Rida förbi hingsthage

Sv: Rida förbi hingsthage

Jag har skrittat förbi många hingsthagar under åren som ryttare,har aldrig sett någon skylt...
vet 2 hingstar för ett par år sedan som gick tsm i en betshage utan ström som man va lite "nojjig" över när man passerade,dessa grabbar hade dessutom varit ute ur hagen vid ett tillfälle och gjort stor kalabalik bland hästägare i närliggande gårdar:crazy:

Sånt är riktigt obehagligt! Hade en ung halvblodshingst inackorderad ett tag som hoppade ut ur hagen för att den övre grindtråden (hoppskyddstråd på ca 180 cm) var inte uppsatt. Matte hade ridit och släppt ut honom igen så skulle jag ta in honom 2 tim senare. Han satte iväg till mitt brunstiga nordistravarsto som tack o lov bara tömkördes just då i paddocken 1 km bort. Han hoppade på henne och hon blev dräktig men ingen annan skadades. Kruxet var att han sen blev jobbig att ta ut för han ville bara dra tillbaka till platsen för sin första fullbordade date. Så han fick byta till en hage alldeles vid stallet, sen var det inga problem men vi var lite oroliga ett tag. För att inte tala om alla stoägare i granngårdarna... Våra isishingstar har aldrig rymt men de travar gärna med längs staketet och showar lite...
 
Sv: Rida förbi hingsthage

Innebär privat väg att man inte får rida på den som utomstående utan "ägarens" tillåtelse? Jag är kass på regler :o Men om det är det som gäller så har ni väl all rätt att informera de som rider där att det är skritt rakt förbi som gäller och i annat fall stänga av vägen för utomstående?

Det hade jag isf gjort, jäkla puckon att skälla på er eller stressa era hästar :mad:

Innebär privat väg att man ska få rida där som utomstående så tycker jag faktiskt att ni borde antingen stängsla så varken hingst/ston når ut över staketet eller flytta in någon hage så passagen blir bredare. Allt för att undvika att stressa hingst, stoflock och/eller förbipasserande hästar.

Men jag tycker oxå att man borde anpassa sin ridväg. Precis som man inte sätter en ovan unghäst på en hårt trafikerad väg det första man gör så väljer man heller inte de vägarna som är kantade av djur på båda sidor innan man vet med sig att man kan hålla sin häst lugn med djur på ena sidan osv osv.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 382
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 008
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp