Bukefalos 28 år!

Renrasig hund utan stamtavla???

I vissa klubbar har man t om tagit bort krav på jaktmerit fast att hundrasen i grunden är en jakthund. Inte undra på att det blir tokigt med skönhetsaveln. För de människor som jagar meriter, jagar ofta fel meriter.

I min närhet har jag en jägare som äger tysk jaktterrier. Första jaktterriern köptes enbart för att jaga med, och hunden är högt meriterad inom sin jaktgren. Jag gjorde misstaget och frågade om hunden ställdes ut, den blick jag fick och sen kommentaren -"varför ska jag ställa ut? Hunden gör sitt jobb hemma!". Det finns avkommor efter hunden som bara sålts till jägare. Mer sånt tänk inom raserna ifråga tror jag är bra. Är det tex inte @Migo som har arbetande border collies? Mer arbetstänk, och framför allt hitta tillbaka till vad rasen togs fram till. Min jägarvän frågade om min släktings jack russel var sällskapavlad eller jaktavlad. I hans värld så är jack russeln en otrolig grythund som förstörts. Men hans inställning är också att hundarna kan försvinna på jakt, speciellt om de går ner i gryt. Men alla som sett hundar arbeta inom det dom kan, har också sett hundens arbetslycka. Samma lycka ser inte man på hundarna i en utställningsring :crazy:

Ja, och det är ju ofta hos de raser som inte avlas av jägare, för jägare, längre. :(
T ex labben.
Tysken verkar ju vara på väg åt det hållet också, har träffat flera "sällskapstjt" i Stockholm. Och så förstår dom inte varför den äter allt, "försöker ta över hemma", inte går att ha lös osv osv :eek::banghead:

Wachtelklubben är livrädd att det ska gå åt samma håll för vår ras, vilket jag förstår. Alla hundar är inte till för alla människor. Wachteln har ju, som många andra raser, dessutom utseendet emot sig i det här fallet eftersom det lockar fel köpare.
 
Fast det är ju så för många raser,SVaK Är ett lysande exempel. brukshundsraserna ett annat, inte tror jag att det är e sannolik förklaring, hur många rasklubbar har kunnat driva ett sådant krav?
Brukshundar för inte registrera avkomma efter sig om dom inte har HD röntgat sina hundar med A eller B som resultat för att få regga valpar..Inte tror jag att registrerings kraven vad gäller hälsa skulle vara ju mer vi mins skeenden i ett kontinuum.

Wachtlarna är också ett exempel där, valparna får inte registreras utan ED-röntgen, och har även HD som krav för alla valplistor.
 
Fast det finns massa championat man kan få innan två års ålder. Står inte att det gäller SE UCH. Och klart det finns folk som avlar på hundar under 2 års ålder. Det är ju lagligt att avla på en tik från 18 månaders ålder och sen finns det folk som inte följer lagen heller.

Javisst är det så. Avvikelser finns alltid. Men eftersom hunden var utställningsavlad, där kullsystern går i avel så antog jag att det var SE uch som var fallet eftersom det finns få tikar i den åldern som är viltspårschampion eller drevprovschampion. SBaK och SBHS är relativt bra uppdaterade sidor.
 
Dubbelkollade och hunden är född 2011. Redan på valpkorten är ögonen helt dolda av överflödig hud.

Ja, jag vet precis vad du pratar om. Räcker att kolla på basset artseiend normand mer känd som jaktbasset så ser man en stor skillnad på vad avel gör
 
Jag förstår inte varför man som seriös uppfödare vill ställa sig utanför SKK. Man har alltid ett val att ställa egna hårdare krav på sia avelsdjur, och gärna ha ett utbyte med likasinnade kennlar. Lagstiftningen ställer minimikraven, och sedan fyller SKK på med ytterligare regler och sedan kan rasklubbarna använda sin valphänvisning till att ytterligare knuffa uppfödarna i rätt riktning. Sedan är det ju till syven och sist uppfödaren som själv lägger nivån. Jag kan inte se att aveln skulle bli bättre för att man ställer sig utanför allt utom lagen, och/eller sprider ut sig på fler organisationer. SKK håller bra register över hundarnas härstamning och officiella resultat, och dessutom har de kennelkonsulenter till både hjälp och kontroll för/av uppfödarna. Ett samlat register måste vara att föredra, och det är SKKs största fördel.

Det finns alltid möjlighet att som medlem av SKK samarbeta i större eller mindre konstellationer. Så länge man följer grundreglerna. Så vilken av grundreglerna är så jobbig att följa?
 
Jag förstår inte varför man som seriös uppfödare vill ställa sig utanför SKK. Man har alltid ett val att ställa egna hårdare krav på sia avelsdjur, och gärna ha ett utbyte med likasinnade kennlar. Lagstiftningen ställer minimikraven, och sedan fyller SKK på med ytterligare regler och sedan kan rasklubbarna använda sin valphänvisning till att ytterligare knuffa uppfödarna i rätt riktning. Sedan är det ju till syven och sist uppfödaren som själv lägger nivån. Jag kan inte se att aveln skulle bli bättre för att man ställer sig utanför allt utom lagen, och/eller sprider ut sig på fler organisationer. SKK håller bra register över hundarnas härstamning och officiella resultat, och dessutom har de kennelkonsulenter till både hjälp och kontroll för/av uppfödarna. Ett samlat register måste vara att föredra, och det är SKKs största fördel.

Det finns alltid möjlighet att som medlem av SKK samarbeta i större eller mindre konstellationer. Så länge man följer grundreglerna. Så vilken av grundreglerna är så jobbig att följa?

Jag känner flera stycken som inte vill ställa sig bakom SKK pga. vargfrågan. Man anser att SKK inte alls företräder ens egna åsikter i frågan. Kastrering. Träningsmetoder. Som inte anser att SKK gör tillräckligt för att motverka skadlig exteriöravel. Som inte anser att de gör tillräckligt för att skapa genetiskt hållbara populationer. Osv. Det finns en myriad av i mitt tycke goda orsaker till varför man inte vill ställa sig bakom SKK som organisation.

Men det handlar inte om uppfödare. En del av de väljer helt enkelt bort uppfödning eftersom det i dagsläget, för att betraktas som seriös, skulle krävas ett medlemsskap i SKK.
 
Wachtelklubben är livrädd att det ska gå åt samma håll för vår ras, vilket jag förstår. Alla hundar är inte till för alla människor. Wachteln har ju, som många andra raser, dessutom utseendet emot sig i det här fallet eftersom det lockar fel köpare.

Fast där anser jag att ansvaret helt och allena ligger på uppfödarna. Man har ingen som helst skyldighet att sälja aktiva hundar till någon som bara ska ha dem som sällskap/prydnad i soffan. Det är bara att fråga "ska du jaga?" är svaret nekande så får man ju ställa följdfrågor om vad den intresserade köparen har för avsikt att göra med hunden och hur den ska hållas aktiverad. Ex. Jag köpte min första weim för att jag ville träna räddning att sedan MSB gick in och saboterade den verksamheten var ju inget som vare sig jag eller uppfödaren kunde råda över.

Inom många raser finns det dessutom en överproduktion. Jag har hört "bara jägare borde få köpa jakthundar" "bara bruksfolk borde få köpa brukshundar" många gånger att jag storknar. Vad ska allt överskott ta vägen? Finns ju hur mycket uppfödare som helst som föder upp utan att ha teckning/intressenter.

Man kan gnälla en hel del på SKK om än det ena och än det andra men det är inte SKK som släpper ihop och parar hundar. Det gör deras medlemmar som tillhör rasföreningarna som samlas under SKKs paraply. SKK kan omöjligt hålla reda på vad varenda medlem sysslar med hemma på kammaren.
 
Fast där anser jag att ansvaret helt och allena ligger på uppfödarna. Man har ingen som helst skyldighet att sälja aktiva hundar till någon som bara ska ha dem som sällskap/prydnad i soffan. Det är bara att fråga "ska du jaga?" är svaret nekande så får man ju ställa följdfrågor om vad den intresserade köparen har för avsikt att göra med hunden och hur den ska hållas aktiverad. Ex. Jag köpte min första weim för att jag ville träna räddning att sedan MSB gick in och saboterade den verksamheten var ju inget som vare sig jag eller uppfödaren kunde råda över.

Inom många raser finns det dessutom en överproduktion. Jag har hört "bara jägare borde få köpa jakthundar" "bara bruksfolk borde få köpa brukshundar" många gånger att jag storknar. Vad ska allt överskott ta vägen? Finns ju hur mycket uppfödare som helst som föder upp utan att ha teckning/intressenter.

Ja, visst gör det det! Men rasklubben har ju ett visst ansvar i att sålla bland uppfödarna också, så att säga... Vilket görs genom diverse krav för A-listor hos valpförmedlingen osv. Det är dock svårt att "komma åt" uppfödare som inte har så höga krav på sina avelsdjur. Har dom inga krav på sina avelsdjur lär de inte ha några högre krav på sina köpare heller. Därför anser jag att ett visst ansvar också ligger hos rasklubbarna, att vara tydliga mot både sina befintliga medlemmar och även framtida medlemmar, att ställa krav på sina uppfödare och inte köpa vad som helst.
Tilläggas ska kanske också att "jaga mycket" innebär olika saker beroende på vem du frågar. En del tycker att dom jagar mycket när dom är ute en helg i månaden, andra tycker att dom jagar mycket när dom är ute 4 dagar i veckan.

Det är ganska få wachteluppfödare som inte får sålt sina valpar, jag känner faktiskt inte till någon. Har avelsdjuren meriter är det snarare tvärtom och det är inte ovanligt att ha fler än 50 intresserade på en kull. Vår hanes senaste kull hade fler än 90 intressenter, t ex.
 
Helt klart har även rasklubbarna ett stort ansvar. Problemet som jag ser det är att man ofta stöter bort istället för att uppmuntra och stötta uppfödare som inte på eget initiativ tar sig in på A-listor mm.

Att vara tydlig och reda ut vad man avser med "mycket" ligger ju på dialogen mellan köpare och säljare. Det ser jag som en självklarhet.

Jag är inte insatt i Wachtel alls. För mig är det en ras som jag förknippar med att samla upp fem kommuner ifrån var den släpptes och försöka lokalisera en ägare baserat på knappt läsbart jakthalsband ;)
Om just Wachtel har en sådan fantastisk efterfrågan är ju toppen tyvärr är det inte den enda jaktrasen som föds upp och det ser långt ifrån ut så hos alla.
 
@apocalypsen Du skrev ju innan att det var helt upp till uppfödarna? :p
Absolut, men när rasklubben menar att det är en hund som det ska jagas mycket med tolkas det ju olika beroende av vem som läser det. Det är ju där uppfödarnas ansvar spelar en stor roll, och om då uppfödaren tycker att man jagar mycket om man släpper en gång i månaden så...

Ja, tyvärr är det nog så. Men det är ju åtminstone ett tydligt mål med aveln som jag ser det, om man ser till att avelsdjuren åtminstone har gjort grundläggande prov. Det finns tydlig statistik som visar att provmeriterade hundar lämnar bättre avkommor.

Det där är ett relativt ovanligt problem hos wachtlarna. Frågar man runt bland wachtelägare vad dom tyckar allra bäst om med sina hundar är det i regel att hunden alltid kommer hem.
Det finns så klart undantag, men rasen har snarare problem med att hundarna har ett för trångt sök och driver för kort än att dom är för stora och inte kommer hem.
Det är ju ingen drever... Köp en drever, lär känna din grannkommun ;)

Ja, wachtlarna är lättsålda. För lättsålda nästan, det lockar till sig alla möjliga uppfödare, vilket gör att rasen vattnas ur. Det är just därför som jakthundar ska födas upp och köpas av jägare, och inga andra. Då blir aveln mer målmedveten och det avlas inte fram lika många slaskhundar vilket minskar överproduktionen.
Gissar att det skulle vara samma för brukset.
 
Nej, jag har inte en sådan skepticism gentemot SKK att jag inte förstår konsekvenserna av att ställa sig utanför SKK. Men du menar att det vore fullständigt omöjligt för en grupp uppfödare att ställa sig utanför SKK och samarbeta med varandra för att bedriva den typ av avel/tävling/träning man är intresserad av? Jag förespråkar ju inte att enskilda uppfödare ska ställa sig utanför och isolera sig. Jag förespråkar att likasinnade söker sig till varandra för att samarbeta.

Att någonting är svårt är inte detsamma som att det är omöjligt.

Det finns både för- ock nackdelar med stora organisationer som SKK men man ska inte blunda för nackdelarna. Jag tror att SKK kommer få mer konkurrens i framtiden. Jag ser ett ganska stort missnöje växa fram och det bland välutbildade och duktiga hundmänniskor. Människor som i allt större omfattning betraktar SKK som en gammeldags och bakåtsträvande organisation.

Jag menar att det alternativet finns inte idag därför att det finns inte en stor nog ekonomisk kraft samt definitivt inte ett stort nog missnöje för att en hel samling människor överhuvudtaget skulle orka eller ens bry sig om att försöka. Att det finns en del människor som väljer att stå utanför och gnälla om SKK och skapa sina egna register (HoR, Svenska Hundklubben etc.) är en helt annan sak än drivna, kloka människor som vill starta en egen organisation som ska göra stor skillnad. Att jag får med mig ett par uppfödare och bildar klubb räcker ju fortfarande inte för att täcka någon långsiktig avel och definitivt inte när jag som sagt blir avskuren från en enorm del av avelsbasen som jag faktiskt vill ha.

Jag gillar inte heller att SKK tjafsar om vargar men det innebär inte att jag ska ta helt avstånd från dem och tappa alla förmåner (eller sluta avla?). Den erfarenheten jag har av de människor som hoppat av från SKK har resonerat mer som du. Inte vill ha för mycket krav på sig utan "fria vingar" för sin avel. Och sen har de avlat som om det inte finns någon morgondag, tyvärr. Väljer att sluta röntga, mentalbeskriva och meritera sina djur, väljer någon obskyr blandras/"nästan-ras" och påstår att de är friskare (klart de är friskare när det inte finns någon statistik..). Och de avelsdjuren de får tag på är från föräldrardjur som antas vara friska för att de inte haltar.
 
Man har alltid ett val att ställa egna hårdare krav på sia avelsdjur, och gärna ha ett utbyte med likasinnade kennlar.

PRECIS!!! Är man seriös och riktigt intresserad av sin ras så har man bra mycket mer koll och krav på sig själv än vad såväl SKK och andra har. Att se sin avel i långt perspektiv och hela tiden ha ett mål och en tanke med vad man vill. Att kunna se sina hundar, avelsdjur och avkommer, med ett kritiskt öga.
 
Jag menar att det alternativet finns inte idag därför att det finns inte en stor nog ekonomisk kraft samt definitivt inte ett stort nog missnöje för att en hel samling människor överhuvudtaget skulle orka eller ens bry sig om att försöka. Att det finns en del människor som väljer att stå utanför och gnälla om SKK och skapa sina egna register (HoR, Svenska Hundklubben etc.) är en helt annan sak än drivna, kloka människor som vill starta en egen organisation som ska göra stor skillnad. Att jag får med mig ett par uppfödare och bildar klubb räcker ju fortfarande inte för att täcka någon långsiktig avel och definitivt inte när jag som sagt blir avskuren från en enorm del av avelsbasen som jag faktiskt vill ha.

Jag vet att inga riktigt bra alternativ finns idag, men om det någon gång ska finnas måste några börjar eller hur? De människorna kommer alltid misstänkliggöras.

Jag gillar inte heller att SKK tjafsar om vargar men det innebär inte att jag ska ta helt avstånd från dem och tappa alla förmåner (eller sluta avla?).

För dig är det inte tillräckligt, men för andra är det absolut tillräckligt. Vilken politik förbundet för kan vara av stor vikt för en del människor. I regel för politiskt aktiva människor.

Den erfarenheten jag har av de människor som hoppat av från SKK har resonerat mer som du. Inte vill ha för mycket krav på sig utan "fria vingar" för sin avel.

Nja, du har nog missat varför jag har ställt mig utanför SVERAK. Jag har inga problem med krav. Jag ställer betydligt högre krav på min uppfödning än SVERAK någonsin har gjort. Jag gillar dock inte deras byråkrati som i praktiken hämmar arbetet för att bredda avelsbaserna. Jag gillar inte att de försöker driva igenom regler för när deras medlemmar får kastrera sina katter. Jag gillar inte att de försöker sätta sig på någon etisk piedestal och svartmålar andra organisationer som oetiska när de själva i praktiken är lika illa. Jag gillar inte deras hierarki som innebär att den enskilda medlemmen i princip inte kan påverka organisationen alls. Jag gillar inte att deras ordföranden blandar sig i enskilda uppfödares "affärer" och leker moralisk guru. Jag gillar inte att de allt mer stänger ute möjligheterna till samarbete över förbundsgränserna mm.

Det har inte särskilt mycket att göra med att jag inte vill ha krav på mig...

Och sen har de avlat som om det inte finns någon morgondag, tyvärr. Väljer att sluta röntga, mentalbeskriva och meritera sina djur, väljer någon obskyr blandras/"nästan-ras" och påstår att de är friskare (klart de är friskare när det inte finns någon statistik..). Och de avelsdjuren de får tag på är från föräldrardjur som antas vara friska för att de inte haltar.

Vi känner olika människor.
 
Men vad är det man ogillar så starkt att man inte vill registrera sina valpar där utan hellre ställer dem utanför hela det internationella avelsarbetet? Ligger problemet hos SKK centralt, regionalt eller rasföreningarna? Eller är det något som ligger utanför, som ex vis standarder?

Dessutom, är det precis samma saker som fått de olika uppfödarna (jag antar med olika raser) att hoppa av? Är det bara missnöje, eller finns det klara idéer om hur det skulle vara i stället?

Och finns det någon med minsta erfarenhet av föreningsarbete som verkligen tror att det är lättare att dra igång en konkurrent till SKK än att påverka i sina rasklubbar?

Många frågor här...
 
Men vad är det man ogillar så starkt att man inte vill registrera sina valpar där utan hellre ställer dem utanför hela det internationella avelsarbetet? Ligger problemet hos SKK centralt, regionalt eller rasföreningarna? Eller är det något som ligger utanför, som ex vis standarder?

Dessutom, är det precis samma saker som fått de olika uppfödarna (jag antar med olika raser) att hoppa av? Är det bara missnöje, eller finns det klara idéer om hur det skulle vara i stället?

Och finns det någon med minsta erfarenhet av föreningsarbete som verkligen tror att det är lättare att dra igång en konkurrent till SKK än att påverka i sina rasklubbar?

Många frågor här...

Det finns alla möjliga skäl till varför de ställer sig utanför. Det kan handla både om SKK centralt men även hos lokala klubbar. Jag kan klargöra att de jag känner har valt att inte föda upp alls eftersom de inte vill vara verksamma inom SKK.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 277
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 825
Senast: Guldaskig
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp