Bukefalos 28 år!

Renoveringstråden

Montagekit och börjar med att fodra själva hålet så du får bort kanterna där (dörren ser ju ut att öppnas in i det dolda utrymmet) och därefter sätter du foder oå sidorna runtom. Återigen med montagekit.
Dörren är fodrad och öppnas utåt. Har precis gjutit golvet från gamla karmen. Det svarta som sticker ut är överbliven isolering som ska klippas bort. Ligger dubbelt så dörren är rejält tät 😊
Finns inget direkt att fästa fodret i alls.
Eller missförstod jag dig helt nu?
 
Dörren är fodrad och öppnas utåt. Har precis gjutit golvet från gamla karmen. Det svarta som sticker ut är överbliven isolering som ska klippas bort. Ligger dubbelt så dörren är rejält tät 😊
Finns inget direkt att fästa fodret i alls.
Eller missförstod jag dig helt nu?
Det är det man har rätt sorts montagekit till, att fästa saker på platser som annars är omöjliga 🙃
 
Vår nya ytterdörr gör mig så glad även om glaset bakom säkerhetsgallret ännu inte kommit på plats och brevinkastet just nu är fyllt med frigolit osv. 🤩 Kommer jubla när vi dumpar den gamla ruttna och uggfula dörren på tippen.
PSX_20230110_125258.jpg
 
En dag till så har vi bytt alla fönster i huset plus lagt till totalt 13(!) nya mot baksidan.

10 av dem sitter i en 12 meter lång takkupa resten (i grovkök, kök och fikarum) är helt nya konstruktioner.

När de byter det sista fönstret imorgon slår de även upp ett nytt dörrhål. Ska bli så skönt med lugn och ro och tystare arbeten framöver.

Dessutom energisnålt och varmare i huset rakt av. Nu behöver vi bara en ny dörr till grovköket..

Till vänster gammalt ruttet ej öppningsbart. Till höger nytt och modernt med bibehållen "cottage feel". Avdelarna i glaset kläs med trä från utsidan för optimal funktion.

PSX_20230111_103927.jpg
 
En dag till så har vi bytt alla fönster i huset plus lagt till totalt 13(!) nya mot baksidan.

10 av dem sitter i en 12 meter lång takkupa resten (i grovkök, kök och fikarum) är helt nya konstruktioner.

När de byter det sista fönstret imorgon slår de även upp ett nytt dörrhål. Ska bli så skönt med lugn och ro och tystare arbeten framöver.

Dessutom energisnålt och varmare i huset rakt av. Nu behöver vi bara en ny dörr till grovköket..

Till vänster gammalt ruttet ej öppningsbart. Till höger nytt och modernt med bibehållen "cottage feel". Avdelarna i glaset kläs med trä från utsidan för optimal funktion.

Visa bifogad fil 110253
Spökhand.... :nailbiting: :D
 
Köksfönstret ville inte följa sina kamrater till fönstertippen. Det tog dem över tre timmar att ens få ut ramen men nu sitter iallafall den nya på plats.

Så nu har vi nya fönster i hela huset med tillhörande högsta värde på dubbelglasen för att spara energi. Ytterdörren med ljusinsläpp har samma.

Vi har 14cm tjocka isoleringsplattor på hela taket som vi öppnade upp i sin helhet i somras för att få dit dem så taket är tyo helt nytt.

Dessutom fick vi upp solpaneler i höstas. Om de nu bara kan bryta igenom köksväggen för en ny dörr som kommer knyta ihop hela huset till en enhet så är allt dammigt, skitigt och högljutt grisgöra färdigt ✌🏻

Nu kan vi fokusera på allt annat kul inomhus och trädgården.

Grovköket blir snyggt som satan men är medvetet ofärdigt eftersom vi inte ville uppmuntra byggarna att använda nya diskbänken och diskhon för murbruk 🙈

Nästa steg - sovrummet!
 
Tyst, nästan dammfritt och stilla. Allt stort som behöver knackas och hackas ut ur vårt hus är färdigt. I afton vila imorgon reglar vi upp sovrumstaket 😆

Här den felande länken - dörröpningen som nu knyter ihop hela kalaset. På måndag kommer en tillfällig dörr på plats ✌🏻
20230113_115003.jpg
 
Är det någon här som rivit bröstpanel? Vi har det i ett rum i huset och jag är så trött på den. Vad jag kan se är den uppsatt med spik så det känns som det bara är att gå loss med kofoten och riva bort den men är det så enkelt? Fasar också över att det är en massa jobb att spackla och slipa och få det fint nog att tex måla sen…
 
Är det någon här som rivit bröstpanel? Vi har det i ett rum i huset och jag är så trött på den. Vad jag kan se är den uppsatt med spik så det känns som det bara är att gå loss med kofoten och riva bort den men är det så enkelt? Fasar också över att det är en massa jobb att spackla och slipa och få det fint nog att tex måla sen…
Vi har precis satt uppe men här är det bara spikat med små spikar. Sen kan ju sånt variera massor, de som bodde här innan älskade spik! Mängder överallt typ 😅
 
Är det någon här som rivit bröstpanel? Vi har det i ett rum i huset och jag är så trött på den. Vad jag kan se är den uppsatt med spik så det känns som det bara är att gå loss med kofoten och riva bort den men är det så enkelt? Fasar också över att det är en massa jobb att spackla och slipa och få det fint nog att tex måla sen…
Försök få bort en liten bit och kolla under 🙃
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 418
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
433
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
647
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 577
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp