Bukefalos 28 år!

Rida häst utan sadel och träns

min häst är väldigt undergiven ... men jag skulle inte våga ta bort grimskaftet eftersom att hon är så svårfångad i hagen

Jag skulle säga att anledningen till att hon "följer dig som en hund" i grimskaft beror på att hon är väluppfostrad. Hon är lärd att göra så och ser ingen väg ut. För är hon svårfångad i hagen så är hon inte undergiven. En häst gör som sin ledare säger, oavsett grimskaft, i alla lägen.

Hur man går tillväga när man arbetar en häst från marken råder det säkert olika åsikter om. Sen är ju också hästar individer och de reagerar olika på olika saker. Med andra ord måste arbtetet anpassas efter hästen. Du kan skicka ett pm om du vill dela lite tankar och funderingar kring det. Dock är jag kanske inte den mest erfarna på just "arbete från marken", utan kan mer om själva ridningen utan huvudlag. Vill du prata med någon som jag anser är riktigt duktig på arbete från marken så skulle jag föreslå Tassetas. Klok bukefalist. :bow:

Lev väl
 
Oj.. jag var bara ung och naiv ;)
Jag tränade inget från marken eller hade speciella grimmor.. jag bara gjorde det jag hade lust med, och med en väldigt snäll häst så funkade det!

Men kan du inte börja lite lugnt med att rida barbacka och låta tränset vara kvar tills du och hästen har lärt känna varandra lite bättre? :)
 
Inte enbart med skänklar men med vikten.
Sadeln är det inga problem att ta av, där är det frågan om din egen balans.

Tränset däremot, tar man bort den krävs det lyhördhet från både häst och människa, och samspel.
 
precis som jag skrev. vi är på väg. jag anser att det är bra gjort av oss för att ha ridit så ca 3 gånger. de flesta sätter sej inte ens på den hästen med sadel o träns.

tja vi är i ett ridhus så vi kommer inte särskilt långt :smirk:
 
Men borde det inte vara smartare att hålla sig till t.ex skritt och trav tills avsaktningarna sitter??

och det där med ridhus. näe kanske inte så långte men man kan falla!!! ;)
 
Jag gör det med min häst. Hon kan vara mkt svårstoppad med bett i munnen men utan funkar det perfekt.. vi tränade inte nåt på det, bara satt upp så en dag. Gick jättebra.
 
nån som har nått tips på hur man tränar och lär in vikthjälper på en häst? tex hur stannar jag utan att ta i styglarna?
 
jepp det kan man, det gjorde jag på min första häst.. en superfin häst som jag hade kanon kontakt med!
 
javisst kan jag ramla av, det kan jag göra när som helst. jag är inte orolig av mej.
jo, vi har än så länge hållt oss till skritt o trav, främst skritt, men jag brukar alltid i slutet av varje ridpass i ridhuset låta henne galoppera runt några varv på hängande tyglar, så jag kände ingen anledning till att slänga på ett träns för den anledningen, då det visserligen tar längre tid innan vi står still, men vad fan - nån gång ska vi komma dit ändå ;)
 
Sv: Rida häst utan sadel och träns

Jag har lärt min fjording att tänka bakåt, genom att peta med pekpinnen på bogen eller bringan, det är jätte lätt att lära en häst att göra det. Sen kan man bara peta med pekpinnen när man sitter uppe på hästen också, när man vill att den ska stanna :) Men jag förstår att om man har en pigg häst, så vill man kunna vara säker, men då äre bättre att rida med grimma & grimskaft tills man är säker! Lycka till.
 
Sv: Re: Rida häst utan sadel och träns

klart man kan!
men lär den att styras från alla vinklar på marken först (framåt,bakåt, flytta fram/bakdel, HALT)
går i en slags stege upp till ryggen
1. framifrån
2.bogläge
3.från sidan
4.flankläge
5.snett bakom
6. bakom
7. OVANIFRÅN! ;)

Bästa effektivaste och säkraste sättet enl mig (;
 
Sv: Rida häst utan sadel och träns

KL

Du kan rida en häst genom att bara tänka, så ja det är möjligt att göra på alla hästar oavsätt utbildning. Rider nästan enbart utan träns. Dock är jag inte så rutinerad att jag rider med enbart tanke, men ungefär hälften. Kan varmt rekommendera att rida utan träns/sadel då du får en helt annan kontakt med din häst. Men det är viktigt att du är rutinerad inom NH innan du börjar. Du måste ju förståss kunna hästens språk för att prata med den :p
 
Sv: Re: Rida häst utan sadel och träns

Om man kan styra, stanna hästen utan inverkan av tyglarna (fast när de sitter på) så kan man ta bort dem. Dock ska man inte tro att hästen automatiskt vet vad som är en halt utan tyglar om man inte tränat den. Jag kan tycka det ser ganska hälftigt ut med fri ridning, samtidigt kommer det nog krävas år av utbildning av häst och mig själv innan jag kommer våga det med min unghäst. Sen, skulle jag aldrig rida ut utan något på huvudet (grimma) på hästen, även fast jag har så gott som full koll. En häst är alltid en häst och vem som hälst (inklusive människor) har olika bra dagar och en ryttare som inte kan kontrollera sin häst i trafiken.. jag ni förstår ju. :p
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
439
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 730
Senast: JohannaB
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 012
Senast: Takire
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 287
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp