Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi är anmälda till en helgkurs i apportering i mars!
Tycker det är skitsvårt att hitta apporteringskurser/tränare i mitt område, får bara upp kurser i skåne och runt sthlm-området eller att kurser bara riktar sig till ekipage som kommit lite längre/har en grundutbildning/redo för nkl.
Vi är ju båda nybörjare så vi har mest tränat på skicka rakt ut på linjetag (kallas det väl?) och markering. Vi ska även försöka lära in stopp.![]()
Vad snällt! Jag skickar ett pmOm du vill skriva var du bor, här eller på pm, så kanske jag kan tipsa om instruktörer?![]()
Vi har backat till grunder och kommer nog hålla oss där tills vi kan ta hjälp. Tror jag gick för fort fram och han är ju en het typ som det lätt slår över på speciellt om det blir lite svårt. Och då funkar verkligen inget. Konstigt nog tyckte jag det gick mycket bättre när vi jagade och han fick hämta fågel, då var han betydligt mer sansad och i bra fokus än vad han är med dummies
Min motivation är väl heller inte på topp, det är så mycket enklare med träningskompisar som vi ju har i annat vi tränar. Har fått kontakt med en som skulle vilja träna apportering ihop men hon är så duktig och då skäms jag lite att komma med min snart 3åriga flams och trams![]()
Plutt, duktig!Vi arbetar vidare på valpnivå. Nu behövde Otis ta bort sina mjölkhuggtänder och därmed får vi bla inte apportera just nu. Stackars Otis får varken apporteria, tugga på ben, kampa eller ha några leksaker under 2 veckor. Så lite paus i apporteringensträningen.
Vi har tränat på linjetag med tennisbollar främst och jag tyckte det går riktigt bra! Här är ett klipp från den 25 december där vi ökade avståndet. Jag skickade Otis på tennisbollar som låg ca 45-50 m bort. Otis var fantastiskt! Full fart ut och full fart in. Det blev även träning på stadga då Otis behövde sitta kvar medan jag la ut tennisbollarna. För sin ålder tycker jag han är riktigt duktig på stadga men vid 40 plus meter blev det lite svårt - det gick men där behöver vi såklart träna mer på
.
https://www.instagram.com/p/DSsazUiCEU8/?igsh=bmNwbzFjZ2t6aTEz
Jag är dock osäker på hur snabbt vi bör gå vidare och vad vi bör fokusera på. Hitills har vi då tränat på linjetag med tennisbollar (avstånd upp till 45-50 m), stadga, hålla dummies och ge den till mig direkt, samt jaktfot.
Vi har inte ännu börjat med närsök/närsöksignal, stoppkommando (), fyrkanten och mkt annat. Stopkommandot ska jag ta tag i härnäst.
När började ni träna närsök/närsöksignal och tex fyrkanten?
Hur snabbt har ni längt avstånden när ni tränar linjetag?
Tack så mycket för ditt utförliga svar och råd! Låter mycket bra. Ska sätta upp en plan utifrån det.Plutt, duktig!
Jag hade börjat lägga bollarna helt blint, dvs innan du tar ut honomnär han springer typ 100 meter helt blint och ospårat kan man börja trixa lite med linjerna.
Närsök lär jag in typ det sista jag gör, har börjat sätta det på M ordentligt först nu och hon fyller 2 år idag.
Har tutat närsökssignalen när jag ser att de börjar få dummien i näsan vid markeringar och så sedan start, men ingen uppstyrd närsöksträning förrän senaste månaderna.
Jag hade testat av med lite markeringar, se att bromsrösten sitter så att du kan stoppa honom om han flöjtar iväg helfel på linjer eller markeringar och sedan börjat med stoppsignalen. Jag hade också lagt en del krut på fotgåendet
Min unga springer fyrkanten nu, ca 100x100m. Började med det nyss, hon är drygt 10 månader
Det hon kan är:
- springa långt, hyfsat rakt och blint
- markerar väl på olika avstånd och i olika terräng
- stanna på röstbroms
- back-kommando dvs rakt bakåt från sittande/stående
- gå fot, mycket bra i koppel och jobbar mest med henne lös i fotgåendet nu. Där får jag rätta till henne då och då för att hon flyter ut lite
Har börjat med lite sidotecken och testat lägga in stoppsignal![]()
Tack så mycket för ditt utförliga svar och råd! Låter mycket bra. Ska sätta upp en plan utifrån det.
Fotgåendet har vi gjort en del, men har såklart mycket kvar, främst uthålligheten. Så det jobbar vi på med.
Vilka olika signaler har du med visselpipan för de olika kommandona? Tycker det är svårt att veta hur jag ska tänka där. Hitills har jag bara använt visselpipan för inkallning och där har jag två korta visslingar. Har nog tänkt att stoppkommando ska ha en lång vissling.
Smart att tutta närsöksignal när de få dummies i näsan.
Tack igen!
Jaa, tänker att fotgående inte kommer lika naturligt som annat så har lagt visstFotgåendet är verkligen värt att lägga mycket krut på - ett bra fotgående lägger grunden för bra skick från sidan
Alltid svårt att förklara visselsignaler i text, men jag har den klassiska närsökssignalen (tu-tuu tu-tuu) för vanliga närsök, och när de blir ytterligare lite äldre lär jag in ett där jag vill att de ska börja leta exakt vid tassarna, noga noga, som är ”tu-u tu-u”.
För stopp har jag en kort, bestämd signal. Upplever att ju längre signal, desto längre stoppsträcka
För inkallning har jag många korta i rad.
Woohoo kom med på nybörjarkurs i apporteringen via Golden Retriever klubben, Stockholm avdelningen! Kursen börjar i slutet av april så blir en lång väntan till dess! Men då extra tid att fortsätta träna följsamhet och lydnad, samt fortsätta vår apporteringensträningI övrigt hoppas jag att det snart kommer ut en grundkurs i apporteringen för retrievers i mitt närområde så att jag kan få träning med tränare/instruktörer. Alltid bra när någon annan tittar på en. Skulle vilja gå en kurs relativt snart. Otis är ca 5,5 månader och tänker att en kurs när han är 6-7 månader vore bra för oss (mig framförallt![]()
Vi har haft ett litet genombrott med stoppsignalen! Inte på långa vägar klart men nu har han börjat fatta att han ska stanna där han är när signalen kommer![]()
Hmm... är ju supernybörjare härKan du skicka honom rakt bakåt? Från stillasittande till en dummy bakom ryggen?
I så fall tycker jag att det är ett bra verktyg för att lära dem snabba stopp på stället, när de redan har lite dragning bakåtannars vill de ju gärna komma framåt på stoppet.
Hmm... är ju supernybörjare här. Menar du att jag ska skicka ut mot dummie, stanna honom (i farten sas?) och sen skicka honom på den?
Tack! Nu hänger jag medIngen fara
Nej, det ska du göra längre fram, när stoppet är befäst
Jag menar såhär:
Blå = dummy
Orange kryss = hund
Grönt kryss = du
Steg 1 är att lära hunden att från sittande, med dummyn i ryggen, vända helt om och springa rakt bak och hämta apporten på kommando. Många använder samma kommando som när man skickar på en linje från sidan, t ex ”Ut!”
Steg 2 är att nyttja draget bakåt för att få ett snabbare stopp. Så då kastar du ut dummien bakom hunden, kallar in den, blåser en stoppsignal (som då brukar bli snabb pga att hunden vet att det finns en dummy bakåt), och sidan skickar du den bakåt mot dummyn med ”Ut!” eller motsvarande kommando.
När hunden kan det kan du vända på det, så du skickar den mot dummyn och blåser stopp på vägen dit
Visa bifogad fil 180616