Resa till Danmark med spädbarn

Milosari

Trådstartare
Någon som vet hur hårda de är med kontrollerna på spädbarn? Min syster som bor i Köpenhamn fyller år i slutet på månaden och jag vill gärna besöka henne. Men jag har en 2 mån bebis som jag inte vill lämna så länge. Köerna för att få pass är galet långa, så det hinner inte ordnas. Är det helt kört?

Är det samma kontroller när man åker bil?
 
Vet tyvärr inget om sakfrågan, men jag bokade tid för nytt pass, blev fotad, och fick meddelande om att det var klart inom en vecka. Gick till stationen i Flemingsberg i Stockholm. Tips, om du råkar bo i Stockholm.
 
Det är inga problem. Spädbarn behöver inte pass. (Hur gränskontrollanterna sen kan veta att barnet ifråga reser med sina föräldrar är mer oklart.)
När jag har rest med min snart 5-åriga dotter så vill kontrollanterna på Kastrup inte ens titta på hennes pass. Polisen som klev på tåget på Hyllie tittade åtminstone snällt på hennes pass när hon höll fram det men det hade inte varit nödvändigt.
 
Vet tyvärr inget om sakfrågan, men jag bokade tid för nytt pass, blev fotad, och fick meddelande om att det var klart inom en vecka. Gick till stationen i Flemingsberg i Stockholm. Tips, om du råkar bo i Stockholm.

TS bor inte i Stockholm utan i Skåne. Här är det helt vansinnigt att försöka få en pass-tid. I den kommun jag helst ville boka tid fanns inte en ledig tid tre månader framåt. I en annan kommun fanns det ledig tid två månader framåt. (Dottern fyller 5 år så hennes pass går ut. Ville försöka fixa ett nytt 5-årspass men det fanns inte en chans i helvetet att hinna få tid till annat än 3-årspass.)
 
TS bor inte i Stockholm utan i Skåne. Här är det helt vansinnigt att försöka få en pass-tid. I den kommun jag helst ville boka tid fanns inte en ledig tid tre månader framåt. I en annan kommun fanns det ledig tid två månader framåt. (Dottern fyller 5 år så hennes pass går ut. Ville försöka fixa ett nytt 5-årspass men det fanns inte en chans i helvetet att hinna få tid till annat än 3-årspass.)
Oj! Jag har aldrig hört att det kan var så långa väntetider!
Har alltid varit van att man kan gå till polisen och ta en nummerlapp och så har man passet efter en vecka.
 
Har varit artiklar i lokaltidningen om folk från Skåne som åker både hit (Kalmar) och till Växjö för att fixa pass. Än så länge har vi drop-in-tider ☺
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 206
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 720
Senast: Myrten
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 058
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp