Bukefalos 28 år!

Renrasig hund utan stamtavla???

Hur ska man undvika inavel och ha ett globalt sammarbete om rasen inte är reggad i FCI? Och hur ska man tävla i bruks om hunden är oreggad?

Jag undrar också varför man tror att utan SKK skulle det bli bättre? Labradoodles, cockerpoos, 5-vägs korsningar och teacup something something utan hälsotester är ju lika puckat och det är utanför organisationen. Det handlar om att folk har korkade avelstankar helt enkelt. Men det är lättare att tro att en organisation ligger bakom allt istället för att inse att människor är lika blåsta oavsett om det står FCI sanktionerat eller inte. Men i just hundvärlden är det lättare att göra rätt för sig inom SKK enligt min åsikt.
Jag är tveksam där.
 
Jag sa ju det. För att man resonerar som du.

Läste du ens vad jag skrev ? ..Om jag satte min hane i avel skulle avkommorna bli oreggade men förmodligen väldigt sunda ( om jag hittar en sund tik , alt köper en tik själv)
BARA för att dom är renrasiga ( med stamtavla o med i SKK) så betyder det inte att dom är sunda, långt ifrån

Sen är det väl lite OT med att planeten försvinner men det tror jag faktiskt , för vi förstör den varenda eviga dag
 
Hur ska man undvika inavel och ha ett globalt sammarbete om rasen inte är reggad i FCI? Och hur ska man tävla i bruks om hunden är oreggad?

Jag undrar också varför man tror att utan SKK skulle det bli bättre? Labradoodles, cockerpoos, 5-vägs korsningar och teacup something something utan hälsotester är ju lika puckat och det är utanför organisationen. Det handlar om att folk har korkade avelstankar helt enkelt. Men det är lättare att tro att en organisation ligger bakom allt istället för att inse att människor är lika blåsta oavsett om det står FCI sanktionerat eller inte. Men i just hundvärlden är det lättare att göra rätt för sig inom SKK enligt min åsikt.

Det seriösa alternativet till SKK/FCI är ju att bygga upp en annan organisation som kan arrangera tävlingar och stambokföra. Bryta monopolet, utöka valfriheten. Om man inte kan ansluta sig till ett utländskt förbund som passar en. Vad man tror blir bättre? Antagligen det man inte gillar med SKK.;) När jag bestämde mig för att ställa mig utanför SVERAK och istället börja registrera hos TICA (bas i USA) så minskade mina möjligheter att ställa ut kraftigt. Något jag tar eftersom jag anser att fördelarna med TICA överväger. Jag tillhör nu ett förbund med direktdemokrati istället för ett med representativ demokrati. Jag får som enskild medlem rösta i varje enskild fråga (elektroniskt till råga på allt). Jag kan registrera mina kullar elektroniskt. Jag kan bredda avelsbasen via utparningar utan byråkratiskt krångel mm.
 
Hur ska man undvika inavel och ha ett globalt sammarbete om rasen inte är reggad i FCI? Och hur ska man tävla i bruks om hunden är oreggad?

Jag undrar också varför man tror att utan SKK skulle det bli bättre? Labradoodles, cockerpoos, 5-vägs korsningar och teacup something something utan hälsotester är ju lika puckat och det är utanför organisationen. Det handlar om att folk har korkade avelstankar helt enkelt. Men det är lättare att tro att en organisation ligger bakom allt istället för att inse att människor är lika blåsta oavsett om det står FCI sanktionerat eller inte. Men i just hundvärlden är det lättare att göra rätt för sig inom SKK enligt min åsikt.

Varför skulle en avelsklubb utanför SKK vara lika med dålig avel?
Hur menar du när du skriver att inte FCI har ett finger med i att många bruks raser inte går att använda för det dom en gång var avlade för för om bruks raser inte skulle kunna bli utställnings champion eller inte välkomna alls så skulle dom aldrig bli intressanta för utställningar och då inte avlas för enbart utseendet.

Skulle tippa på att dom som sitter på poster i FCI inte har en blekast aning om hur jakt prov går till när det kommer till drivande hundar eller älg hundar, är ju inte FCI eller SKK som håller i dom proven i dagens läge utan klubbar under dom.
 
BARA för att dom är renrasiga ( med stamtavla o med i SKK) så betyder det inte att dom är sunda, långt ifrån

Men det har INGEN någonsin(!) påstått heller. Det enda vi påstår är att det med SKK-reggad hund blir betydligt lättare att hålla koll på hundarna och därmed även lättare att undvika avel på de hundar som inte bör gå i avel. Sedan är det klart att det finns folk som avlar på olämpliga hundar ändå, men då syns det och då kan de mer seriösa undvika dessa uppfödare och deras hundar.

Av just den anledningen skulle jag själv inte våga köpa annat än SKK-reggat. Tävlingar hit och dit är skitsamma i längden, det viktiga är att jag kan kolla så att det är sunda hundar i stamtavlan till mina hundar för att öka chansen att köpa en frisk och sund hund från seriös uppfödare. Det har jag i dagsläget ingen som helst koll på om jag inte väljer en SKK-reggad hund (eller hund reggad i motsvarande organisation om jag väljer att importera).
 
Jag gick ur SKK för ett antal år sen för jag kände att jag inte kan stå för deras dubbelmoral o klubb för inbördes beundran , därmed får inte jag använda min hane ( finns en hel del som vill använda honom ) Han är inte utställd men HD/AD rtg

OM jag skulle använda en tik ( som också är rtg o reggad) och väljer att inte regga valparna är väl det för bövelen inte andras problem ..Det finns ju folk som är nada intresserad av att ställa ut ( jag t ex)

Min hane är rasansvarig i rasklubben intresserad av då hon tycker att han är både snygg, frisk och har en lite udda stam i en ganska snäv avelsbas ..men jag tycker inte det är värt att regga sig i SKK faktiskt..tror knappast de valparna skulle må spec dåligare än reggade valpar
Klart det blir andras "problem". Valpköparna kan inte göra vad de vill med valparna (tävla bruks tex), vilket dels begränsar dem och hundarna, dels begränsar ditt utbud av valpköpare. Renrasigt är så mycket mer än att ställa ut.
Dessutom påverkas resten av rasen och dess uppfödare då värdefulla avelsdjur (som jag tolkar dig) "försvinner" istället för att bidra till den renrasiga avelsbasen.

(Fast, måste hanhundsägare också vara medlemmar?)
 
Jag skulle gissa på att det snarare skulle bli bättre om det blev ett slut på skk monopol iallafall bland dom typer av hundar jag håller på med.
Varför skulle det vara så farligt för en ras att inte kunna bli registrerad i FCI?

Hälso tester och olika prov skulle kunna göras ändå, och många av jakt hund raserna skulle kanske fortfarande vara jakt hundar i fall dom inte skulle få möjligheten att kunna registreras i SKK/FCI och då vara helt ointressant för utstälnings folket.

Handen på hjärtat hur många bruksraser har inte FCI förstört till den graden att dom inte längre går att använda på ett bra sätt för det dom från början var avlade för.

Om det hade gått att samarbeta över klubbgränserna, man hade haft tillgång till registren osv hade det väl funkat, men det blir ju svårare att få översikt. Går det inte att samarbeta får man problem med avelsbasen och därmed genetiska variationen.

Problemet jag ser det med att inte ha ett riktförbund att svara inför ordentligt är insikten i andras avel, registreringar och hälsotester, avelsbas och att alla inte strävar mot liknande mål.
 
(Fast, måste hanhundsägare också vara medlemmar?)

Det verkar inte så när man läser blanketterna för parningsavtal och registreringsansökningar, det enda som betonas avseende medlemskap är att tikägaren är skk-medlem. Däremot skriver man ju under på att man läst och tänker följa skks regler, utgår från att man menar "relevanta regler gällande den här situationen", men det går ju att övertolka som att man skulle bli bunden som en medlem utan att vara det. Fast eftersom straff bara kan utdelas till "äkta" medlemmar så ser jag inte problemet ens om någon skulle bestämma sig för att tolka det så.
 
Varför skulle en avelsklubb utanför SKK vara lika med dålig avel?
Hur menar du när du skriver att inte FCI har ett finger med i att många bruks raser inte går att använda för det dom en gång var avlade för för om bruks raser inte skulle kunna bli utställnings champion eller inte välkomna alls så skulle dom aldrig bli intressanta för utställningar och då inte avlas för enbart utseendet.

Skulle tippa på att dom som sitter på poster i FCI inte har en blekast aning om hur jakt prov går till när det kommer till drivande hundar eller älg hundar, är ju inte FCI eller SKK som håller i dom proven i dagens läge utan klubbar under dom.

Det är ju rasklubbarna som bestämmer villkoren för utställningschampionaten också. I min ras måste hunden ha fler jaktprovsmeriter än vad den genomsnittliga wachteln har för att erhålla utställningschampionatet, oavsett hur många cert den har.

Varför har t ex älgklubbarna utställningsmerit som krav för att få starta jaktprov? Fel ände att börja i enligt mig....
 
puke.gif


#20 Jag hoppas att du inte syftar på HoR.
 
puke.gif


#20 Jag hoppas att du inte syftar på HoR.

Hahaha, nej det gör jag verkligen inte! (Finns de fortfarande?! :crazy: :()

Jag menar helt enkelt att det finns möjligheter att frivilligt organisera sig och sköta avel seriöst utanför SKK, om man så vill. (Som jag - som inte avlar! - förstår det i alla fall.) Därmed inte sagt att det är lätt (man måste ju vara många, och då hamnar man i en SKK-liknande situation ändå, med kompromisser osv), men det finns ju inget tvång att vara med i SKK. Och heller inget tvång att avla blandraser hejvilt utan någon kontroll eller register alls.

Men HoR är definitivt inte något jag ser som ett seriöst alternativ!
 
Det är ju det här som är märkligt, att hundvärlden accepterar en fullständig monopolställning? Är det aldrig uppe för debatt ens?
Det är inte en fullständig monopolställning, t ex så kan väl vita schäfrar ff mönstras in om föräldradjuren är reggade i SKK? BCs kan mönstras in i ISDS o om dom kommer in så kan de reggas i SVaK o SKK, vad gäller BCs inmönstring så är kraven mycket högre än för ett VP.
 
Det är ju rasklubbarna som bestämmer villkoren för utställningschampionaten också. I min ras måste hunden ha fler jaktprovsmeriter än vad den genomsnittliga wachteln har för att erhålla utställningschampionatet, oavsett hur många cert den har.

Varför har t ex älgklubbarna utställningsmerit som krav för att få starta jaktprov? Fel ände att börja i enligt mig....
Nix pix, du kan inte ens ställa ut en BC eller WK/ASD på svenska utställningar, bara på de internationella. För att få titeln utställningschampion måste du ha väldigt höga meriter i vallningssammanhang eller ganska många väldigt bra placeringar på internationella utställningar.
 
KL
Vad gäller avelsbaser så finns det flera raser som skickar sina hundar eller hanarnas spermier över stora delar av världen, just för att inavel inte skall förekomma.

KL
SKK har ett X register, där kan nya raser registreras o blir de registrerade där så kan ägarna gå med i SKK igen, så som Starcastle har gjort (Silken windhounds föder hon upp).
Man kan även efter godkännande av SKK registrera avkomma efter avel där man försöker bredda avelsbasen för numerärt väldigt smala raser, för några år sedan gjordes det med några Svenska stövarraser.
 
Nix pix, du kan inte ens ställa ut en BC eller WK/ASD på svenska utställningar, bara på de internationella. För att få titeln utställningschampion måste du ha väldigt höga meriter i vallningssammanhang eller ganska många väldigt bra placeringar på internationella utställningar.

Men det är väl knappast skk som ligger bakom de bestämmelserna ändå?
För att få utställningschampionatet på en Wachtel måste du ha en etta på öppen klass-provet, vilket är vår motsvarighet till tyskarnas elitprov. Det är typ 5 hundar om året som får en etta i öppen klass, och det finns bara en utställningschampion i sverige..
Jaktchampionatet är ännu svårare att få.
 
Det seriösa alternativet till SKK/FCI är ju att bygga upp en annan organisation som kan arrangera tävlingar och stambokföra. Bryta monopolet, utöka valfriheten. Om man inte kan ansluta sig till ett utländskt förbund som passar en. Vad man tror blir bättre? Antagligen det man inte gillar med SKK.;) När jag bestämde mig för att ställa mig utanför SVERAK och istället börja registrera hos TICA (bas i USA) så minskade mina möjligheter att ställa ut kraftigt. Något jag tar eftersom jag anser att fördelarna med TICA överväger. Jag tillhör nu ett förbund med direktdemokrati istället för ett med representativ demokrati. Jag får som enskild medlem rösta i varje enskild fråga (elektroniskt till råga på allt). Jag kan registrera mina kullar elektroniskt. Jag kan bredda avelsbasen via utparningar utan byråkratiskt krångel mm.

Men varför är utställning den enda faktorn?? Din situation ser ju helt annorlunda ut. Du kan nyttja hela avelsbasen - om du startar en organisation utanför SKK får du kraftigt begränsade möjligheter att para med bra avelsdjur. Därför att ingen säljer eller lånar ut bra avelsdjur till oreggad avel. Och du får inte återregistrera de valparna i SKK. Din kattavel är inte ens jämförbar när du uppenbarligen kan para emellan organisationerna. Det är total skillnad att bli avskuren från 99% av det tillgängliga avelsmaterialet och bli tvungen att para med sämre djur för att man inte får tag på bra avelsdjur.
 
Men varför är utställning den enda faktorn?? Din situation ser ju helt annorlunda ut. Du kan nyttja hela avelsbasen - om du startar en organisation utanför SKK får du kraftigt begränsade möjligheter att para med bra avelsdjur. Därför att ingen säljer eller lånar ut bra avelsdjur till oreggad avel. Och du får inte återregistrera de valparna i SKK. Din kattavel är inte ens jämförbar när du uppenbarligen kan para emellan organisationerna. Det är total skillnad att bli avskuren från 99% av det tillgängliga avelsmaterialet och bli tvungen att para med sämre djur för att man inte får tag på bra avelsdjur.

Varför får du för dig att utställning är den enda faktorn?

Jag vet att kattvärlden skiljer sig från hundvärlden, men vill man få till ändring måste man ju göra någonting eller hur? Om man inte vill stå bakom SKK kan man visserligen stånga pannan blodig genom att försöka få till ändring inifrån men man kan även välja att ställa sig utanför även fast det då blir mycket svårare att bedriva sitt avelsarbete. Någon måste ju börja om man vill bryta "monopolet".

Att direkt förkasta de som ställer sig utanför SKK anser jag vara felaktigt då man alltid bör lyssna till argumenten bakom.
 
Vilket är mest troligt att man lyckas med - påverka via sin rasklubb eller starta en helt ny, fristående organisation där allt jobb måste göras från grunden? Hur många av de som inte vill ha med SKK att göra är beredda att lägga två strån i kors för att dra igång en ny organisation?
 
Vilket är mest troligt att man lyckas med - påverka via sin rasklubb eller starta en helt ny, fristående organisation där allt jobb måste göras från grunden? Hur många av de som inte vill ha med SKK att göra är beredda att lägga två strån i kors för att dra igång en ny organisation?

Efter snart 15 års engagemang av engagemang i ideellt föreningsarbete vågar jag faktiskt påstå det förstnämnda. Att få genomslag för nya tankar och idéer är nästa omöjligt i gamla organisationer som så gott som har en monopolställning.

Vad gör SVERAK nu när allt fler lämnar dem? Öppnar de upp? Tar de till sig av den kritik som har framförts? Tar de åt sig av nya idéer? Nej, de stänger dörrarna ännu mer! Jag har inte högre tankar om SKK, same same.
 
Man kan säga mycket ont om SKK, men jag tror att större delen av ansvaret ligger på rasklubbarna - och uppfödarna!

Min rasklubb har fått igenom ett krav på arbetsprov och förbud mot utställningar. Det går att få igenom en hel del saker förutsatt att rasföreningen faktiskt vill.

Jag tror faktiskt att det är uppfödare och rasklubbar som motarbetar hälsoprogram och liknande. SKK har inget intresse i att föda upp defekta hundar, men det har de individer som bemödat sig om att ta fram generationer av hundar med massa prestige i namnet.

Träffade en utställningsavlad basset idag som inte ens fyllt två år. Hon ser inte, hör knappt, får skavsår på öronen av att gå en kort promenad, har stora exem i alla hudveck på benen och tar sig knappt fram så fort det blir lite kuperat. Hennes kullsyster är champion och används i avel. Det är INTE SKKs fel!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 277
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 825
Senast: Guldaskig
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp