Sv: Renodla tölt, trav
Jag har en travare som jag haft i snart 3 år. Han tävlar i trav, jag rider honom i montelopp, han fungerar som skogsmulle och dresssyrhäst...
M.a.o har jag inte lagt ner massor av energi på EN sak utan på allt möjligt så han hadfe säkert kunnat tölta bättre om jag ansträngt mig.
Han var väldigt passaktig, ej att förväxla med tölt. Han tog till det när han blev upprörd över att inte få vara sitt vanliga sneda jag och jag ville inte ha det alls men han älskade sin pass så jag tänket använda uttrtöttningsmetoden och lät honom vagga fram och berömde varje travsteg han fick.
När traven var stabil så var passen mkt lättare att få bort och av misstag så satt jag till en gång och då bidde det ett par steg ren tölt.
Först då kom jag på att jag kanske kunde använda mig av det
Denna häst har extremt höga lyft så det är verkligen superjobbigt för honom att hålla takten länge, kräver sina kalorier liksom.
Jag ber om några steg då och då när vi rider ut och har gratis framåtbjudning och struntar i det annars.
Det blir ett steg längre för varje gång. Det är rätt maffigt att tölta en travare
Känns som att sitta på Indiska Oceanen eller nått

och en vanlig medelislandshäst känns i jämförselsen som vättern
Vad jag vill säga med allt detta svammel är att du ska låta det ta sin tid och inte tvinga fram nått.
En travare som skyddar sig genom att passa är SPÄND och måste ridas framåt i trav, inte bromsas upp i tölt.
Låt den springa på i en för den bekvämt travtempo utan att hänga den i munnen och se hur sakta du kan rida utan att få pass.
Och lägg ner MASSOR av tid på rakriktning i skritt, longera över bommar, löshoppa etc.