Resa ensam + Paristips?

Jag har få måste-saker när jag kommer till Paris. Jag har varit där en handfull gånger de sista åren. Och jag vet inte om jag skulle kunna ge något riktigt bra tips. Det beror ju på vad man är ute efter. Men bland konstmuseerna tycker jag att Musee d’Orsay är riktigt bra. För övrigt skulle jag inte lägga ens fem minuter på Champs-Élysées.

Jo, jag har en måste-sak. Kaffe och croissant på lokalt café i väntan på att staden ska vakna.
Jag håller med, in på närmaste café och ta en 1-eur kaffe med chokladbit eller croissant. Varje dag. Tyvärr länge sedan (innan pandemin), men i januari lutar det åt besök.
 
Har aldrig varit i Paris så inga tips där tyvärr.

När jag reser ensam har jag som tidigare sagts två kort med mig, ett på mig och ett på hotellet.

Jag har också med mig en extra telefon där jag installerat bankID. Tänker att det underlättar om man behöver spärra kort och liknande.
Vet att man kan ringa men föredrar att göra saker online.
 
Klarat första dagen och natten i Paris :D Har varken extra telefon eller bankkort, men har med mig iPad med bank-id + ser till att ha en kontantreserv undanlagd så jag inte är helt körd om jag skulle tappa plånboken.

Som sagt första gången jag reser helt ensam. Lite läskigt är det definitivt, jag är ju egentligen en väldigt ängslig och harig person, men det här blir en spännande utmaning! Ikväll är det konsert, men innan dess har jag tänkt strosa runt och kolla lite affärer och fina byggnader :up:
 
Vad kul! Hoppas det blir en bra konsert ikväll. Om du vill så får gärna berätta efteråt vad du såg för artist/band, är det på någon stor arena eller något mindre ställe. Alltid kul att höra om konserter tycker jag, och så blir jag lite mer peppad på att ta mig utomlands själv om nåt jag vill se inte har turnestopp i Sverige!
 
Klarat första dagen och natten i Paris :D Har varken extra telefon eller bankkort, men har med mig iPad med bank-id + ser till att ha en kontantreserv undanlagd så jag inte är helt körd om jag skulle tappa plånboken.

Som sagt första gången jag reser helt ensam. Lite läskigt är det definitivt, jag är ju egentligen en väldigt ängslig och harig person, men det här blir en spännande utmaning! Ikväll är det konsert, men innan dess har jag tänkt strosa runt och kolla lite affärer och fina byggnader :up:
Jag har varit i Paris massa gånger. Nuförtiden alltid med fransmän så hänger mest på dem och vad de vill göra och vad de tipsar om.

Ställen jag gärna återkommer till är Sacré-Cœur (gärna promenera dit genom Montmartre!) och Marais (bra falafel och shopping).

En vän till mig äger en bokhandel nära Voltaire, och det området har jag gillat att promenera runt i. Finns en superbra restaurant som heter BASIQUE i närheten också.

Nära Bastille finns det mycket billig öl då många studenter åker dit för att dricka (så om du är ganska ung kan du nog hitta trevliga jämnåriga där).

Père Lachaise är mysig att promenera i om vädret tillåter och du gillar kyrkogårdar. Finns flera kända personer begravda där.

Som några redan har nämnt så är Champs-Élysées turistigt och inte superspännande. Ingen fransman skulle tipsa dig att besöka gatan, MEN om du aldrig har varit i Paris så skulle jag faktiskt se gatan för att ha sett den (och Arc de Triomphe)!

Besöker du Louvren så kommer du se Eiffeltornet också men Eiffeltornet kan nog vara kul att se på nära håll också om du aldrig har gjort det 😊

Sen att bara allmänt promenera längs med Seine kan vara trevligt en dag med ok väder vad jag minns, men har inte gjort det sedan min första Parisresa 😅

Ett område som jag har flera vänner som bor i är Montreuil. Det känns lite "up-and-coming" och hipstrigt med ställen som är typ bar/tatueringsstudio/bio och sådana saker 😂

Paris luktar kiss, men det finns många pärlor också, jag hoppas du får en superfin vistelse ❤️
 
Vad kul! Hoppas det blir en bra konsert ikväll. Om du vill så får gärna berätta efteråt vad du såg för artist/band, är det på någon stor arena eller något mindre ställe. Alltid kul att höra om konserter tycker jag, och så blir jag lite mer peppad på att ta mig utomlands själv om nåt jag vill se inte har turnestopp i Sverige!

Ska se Tamino på Le Trianon :) Supertaggad, har biljett för att se honom igen när han kommer till Stockholm i februari. Aldrig varit på Le Trianon förut men det ser mycket fint ut. Uppdaterar efteråt hur det var :D
 
Kan uppdatera att konserten var helt magiskt! Aldrig sett något liknande, jag var som trollbunden. Grät gjorde jag också, hela kvällen. Fy åh fy åh fy så glad jag är att jag ska se honom igen nästa år. Finns inte ord för hur fantastiskt det var.

Le Trianon är en rätt läcker lokal också, väldigt vackert.
 

Liknande trådar

Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Javan
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 813
Senast: jemeni
·
Fritid Jag funderar på om jag ska våga åka på resa ensam någon gång framöver, och jag gissar att det finns en och annan här som gjort det och...
Svar
13
· Visningar
1 110
Senast: marti130
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 123
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp