Rengöring av tvättmaskin

krumbukter

Trådstartare
Hur ofta rengör ni era tvättmaskiner?
Behöver maskinen gå helt tom eller kan man slänga i en mindre mängd tvätt samtidigt?
 
Rengör?
Vi tvättar ibland lakan och/eller handdukar i 90 grader, det räcker bra för oss.
Och håller maskinen fräsch invändigt genom att lämna luckan öppen efter att tvätten plockats ur, så att den torkar invändigt istället för att surna.
Vår tvättmaskin är nog mellan 10-15 år nånting och det har funkat bra hittills. Jag är kanske dum, men jag vet inte vad mer som skulle kunna behöva rengöras?
 
Rengör?
Vi tvättar ibland lakan och/eller handdukar i 90 grader, det räcker bra för oss.
Och håller maskinen fräsch invändigt genom att lämna luckan öppen efter att tvätten plockats ur, så att den torkar invändigt istället för att surna.
Vår tvättmaskin är nog mellan 10-15 år nånting och det har funkat bra hittills. Jag är kanske dum, men jag vet inte vad mer som skulle kunna behöva rengöras?
Jag har lärt mig någonstans ifrån att det är bra att köra maskinen på tomgång i 90 grader för att rengöra. Tror det är tanken att det ska ta bort rester från tvättmedel och eventuella bakterier som kan gro om man annars främst kör låga grader.
Kanske inte är något nödvändigt om man kör 90-tvättar ibland och ser till att luckan inte stängs för snabbt efter tvätt.
 
Kör trumrengöringsprogram en gång i månaden med ättika.
Ungefär var tredje månad kör jag långt program i 95 grader med diskmaskinstabletter, ättika och citronsyra för att göra ordentligt rent.

Ändå kör jag mycket 60(underkläder, strumpor, sängkläder) och 95(handdukar) tvättar.
 
Vi har ett trumrengöringsprogram som vi kör när vi kommer ihåg det :)
Har självdoserande maskin så jag har för mig att den upplyser om den vill ha rengöring utförd
har alltid luckan och tvättmedelsfackslucka öppen när maskinen ej används
 
Jag brukar slänga in en tablett tvättmaskinsrengöring när jag ser att det blir tvättmedelsrester kvar på plaggen. Mao högst ovetenskapligt.

90 grder och tom maskin med tablett. Har eget vatten som är järnhaltigt så det behövs rengöras - egentligen oftare än jag kommer ihåg att göra det.
 
Jag kör ett 90-graders tvättprogram tom på tvätt i maskinen. Istället för tvättmedel använder jag citronsyra. Vi har mycket kalk i vattnet. Bor på landet och får alltid grus/lera på kläder. För att inte tala om mängden hund, katt och hästhår!

/Lizzie
 
Rengör?
Vi tvättar ibland lakan och/eller handdukar i 90 grader, det räcker bra för oss.
Och håller maskinen fräsch invändigt genom att lämna luckan öppen efter att tvätten plockats ur, så att den torkar invändigt istället för att surna.
Vår tvättmaskin är nog mellan 10-15 år nånting och det har funkat bra hittills. Jag är kanske dum, men jag vet inte vad mer som skulle kunna behöva rengöras?
Tillägger att vi inte använder något sköljmedel i sista sköljvattnet, så inget sånt blir kvar i maskinen till nästa tvätt. Kanske bidrar även det till att hålla maskinen fräsch.
 
Kul att få så pass med svar. Min får nog vänta lite med rengöring då jag har så pass mycket tvätt som behöver gå och egen brunn, så vill vara lite sparsam med vattnet. Den klarar nog sig ett tag till helt enkelt. :)
 
Jag hörde en man på radio västerbotten idag som sa att vi skulle ta endast halva mängden tvättmedel, av det som står på paketen. Då blir maskinerna inte sunkiga.
Vilken sorts tvättmedel var mindre viktigt.
Lika så med maskindisk, men de kan ju vara svårt då nästan alla använder "tabletter" nu mera.

* Jenny*
 
Jag använder ättika istället för sköljmedel och hälften så mycket tvättmeldel än rekommenderat efter det att maskinen förr gjorde att tvätten luktade unket efter tvätt. Jag har efter det aldrig haft problem med unken lukt längre och behovet av att rengöra tvättmaskinen har minskat betydligt!
 
Gör som nån ovan, kör en rengöringstablett i 90 grader nån gång per år. Försöker hålla luckan öppen, har nog för mycket tvättmedel men använder aldrig sköljmedel.
 
Jag hittar inget 90 gradersprogram på våran. Högst 60 grader.
Upolever att sköljmedlet kan slegga lite i gummilisten vid luckan. Svårt att få helt rent även om man gnuggar med trasa.
 
Istället för att skapa en ny tråd fortsätter jag här.

Jag kör lite halvt regelbundet tom maskin på 90 grader (varmaste på min Electrolux Flexcare) med 3 matskedar citronsyrapulver. Tvättar med grummes flytande direkt i maskinen och ättiksyra i sköljmedelsfacket. Kläder I 40 och handdukar och sängkläder i 60.

Ändå är det alltid massa äckel i de där gummibälgarna. En del går att torka ur hjälpligt men den innersta går verkligen inte, den sitter innanför kanten på trumman så kan man som mest tvinga ut den som på bilden. Är det alltid såhär? Ska hela bälgen gå att ta bort på något vis jag inte fattar? Jag tvättar inte mycket smutsig tvätt alls och inte heller superofta. Var länge sedan jag ens tvättade schabrak och då är de alltid väl avborstade och används aldrig ens tills de är så värst grisiga.

Dessutom går det alltid att tömma ut över 1 dl ur dräneringen i botten av maskinen efter en tvätt. Är det normalt?

Bor i lägenhet och instruktionsbok för både tvättmaskin och torktumlare lyser med sin frånvaro.

Har egentligen inga problem kanske ska tilläggas, ingen dålig lukt eller tvätt som inte blir ren eller så. Mest att jag har dille på saker som inte går att göra rent ordentligt och det känns så sunkigt att veta att vattnet i maskinen alltid skvalpar runt med denna gegga därinne 😅 Hade problem uppstått hade jag ju fått kontakta min fastighetsskötare då vi inte har gemensam tvättstuga.

Tillägg: öppnar alltid lucka och tvättmedelsfack helt direkt efter tvätt och minst 1 dygn och stänger sedan aldrig helt.
 

Bifogade filer

  • 20221017_173824.jpg
    20221017_173824.jpg
    140,1 KB · Visningar: 36
Försöker att en gång i månaden köra maskinen på 90 grader med en påse citronsyra. Eller så köper jag en sådan tablett som ska vara till rengöring.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
554
Senast: Dorinda
·
Samhälle Precis samma hos oss, också familj på fyra. Mängden avfall vi producerar i form av förpackningar från vanlig mat är sjuk. Vi slänger...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
3 516
Senast: Krålus
·
Hemmet Vår nya tvättmaskin kom idag och nu håller vi på och ska försöka installera den. Det tog snabbt stopp. På baksidan sitter det någon typ...
Svar
1
· Visningar
380
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
432
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp