Listerine består av mest eteriska oljor, och lite för lite fluor så attee....tandläkarförbundet har tagit bort sina rekommendationer att använda listerine.

Men huruvida eteriska oljor är bra för rengöring av en toalett...kan nog vara smaksak... :D 😅
Baserat på vad det står på den minst 40 år gamla flaskan med Vademecum munvatten jag hittade i skåpet på sommarstället så är den tydligen även rekommenderad att droppa i fotbadet för en ”fräsch känsla” också förutom att ha i badet eller som munskölj. Kanske borde prova om det fungerar som toarent också 🙂
 

Liknande trådar

Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 955
Senast: orkide
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
6 217
Senast: BernT
·
Hemmet Köpte mitt hus av ett alkispar. Mycket av det slitna och förstörda har jag fixat men ett par saker har jag låtit vara eftersom det...
Svar
10
· Visningar
935
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 329
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp