Bukefalos 28 år!

Renoveringstråden

Ja, det är tanken :D Jag är ju inte superstrikt, men jag gillar att låta huset upphålla viss del av sin gammaldags prägel.

Just nu är jag inne på antingen typ en medaljongtapet, eller typ titthålstapet med hästmotiv :D
TittSKÅPstapet menar jag. Skyller på att jag kollar VM samtidigt ...
 
Ja, det är tanken :D Jag är ju inte superstrikt, men jag gillar att låta huset upphålla viss del av sin gammaldags prägel.

Just nu är jag inne på antingen typ en medaljongtapet, eller typ titthålstapet med hästmotiv :D
Skulle själv vilja bo i gammalt hus så jag fått ha höga paneler och medaljongtspet. Istället har jag radhus å trångt men det går att fixa lite iaf :D
 
Såå bra det blev?! Och så fint ni renoverat!
Tack! :love: Den där frontespisen var en karamell vi gick och sög på bra länge, skissade och skissade om, innan vi ens kom till skott med att kontakta hantverkare, och sen skulle det bli säsong för att öppna upp tak och grejer. Så det var härligt när den väl var klar och vi är så nöjda! En del tycker nog att vi är tokiga som gjort badrum av husets bästa utsikt men alltså, varje dusch och bad är en fröjd numera :D
 
Det rullar på i renoveringskaoset.
  • Gamla trasiga blindbotten med dess isolering är utslängd (hälften låg ändå på backen). Ny blindbotten med cellulosaisolering på plats. Blir skönt med ett golv som inte läcker in kyla som en såll till vintern!
  • Syllen såg fräsch ut, skönt att sätta check på den!
  • Vi har börjat bygget av bokhyllan, undertill blir det dold förvaring för källsortering och hundmat.
  • Väggarna är målade för att underlätta tapetseringen och förhindra att ljusa gipsskivor lyser igenom om det skulle bli någon glipa i tapeten.
  • Bokhyllan blir brungrå och tapeten blir mönstrad på mörkblå bakgrund.
  • En bröstlist ska sättas upp i höjd med fönsterbrädorna.
  • Det kilsågade furugolvet är på plats, det ska såpskuras ordentligt ett par gånger för att "impregneras".
  • Takspånskivorna är borttagna så det handhyvlade taket får synas istället.
  • Sen ska "bara" kakelugnen muras upp också, så får den stå och torka och bli redo att eldas i nästa år. 😬
K6lrBPW.jpg
 
Sitter och kikar på golvsocklar, mdf eller furu? I förra lägenheten valde vi mdf, mest för att det var de som fanns i den höjden vi ville ha. Nu ska vi ha standardsocklar - vita, släta - men är osäkra på materialet. Vad har ni för rekommendationer?
 
Sitter och kikar på golvsocklar, mdf eller furu? I förra lägenheten valde vi mdf, mest för att det var de som fanns i den höjden vi ville ha. Nu ska vi ha standardsocklar - vita, släta - men är osäkra på materialet. Vad har ni för rekommendationer?
Skulle spontant säga furu, speciellt om man kommer våttorka/skura golvet. MDF sväller så fult av vatten om det går hål på färgen.
 
Åh, i denna tråd kommer jag typ bo i! Vi har ju köpt en gård som byggdes 1901, och byggdes till (plus fick källare utgrävd under hela huset) 1979. Vårt första hus! Vi köpte det av vänner som nu hyr det av oss tills de byggt klart sitt nya hus längre in på vägen.

Initialt tänkte vi blåsa saker som vi tyckte var så sjukt utdaterade, men nu lutar vi åt att bevara mycket av det då det är lite kultigt och mycket är av god kvalitet. Vi har t.ex ett askfat i glas på toalettrullshållaren i det rosabruna badrummet som absolut ska få vara kvar pga udda 😂

IMG20220717180728.jpg


Det jag nog vill göra i badrummet är att kakla vitt till 2/3 av väggen så att vi kan ha kvar den här tapeten som växer på en, plus måla alla furudelar kring fönster osv. Men jag kanske får en annan idé när vi flyttar in i vår.

Vi har så mycket renoveringsobjekt här så ni kommer vara helt söndertjatade i år 😂
 
Jag rev ut heltäckningsmattan från 70-talet ur mitt hus för ett par veckor sen. Den vackra plastmattan kommer snart täckas av ett mörkt laminatgolv. Väljer att inte lägga några större summor på ett riktigt trägolv då det dels är en sommarstuga byggd 70, så det finns liksom inte någon egentlig "själ" i huset att bevara, och dels för att jag ändå hoppas sälja om ett par år, och då tror jag inte det kommer ge något egentligt mervärde med trägolv.
Men såhär vackert är det hemma hos mig nu :D den gamla heltäckningsmattan skymtar till vänster i bild.

PXL_20220729_201105608.jpg
 
Åh, i denna tråd kommer jag typ bo i! Vi har ju köpt en gård som byggdes 1901, och byggdes till (plus fick källare utgrävd under hela huset) 1979. Vårt första hus! Vi köpte det av vänner som nu hyr det av oss tills de byggt klart sitt nya hus längre in på vägen.

Initialt tänkte vi blåsa saker som vi tyckte var så sjukt utdaterade, men nu lutar vi åt att bevara mycket av det då det är lite kultigt och mycket är av god kvalitet. Vi har t.ex ett askfat i glas på toalettrullshållaren i det rosabruna badrummet som absolut ska få vara kvar pga udda 😂

Visa bifogad fil 97926

Det jag nog vill göra i badrummet är att kakla vitt till 2/3 av väggen så att vi kan ha kvar den här tapeten som växer på en, plus måla alla furudelar kring fönster osv. Men jag kanske får en annan idé när vi flyttar in i vår.

Vi har så mycket renoveringsobjekt här så ni kommer vara helt söndertjatade i år 😂

Fantastisk tapet 😍
 
Jag rev ut heltäckningsmattan från 70-talet ur mitt hus för ett par veckor sen. Den vackra plastmattan kommer snart täckas av ett mörkt laminatgolv. Väljer att inte lägga några större summor på ett riktigt trägolv då det dels är en sommarstuga byggd 70, så det finns liksom inte någon egentlig "själ" i huset att bevara, och dels för att jag ändå hoppas sälja om ett par år, och då tror jag inte det kommer ge något egentligt mervärde med trägolv.
Men såhär vackert är det hemma hos mig nu :D den gamla heltäckningsmattan skymtar till vänster i bild.

Visa bifogad fil 97930

Att ni inte behåller plastmattan 😂
 
Vi la in ett av deras tjockare i mitt kontor och det var inga problem. Det enda som var knöligt var att mitt hus är gammalt så vinklarna är lite hit och dit men det var ju inte golvets fel :D

Edit: Huset gör också så att tapetsering är lite spännande...
Kom ihåg då, inga randiga tapeter 😆 de misstaget gjorde vi hos mina föräldrar.. dom tapeterna blev inte långvariga....
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 451
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
438
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
671
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 524
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp