Bukefalos 28 år!

Renoveringstråden

Tänkte måla om hyllorna i våra köksskåp. Ingen har någonsin gjort något med dom, och det är obehandlat trä som jag tycker känns tufft att skura och hålla rent, vad för typ av färg bör användas? Vill ha något som tål att man våttorkar och rengör regelbundet. :)
 
Tänkte måla om hyllorna i våra köksskåp. Ingen har någonsin gjort något med dom, och det är obehandlat trä som jag tycker känns tufft att skura och hålla rent, vad för typ av färg bör användas? Vill ha något som tål att man våttorkar och rengör regelbundet. :)
Jag målade utsidan av våra köksluckor (samt även hästtransporten med det som blev över) med en färg som färgaffären rekommenderade åt mig. Det är en båtfärg och verkar extremt hållbar hittills. Den går absolut att torka av/rengöra regelbundet utan problem.
 
Börjar bli ruggigt sugen på att sätta tänderna i vår toalett nere. Tanken är att vi (min man hehehe jag dirigerar och roddar barn) ska göra det mesta själva (men behöver hjälp att byta ett element till vattenburen golvvärme plus elektriker för att jorda elen samt sätta in spottar i taket).

Vill ha någon typ av kalksten/terazzoklinker på golv och upp som en bröstpanel för att sen måla resten av väggar och tak i samma färg. Vi har några osäkerhetsgrejer att reda ut innan bara…
1) hur ska vi göra med ventilationen? Det är någon typ av ventil som behöver flyttas eller kan vi helt enkelt strunta i den.
2) hur gör vi med fönstret som numera är ut till en hall (förut utomhus). Det ska bort men hur gör vi det OK snyggt innan vi har råd att göra hallen?
3) vi har tidigare haft snickare som sagt att de kanske behöver gå genom detta tak när vi ska renovera badrummet uppe - stämmer det? Badrummet uppe planerar vi till 2024 nämligen..

Bifogar en bild på rariteten till toalett!
AF53E625-267D-4DDF-867E-7DD1482590B2.jpeg
 
Vilken sorts färg använde ni till dörrarna? Jag har samma här nere i Skånehuset på ovanvåningen.

Edit: eller bytte ni dörrarna helt?
D3824321-B886-4E4E-86A5-1FE74D15C595.jpeg


Grundtanken var att lämna in dörrarna på lackering, men öppningen av dörrarna var lite… knepig (man kunde bli inlåst på toaletten av tvättstugedörren), plus att det var oestetiskt. Så vi bytte dörrarna till nya och skänkte bort de andra till några som bor i ett likadant hus som oss.
 
En dag till så har vi bytt alla fönster i huset plus lagt till totalt 13(!) nya mot baksidan.

10 av dem sitter i en 12 meter lång takkupa resten (i grovkök, kök och fikarum) är helt nya konstruktioner.

När de byter det sista fönstret imorgon slår de även upp ett nytt dörrhål. Ska bli så skönt med lugn och ro och tystare arbeten framöver.

Dessutom energisnålt och varmare i huset rakt av. Nu behöver vi bara en ny dörr till grovköket..

Till vänster gammalt ruttet ej öppningsbart. Till höger nytt och modernt med bibehållen "cottage feel". Avdelarna i glaset kläs med trä från utsidan för optimal funktion.

Visa bifogad fil 110253
Åhneej, slängde ni de gamla vackra glasen? :(
 
I måndags blev kakelugnen godkänd av sotare, hurra! Nu ska den stå och torka så vi förhoppningsvis kan premiärelda i vinter.

Det syns inte riktigt på bilden, men den är stänkmålad med gröna prickar som får ton i ton med tapeten.

0gpLNAo.jpg
Har ni målat hela eller bara stänken? Vill sååååååååååå gärna byta färg på min fula mörkgröna sak.
 
I måndags blev kakelugnen godkänd av sotare, hurra! Nu ska den stå och torka så vi förhoppningsvis kan premiärelda i vinter.

Det syns inte riktigt på bilden, men den är stänkmålad med gröna prickar som får ton i ton med tapeten.

0gpLNAo.jpg
När jag ser dina dörrfoder och golvlister blir jag sugen på att ta tag i att återställa till grått hos mig också. Våra dörrfoder är lite gulnat vita - och blanka - men under finns en mjukt grå mattare färg. Tror att det hade blivit fint att måla så igen... :)
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 811
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
566
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 424
Senast: sthu
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp