Rida efter hämtning!

R

Rewqsa

När ni tagit hem en ny häst till stallet, hur lång tid tar det innan ni rider/tränar eller liknande med hästen då?
 
Sv: Rida efter hämtning!

Efter ett par dagar brukar hästen ha funnit sig någorlunda till ro och tycker jag inte det finns någon anledning att vänta längre.
 
Sv: Rida efter hämtning!

Beror på hur långt den rest,men brukar ge några vilodagar så den får bekanta sig med nya stället, alltid bra att ta en skrittur/promenad så att den får se omgivningarna.
 
Sv: Rida efter hämtning!

Beror mkt på hästen. Ser ingen anledning till att "ställa av" en häst i toppform, den blir bara mer på tårna då. Utan sätter nog igång och rider och tränar rätt så omedelbart.
 
Sv: Rida efter hämtning!

Ett par dagar. Upplever att hästen lättare lugnar ner sig efter flytten om man sätter igång med motionsrutinerna så fort som möjligt.
 
Sv: Rida efter hämtning!

Det beror på hästen, när den börjar lugna sig o känna sig hemma så brukar jag börja rida:) Blir oftast ett par dagar.
 
Sv: Rida efter hämtning!

Detta beror ju helt på hästen och dess erfarenhet. Det kanske är en häst som är van att resa och åka runt på tävlingar/träningar över helger/veckor. Men det kan ju lika väl vara så att hästen inte är van detta och därför behöver mera tid till omställningen som det innebär. För vid ett köp byter den ju även "ledare" som kanske har en helt annan uppfattnig om hur saker och ting ska gå till.
 
Sv: Rida efter hämtning!

Så snart som möjligt. Samma dag eller påföljande, om hästen inte är mycket orolig. Jag vill ha in rutiner så fort det går, jag upplever att hästarna har lättare att komma till ro då. En del börjar inte äta ordentligt förrän de blir motionerade, och då blir det ju värre om man väntar med att rida.

Vissa blir stallmodiga av att inte ridas, även om de går ute, och då är det ju bra att komma igång.

Däremot låter jag dem inte gå några hårda pass den första tiden, de får jogga igång lite försiktigt och bekanta sig med rutiner, ryttare, omgivning och jobb.
 
Sv: Rida efter hämtning!

Låter hästen vila på ankomstdagen. Dagen efter sätter jag i gång och rider.
 
Sv: Rida efter hämtning!

Med foderhästen satte jag igång med ridningen med en gång. Han var i full kondition, och dessutom van vid att åka på tävlingar och liknande. Han hade bara blivit jobbig av att bli avställd, tror jag!

Min nuvarande häst var inte inriden när jag hämtade hem honom, så honom red jag ju inte på några månader, men träning på hans nivå började vi med på en gång.
 
Sv: Rida efter hämtning!

VÄLDIGT individuellt. Men jag brukar ta en skrittpromenad redan dagen efter. Sedan om det blir på hästens rygg eller vid hand beror på hästen och situationen. Hästen kan gott få komma ut och sträcka på sig i skritt, det mår den bara bra av.
 
Sv: Rida efter hämtning!

När ni tagit hem en ny häst till stallet, hur lång tid tar det innan ni rider/tränar eller liknande med hästen då?

Mitt första sto fick bekanta sig i 2 veckor. Jag kände att hon behövde det.

Prins som jag har nu red jag efter 3 dagar. Han betedde sig som om "jaså, du rider mig inte förrän nu??" :D

Teitur hade vi i 2 dagar, innan vi red, och det var som om vi hade haft han hela livet!
 
Sv: Rida efter hämtning!

Beror helt på hästen, min nya är rutinerad tävlingshäst som är van att resa och stå i olika stall. Henne tränade jag med samma dag som hon kom. Inga problem, men med en yngre, mer oerfaren häst hade jag nog inte gjort det.
 

Liknande trådar

Ridning Jag undrar om jag kan hjälpa min häst på ngt sätt. Det är så att varje gång hon träffar en ny häst så börjar hon direkt att brunsta (ny...
Svar
3
· Visningar
1 015
Senast: Sirap
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 638
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 958
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 991
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp