Jag gissar att du har någon annan stress i bakgrunden som liksom kanaliseras här. Jag kan tycka att det hjälper att tänka att jag inte är så orolig egentligen, att det är min hjärna som dummar sig. Tror jag att det är på riktigt, att det faktiskt KAN gå illa, så blir det snabbt mycket värre (funkar inte på min spindelfobi dock, men absolut på min flygrädsla och annat som oroar mig i onödan)
Spindelfobi...numera har jag problem med en viss användare här pga hennes hobby...svårt värre. Jag mår dåligt t.o.m. av bilder på fästingar eftersom de också är ett spindeldjur.
 
Jag brukade också vara dödsstressad inför resor, men det har blivit mycket bättre de senaste åren. Det som hjälpt mig var att tänka hur många miljoner människor som reser varje dag, och det gör att det finns rutiner för att få allt att gå smort. Det skulle ju bli totalkaos varje dag och ingen skulle någonsin kunna resa om diverse biljettkontrollanter här och var inte godkände folks giltiga biljetter, eller liknande.

Det andra jag tänker på att ifall "Gertrud" som är 80, har rest 2 gånger tidigare och bara talar tyska, kan resa, ja då kan jag det också. Jag kan i varje fall några språk, har tillgång till internet för att ta reda på information, jag vet hur flygplatser, tågstationer och färjterminaler brukar fungera, och trots att jag kan vara lite virrig så fungerar hjärnkontoret de flesta dagar i varje fall behjälpligt och jag är ganska bra på problemlösning. Jag har också extra pengar för att kunna lösa det om något skiter sig.

Det jag varit mest orolig för är ifall telefonen slutar fungera (det hände faktiskt en gång! :nailbiting:) eller om jag blir av med betalkort och pengar. Det som lugnar mig är att barnen nu också har egna telefoner och betalkort, så vi skulle klara oss med dem om mina försvinner.

Jag brukade också drömma mardrömmar om att jag glömmer mina mediciner hemma, och är döende. Det lugnade sig efter att jag en gång glömt att ta medicinerna 2 dagar i rad då jag var hemma (ja, jag kan som sagt vara virrig) och jag var inte det minsta döende.

Med detta sagt, så brukar det ändå varenda gång bli något knas då jag ska resa, men det är nästan alltid något helt annat än det jag oroat mig för. Som nu, då jag bokat min resa 3 dagar innan semestern börjar 🙈 Men det löste sig också 😊.
Men det var ju en kvinna nyligen som inte fick flyga med Lufthansa till Australien pga av att hennes efternamn innehöll å. Gissa vad mitt efternamn innehåller för bokstav?
 
Jag har högst upp på listan en egen ruta med saker som inte får glömmas; pass, plånbok, telefon, laddare, mediciner o.s.v. Allt annat kan jag köpa/ tvätta om jag verkligen måste, men den rutan är viktigast.
Om du har saker du absolut inte får glömma, gör en sådan?

Skulle det vara något akut du glömmer ändå så har du ett gäng bukefalister som säkert hjälper till och roddar. :)
Jag börjar packa långt innan resan. Jag behöver gå och plocka och ta pauser. Så rädd att glömma något. Jag måste skapa en lista, det kan hjälpa massor.
 
Men det var ju en kvinna nyligen som inte fick flyga med Lufthansa till Australien pga av att hennes efternamn innehöll å. Gissa vad mitt efternamn innehåller för bokstav?
Visst händer det ju att något går fel ibland, och personal gör fel. Men alla vi som rest med diverse udda bokstäver i namnet, och kommit fram, är väldigt många gånger fler än de som stött på problem 🙂
 
Men det var ju en kvinna nyligen som inte fick flyga med Lufthansa till Australien pga av att hennes efternamn innehöll å. Gissa vad mitt efternamn innehåller för bokstav?
Jag har en bokstav i mitt efternamn som inte finns i svenska alfabetet. Det brukar faktiskt inte vara några problem!
 
Hemma efter 2 veckors resa. Härligt att vara i Sverige och underbart att träffa vänner. Glömde en del saker...solhatt, våtservetter och pall. Men nu jobbar jag på min packlista till nästa resa. Lämnade en del bagage hos mamma och glömde förstås min medicin och schampo och balsam. Jag överlevde men jobbigt att vara så glömsk. Hemma hos mamma hamnade jag på toa hela natten innan jag reste tillbaka. Min stressmage gör livet svårare. Det visade sig att mailet om ändrad avgångstid för färjan var fel. Det stod 11.30 och alla tider tidigare har varit enligt europeisk standard och där betyder 11.30 lunch. I min bokning står avgångstiden som 23.30 så givetvis trodde jag att 11.30 var mitt på dagen. Fel. Det var 11.30 pm...tack liksom. Ska aldrig åka med det bolaget igen. Kanske satsar på Öresundsbron trots allt. Mindre stress.
 
Spenderade några timmar i Väla centrum utanför Helsingborg. Det är stort. Men man blir liksom övermätt så jag orkade inte shoppa som planerat. Hade sett fram emot att besöka Zizzys butik men köpte inget. En vän till mig hade samlat böcker på någon byteshylla så nu har jag massor med nya böcker. Köpte bara några få pocket denna gång.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det var länge sen jag skrev och mycket har hänt sen dess. Jag hade/har en ätstörning och en del andra diagnoser. Mitt mående är svajigt...
Svar
17
· Visningar
1 897
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 650
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp