Rida förbi hingsthage

M

morris50

Måste bara få ställa en fråga: hur gör ni i nedanstående situation? Rider ni förbi i lagom tempo, eller stannar och läser på skylten???

Om det finns skyltar på 2 sidor om en hage, där det står att det är en HINGST i hagen. En smal grusväg emellan dennes hage, och på andra sidan en till hage med fler hästar i (ston). Dessa är hans "flock" och har så varit i snart 2 års tid utan problem. Han blir bara nyfiken eller irriterad beroende på vad som går förbi, men har peppar peppar hittills stannat i sin hage. I år har han inte fått betäcka, men har hållit sig lugn trots att de brunstar och står o "pratar" med honom på andra sidan vägen.
Frågar bara för att:
Idag blev vi utskällda för att det inte gick att läsa skylten:confused: (Står klart och tydligt HINGST) och dessutom att det är otrevligt att rida förbi hingsten med ett brunstigt STO!
Och att vi borde ta in honom eller skaffa en annan häst?? Varför då? Han har ju inte gjort nåt?:mad:
 
Sv: Rida förbi hingsthage

varför går hingsten så nära en flock brunstiga ston? då antar jag att de är rejäla staket så de är säkert den inte kommer ut?

annars så tycker jag att om de går att rida förbi utan att hingsten kan sträcka sej över så att den når hästen man rider förbi med ser jag inte riktigt problemet?

tar för givet att ni som har hingsten vet att den inte kommer komma ut? skulle jag litat på iallafall om jag red förbi en hage oavsett om de är hingst eller vallack eller sto i den.
 
Sv: Rida förbi hingsthage

överlag skulle jag lita på att staketet håller oavsett häst som står i, men så länge han inte kan nå min häst ser jag inga bekymmer?
 
Sv: Rida förbi hingsthage

Gör en större skylt. :D

De kanske behöver glasögon....

( Har själv hingst..... som faktiskt går ute i hagar.......)

/KT
 
Sv: Rida förbi hingsthage

Så länge staketet är säkert så är det inga problem. Och om vägen är för smal så att hingsten kan nå den ridande hästen så skulle jag aldrig rida däremellan och beroende på om det var en privat eller allmän väg be hästägaren flytta hagen en bit eller inte säga något.
 
Sv: Rida förbi hingsthage

Vad är problemet? Att hingsten går i hage bredvid en smal väg?

När jag ridit förbi hingstar i hage med mitt sto så rider jag längst ut på vägkanten som är längst ifrån staketet. Har aldrig upplevt att det varit något problem även om mitt varit brunstigt.
 
Sv: Rida förbi hingsthage

Sunt hästvett säger väl att som hingstägare ser man till att man har så bra staket som möjligt runt hingsten. Men det säger väl också att man som ryttare också får använda sitt eget förnuft och t ex inte rida förbi om det oroar hingsten i onödan. T ex om man rider ett brunstigt sto då måste man ju inte rida där just då. Både för hingstens och egen säkerhets skull.
 
Sv: Rida förbi hingsthage

Det är bara det att sunt hästvett saknas hos många!
Vägen är privat:devil:, plats för 1 bil i stort sett, går igenom våra marker, dvs delar hagarna och fram till 2 hus längre in och där kommer man in på en liten traktorväg. Annars är det våra hagar runt om. Hingsten har vi haft i 8 år, han har varit ute 1 gång ur hagen och då var det stoet han hade hos sig som rev ner det. Han når om han vill en bit ut på vägen, vissa hästar är mer intressant o kolla vidare på än andra. Vi har inga problem med att ha hästarna så, men det blir störningsmoment och oro för hästarna då det rids för övrigt rätt mycket på "vår" väg.
Det kan lika gärna vara stona som sprallar till och de har en sträcka på 500-600 meter längst med vägen att springa ikapp. Ibland har det blivit race:mad: och det är inte heller vad vi vill ha.
Det finns dock dom som visar hänsyn och tar det lilla lugna men tyvärr inte alla. Man kan ju inte var "vägpolis" dygnet runt.
Tycker att varje ryttare bör tänka till också var man rider och hur, och inte enbart skylla på hingstägaren om olyckan skulle vara framme. Det var väl det som jag hade i tankarna då jag skrev inlägget.:cool:
 
Sv: Rida förbi hingsthage

Så länge du har din hingst inom ett bra staket så är det upp till dom som rider förbi att bete sig vettigt.

Om jag ska rida förbi en hagen där jag vet att det går en hingst så skrittar jag lungt förbi så långt från staketet som möjligt.

Jag blir vansinnig när folk galopperar eller travar förbi min hage. Om hästarna är i andra änden så spelar det ju ingen roll men när dom står vid staketet tycker jag att det är onödigt.

Men jag tror ibland att folk tycker det är kul att se när dom springer, och särskilt om det är en hingst som hingstar upp sig.

MVH Russin8 som oxå har hingst i hagen
 
Sv: Rida förbi hingsthage

Vad ordentlig du är som sätter upp skyltar att det är en hingst i hagen "impad!". Jag har hingsten ute från morgon till kväll, innanför elstaket med 3 elrep precis bredvid allmän väg. Inte en enda ryttare/kusk har haft problem med att han springer med på sin sida ibland när de kommer förbi.
 
Sv: Rida förbi hingsthage

Vad ordentlig du är som sätter upp skyltar att det är en hingst i hagen "impad!".

Haha!


Vi satte upp skylt att det gick en hingst i hagen nattetid när vi hade ett fält med julgranar och vi upptäckte att någon tagit ett par granar närmast vägen.

( De skulle sparas som blivande vindskydd så vi visste 100% att de var stulna...).

Efter det försvann inte en enda gran.

Och Vicke som gick i hagen om nätterna är ju supersnäll mot folk men han gillar att busa litet och är väldigt nyfiken så om någon gått in och sågat en gran så hade Vicke kommit och velat "hjälpa till" att såga samt sedan tagit granen och burit iväg med den.

Däremot var det vissa som inte vågade gå in i hagen dagtid trots att de såg att grinden var öppen och vi garanterade att alla hästar gick i andra hagar...

:rofl:

/KT
 
Sv: Rida förbi hingsthage

Äsch, gnälliga människor. Lyssna inte.

Jag brukar skritta förbi alla hästhagar där det är hästar jag inte vet hur reagerar. Vill inte orsaka spring i hagen.. Så onödigt, man vet aldrig vad som händer då. Spelar ingen roll det är hingst, sto, valack, gamlingar eller unghästar.
 
Sv: Rida förbi hingsthage

jag tycker man skrittar förbi hästhagar, ridbanor och vid möte av andra hästar.

tyvärr verkar inte alla fatta att man ska bete sig som folk och visa hänsyn.

om vägen är privat borde ni kunde stänga för överdrivet användane och sånt som förstör vägen. vilket trav o galopp gör.
 
Sv: Rida förbi hingsthage

*kl*

Vill börja med att poängtera att jag aldrig gör mer än travar lugnt förbi hagar (om hästarna är lugna och verkar ignorera hästen jag sitter på) 90% gångerna skrittar jag dock.
Vet att det inte finns folk som gillar att deras hästar busar och racear om en häst med ryttare galopperar förbi men just varför har jag aldrig förstått? Hästarna har väl förhoppningsvis kul och spelar det någon roll om de racear för att en av hästarna i hagen springer runt eller en häst utanför hagen?
Jag har aldrig haft en häst i en hage nära ridväg men är nyfiken på hur andra hästägare resonerar. :)
 
Sv: Rida förbi hingsthage

jag tycker det är stor skillnad på hästar som lekar sinsemellan och hästar som blir upptrissade av att någon rider förbi hagen med en främmande häst i galopp. hästarna i hagen blir då mkt mer okontrollerade och springer på ett helt annat sätt.
 
Sv: Rida förbi hingsthage

Håller med, vill inte att det blir en tvärkast i onödan och sabbar ev träning/tävling för att någons annans häst sprallar på vägen och mina far ut i en okontrollerad rusning. Allra helst då det regnat och är lerigt efter kanten:mad:
Om mina hästar springer o leker, så ser det inte alls likadant ut, de blir inte uppspelta på samma sätt som när en främmande häst rusar bredvid.
Inte lätt o stänga av vägen heller, eftersom det bor 2 familjer in på vägen, tyvärr. Annars hade jag låtit hagen gå över vägen:devil: och lagt om den på det sättet.
 
Sv: Rida förbi hingsthage

kl

jag kan trava eller ta lugna galopper förbi hagar men de är mycket för att dom står brevid våra enda vägar man kan ta galopp på ute..klart om man ser att hästarna blir stirriga och springer hysteriskt så tar man ju de lite lugnare och saktar ner lite och jag tycker man ser ganska tydligt vilket humör hästarna i hagen är på och ofta så bryr dom sej inte alls utan tittar bara.

har man alternativa vägar att galoppera på så visst tar man dom isåfall men finns de inte så har man inte så mycket val.

sen är de klart man inte tokrejsar förbi men de gör aldrig jag någonstans endå.

ska man ha hästen i hagen får man ju endå räkna med att de rider förbi folk och att de finns risk att hästarna blir stirriga ibland.
jag har ingenting emot att folk rider förbi våra hagar där min häst står, visst i värsta fall springer min med ett tag men aldrig sett att någon springer så hysteriskt utom kontroll..skulle vara då om dom blir väldigt rädda för de som går förbi då.

jag tycker nästan att deras lek i hagen är mycket värre än när dom springer efter någon häst som går förbi..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida förbi hingsthage

skulle aldrig få för mig att mer än skritta förbi andras hästar i hage. Finner ingen som helst anledning!
 
Sv: Rida förbi hingsthage

Jag rider förbi hingstbete några gånger i veckan och tycker inte det är något problem. Den ena hingsten skriker och springer av och an medan vi skrittar förbi och den andra travar efter den första men är egentligen inte värst intresserad.

Skulle aldrig få för mig att trava /galoppera förbi. Kan förstå att någon travar om ens häst blir nervös och inte vågar gå förbi, då är det kanske lättare att trava de första gångerna, men sen tycker jag det hör till att ta hänsyn till andra och skritta lugnt förbi.
 
Sv: Rida förbi hingsthage

Jag har skrittat förbi många hingsthagar under åren som ryttare,har aldrig sett någon skylt...
vet 2 hingstar för ett par år sedan som gick tsm i en betshage utan ström som man va lite "nojjig" över när man passerade,dessa grabbar hade dessutom varit ute ur hagen vid ett tillfälle och gjort stor kalabalik bland hästägare i närliggande gårdar:crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 378
Senast: Jadzia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp