Restriktion i försäkring

Sleepwalker

Trådstartare
Jag har nu så gott som sålt min häst som är försäkrad i en A1:a i Agria. Hon hade ett lättare kolikanfall för lite mer än 1 månad sedan och jag fick tillbaka en tusenlapp från försäkringsbolaget. Jag har hört att Agria (och säkert andra bolag också) kan sätta restriktioner på sjukdomar hästen har haft vid ändring av försäkringen eller byte till ny ägare. Finns det risk för det om en häst haft kolik EN gång? Tacksam för svar!
 
Sv: Restriktion i försäkring

Ja du kan få en reservation för kolik, men det beror ju helt klart på hur den är försäkrad
 
Sv: Restriktion i försäkring

Agria A1 Veterinärvård
Agria A1 Liv & Användbarhet
Agria Plus
Livvärde 20 000 kronor
 
Sv: Restriktion i försäkring

Jag hade mailat in till dem och frågat.

"Hejsan,
jag har min häst försäkrad hos er, försäkringsnr xxxxxxx, och inför försäljning undrar jag om det finns några reservationer i någon del av försäkringen.

Med vänlig hälsning

Sleep Walker"
 
Sv: Restriktion i försäkring

Jag har gjort detta men det är söndag och jag är otålig.. :rofl:

Tänkte om någon här inne fått en restriktion efter ett kolikanfall, som visste. :)
 
Sv: Restriktion i försäkring

Skulle man få reservationer för kolik på en redan tecknad försäkring är det ju galet.
Då är det verkligen inte värt att ta kostnaden för veterinär genom försäkringsbolaget för att bara få tillbaka en tusenlapp, om det innebär att nästa kolikanfall är helt utan försäkring.
 
Sv: Restriktion i försäkring

Det är galet. Just Agria ger ju gärna reservation efter första behandlingen, så står man där med sin rakade hals när det är dax för uppföljning.
 
Sv: Restriktion i försäkring

kl
På hund påverkas inte försäkringen om hunden byter ägare, men man kan höja vet o livvärde. Restriktioner får man däremot som ett brev på posten om man byter bolag.
 
Sv: Restriktion i försäkring

Bolaget ska absolut inte sätta någon reservation om köparen "tar över" befintlig försäkring. Höjer man värdet däremot blir det rätt säkert en reservation på mellanskillnaden. Köparen ska heller absolut inte byta bolag nu.

A
 
Sv: Restriktion i försäkring

Det är galet. Just Agria ger ju gärna reservation efter första behandlingen, så står man där med sin rakade hals när det är dax för uppföljning.

VA?! Detta var något helt nytt för mig och jag blir en smula förskräckt :eek: Hela poängen med försäkring går nästan förlorad ju :crazy: :grin:
 
Sv: Restriktion i försäkring

Jag har själv råkat ut för just detta med Agria. I mitt fall ändrade jag förs. från A2 till 50/50 A1 och A2 efter en kolikbehandling. Det visade sig att jag då fick reservation på den ena delen. Reservationen kommer att kunna avskrivas om hästen inte har behandlats på ett år. Veterinärintyg krävs.

Det tråkiga är att inte försäkringsbolaget upplyste mig om detta när jag ville ändra försäkringen. Däremot skulle reservationen försvinna om jag byter tillbaka till tidigare försäkring. Anledningen att jag bytte var att jag lånade ut hästen och helt enkelt ville känna mig lite säkrare. Nu har det snart gått ett år med frisk häst så jag håller tummarna...
 
Sv: Restriktion i försäkring

Det är galet. Just Agria ger ju gärna reservation efter första behandlingen, så står man där med sin rakade hals när det är dax för uppföljning.

Har också fått en trevlig "smygreservation",opererade bort knöl på hunden då den satt i armhålan och vart skavd hela tiden. 6 år senare när han fått en ny knöl som nu sitter på bröstet och är ivägen för selen få jag en chock när jag ska betala så mycket trots försäkring,visade sig att Agria ej ersätter pga reservation mot knölar på bröst...Inte varken hört eller sett någon om nån resvervation,efter detta så får jag hem ett papper vid varje nya försäkringsår där det står att han har en reservation,förstår inte varför dom inte kunde skicka med ett sånt från början! :mad::confused:

Nu handlade det "bara" om 5-6000:- tack och lov,och jag hade tagit bort knölen i vilket fall som helst,men tänk om man kommit upp i 30-40.000:- eller ännu mer,sen när det ska betalas/direktregleras så går det inte igenom...

Jag kommer aldrig mer teckna försäkring hos dom.

På hästen höjde jag från 50-100.000:- i veterinärvård strax efter ett kolikanfall,där har jag en reservation på kolik om det överskrider 50.000:-,dvs veterinärvården jag hade när han vart sjuk,vilket är precis som det ska. Om det händer något annat så är han försäkrad till 100.000:-. Ett år efter kolikanfallet skulle jag kontakta dom igen,och om det inte hänt något mer så tas även den reservationen bort,och han blir försäkrad för 100.000.- i vetvård även för magen.
 
Senast ändrad:
Sv: Restriktion i försäkring

Knölarna känns helt fel, där skulle jag försökt protestera, vad aka man med en försäkring som blir värdelös så fort något händer? Däremot är det inget konstigt med reservation när du höjer försäkringsbeloppet, det ser jag som självklart, jag vill inte betala för att någon bättrar på sin försäkring efter en skada/sjukdom.
 
Sv: Restriktion i försäkring

Precis,vilket jag även skrev att det var som det skulle vid höjningen av nuvarande försäkringen. Hade funderat på att höja en tid,sen fick pållen kolik sent en kväll och distriktaren kom,7500:-gick det på,så då insåg jag att potten kan ta slut snabbt om man skulle behöva åka iväg också,eller ta ut veterinären flera gånger,så valde att höja medans jag endå hade dom på tråden! :D

Eller menar du att det är dumt att resvervationen försvinner och han blir fullt veterinärvårdsförsäkrad efter ett år gått utan något mer kolikfall?
 
Senast ändrad:
Sv: Restriktion i försäkring

Men hade du på något sätt ändrat hundförsäkringen ? Eller slarvat med betalningen ?

Jag skulle bli skogstokig om det försökte lägga en reservation på en befintlig giltig försäkring ,hade absolut inte gett med mig ....

Varför accepterade du reservationen under en pågående försäkring ?

Mia
 
Sv: Restriktion i försäkring

Visst är det helt ok att man inte kan ändra försäkring utan att få med sig en reservation. Det jag inte tycker är ok är att försäkringsbolaget inte upplyste om detta när jag ville ändra. Då hade jag ju kunna välja att avstå ändringen och behållit försäkringen som den var. Det är inte lätt för oss försäkringstagare att veta allt som gäller och jag tycker faktiskt att vi betalar även för att få bra service och information.
 
Sv: Restriktion i försäkring

Är ju tyvärr inte första gången Agria poppar in en reservation bara sådär . Är förundrad att de har så mkt kunder som
De har, pga detta och deras tak på
Hältor .
 
Sv: Restriktion i försäkring

Men du fick erbjudande om att ändra tillbaks och på något vis blev du även upplyst om reservationen. Det känns som en mindre miss i sammanhanget även om det så klart är tråkigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 234
Ekonomi & Juridik Sett en häst ute på annons, den är halt och man hittar inte orsaken. Vissa saker är kollade utan att hitta nån orsak till hältan. Men...
2
Svar
23
· Visningar
2 991
Senast: mackan
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 913
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 091
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp