Resa ensam till Paris

Bukefalos 30 år!

Lumos_Nox

Trådstartare
Efter att aldrig rest förut pga häst, ekonomi och ångest har jag nu börjat utmana mig själv till att börja våga mig ut i världen. Har rest själv till Tyskland och Danmark med tåg och det har gått superbra och nu vill jag iväg igen.
Mina planer var att åka till Paris men då med flyg. Blir första gången jag flyger överhuvudtaget och det känns lite överväldigande med all info ang flyg.

Har ni några tips för att göra första flygresan så smidig som möjligt?

Tycker ni Paris är en lätt stad att resa i? Lätt att ta sig fram till fots och kollektivt? Några platser man bör undvika att bo i/besöka? Annat att tänka på när man besöker Paris?

Älskar museum av alla de slag och tar gärna tips på några mindre kända om ni har förslag.

Ja! Paris är perfekt stad att resa ensam i! :love:

Jag tror det kommer gå jättebra att flyga, förstår att det är mycket nytt och överväldigande men dels är flygplatser väldigt bra skyltade (bättre än tåg) och dels finns det jättemycket personal att fråga om varenda grej du kan undra över! Är det en stor eller liten flygplats du åker från? Det påverkar lite tipsen nämligen.

Jag har bott i Paris så har hur mycket som helst att säga :p Det går lätt att ta sig från flygplatsen Charles de Gaulle till Paris. Jag skulle avråda dig från att flyga till alla andra flygplatserna, särskilt Beauvais (som är lika mycket Paris som Örebro är Stockholm….), då det är mer eller mindre krångligt att ta sig in till staden. Tåget heter RER B, och det är tydligt skyltat på flygplatsen. Tåget går till en station som heter Gare du Nord. Därifrån finns det flera olika metrolinjer att byta till, om du skriver var du ska bo kan jag hjälpa dig att säga vilken linje du ska ta.

Generellt är det väldigt trevligt att bara promenera i Paris! Man kan bara gå och gå och det är så trevligt och fint överallt i princip. Vad gillar du för typ av saker? Har massa tips men då kan jag specificera mer!

Jag avråder dig från att bo i 18e arrondissement (stadsdel), absolut ej Barbès/La Chapelle och området runt Gare du Nord (stökigt), men även Montmartre (turistigt och jättefint område), det är så jobbigt att bo där skulle jag nog känna, mycket backar och extremt mycket folk (mest packade området i Paris) och du kan behöva gå till metrostation som ligger i så trist område osv. Områden jag rekommenderar är hela 5e och 6e arrondissement (söder om floden), även något mer söderut/längre ut från center. Norr om floden rekommenderar jag 11e (för mer hipp och hipster-vibe, dock ej vid Nation, trist känsla när man går där och kan hänga lite skummisar där), 8e för lugnt och lyxigt och även Marais är trevligt om än mycket folk och säkert ganska dyrt. Tror du kommer undan billigare söder om floden och det är inte krångligt att ta sig överallt ändå. :)

Jag tror det kommer gå jättebra att flyga, förstår att det är mycket nytt och överväldigande men dels är flygplatser väldigt bra skyltade (bättre än tåg) och dels finns det jättemycket personal att fråga om varenda grej du kan undra över! Är det en stor eller liten flygplats du åker från? Det påverkar lite tipsen nämligen.

Jag har bott i Paris så har hur mycket som helst att säga :p Det går lätt att ta sig från flygplatsen Charles de Gaulle till Paris. Jag skulle avråda dig från att flyga till alla andra flygplatserna, särskilt Beauvais (som är lika mycket Paris som Örebro är Stockholm….), då det är mer eller mindre krångligt att ta sig in till staden. Tåget heter RER B, och det är tydligt skyltat på flygplatsen. Tåget går till en station som heter Gare du Nord. Därifrån finns det flera olika metrolinjer att byta till, om du skriver var du ska bo kan jag hjälpa dig att säga vilken linje du ska ta.

Generellt är det väldigt trevligt att bara promenera i Paris! Man kan bara gå och gå och det är så trevligt och fint överallt i princip. Vad gillar du för typ av saker? Har massa tips men då kan jag specificera mer!

Jag avråder dig från att bo i 18e arrondissement (stadsdel), absolut ej Barbès/La Chapelle och området runt Gare du Nord (stökigt), men även Montmartre (turistigt och jättefint område), det är så jobbigt att bo där skulle jag nog känna, mycket backar och extremt mycket folk (mest packade området i Paris) och du kan behöva gå till metrostation som ligger i så trist område osv. Områden jag rekommenderar är hela 5e och 6e arrondissement (söder om floden), även något mer söderut/längre ut från center. Norr om floden rekommenderar jag 11e (för mer hipp och hipster-vibe, dock ej vid Nation, trist känsla när man går där och kan hänga lite skummisar där), 8e för lugnt och lyxigt och även Marais är trevligt om än mycket folk och säkert ganska dyrt. Tror du kommer undan billigare söder om floden och det är inte krångligt att ta sig överallt ändå. :)

Vill man hellre åka taxi från CDG så är det också helt rimliga priser eftersom de är reglerade. Beroende på vilken sida av Paris du ska till så finns det två prisnivåer (Bolt-taxi finns också). Vi bodde i höstas jättebra vid Sorbonne, två stenkast från Seine och Notre Dame. Hotellet hotade besökare med 595 EUR per natt per rum men vi betalade väldigt mycket mindre (bokade med Ving).

Säger samma om Beauvais - har rest dit två gånger och det är långt - och kan bli struligt om flygen strular eftersom alternativen med boende och andra bolag inte är så roliga.

Har också bott flera gånger vid Place de la Nation och har inte samma negativa vibbar som @sardellen . Det är lite mindre turistigt, inte samma lyx och flärd som vissa andra delar och lite mer vanligt liv, och många bra ställen där övning på franska blir god.

Vill man hellre åka taxi från CDG så är det också helt rimliga priser eftersom de är reglerade. Beroende på vilken sida av Paris du ska till så finns det två prisnivåer (Bolt-taxi finns också). Vi bodde i höstas jättebra vid Sorbonne, två stenkast från Seine och Notre Dame. Hotellet hotade besökare med 595 EUR per natt per rum men vi betalade väldigt mycket mindre (bokade med Ving).

Säger samma om Beauvais - har rest dit två gånger och det är långt - och kan bli struligt om flygen strular eftersom alternativen med boende och andra bolag inte är så roliga.
Håller med helt och hållet! Mycket smidigt och inte sååå dyrt med taxi! Tror vanlig taxi är 55 euro till norr om floden och 65 söder om, medan Bolt/Uber kostar ca 55 även söderut. Och jaa, verkligen ang. Beauvais, det är väl främst Ryanair som flyger dit och det man sparar in i pengar för flygbiljett får man betala i både tid och huvudvärk och eventuellt mer kostnader…

Vill också tillägga att ja, det är jättelätt att ta sig runt! Antingen kollektivt eller till fots. Jag älskar att promenera långt och tycker att Paris uppmuntrar till det, och jag tycker att man väldigt lätt kan ta sig från ett område till ett annat till fots. Paris är format lite som en cirkel och diametern (om man tänker de områdena man vill vara i, inte liksom
yttre, mest bostadsområden) är cirka 1,5 timme till fots. (inte att jag tycker du ska gå hela men det ger kanske en bild av hur stort det är, relativt överkomligt) Och man ser så mycket på vägen! :)

Jag var där för länge sen och jag gillade verkligen att besöka Versailles. Var aldrig inne i någon byggnad men hade picknick i parken/trädgården. Otroligt fint.

Hade gärna sett Eiffeltornet i mörker, har hört att det är mkt finare då än på dagen, kanske sätta sig i nån mysig bar med utsikt mot det och dricka ett glas vin ☺️

Har också bott flera gånger vid Place de la Nation och har inte samma negativa vibbar som @sardellen . Det är lite mindre turistigt, inte samma lyx och flärd som vissa andra delar och lite mer vanligt liv, och många bra ställen där övning på franska blir god.
Och håller egentligen med om Nation, det är inte alls farligt där, bara liksom mitten av rondellen/på Place de la Nation, det är supertrevligt bara ett stenkast bort! Den enda anledningen varför jag avrådde är egentligen att det finns trevligare ställen än precis på/vid Place de la Nation plus att just vid Place de la Nation är ett av det ställen jag brukar känna mig något otrygg på kvällarna, medan många andra områden inte alls känns så. Och jaa, området däromkring, 11e, (en pytteliten bit bort från Nation, verkligen bara runt hörnet) är helt underbart, man får verkligen se vanliga Parisares liv! :) Det påminner mig om att avråda från att bo vid Eiffeltornet, såå trist, rika amerikaner och mycket turister, plus lite ödsligt och inte så gemytlig känsla

Åh, vilket långt och roligt svar! Tack för att du tog dig tid! :love:

Jag reser Arlanda till CdG. Tar man sig ifrån flygplatsen kollektivt eller är det såkallad transfer buss man åker? ( Förlåt att jag är totalt novis och frågar om självklara saker.)
Reser i september.

Jag älskar museum av alla olika slag och det finns det ju i överflöd så mycket tid kommer nog gå åt just att strosa in och ut. Svårt bara att veta om det är värt besöket för jag hör så mycket att vissa platser tex Louvren är turistfällor. Men å andra sidan har jag knappt sett världen alls så jag tycker det mesta är spännande.
De jag helt hundra vet att jag vill besöka är Eiffeltornet, Palace of Versailles, Militärmuseet, Les Pavillons de Bercy, Naturhistoriska och katakomberna.

Boendena jag tittat på ligger i 8:e och 6:e. Men då verkar det lätt att ta sig fram även om jag bor på andra sidan floden, det va skönt att höra.

Håller med helt och hållet! Mycket smidigt och inte sååå dyrt med taxi! Tror vanlig taxi är 55 euro till norr om floden och 65 söder om, medan Bolt/Uber kostar ca 55 även söderut. Och jaa, verkligen ang. Beauvais, det är väl främst Ryanair som flyger dit och det man sparar in i pengar för flygbiljett får man betala i både tid och huvudvärk och eventuellt mer kostnader…

Vill också tillägga att ja, det är jättelätt att ta sig runt! Antingen kollektivt eller till fots. Jag älskar att promenera långt och tycker att Paris uppmuntrar till det, och jag tycker att man väldigt lätt kan ta sig från ett område till ett annat till fots. Paris är format lite som en cirkel och diametern (om man tänker de områdena man vill vara i, inte liksom
yttre, mest bostadsområden) är cirka 1,5 timme till fots. (inte att jag tycker du ska gå hela men det ger kanske en bild av hur stort det är, relativt överkomligt) Och man ser så mycket på vägen! :)
Jag har inga problem att promenera runt. Tycker det är jättetrevligt att få se saker så nära och kunna spontanbesöka något spännande ställe man passerar.

Okej. Jag har aldrig ens åkt taxi i hela mitt liv så jag har ingen koll på det heller. :bag:

Jag har varit i Paris ensam, det var härligt! Jag knatade runt och käkade bakelser och drack champagne. Träffade en britt på ett café som bråkat med sin pojkvän och så firade vi tolvslaget ihop samma kväll.

Håll ett öga på dina prylar bara. Min mobil blev stulen ur fickan och efter det har jag hört att det är en del fickstölder i Paris. Inget som har stört mina vistelser där förutom just den dagen, men som ensam turist skulle jag ändå rekommendera att ha en handväska som går att stänga ordentligt med dragkedja och hålla prylarna i den och inte löst i fickor. Andra klassiska resa-ensam-tips är ju att ha med en extra mobil och betalkort som stannar på hotellrummet. Det har jag alltid haft som extra säkerhet och just den resan var jag väldigt glad för det. Lite trista säkerhetstips men ganska enkla åtgärder som gör att man slipper trubbel :)

Jag har varit i Paris ensam, det var härligt! Jag knatade runt och käkade bakelser och drack champagne. Träffade en britt på ett café som bråkat med sin pojkvän och så firade vi tolvslaget ihop samma kväll.

Håll ett öga på dina prylar bara. Min mobil blev stulen ur fickan och efter det har jag hört att det är en del fickstölder i Paris. Inget som har stört mina vistelser där förutom just den dagen, men som ensam turist skulle jag ändå rekommendera att ha en handväska som går att stänga ordentligt med dragkedja och hålla prylarna i den och inte löst i fickor. Andra klassiska resa-ensam-tips är ju att ha med en extra mobil och betalkort som stannar på hotellrummet. Det har jag alltid haft som extra säkerhet och just den resan var jag väldigt glad för det. Lite trista säkerhetstips men ganska enkla åtgärder som gör att man slipper trubbel :)
Fy va trist med din mobil. Ficktjuvar har jag hört mycket varningar om, så jag köpte en "antitheft" väska som går diagonalt över bröstet när jag var till Tyskland att ha som handväska och det var så smidigt och kändes tryggt. Det varnas också över att ha sin mobil uppe och titta på vilket ställer till problem då jag är en flitig Google Maps användare. Kanske måste börja med pappers kartor?:D

Det med extra mobil och kort har jag inte tänkt på. Det är ju jättesmart. Tycker inte tipsen är trista utan skönt att få smarta ideer som man inte tänkt på själv.

Vilken härlig tråd!

Jag har inga som helst tips om Paris (har visserligen varit där men minns typ ingenting) men ville bara slänga in ett heja dig! 😃

Jag har rest rätt mycket och bott utomlands i omgångar men tycker det är skitläskigt att resa själv 😬 så tycker du är jättemodig.

Jag håller med @sardellen att det nästan är lättare att hitta osv på flygplatsen än tågstationer, men samtidigt kan det vara lite överväldigande om det är första gången. Mitt tips är att vara ute i god tid, ta det lugnt och läsa på skyltar och skärmar och följa vad som står där, självklart fråga någon om man inte hittar/förstår. (Mitt första flygande för många år sen sprang jag bara omkring som en yr höna, fick panik, fattade ingenting, stod i kö till fel flyg m.m. 😅)

Annars så att ha koll på mått och regler för vätskor och handbagage så man inte får något strul med det, tänker att det kan vara extra stressande om det är första flyget.

Men också att det inte är farligt om man blir extrakollad i säkerhetskontrollen. ☺️ Jag råkar alltid ut för random drug swab känns det som (aldrig rört droger i mitt liv 😅) eller så missar jag något, som senast när jag glömt en tampong i byxfickan. 🤭

På själva flyget tipsar jag om att ha med sig någon slags tröja/sjal även om man ska till ett varmt ställe då det ofta blir kallt på planet. Och att se till att ladda ner om man vill kunna kolla på serier/film, annars ta med sig böcker eller annan analog underhållning.

Just det, och turbulens är inte farligt!

Efter att aldrig rest förut pga häst, ekonomi och ångest har jag nu börjat utmana mig själv till att börja våga mig ut i världen. Har rest själv till Tyskland och Danmark med tåg och det har gått superbra och nu vill jag iväg igen.
Mina planer var att åka till Paris men då med flyg. Blir första gången jag flyger överhuvudtaget och det känns lite överväldigande med all info ang flyg.

Tycker ni Paris är en lätt stad att resa i? Lätt att ta sig fram till fots och kollektivt? Några platser man bör undvika att bo i/besöka? Annat att tänka på när man besöker Paris?

Älskar museum av alla de slag och tar gärna tips på några mindre kända om ni har förslag.
Paris är fint, hoppas du får en jättemysig resa!

En sak att vara beredd på är att det inte ingår frukost på alla hotell. Ingår det inte är det inget problem, du knatar bara ner till närmaste bageri eller café och köper en croissant till frukost isåfall :d

Jag gillade verkligen Musée des Égouts de Paris (avloppsmuséet) ! Ett otippat lärorikt och roligt museum där man går omkring i gamla avloppstunnlar och lär sig väldigt mycket om Paris framväxt bla. Ligger inte långt från Eiffeltornet. Min sambo var skeptisk när jag ville visa honom det (jag hade varit där förut) men han blev verkligen såld :-)

Avseende flyget så glöm inte att packa allt flytande som är över en deciliter i mängd i incheckat bagage. Varje enskild behållare som innehåller vätska får max rymma 100 ml. Är trist om man står på flygplatsen och har packat duschkräm och annat i handbagaget som är för stora och man får slänga det.

Paris är en härlig stad, var dock länge sen jag var där och du har redan fått massa bra tips i tråden så jag har inget att tillföra.

Jag reser Arlanda till CdG. Tar man sig ifrån flygplatsen kollektivt eller är det såkallad transfer buss man åker? ( Förlåt att jag är totalt novis och frågar om självklara saker.)
Reser i september.

Jag älskar museum av alla olika slag och det finns det ju i överflöd så mycket tid kommer nog gå åt just att strosa in och ut. Svårt bara att veta om det är värt besöket för jag hör så mycket att vissa platser tex Louvren är turistfällor. Men å andra sidan har jag knappt sett världen alls så jag tycker det mesta är spännande.
De jag helt hundra vet att jag vill besöka är Eiffeltornet, Palace of Versailles, Militärmuseet, Les Pavillons de Bercy, Naturhistoriska och katakomberna.

Boendena jag tittat på ligger i 8:e och 6:e. Men då verkar det lätt att ta sig fram även om jag bor på andra sidan floden, det va skönt att höra.

Intygar att Naturhistoriska är riktigt bra museum, tänk bara på att det är uppdelat på olika platser i Paris beroende på vad man är intresserad av.

+1

Vi blev bestulna på hela reskassan ur väska första dagen på en av våra resor för länge sedan - på metron som var ganska fullpackad. Väskan var stängd med dragkedja, men ficktjuven måste ha lyckats tråckla upp och norpa det som låg överst utan att det upptäcktes. De är skickliga. Såklart dumt att ha kontanter på det viset; men alltid lär man sig något.

Reser i september.

Jag tycker nog inte att Louvren skulle vara en turistfälla. Men det är stort! Det är knappt görbart att se allt vid ett tillfälle om man nu skulle vara lika intresserad av alla tidsperioder. Det är hur som helst ett fantastiskt konstmuseum. Enda trånga sektorn är att man behöver trängas med 10 000 japaner om man vill se Mona Lisa.

Och för den som är mer intresserad av modern konst så tycker jag personligen att Centre George Pompidou är ett av de bästa jag besökt. De har också en klart godkänd restaurang på taket.

Liknande trådar

• Reseryggsäck
  • Sevärdheter längs vägen?
  • Utflyktsmål efter E45an?
  • Erbjuden gratis resa - hur hade ni gjort?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka