Renodla tölt, trav

Ainon

Trådstartare
Har precis fått hem en varmblodstravare och har upptäckt att han ibland får töltinslag i traven.
Tänkte att ni här har bäst erfarenhet av detta, borde inte vara någon skillnad att träna en svag fyragångare mot ett varmblod tycker jag :confused:

Så jag undrar helt enkelt hur man ska jobba för att få till både en ren trav OCH en ren tölt.

Sv: Renodla tölt, trav

Ett varmblod kan vara en riktig fascinerande häst för dom amerikanska har faktiskt jättebra töltanlag. Om du är intresserad så PM´am mig så kan jag skicka några videos till dig.

Jag har en travare som jag haft i snart 3 år. Han tävlar i trav, jag rider honom i montelopp, han fungerar som skogsmulle och dresssyrhäst...
M.a.o har jag inte lagt ner massor av energi på EN sak utan på allt möjligt så han hadfe säkert kunnat tölta bättre om jag ansträngt mig.

Han var väldigt passaktig, ej att förväxla med tölt. Han tog till det när han blev upprörd över att inte få vara sitt vanliga sneda jag och jag ville inte ha det alls men han älskade sin pass så jag tänket använda uttrtöttningsmetoden och lät honom vagga fram och berömde varje travsteg han fick.

När traven var stabil så var passen mkt lättare att få bort och av misstag så satt jag till en gång och då bidde det ett par steg ren tölt.

Först då kom jag på att jag kanske kunde använda mig av det:idea:

Denna häst har extremt höga lyft så det är verkligen superjobbigt för honom att hålla takten länge, kräver sina kalorier liksom.

Jag ber om några steg då och då när vi rider ut och har gratis framåtbjudning och struntar i det annars.

Det blir ett steg längre för varje gång. Det är rätt maffigt att tölta en travare:love:

Känns som att sitta på Indiska Oceanen eller nått:D och en vanlig medelislandshäst känns i jämförselsen som vättern :D

Vad jag vill säga med allt detta svammel är att du ska låta det ta sin tid och inte tvinga fram nått.

En travare som skyddar sig genom att passa är SPÄND och måste ridas framåt i trav, inte bromsas upp i tölt.

Låt den springa på i en för den bekvämt travtempo utan att hänga den i munnen och se hur sakta du kan rida utan att få pass.

Och lägg ner MASSOR av tid på rakriktning i skritt, longera över bommar, löshoppa etc.

Senast ändrad:

Tack för svaret!

Hästen har inga problem att gå i ren trav, har varit ridhäst hela livet(inte enns inkörd) och kan gå korrekt och ordentligt samlat i alla tre vanliga gångarterna.

Jag upptäckte tölten (han har inte haft några pass inslag) när han precis flyttade till mig och var rejält nervös första gången jag red (nytt ridhus, nya hästar, ny ryttare osv). Det var absolut inte pass utan tölt, han har inte visat minsta tendens till pass.

Du har inga tips på övningar som kan hjälpa en att få fram tölten?

Tölt är samlad skritt:idea:
Sluta, öppna, piaff är bra grejor.

eller Silverkedjan i sisådär en 5 minuter......:angel:

samlad skritt vet jag inte om jag kan kalla det. Visserligen fyrtakt... men sen tycker jag inte att det är mer likt skritten.

Har även hört att alla hästar töltar när dom simmar så varför skulle inte alla kunna göra det med mer eller mindre träning...

/Lina som töltar lååååånga sträckor på sin raggsocka....

Om man läser i Magnus Skulassons bok, står det att alla hästar kan lära sig att tölta, med mer eller mindre träning.

Det är samma fotförflyttning i tölt som i skritt. För att få en häst med väldigt svag tölt att tölta kan det fungera att samla väldigt mycket i skritten och sedan försiktigt driva på den för att öka tempot mer och mer utan att tappa takten. Gärna ur tex en öppna.

Har du sett rörelsemönsret för skritt? Det är långsam tölt. I "rutmönstret" (Ias rutor) är varannan ruta i skritt likadan som varannan i tölt. Det är inte för inte som ett av uttrycken för tölt på engelska är "running walk" alltså springande skritt.

Fotförflyttninge i tölt och skritt är samma. Skillnaden är att i skritt har hästen turvis två turvis tre hovar i marken och i tölt turvis en turvis två hovar i marken.

/Malin

Aha!:idea: Jag har inte uppfattat det så förut... undrar om det har ngt med svärmors ideer om att rida och islandshästar... det var där jag lärde mig rida isis... Sen har jag inte tänkt så mkt mer på det.... Va bra att man alltid får lära sig ngt nytt!
/Tack Lina

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 979
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 745
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 434
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka