Bukefalos 28 år!

Renoveringstråden

Vi har också börjat med lite renovering, flyttade in i januari men pga två ett och ett halvåringar tar det allra minsta projekt ett halvår 😅. Vi har gjort tråkiga grejer hittills som att fixa elen och flytta kontakter som av oklar anledning satt mitt i dörrfodren och andra märkliga ställen. Nu har min sambo spacklat igen hålen efter detta och vi har äntligen röjt ut vårt sista rum med flyttlådor och förflyttat problemet till klädkammaren 🥳.
Vi har också renoverat trappan och det gjorde stor skillnad.
Nu har vi gett oss på rummet trappan står i, jag blev så trött av att inget hände att jag satte igång att riva bort tapeterna så nu måste vi fortsätta. Vi tänker oss att vi ska måla i grått och sedan leja bort tapetsering runt trappan.
Vi ska också måla om i barnens rum, är lite inne på nån form av petrolblå färg.
 
Vi flyttade in i vårt hus för fem år sedan, byggt 1928 och tillbyggt/renoverat på 80-talet. Vi har dock två barn så renovering och fix sker stötvis och mycket långsamt. Men varken jag eller sambon är å andra sidan särskilt inne på "riva ut och göra om allt på en gång"-grejen utan vill såklart bo in oss och fundera över bra lösningar på grejer.

Vid och strax efter inflytt var jag gravid och vi gjorde väldigt lite: målade en del furutak vita, målade om vårt sovrum och slipade köksbänkar och målade om köksluckorna från furu till ljusgrått.

Därefter dröjde det till för två år sedan innan vi började igen, då med en renovering av groventren. Den är på ca 2 kvadrat och det tog 7-8 månader :angel:
picture_1660410420392.png
Därefter har vi byggt en frontespis (takkupa) av en outnyttjad kattvind mot baksidan, samt byggt nytt badrum på de nya kvadratmetrarna. Ett stort och av oss outnyttjat rum på nedervåningen har blivit till två, vardagsrum och gästrum.

Vi försöker använda byggnadsvårdsinriktade material i viss utsträckning. Använder cellulosaisolering och bygger diffusionsöppet där det går, målar med linoljefärg och renoverar fönster (dock ej original) etc. Men vi är knappast hardcore på något sätt. Och även om huset är renoverat på 80-talet finns gamla dörrar och trösklar bevarat och det gör mycket för husets känsla :love:

I närtid vill vi få klart övervåningen och göra vårt sovrum+kattvinden till två barnrum, och ta stora barnets rum (och det gamla badrummet) till vårt. Lite planlösningsändringar med andra ord, och så nya ytskikt och golvslipning på det. Förhoppningsvis händer det under höst&vinter.

I framtiden ska vi göra om hall, tvättstuga, toa och kök, byta till vattenburen värme+pump istället för direktverkande el (och luftvärmepump)som idag, se över el och dränering, och sen är faktiskt huset ganska "klart". Fast det dröjer nog x antal år... :p
 
Vi ska också måla om i barnens rum, är lite inne på nån form av petrolblå färg.
Här kommer ett helt oombett tips… jag målade sonens blåa rum i fem olika nyanser innan jag hittade rätt. Började med petrolblå som verkar vara en skitsvår färg att hitta rätt på.
Gör inte som jag, måla hela rummet och titta sen efter om du gillar färgen. Provmåla först! (och köp provburkar! Herregud vad jag la pengar på hans lilla rum 😂)
 
Här kommer ett helt oombett tips… jag målade sonens blåa rum i fem olika nyanser innan jag hittade rätt. Började med petrolblå som verkar vara en skitsvår färg att hitta rätt på.
Gör inte som jag, måla hela rummet och titta sen efter om du gillar färgen. Provmåla först! (och köp provburkar! Herregud vad jag la pengar på hans lilla rum 😂)
Bra tips! 😅 Vad landade du i för färg? Kanske kan ta den rakt av och slippa allt annat
 
Bra intiativ till tråd!

Vi fick tillträde till vårt kedjehus för 6 veckor sen (hur kan det ha gått så fort??) och är mitt i värsta renoveringskaoset. Det mesta, förutom tvättstuga/badrum + fönster, tak och tillbyggd hall, är original från -65 så det finns en del att göra…

Vi har rivit tre väggar, förstärkt upp en bärande vägg, rivit ut köket och satt nytt kök (som snaaaaart är klart - typ två lådor kvar att montera samt att vi väntar på bänkskivan). Satt nya innertak och byggt en vägg har vi gjort också. Och lagt bytt golv! Sen så blev målarna klara idag - så glad att vi bestämde oss för att ta in målare, vi hade aldrig fått det i närheten av så bra som de har fått det. Det var ju rätt stort projekt med spackling och målning av nytt innertak samt alla väggar, där det var en blandad kompott av gammal tapet, strukturtapet och ren gips.

Nästa steg är att fortsätta lägga golv i hall och barnens lekrum, samt fixa väggar och tak där. Jag sålde också vår ena ytterdörr (hade dubbla???) och den dörröppningen ska vi bredda, vilket måste göras innan vi börjar med väggarna i hallen.

Sen håller vi på att fundera på lilla toaletten, hur vi ska göra… Tanken är att göra det mesta själva, men behöver lite hjälp från röris + el då vi vill göra golvvärme där.

Vi är också lite i valet och kvalet om vi ska ta bort fönstret på lilla toaletten. Fönstret leder ut till en hall - känns lite skevt att vädra toaletten ut i ett annat rum 😂 Men det innebär ju också mer jobb - och vi kommer behöva göra något med hallen som vi egentligen hade tänkt lämna till senare. Vad tycker ni?
FCF17CC0-8C16-4128-B65D-0BEB3351D2C4.jpeg
 
Bra intiativ till tråd!

Vi fick tillträde till vårt kedjehus för 6 veckor sen (hur kan det ha gått så fort??) och är mitt i värsta renoveringskaoset. Det mesta, förutom tvättstuga/badrum + fönster, tak och tillbyggd hall, är original från -65 så det finns en del att göra…

Vi har rivit tre väggar, förstärkt upp en bärande vägg, rivit ut köket och satt nytt kök (som snaaaaart är klart - typ två lådor kvar att montera samt att vi väntar på bänkskivan). Satt nya innertak och byggt en vägg har vi gjort också. Och lagt bytt golv! Sen så blev målarna klara idag - så glad att vi bestämde oss för att ta in målare, vi hade aldrig fått det i närheten av så bra som de har fått det. Det var ju rätt stort projekt med spackling och målning av nytt innertak samt alla väggar, där det var en blandad kompott av gammal tapet, strukturtapet och ren gips.

Nästa steg är att fortsätta lägga golv i hall och barnens lekrum, samt fixa väggar och tak där. Jag sålde också vår ena ytterdörr (hade dubbla???) och den dörröppningen ska vi bredda, vilket måste göras innan vi börjar med väggarna i hallen.

Sen håller vi på att fundera på lilla toaletten, hur vi ska göra… Tanken är att göra det mesta själva, men behöver lite hjälp från röris + el då vi vill göra golvvärme där.

Vi är också lite i valet och kvalet om vi ska ta bort fönstret på lilla toaletten. Fönstret leder ut till en hall - känns lite skevt att vädra toaletten ut i ett annat rum 😂 Men det innebär ju också mer jobb - och vi kommer behöva göra något med hallen som vi egentligen hade tänkt lämna till senare. Vad tycker ni? Visa bifogad fil 97741
Jag hade tagit bort fönstret faktiskt. Låter ”muppigt” ha ett fönster så 🙈 men beror ju lite på om ni känner att ni orkar/vill göra det nu eller om ni ska ta det senare 😄
 
Jag separerade och råkade köpa mig ett radhus byggt ca 1980. Allt är original och inte de charmiga original utan de slitna å hemska å äckliga. 😳 . Har än så länge bytt golv i 3 rum. Målat alla väggar vita! Satt nån lite tapet och en del lister.

Fick nya fönster och en vit fin ytterdörr.

Alla lister och foder var i brun plast :wtf:

Nu ska det bli budgetrenovering av köket. Måla luckor, byta bänkskiva och nytt golv.

Såå vad har man för färg på golvet till Grå luckor. Samma Grå som Ikeas bodbyn. Och bänkskivan?? Absolut inte nått träaktigt
Jag har ikea bodbyn i skånehuset, vitt golv och en skitsnygg laminatskiva från bauhaus som går ton i ton med skåpen o min tapet (skivan ser ut som typ marmor)
 
Senast ändrad:
Det positiva; golvet vi lägger på nedervåningen blev sjukt bra! En enstavsparkett i ek med vit ton.

Det negativa; det gick sönder lite när vi drog bort täckpappen. Blev förutom det märket jag fotat ett litet till.

B78AE434-04DD-4B16-82FF-3E52BFB756F6.jpeg


Det är absolut synligt, men är typ i ett hörn så tror inte det kommer vara jätte iögonfallande om vi bättrar på där. Eller så byter vi den plankan, är typ fjärde sista så inte så många att ta loss.
 
Vi har varit på semester och kom hem till att svärmor har fixat :love:

  • Badrumsgolvet är målat
  • Panelen i vårt kontor är vit istället för fulgulbrun
  • Köket är tillfixat

Nu ska vi bara komma på vad vi ska ha för tapet/färg ovanför :D
298723706_1269408630481491_8285047947131292429_n.jpg


Bjuder på stöket!
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 810
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 406
Senast: sthu
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp