Bukefalos 28 år!

Renoveringstråden

Kul tråd! Jag kan ju visa arbetsrummet som åtminstone är så klart att det går att jobba i det även om det inte är helt uppackat eller färdiginrett. Det var fruktansvärt gräsligt innan:

MDIyNnwwMDAxMzM0NDA0MXw5Ng.jpg
 
Har förövrigt en fantastisk renoveringsaffär (? inte byggvaruhandel, för de har inte virke, men typ allt annat, golv, tapeter, färg, lister, allt till badrum, you name it!) på gångavstånd från jobbet, hur farligt är inte det? :angel:

Ska dit på lunchen och köpa sprayfärg till elementen (sånadär riktigt gamla, målade de på övervåningen med tandborste för att komma åt överallt.... gör INTE om det!) i vardagsrummet och matrummet. Så det blir väl veckans projekt sen att få ordning på dem.
 
Visa bifogad fil 97381
Kul tråd! Har massor av projekt jag vill göra i vårt lilla hus från 40-talet som vi nu bott i i nästan ett decennium (?!? :eek:).

Senaste åren har det mest blivit olika trädgårdsprojekt (och så renoverade jag en liten toalett på någon enstaka kvadratmeter i vintras, det gills va? :idea::laugh:) men nu är vi igång innomhus med matsal och vardagsrum som ligger i anslutning till varandra.

Försökte hitta bra bild som inte innehöll en halvnaken hjälpreda men får nöja mig med denna för ikväll, för att visa avsaknaden av totalt vidrigt ful plastmatta! (Och ja, man behöver gräsklippare för det...). Har rivit ut allt ned till stommen, breddat öppningen mellan rummen rejält och börjat bygga upp och tapetserat i matsalen och nu ska vardagsrummet få samma behandling innan vi lägger golv. Tänkte det som ett semesterprojekt men det blev betydligt mer rivning än vi trott så nästa tidsplan är innan jul :o:p
Har också en halvnaken hjälpreda på alla bilder, men det är naket nedtill 😂 och en potta finns med på hälften av bilderna 😁
 
Har också en halvnaken hjälpreda på alla bilder, men det är naket nedtill 😂 och en potta finns med på hälften av bilderna 😁

Precis samma läge här! :rofl: Vart det är naket varierar dock, kläder är ett nödvändigt ont! :laugh:

Har fått mycket bra hjälp i alla fall, skönt att ha någon som kletar ordentligt med tapetklister en meter upp på väggarna när man ska tapetsera liksom!
 
Vi renoverar inne och ute sådär i lite lagom takt. :angel:

Vårt hus är från 1870 och renoverades nog senast på 1970-talet, så det är en hel del grejer som inte är supermoderna :D

Vi fick tillträde i oktober förra året och sedan dess har vi inne:
  • I köket har vi plockat ner innerväggarna och bytt isoleringen (den var ganska päcklig, timmerhus gillar inte plast i väggarna), tagit bort innertaket och plockat bort den äckliga plastmattan
  • Även lagat ett hål i köksgolvet (en gammal ledning som stått där och läckt)
  • Satt in det nya köket och kaklat
  • Lagat en bit tak
  • Ytfräschat upp badrummet (det är vårt nästa stora projekt som vi inte riktigt pallar än, men det är också från 70-talet :angel:)
  • Fixat i ordning barnets sovrum med väggar och golv
Sedan har det ju varit grejer ute och med de andra byggnaderna, men det blir lite too much att skriva.

Vi har mycket god hjälp av svärmor, som gillar att renovera och deltar i projekt gården när hon känner för det :D Ibland kommer hon hit när vi är iväg och så händer det saker, det är den ultimata lyxen speciellt i och med att hon gillar att måla, tapetsera, fixa lister och sådant som vissa av oss mest blir irriterade av att göra :angel:
 
Vi har mycket god hjälp av svärmor, som gillar att renovera och deltar i projekt gården när hon känner för det :D Ibland kommer hon hit när vi är iväg och så händer det saker, det är den ultimata lyxen speciellt i och med att hon gillar att måla, tapetsera, fixa lister och sådant som vissa av oss mest blir irriterade av att göra :angel:

Vilken lyx! :love: Får hon tråkigt är hon välkommen förbi här :laugh:
 
Vi bor visserligen i hyres men jag ska lägga golv i kök, sovrum och hall pga extremt ful plastmatta och vi ska bo här ett bra tag framöver. Lär behöva byta golvlister. Det som är jobbigt är att det är en massa inbyggda dörrar och skåp överallt, ska försöka lösa det. Sen ska tapeten bort i hallen och så ska det målas!
 
Sen så funderar jag på att bygga en väldigt smal garderob till hallen, typ allt är bredare än vad jag vill ha det, och vill verkligen ha ett bra skåp att hänga in jackor och väskor så att jag slipper se det. Tycker det är så stökigt med för mycket saker framme.
 
Sen så funderar jag på att bygga en väldigt smal garderob till hallen, typ allt är bredare än vad jag vill ha det, och vill verkligen ha ett bra skåp att hänga in jackor och väskor så att jag slipper se det. Tycker det är så stökigt med för mycket saker framme.
Smal eller mindre djup? Jag älskar själv att bygga saker så att det passar exakt till ytan och det jag vill ha det till - garderob, skrivbord, täckeshylla i sadelkammaren nu etc. Bland annat en mindre djup och smalare variant av garderob som använde upp ytan som var kvar på sidan av en annan garderob, och som fungerar kanonbra för att bli av med en massa skor och för att smidigt kunna hänga undan jackor. Det blir kanske inte det snyggaste, men jag älskar att ha så att det exakt passar till det jag vill ha det till.

Skrivbordet på bilden till exempel, det började byggas när jag kom fram till att jag skulle vara tvungen att jobba hemifrån en hel del i och med corona och jag känner mig nu ganska klar med det (eller ja, kabelhantering saknas fortfarande). En skrivbordsyta där man kan sitta och jobba och en där man kan stå och jobba, exakt höjd på hyllplanen för att få plats med skrivare, pärmar och gamla kursböcker, förvaring av pennor, håltagare och annat sådant vid benen på kortsidan, inbyggd fotpall mot väggen (med extra förvaring undertill), plats för stationär dator om jag vill ha en sådan sen, ett extra hyllplan under stådelen för att kunna bli av med en mängd papper etc. Jag utgår från ytan och vad jag vill ha för funktioner och ritar sedan upp en enkel skiss på hur jag ska bygga det :D

IMG_20220810_163952_828.jpg
 
Smal eller mindre djup? Jag älskar själv att bygga saker så att det passar exakt till ytan och det jag vill ha det till - garderob, skrivbord, täckeshylla i sadelkammaren nu etc. Bland annat en mindre djup och smalare variant av garderob som använde upp ytan som var kvar på sidan av en annan garderob, och som fungerar kanonbra för att bli av med en massa skor och för att smidigt kunna hänga undan jackor. Det blir kanske inte det snyggaste, men jag älskar att ha så att det exakt passar till det jag vill ha det till.

Skrivbordet på bilden till exempel, det började byggas när jag kom fram till att jag skulle vara tvungen att jobba hemifrån en hel del i och med corona och jag känner mig nu ganska klar med det (eller ja, kabelhantering saknas fortfarande). En skrivbordsyta där man kan sitta och jobba och en där man kan stå och jobba, exakt höjd på hyllplanen för att få plats med skrivare, pärmar och gamla kursböcker, förvaring av pennor, håltagare och annat sådant vid benen på kortsidan, inbyggd fotpall mot väggen (med extra förvaring undertill), plats för stationär dator om jag vill ha en sådan sen, ett extra hyllplan under stådelen för att kunna bli av med en mängd papper etc. Jag utgår från ytan och vad jag vill ha för funktioner och ritar sedan upp en enkel skiss på hur jag ska bygga det :D
En före-bild från hur det var för 5-6 år sedan när jag precis börjat flytta in (mitt i december, därför är ljusstaken framme)
1660143206536.png
 
Smal eller mindre djup? Jag älskar själv att bygga saker så att det passar exakt till ytan och det jag vill ha det till - garderob, skrivbord, täckeshylla i sadelkammaren nu etc. Bland annat en mindre djup och smalare variant av garderob som använde upp ytan som var kvar på sidan av en annan garderob, och som fungerar kanonbra för att bli av med en massa skor och för att smidigt kunna hänga undan jackor. Det blir kanske inte det snyggaste, men jag älskar att ha så att det exakt passar till det jag vill ha det till.

Skrivbordet på bilden till exempel, det började byggas när jag kom fram till att jag skulle vara tvungen att jobba hemifrån en hel del i och med corona och jag känner mig nu ganska klar med det (eller ja, kabelhantering saknas fortfarande). En skrivbordsyta där man kan sitta och jobba och en där man kan stå och jobba, exakt höjd på hyllplanen för att få plats med skrivare, pärmar och gamla kursböcker, förvaring av pennor, håltagare och annat sådant vid benen på kortsidan, inbyggd fotpall mot väggen (med extra förvaring undertill), plats för stationär dator om jag vill ha en sådan sen, ett extra hyllplan under stådelen för att kunna bli av med en mängd papper etc. Jag utgår från ytan och vad jag vill ha för funktioner och ritar sedan upp en enkel skiss på hur jag ska bygga det :D

Visa bifogad fil 97434
Mindre djup ska det vara såklart! Jag har en bror som är en riktigt duktig snickare, klarar jag inte det själv så får jag hyra in honom antar jag. :p
 
Vi är typ stammisar på tippen känns de som. I juni var vi där över 30 gånger 😂 slängt många hundra kg 😅

Vi har gjort:

Rivit ut alla golv, lister, dörrfoder, dörrkarmar och dörrar. Samt 8 jävligt tunga och enorma Marbodal-garderober av gamla sorten så de var i trä och hemska att bära ner från övervåningen. Slängt ut ledstången och ett fult torkskåp med.

Just ja alla tapeter rev vi ner och spacklade och slipade väggarna där det behövdes. Det satt inte så många lager tapet så gick rätt fort.

Detta gjorde vi på en vecka efter arbetstid så ändå rätt bra jobbat tycker jag.

Sen efter all förstörelse gjorde vi:
- Satte renoveringstapet överallt. Jag gjorde alla rum utom ett, det gjorde min mamma.
- målat alla tak alla rum (4 lager typ)
- målat alla väggar alla rum (också 4 lager för jag är perfektionist :p)
- bytt alla golv till trä-parkett
- bytt alla lister
- satt in nya dörrkarmar, dörrar, dörrfoder etc överallt
- målat fönsterfoder (om det heter så?) på insidan
- bytt alla köksluckor
- bytt köksfläkt
- bytt diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare
- rivit ner och bytt stänkskyddet, blev microcement istället
- rivit ner tapet, tapetserat, målat med våtrumsprimer, målat med våtrumsfärg, målat golv med våtrumsfärg + lackat det 3 gånger + lister i tak och golv på gästtoaletten
- bytt ALLA elkontakter/uttag/sånt (visste ni att sånt är svindyrt, det visste inte jag)
- beställt ny ledstång som kommer på måndag (också svindyrt??)
- målat trappan 700 gånger och fått mindre sammanbrott på köpet för det blev inte perfekt direkt
- satt in nya garderober

Vi har haft huset mindre än 3 månader + gjort allt själva (utom elen som en elektriker vi känner hjälper oss med) så jag tycker ändå vi ska vara nöjda.

Det vi har kvar:
- Riva toaletten (som jag målat osv haha) och göra ett stort badrum + tvättstuga där. Drar mig dock för det då det innebär att vi inte har nån tvättmaskin tills det är klart, eftersom där de står nu är del av nya badrummet. Men det drar väl igång i höst tänker jag.
- riva köket, byta stommar, luckor, stänkskydd, bänkskivor. Det blir innan nästa sommar
- byta lite saker i badrummet på övervåningen. Jag vill byta duschväggarna, skåpen och antagligen duschmunstycke-grejen. Inget som behövs egentligen utan bara för att jag vill ha en annan estetik
- byta all trall på fram och baksida till våren
- kanske kanske bygga en liten pool till våren

Så nästa sommar är vi garanterat 100 % klara, får väl se vad vi ska hitta på då med all tid :p
 
Vi renoverar hallen.
När vi flyttade in för fem år sen låg ett fasansfullt klinkers från 90-talet på golvet. Vi dolde det med måttskuren dörrmatta.
Nu har vi kommit så långt att det bara är småpiff kvar.
Bild på hur det såg ut med mattan, och klinkersen.

1E54D0F7-2FC6-4038-B0E7-50A52BDB129C.jpeg
 
Jag separerade och råkade köpa mig ett radhus byggt ca 1980. Allt är original och inte de charmiga original utan de slitna å hemska å äckliga. 😳 . Har än så länge bytt golv i 3 rum. Målat alla väggar vita! Satt nån lite tapet och en del lister.

Fick nya fönster och en vit fin ytterdörr.

Alla lister och foder var i brun plast :wtf:

Nu ska det bli budgetrenovering av köket. Måla luckor, byta bänkskiva och nytt golv.

Såå vad har man för färg på golvet till Grå luckor. Samma Grå som Ikeas bodbyn. Och bänkskivan?? Absolut inte nått träaktigt
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 810
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 400
Senast: sthu
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp