Bukefalos 28 år!

Renras utan stamtavla?

Sv: Renras utan stamtavla?

Då måste man ju först och främst "bevisa" att hunden faktiskt är renrasig i alla led, som vilken annan ras som helst på så vis.

DNA-typning?

Det går ju inte att efterregistrera någon ras längre ( vad jag vet ), varför skulle det vara annorlunda med just BC ?

vallhund skrev:
Fast tråden handlade ju om reggning av hundar vars föräldrar var reggade men saknade VP.

Nej för det vet vi inte, det enda vi vet med säkerhet är att hunden det handlar om är oregistrerad och ägaren hävdar renrasig. Står inget om hur vida denna hunds föräldrar är registrerade eller inte :)
 
Senast ändrad:
Sv: Renras utan stamtavla?

Då måste man ju först och främst "bevisa" att hunden faktiskt är renrasig i alla led, som vilken annan ras som helst på så vis.
Varför inte bara regga valparna i SKK och så får valparna typ en tillfällig reggning? Ge dem 2 år på sig tex att visa vad de går för. Eller att alla valparna reggas med avelsstopp, men den upphävs när de klarat VP.

Det är ju lite kört i TS fall. Men rent generellt menar jag. Jag tycker att det är helgalet att man vägrar att regga renrasiga valpar bara för att deras föräldrar inte har gjort ett godkänt VP. Det är ju knappast hundarna det är fel på, utan i de flesta fall ägarna. Men det är ju rasen som straffas. Visst finns det en stor avelsbas idag, men fortsätter man med detta så kommer ju avelsbasen att krympa ganska så bra i framtiden.
 
Sv: Renras utan stamtavla?

Varför inte bara regga valparna i SKK och så får valparna typ en tillfällig reggning? Ge dem 2 år på sig tex att visa vad de går för. Eller att alla valparna reggas med avelsstopp, men den upphävs när de klarat VP.
Men varför fortsätta ytterligare led? Föräldrarna är ju avelsspärrade då de inte har VP, o hundarna, oavsett hur renrasiga de är kan inte reggas in på egna meriter.
 
Sv: Renras utan stamtavla?

Men varför fortsätta ytterligare led?
Först och främst för att inte ha en massa oreggade BCs. Och för det andra för att inte avelsbasen ska bli mindre och mindre. För det tredje så är avel inte så enkelt som att säga att bara för att föräldrarna är duktiga så kommer avkommorna bli duktiga, eller tvärtom.
 
Sv: Renras utan stamtavla?

Då måste man ju först och främst "bevisa" att hunden faktiskt är renrasig i alla led, som vilken annan ras som helst på så vis.

DNA-typning?

Det går ju inte att efterregistrera någon ras längre ( vad jag vet ), varför skulle det vara annorlunda med just BC ?



Nej för det vet vi inte, det enda vi vet med säkerhet är att hunden det handlar om är oregistrerad och ägaren hävdar renrasig. Står inget om hur vida denna hunds föräldrar är registrerade eller inte :)



Jag tackar alla för svaren,nu har iallafall jag lärt mig hur det funkar:)

Jag har nu pratat vidare med hundägaren och pappan var tydligen av en mycket bra och välmeriterad stam.Som jag trodde var tiken inte vallprovsgodkänd och därav valparna(2,5 år)oreggade.Synd,men inget vi ändå kan göra åt.För er som undrar är hunden eventuellt ute på prov om några dagar:)
 
Sv: Renras utan stamtavla?

Först och främst för att inte ha en massa oreggade BCs. Och för det andra för att inte avelsbasen ska bli mindre och mindre. För det tredje så är avel inte så enkelt som att säga att bara för att föräldrarna är duktiga så kommer avkommorna bli duktiga, eller tvärtom.
Oreggade BCs är inte SVaKs ansvar.
Avelsbasen är inte speciellt liten därtill kommer alla GB o NZ o Norskimporter.
Nej att föräldrarna är duktiga ger inte automatisk duktig avkomma, men sannolikheten ökar betydligt om man selektivt avlsr på vallningsinstinkten o inte andra faktorer.
Fler arbetande raser borde ha liknande registreringskrav o inte tvärtom.

"Vallningen
För många som inte är insatta i vallhundsavel ter sig vallningen som ett av många avelsmål, så är dock inte fallet. Vallningsanlaget är inte ett utan en mängd anlag som alla måste tas i avvägande inför en ev. parning. Att avla på vallningen plus t.ex. exteriör låter sig av detta skäl inte göras. Eftersom man som mest kan ha målsättningen att förbättra tre egenskaper hos avkomman vid en parning, och de olika vallanlagen i sig själva är fler än tre, så finns även i fortsättningen inget utrymme för exteriöravel eller ren avel på egenskaper som prioriteras av lydnads- och brukshundsfolk. Enligt vår erfarenhet så minskar hundens ”begåvning” för vallning häpnadsväckande snabbt om man inte hela tiden prioriterar vallningen i avelsarbetet."

http://www.svak.se/_Sidor/hundarna/ras.html
 
Sv: Renras utan stamtavla?

Jag tycker att det är helgalet att man vägrar att regga renrasiga valpar bara för att deras föräldrar inte har gjort ett godkänt VP. Det är ju knappast hundarna det är fel på, utan i de flesta fall ägarna. Men det är ju rasen som straffas. Visst finns det en stor avelsbas idag, men fortsätter man med detta så kommer ju avelsbasen att krympa ganska så bra i framtiden.

Omsätt texten till att handla om rottweiler, schäfer etc. och byt ut vp mot just den rasens krav för valpregistrering, så ser du ju hur galet det blir..

Registreringskraven finns av en anledning och det är för att bibehålla och vidareutveckla de olika rasernas egenskaper i mesta möjliga mån. Att slopa registreringskraven är ingen ras hjälpt av..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: geting
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Takire
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 061
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 296
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp