Renovera fönster

Isoleringsförmågan har nog utvecklats endel sen de sattes in.. Därför kan det vara mer värt att byta än att renovera.


Vi märker STOR skillnad på de fönster som är nya (2014-2019) och de som är från gud vet när. (De gamla verkar ju fylla sin funktion hyfsat, men bra är de definitivt inte).
Alltså att man märker att de nya är avsevärt bättre isolerade.
 
Det är mest kostnaden. 18 fönster varav ett extra stort, det blir många många tusen att byta.. Ordentliga fönster? Der här måste vara rejält ordentliga med tanke på att de suttit sen huset byggdes 1956. De har bara inte får nån kärlek sen typ 80 talet..
Med ordentliga fönster gissar jag att @em-pirre menar att dina gamla fönster är väldigt ineffektiva energimässigt.
 
Hade lätt målat och bytt lister.
På kort sikt räcker det ju med listerna och att kittlaga samt måla utvändigt för de funktionella aspekterna.

Dessutom inte en färgtyp som stänger in vatten så de tar ingen akut skada av att vara halvflagade. Hade de varit ommålade på 80-talet så att de troligare ruttnat av vatten som stängs in innanför färgen.

Sällan det är långsiktig ekonomi i att byta om de är så gamla att de är tillverkade av ordentligt virke från början.
Om det inte är så att bågarna ha murknat sönder och har omfattande skador. Men så förstår jag inte din beskrivning.
 
Hade lätt målat och bytt lister.
På kort sikt räcker det ju med listerna och att kittlaga samt måla utvändigt för de funktionella aspekterna.

Dessutom inte en färgtyp som stänger in vatten så de tar ingen akut skada av att vara halvflagade. Hade de varit ommålade på 80-talet så att de troligare ruttnat av vatten som stängs in innanför färgen.

Sällan det är långsiktig ekonomi i att byta om de är så gamla att de är tillverkade av ordentligt virke från början.
Om det inte är så att bågarna ha murknat sönder och har omfattande skador. Men så förstår jag inte din beskrivning.
Jag tänker lika, är det verkligen värt att byta? Betalar det sig?

De är inte murkna utan träet är friskt. Det är bara flagnande färg. I övrigt helt ok. En stor anledning till att jag tycker det är obehagligt att öppna dem är nog att jag inte är van vid vridfönster. Känns otäckt när de börjar rotera. Säkerligen en vanesak.

Men rent praktiskt, måste jag ta ner dem för att göra i ordning dem?
 
. Många och sätta lister är inte så svårt.
:o Kanske. Min erfarenhet av målning tidigare var att ha målat om ett 140 kvm hus med blandat trä och tegel. Målat tre normalstora rum och ett antal ...säg 8 tvåglasfönster (då huset skulle säljas). Så jag tyckte att lite kunde jag hantera pensel och fönster. Alltså tiden det tar.....är bara inte värt det! Dessutom med tanke på att du fortfarande har kvar begagnade fönster. (du gör givetvis som du vill) Jag vågar påstå att ett byte från gamla dragiga fönster till moderna nya treglas fönstermed ny tätning bidrar till minskad uppvärmning och därmed energibesparing. Hus2.jpg
 
Jag tänker lika, är det verkligen värt att byta? Betalar det sig?

De är inte murkna utan träet är friskt. Det är bara flagnande färg. I övrigt helt ok. En stor anledning till att jag tycker det är obehagligt att öppna dem är nog att jag inte är van vid vridfönster. Känns otäckt när de börjar rotera. Säkerligen en vanesak.

Men rent praktiskt, måste jag ta ner dem för att göra i ordning dem?
Nej, normalt tar man inte ned fönsterna när man målar dem. Är de målade med linoljefärg tidigare räcker det med att snabbt skrapa dem och sdan måla, är det plastfärg eller blandning av plast och olja måste den färgen tas bort helt innan de målas med linoljefärg. Ren linoljefärg är den enda färgen att använda om man vill att fönsterna skall hålla.

Att måla fönsterna måste göras med jämna mellanrum och hör till vanligt underhåll.
 
:o Kanske. Min erfarenhet av målning tidigare var att ha målat om ett 140 kvm hus med blandat trä och tegel. Målat tre normalstora rum och ett antal ...säg 8 tvåglasfönster (då huset skulle säljas). Så jag tyckte att lite kunde jag hantera pensel och fönster. Alltså tiden det tar.....är bara inte värt det! Dessutom med tanke på att du fortfarande har kvar begagnade fönster. (du gör givetvis som du vill) Jag vågar påstå att ett byte från gamla dragiga fönster till moderna nya treglas fönstermed ny tätning bidrar till minskad uppvärmning och därmed energibesparing. Visa bifogad fil 66721

Menar du måla fasad? Mitt hus är helt i tegel så det är ett icke-problem. Bara måla fönsterkarmar tar visserligen tid men är inte så svårt. Har målat stall och det var bara att sätta lite tejp och måla.

Jag vet inte om besparingen blir så stor att det är värt det? Läst lite om just fönster och det verkar mest vara ett säljargument..
 
Men är det verkligen så stor skillnad med nya fönster? Mina föräldrar bytte i somras och deras element går också på högvarv.
Skillnaden mellan att täta och måla om vs skaffa nya behöver inte vara så stor. Att lägga 100' på något som kanske i slutänden inte ger så mycket känns sådär?

Det finns ju energirådgivare och fönsterrenoverare att fråga råd från.

Finns en hel del om fönster på nätet också. Kan du få kvalificerade råd om fönstrens skick så blir beslutet lättare att ta?
 
Skillnaden mellan att täta och måla om vs skaffa nya behöver inte vara så stor. Att lägga 100' på något som kanske i slutänden inte ger så mycket känns sådär?

Det finns ju energirådgivare och fönsterrenoverare att fråga råd från.

Finns en hel del om fönster på nätet också. Kan du få kvalificerade råd om fönstrens skick så blir beslutet lättare att ta?

Det är så jag tänker, 100 k på något som aldrig kommer betala sig..? Och är miljövinsten verkligen så stor, jag menar att glaset kostar ju att producera.

Jag hittar mest info om allmogefönster när jag googlar.

En energirådgivare kanske skulle vara nåt. Pratade med en snickare men han tyckte givetvis att vi skulle byta och anlita hans firma. Och ta kök och badrum när vi ändå höll på 🙄
 
Kan lägga till att jag är lite kluven i frågan om moderna eller gamla fönster. Det är en hel del underhåll som måste göras och gamla fönster är inte alltid så lätta att få täta men å andra sidan försvinner en del av husets känsla med nya moderna fönster tycker jag så jag behåller de dörrar och fönster som sitter här. Karmarna är orginal från år 1850 och bågarna byttes på 1960-talet till kopplade tvåglas i samma utformning som de gamla. Ett fönster har fortfarande både båge och karm i original.
 
Det är så jag tänker, 100 k på något som aldrig kommer betala sig..? Och är miljövinsten verkligen så stor, jag menar att glaset kostar ju att producera.

Jag hittar mest info om allmogefönster när jag googlar.

En energirådgivare kanske skulle vara nåt. Pratade med en snickare men han tyckte givetvis att vi skulle byta och anlita hans firma. Och ta kök och badrum när vi ändå höll på 🙄
Ja, att få input från flera är bra. Helst också oberoende källor. Dvs inte sådana som lever på att du ska byta till nytt.
 
Den stora frågan är om bågarna är friska i trät då underhållet verkar vara rätt eftersatt. Är de ok skulle jag satsa på att skrapa, olja, kitta om, måla samt sätta i nya tätlister. Både mellan bågarna och mellan båge /karm.

Arbetet är detsamma vare sig fönstren är från 1700-talet eller från 1956. Enklast är att plocka ner ett i taget och ha en bra arbetsbänk att vara på. Vill man vara mer rationell ser man till att ha arbetsyta för flera fönster samtidigt. A och O vid fönstermålning/renovering är att ha BRA verktyg, BRA färg och BRA penslar, inte penslar i 10-pack från Jula...
 
Den stora frågan är om bågarna är friska i trät då underhållet verkar vara rätt eftersatt. Är de ok skulle jag satsa på att skrapa, olja, kitta om, måla samt sätta i nya tätlister. Både mellan bågarna och mellan båge /karm.

Arbetet är detsamma vare sig fönstren är från 1700-talet eller från 1956. Enklast är att plocka ner ett i taget och ha en bra arbetsbänk att vara på. Vill man vara mer rationell ser man till att ha arbetsyta för flera fönster samtidigt. A och O vid fönstermålning/renovering är att ha BRA verktyg, BRA färg och BRA penslar, inte penslar i 10-pack från Jula...

Bågarna är bra. Jag har varit runt och kollat alla utom takfönstret och de känns friska.

Plocka ner känns läskigt :o livrädd att göra sönder dem! Jag är likadan när jag diskar dricksglas :D
 
Plocka ner känns läskigt :o livrädd att göra sönder dem! Jag är likadan när jag diskar dricksglas :D
De är rejält tunga så det är inget man bör försöka sig på utan hjälp och om inte någon del av träet behöver bytas finns det inte mycket mening med att lyfta av fönsterbågarna, lättare att skrapa och måla på plats.
 
Bågarna är bra. Jag har varit runt och kollat alla utom takfönstret och de känns friska.

Plocka ner känns läskigt :o livrädd att göra sönder dem! Jag är likadan när jag diskar dricksglas :D
Det är absolut ingen nackdel att vara två när man plockar ner fönster! Jag personligen tycker det är krångligare att måla på plats. Ska kolla om jag har nån bild kvar från senaste målningen då jag satte upp arbetsbänkar på tre sidor av carporten för att kunna arbeta rationellt även vid regn
 
Jag testar nog att låta dem sitta kvar i första hand. Börjar med ett litet fönster.

Vi kommer vara minst två hela processen, jag står inte själv med alla fönster :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 740
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp