RFSL och legalisering av sexköp (utbruten från Var tionde man har någon gång köpt sex)

Jag håller verkligen inte med. Allt som riskerar att göra redan utsattas situation värre är i mina ögon ett dåligt förslag. Kriminalisering av att sälja sexuella tjänster skulle göra att prostituerade som blir misshandlade, våldtagna etc får ÄNNU svårare att anmäla och få hjälp och stöd och därmed hamnar i en ännu mer utsatt situation. Det är mycket större risk för prostituerade att råka (ännu mer) illa ut om det de gör är olagligt, för då vet ju förövarna att de är ganska maktlösa, de lär ju inte anmäla och därmed sätta dit sig själva = ännu mindre risker med att bete sig som svin för förövarna.
Mig veterligen är inte situationen för de prostituerade bättre i länder där det är olagligt.

Finns viktigare prioriteringar att göra än personer som tillhandahar olagliga tjänster. Men vi kan enas i att vi har olika åsikt.
 

Samhället och allmänheten. Vid krimimalisering blir det svårare för säljare att nå kund. Man får bort det från gatan så att gemene man slipper se det. Dessutom helt i sin ordning att det är olagligt att erbjuda något som är olagligt att köpa.
 
Samhället och allmänheten. Vid krimimalisering blir det svårare för säljare att nå kund. Man får bort det från gatan så att gemene man slipper se det. Dessutom helt i sin ordning att det är olagligt att erbjuda något som är olagligt att köpa.

Jag har aldrig haft problem med att prostituerade gjort väsen av sig på stan? Det brukar A-lagarna stå för. Isåfall är det mer prioriterat att få bort dem i mitt tycke då jag varit med om att bevittna grov misshandel flertalet gånger när de råkat i luven på varandra
 
Svårare för säljare att nå kund. Man får bort det från gatan så att gemene man slipper se det. Dessutom helt i sin ordning att det är olagligt att erbjuda något som är olagligt att köpa.
Svårare att hitta varandra? hört talas om internet? Var inga problem att hitta kunder på internet i början på 00 talet över internet och tror inte det blivit svårare idag.
 
Svårare att hitta varandra? hört talas om internet? Var inga problem att hitta kunder på internet i början på 00 talet över internet och tror inte det blivit svårare idag.

Oavsett hur du annonserar blir det svårare om det det är olagligt. Möjligt att de hittar kunder ändå men man behöver inte hjälpa dem på traven.

Om man nu vill ha det "öppet" så är det bara att avkriminalisera såväl köp som sälj.
 
Jag brukar gilla RFSL men detta är ett ämne som jag har lite svårt att förstå. Det låter som att de vill att det ska vara ok att köpa sex av andra? Detta trots att det innebär stor osäkerhet i vad som får den prostituerade att sälja sin kropp, ekonomi eller mental ohälsa etc etc.. Jag undrar lite hur hjälper det de prostituerade? Det hjälper ju snarare alla torskar, att de kan öppet hålla på med att utnyttja andras situationer. Jag tror knappast att torskarna bryr sig nog för att fråga om varför de prostituerade håller på med detta, typ "etiska sexköp".
Angående att det ska bli lättare att anmäla våldtäkter, jag antar att det är fritt även idag för en prostituerad att gå in på en polisstation och anmäla en våldtäkt utan att riskera att bli gripen (rätta mig gärna) - att det skulle innebära att de förlorar kunder? Varför skulle den prostituerade tala om för sina andra kunder vad som hänt, de kan ju lika gärna hålla tyst om det om de inte vill riskera det? (Plus att män är ofta villiga till att riskera ganska stora saker för att få/köpa sex uppenbarligen.) Jag antar dock att polisen inte har rätt till att försöka få fram andra namn från den prostituerade enbart för att kunna gripa flera för just sexköp, rätta mig gärna.
Jag kanske är dum men jag tänker mig gärna att det innebär att torskar tänker sig för innan de gör något för grovt iom den prostituerade kan anmäla dem för våldtäkt, vilket är ju BRA. Men isåfall skulle det väl vara så redan idag, och jag antar att det inte fungerar så pga man pratar om detta.

Jag vill gärna förstå då jag inte riktigt förstår deras synpunkt idag. Personligen så tycker jag att det är bra som är idag med att prostitution inte är olagligt (dvs avkriminaliserat redan) men att sexköp är olagligt, som jag har uppfattat det iallafall. Rätta mig gärna.
 
Senast ändrad:
Jag brukar gilla RFSL men detta är ett ämne som jag har lite svårt att förstå. Det låter som att de vill att det ska vara ok att köpa sex av andra? Detta trots att det innebär stor osäkerhet i vad som får den prostituerade att sälja sin kropp, ekonomi eller mental ohälsa etc etc.. Jag undrar lite hur hjälper det de prostituerade? Det hjälper ju snarare alla torskar, att de kan öppet hålla på med att utnyttja andras situationer. Jag tror knappast att torskarna bryr sig nog för att fråga om varför de prostituerade håller på med detta, typ "etiska sexköp".
Angående att det ska bli lättare att anmäla våldtäkter, jag antar att det är fritt även idag för en prostituerad att gå in på en polisstation och anmäla en våldtäkt utan att riskera att bli gripen (rätta mig gärna), att det skulle innebära att de förlorar kunder? Varför skulle den prostituerade tala om för sina andra kunder vad som hänt, de kan ju lika gärna hålla tyst om det om de inte vill riskera det? (Plus att män är ofta villiga till att riskera ganska stora saker för att få/köpa sex uppenbarligen.) Jag antar dock att polisen inte har rätt till att försöka få fram andra namn från den prostituerade enbart för att kunna gripa flera för just sexköp, rätta mig gärna.
Jag kanske är dum men jag tänker mig gärna att det innebär att torskar tänker sig för innan de gör något för grovt iom den prostituerade kan anmäla dem för våldtäkt. Men isåfall skulle det väl vara så redan idag, och jag antar att det inte fungerar så pga man pratar om detta.

Jag vill gärna förstå då jag inte riktigt förstår deras synpunkt idag. Personligen så tycker jag att det är bra som är idag med att prostitution inte är olagligt (dvs avkriminaliserat redan) men att sexköp är olagligt, som jag har uppfattat det iallafall. Rätta mig gärna.

Om det är lagligt att köpa och sälja kan de prostituerade göra det mer öppet vilket ökar deras säkerhet. Dessutom skulle det höja de prostituerades status om det sågs som mindre fult, vilket en avkriminalisering skulle resultera i.
 
Om det är lagligt att köpa och sälja kan de prostituerade göra det mer öppet vilket ökar deras säkerhet. Dessutom skulle det höja de prostituerades status om det sågs som mindre fult, vilket en avkriminalisering skulle resultera i.
Hmm. Att sälja är redan lagligt så jag bortser från den saken.
Det jag funderar över med en avkriminalisering av sexköp - förbättrar det inte för mest torskarna? Det känns som att riskerna med yrket och synen på yrket skulle kvarstå även om sexköp blev avkriminaliserat. Skulle våldet verkligen minska? De som utför våldet idag är antagligen störda personer som skulle försöka få göra det även i ovan situation.
Det känns som att det är mest torskarna som skulle dra nytta av det.
Plus .. är inte målet med dagens lag att man ska kunna uppmuntra de prostituerade till att kunna sluta med yrket? Få bättre fysisk och mental hälsa, utan rädsla över att bli gripna. Jag tänker då på myten om den "lyckliga horan", om de finns så borde de vara försvinnande få med tanke på det antal prostituerade som visat sig ha andra skäl bakom sina försäljningar av sina kroppar. Och det är ju vidrigt att utnyttja såna situationer som att köpa sex av dem.
 
Jag har aldrig haft problem med att prostituerade gjort väsen av sig på stan? Det brukar A-lagarna stå för. Isåfall är det mer prioriterat att få bort dem i mitt tycke då jag varit med om att bevittna grov misshandel flertalet gånger när de råkat i luven på varandra

Eller tänk om man kunde få bort alla som tycker att man ska "få bort" folk?
Det hade varit bra för mitt blodtryck.
 
Hmm. Att sälja är redan lagligt så jag bortser från den saken.
Det jag funderar över med en avkriminalisering av sexköp - förbättrar det inte för mest torskarna? Det känns som att riskerna med yrket och synen på yrket skulle kvarstå även om sexköp blev avkriminaliserat. Skulle våldet verkligen minska? De som utför våldet idag är antagligen störda personer som skulle försöka få göra det även i ovan situation.
Det känns som att det är mest torskarna som skulle dra nytta av det.
Plus .. är inte målet med dagens lag att man ska kunna uppmuntra de prostituerade till att kunna sluta med yrket? Få bättre fysisk och mental hälsa, utan rädsla över att bli gripna. Jag tänker då på myten om den "lyckliga horan", om de finns så borde de vara försvinnande få med tanke på det antal prostituerade som visat sig ha andra skäl bakom sina försäljningar av sina kroppar. Och det är ju vidrigt att utnyttja såna situationer som att köpa sex av dem.

Ja, den svenska sexköpslagen finns för att straffa torskarna men den drabbar även de prostituerade negativt.

Vinnarna av avkriminalisering är främst sexköparna men även de prostituerade.
 
Eller tänk om man kunde få bort alla som tycker att man ska "få bort" folk?
Det hade varit bra för mitt blodtryck.

Ja jag undrar varför just prostituerade ska bort? De stör ju inte ens? Missbrukarna behöver hjälp och de får ju inte rätt hjälp, och de blandar även in icke missbrukare när de slåss med mera.
 
Hmm. Att sälja är redan lagligt så jag bortser från den saken.
Det jag funderar över med en avkriminalisering av sexköp - förbättrar det inte för mest torskarna? Det känns som att riskerna med yrket och synen på yrket skulle kvarstå även om sexköp blev avkriminaliserat. Skulle våldet verkligen minska? De som utför våldet idag är antagligen störda personer som skulle försöka få göra det även i ovan situation.
Det känns som att det är mest torskarna som skulle dra nytta av det.
Plus .. är inte målet med dagens lag att man ska kunna uppmuntra de prostituerade till att kunna sluta med yrket? Få bättre fysisk och mental hälsa, utan rädsla över att bli gripna. Jag tänker då på myten om den "lyckliga horan", om de finns så borde de vara försvinnande få med tanke på det antal prostituerade som visat sig ha andra skäl bakom sina försäljningar av sina kroppar. Och det är ju vidrigt att utnyttja såna situationer som att köpa sex av dem.
Målet är snarare att shamea sexarbetare till att sluta, inte att uppmuntra dem till att sluta.
Det enda sättet att slippa få skit (du sitter i en juridisk rävsax som sexarbetare just nu, du får utföra ditt arbete men du kan ändå inte göra det lagligt iom att du tvingas till svartarbete tex) är att sluta sälja sex. Att påstå att lagen är utformad i omsorg för de prostituerade är bara skitsnack.
 
Målet är snarare att shamea sexarbetare till att sluta, inte att uppmuntra dem till att sluta.
Det enda sättet att slippa få skit (du sitter i en juridisk rävsax som sexarbetare just nu, du får utföra ditt arbete men du kan ändå inte göra det lagligt iom att du tvingas till svartarbete tex) är att sluta sälja sex. Att påstå att lagen är utformad i omsorg för de prostituerade är bara skitsnack.
Jag tänker att om man sket i prostituerade så skulle man göra säljandet olagligt också, men så är det inte. Dock så kanske du tänker att det är mera för att det ska se bra ut, det kan jag inte motbevisa och du kan ju ha rätt.

Men jag undrar hur en lag som skulle uppmuntra dem till att sluta och inte shamea dem skulle se ut? Jag känner inte att bara avkriminalisera sexköp skulle betyda att man uppmuntrar dem till att sluta (utan snarare uppmuntrar dem till att fortsätta då torskarna knappast minskar på sin efterfrågan då), utan det behövs något mer isåfall. Hade du någon tanke på hur en uppmuntrande lag skulle se ut?
 
Jag tänker att om man sket i prostituerade så skulle man göra säljandet olagligt också, men så är det inte. Dock så kanske du tänker att det är mera för att det ska se bra ut, det kan jag inte motbevisa och du kan ju ha rätt.

Men jag undrar hur en lag som skulle uppmuntra dem till att sluta och inte shamea dem skulle se ut? Jag känner inte att bara avkriminalisera sexköp skulle betyda att man uppmuntrar dem till att sluta (utan snarare uppmuntrar dem till att fortsätta då torskarna knappast minskar på sin efterfrågan då), utan det behövs något mer isåfall. Hade du någon tanke på hur en uppmuntrande lag skulle se ut?
Jag ser ingen anledning till att ha en "uppmuntrande" lag faktiskt. Jag vill ha lagar som skyddar säljarna, och att man ska kunna få hjälp och stöd utan att vara rädd för repressalier men jag har inga moraliska problem med att folk säljer sex om det passar dem.
 
Ja, den svenska sexköpslagen finns för att straffa torskarna men den drabbar även de prostituerade negativt.

Vinnarna av avkriminalisering är främst sexköparna men även de prostituerade.
Jag tror att det är för att jag ogillar personer som utnyttjar andra personer som ligger sämre till som att jag har svårt för att göra det lättare för dessa personer att utnyttja dessa utsatta personer. Jag känner att man behöver istället investera mera i att hjälpa de utnyttjade personerna än att avkriminalisera utnyttjandet så att säga. Om du förstår vad jag menar.
 
Jag ser ingen anledning till att ha en "uppmuntrande" lag faktiskt. Jag vill ha lagar som skyddar säljarna, och att man ska kunna få hjälp och stöd utan att vara rädd för repressalier men jag har inga moraliska problem med att folk säljer sex om det passar dem.
Obs, jag tror också på lagar som skyddar säljarna, de har jag absolut inget emot. Jag ifrågasätter lite att en avkriminalisering kommer att göra mera gott än ont så att säga, dvs vad blir resultatet av det.

Men kanske skillnaden i våra uppfattningar ligger i detta - Tror du att "den lyckliga horan" (s.a.s) finns? Dvs att det inte finns något slags missbruk eller uppväxt bakom som lett till det? Jag känner att det är möjligt att det finns någon enstaka men att de är så få att det blir svårt att ta hänsyn till dem.
Man kanske tycker att det är lite väl mycket "storebror staten" som tar ifrån folk deras rättigheter till att göra vad de vill med sina kroppar men det finns dock andra saker som vi förbjuder folk från att göra med sina kroppar.
 

Liknande trådar

Samhälle Kan vi inte diskutera det här? Paolo Roberto åkte fast för sexköp. Farmen-Paolo åkte fast med att ha förgripit sig på en kvinna från...
32 33 34
Svar
672
· Visningar
47 326
Senast: sjoberga
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 838
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp