Bukefalos 28 år!

rida lätt.

U

Uddatyp

måste man sitta ner när man rider?..inte jämt men ibland?
finns de några nackdelar med att bara rida lätt?
 
Sv: rida lätt.

Nej, det måste du inte... men det är nog enligt de allra flesta väldigt svårt att inverka maximalt på hästen under lättridning...
 
Sv: rida lätt.

I början av ridpasset är det såklart bra, men hästens rygg arbetas mer om man sitter ner... I skänkelvikning är det svårt om man rider lätt, hästen kan ej känna av vikthjälperna bra.. När du går in på svårare och även "lätta" övningar tycker jag du ska sitta ner ibland i alla fall. Även du får lite träning ;)
 
Sv: rida lätt.

sen är det bra för balansen och sitsen att öva på att sitta ner utan stigbyglar och att rida barbacka, sitter man fel då ramlar man antagligen av efter ett tag ;)
 
Sv: rida lätt.

håller nämligen på att bara försöka få igång hästen..få lite energi o få igång honom..de enda ja koncentrerar mej på nu..och de funkar väldigt bra..han har fått ett helt annat steg.
när ja sitter ner så blir de så att han tappar lite energi mycke för att jag inte kan hålla igång honom riktigt..då går han bara o segar sej..tappar liksom shwunget i steget o så.

sen funkar de bra att sitta sen när man väl har fått igång honom..då kan ja sitta och han fortsätter o gå bra och de är mycke lättare att hålla igång honom.

därför gör ja inte de så ofta..sitter ner asså..tills ja e säker på att han behåller steget o så..tränar 2 ggr i veckan o då sitter ja givetvis ner...för då är ja säker på att han går bra också.

tänker att de e viktigare att han går i rätt form o bär sej bra..
sen funkar faktist skänkelvikningar, öppnor, slutor väldigt bra trots lättridning..
 
Sv: rida lätt.

för de måste va bättre att rida lätt och koncentrera sej på att rygg, bakben kommer igång ordentligt?

o efter att han fick ett sånt bra steg nu när ja fick igång honom..kändes som en annan häst nästan..han gick bra innan men nu va de helt annolunda känsla..som ja sen vill behålla i nersittningen..
 
Sv: rida lätt.

Tycker att du gör helt rätt som koncentrerar dig på att få hästen att gå fram och jobba innan du börjar med nedsittnngen. Att sitta ner på en häst som inte jobbar ordentligt och kanske går med sänkt rygg är ju inte det bästa.
Håller med "bubbel" att det kan vara svårt att inverka maximalt under lättridning, därför är det i det långa loppet bäst att kunna variera mellan lättridning och nedsittning för att få ut maximalt av träningen både för hästen och ryttaren i de olika övningarna och rörelserna.
Har själv en häst som behöver lära sig att gå fram för hjälperna och jag rider lätt i princip hela tiden än så länge. Brukar komma ner i sadeln en liten stund i slutet av passet när hon börjat jobba ordentligt genom hela kroppen och kan bära upp mig ordentligt. Kan lätt bli annars att man som ryttare spänner sig för att man måste jobba så mkt med drivningen och det sprider sig vidare till hästen som också blir spänd och då inte vill gå fram eller jobba.
Lycka till med pållen:)
 
Sv: rida lätt.

Jag försöker sitta ner ibland för att variera, men för det mesta rider jag lätt i traven.
 
Sv: rida lätt.

ja..rider lång o låg ofta..alltid sm upp och nervärmning..sen tar ja upp honom i formen också..varierar ofta under passet..

han spänner sej inte när ja sitter ner..däremot så tappar han lite av energin och steget efter ett tag..jag som e dålig på att driva på och hålla igång honom när ja sitter.
så de är ju nåt ja får träna på..
 
Sv: rida lätt.

Har du någon bild på hur du sitter? Det brukar vara många som vill kommentera och hjälpa om det finns bilder...
Jag brukar använda mig av "avlastningssits" om jag känner att hästen börjar spänna sig, men jag rider ju inte unghästar. Alltså så att mina brallor, men inte fillingarna touchar sadeln.
 

Liknande trådar

Ridning Hur pass viktbärande är tinkrar? Många verkar ju ganska låga i mankhöjd? Tänker mest på den lite lättare rid-modellen av dom?
Svar
1
· Visningar
682
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 661
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp