Bukefalos 28 år!

Rida på åkrar?

Sv: Rida på åkrar?

Ja, jag hade tyckt det var måttligt roande om jag slog hö på ängar som folk red på & lät hästarna skita på.

Nu får vi definiera odlingsbar och produktiv mark. Allemansrätten ger inte rätt att hindra markägaren från att bruka marken, och att förstöra höproduktion eller spannmålsproduktion i signifikant grad är inte tillåtet.

Men markägaren har inte rätt att hindra övriga människor att beträda marken (som tur är), om man inte kan påvisa att det skadar. Åkermark är direkt definierad som sådan mark på vilket ridande ger signifikant skada.

Att vara markägare innebär inte att man äger alla aspekter av den jord vi lever på. Det innebär rätten att bruka marken. PUNKT. Därför är jag stolt över det svenska systemet, ett system där vi alla har rätt till vår natur och gemensamt "äger" och delar vårt land.

(och att hästarna gödslar ditt hö är väl ändå inget problem?)
 
Sv: Rida på åkrar?

(och att hästarna gödslar ditt hö är väl ändå inget problem?)
På vall är det inget problem men för en spannmålsodlare kan det vara det. Allra värst är det för bönder som odlar utsäde. Skitande hästar kan lätt sprida tex flyghavre.
 
Sv: Rida på åkrar?

Som tur är så har vi allemansrätten som ger alla rätt att vistas på samtlig mark, dock är odlad mark ett undantag (dvs åkermark). En äng är inget problem att passera igenom.
Har du rätt här?
En äng kan användas för fodersamlande, även idag. Hembygdsföreningar o dyl skördar t ex dessa ängar och håller dom i stånd för bevarandet av växter och för kunskapens skull. Ängen kan också användas för bete.

Så för enkelhets skull, vill jag säga att man inte rider på annat än skogsvägar, stigar etc utan att först fråga markägaren.
Man måste också använda insidan! Som marken är idag t ex, efter allt regnande, räcker det med ett par galoppvändor för att förstöra en fin gångstig. Hur poppis blir den ryttaren?

LIA
 
Sv: Rida på åkrar?

hmmmmmmmm ställer en dum fråga vad är det för skillnad på
ÅKER OCH ÄNG :confused:

/ förrvirrad norrläning som jobbat alldeles för länge innom vården "blir som man umgås"

om jag inte minns helt fel är åker odlad mark , och äng en helt naturlig "gräsplätt" ( i brist av bättre ord) som varken är plöjd eller gödslad :angel:
 
Sv: Rida på åkrar?

Även om det är tjäle och 10-20 cm snö så rider ju folk i samma spår, vilket är mycket lätt hänt när det syns att någon ridit där tidigare. Då packas snön och tjälen går långsammare ur på dessa ställen och vill det sig illa så råkar markägaren ut för tjälabränna och det blir fläckar som det inte kommer upp något på. Något som man inte uppskattar!

Kicki :)
 
Sv: Rida på åkrar?

Det är aldrig tillåtet att rida på odlad mark utan markägarens tillstånd, gäller även stubbåkrar.
 
Sv: Rida på åkrar?

okej tack för svar men ni gjorde mig bara ännu mer förvirrad
( lättare minnessvaghet )
nu har jag rett ut begreppet ÄNG ÅKER

men nu blandade ni ju in både vall och stubbåker :confused:


citerar från TomasN inlägg

På vall är det inget problem men för en spannmålsodlare kan det vara det. Allra värst är det för bönder som odlar utsäde. Skitande hästar kan lätt sprida tex flyghavre

ja ni är bra kluriga i bland
 
Sv: Rida på åkrar?

Nu slår jag inte eget hö, men jag vill inte att gödsel kommer med i mitt hö, med all parasitrisk som finns, samma som jag inte vill ha andra än mina egna hästar på mina betesängar just pga parasitrisken.

Jag tycker inte det gör ngt att folk rider i skogen tex, men jag hade blivit galen om ngn red över mina ängar som jag använder till mina hästar.

En annan anledning är att jag inte skulle vilja att andra ekipage jagade upp mina hästar så att det var risk för att de skulle sticka efter, ett stängsel håller inte om en häst verkligen vill igenom.
Jag kan räkna upp massa anledningar.
Tur att jag inte har det problemet var jag bor, men tycker synd om andra som har det.

Men fortfarande tycker ajg det är på sin plats att fråga markägarna om tillstånd.
Jag känner några som har turridning & de ser till att rida på egen mark alternativt be om tillstånd av markägaren, en markägare ville tex inte att amn skulle rida över marken mer än 4 ggr/sommar & det tycker jag man kan respektera, de flesta har ju trots allt inget emot det.
 
Sv: Rida på åkrar?

Många tror att man får rida på stubbåkrar, men förbudet gäller all odlad mark om man inte har markägarens tillåtelse.
 
Sv: Rida på åkrar?

men nu blandade ni ju in både vall och stubbåker :confused:

Vall är en åker som det odlas gräs på; hö - hösilage eller bete. På en stubbåker har det odlats ett sädesslag som tröskats så att bara stubben av halmen står kvar. Det betyder inte att det inte växer något på åkern. Den kan vara insådd med gräsfrö redan för att bli vall åren efter. Förklarade jag så att du förstod?
 
Sv: Rida på åkrar?

Vall är en åker som det odlas gräs på; hö - hösilage eller bete. På en stubbåker har det odlats ett sädesslag som tröskats så att bara stubben av halmen står kvar. Det betyder inte att det inte växer något på åkern. Den kan vara insådd med gräsfrö redan för att bli vall åren efter. Förklarade jag så att du förstod?

jadå nu hänger jag med :D
 
Sv: Rida på åkrar?

Bedriver du tur ridning så är det helt andra regler som gäller, då gäller inte allemansrätten. För att få rida i grupp krävs det markägarens tillstånd i alla lägen. Även om man rider i skogen eller på vägar.

MVH Russin8
 
Sv: Rida på åkrar?

Bedriver du tur ridning så är det helt andra regler som gäller, då gäller inte allemansrätten. För att få rida i grupp krävs det markägarens tillstånd i alla lägen. Även om man rider i skogen eller på vägar.

MVH Russin8

Det är en delvis missupfattning. Vare sig organisation eller antal utövare påverkar allemansrätten det lilla minsta i sig. Alla har ändå rätt att vistas i markerna, även till häst, under samma regler som om man var där på annat sätt.

Men, i praktiken har du nästan rätt. Det går inte att driva verksamhet med regelbunden ridning över annans mark i grupp utan att ha markägarens tillstånd, därför att man omöjligt kan hålla marken oskadd, oavsett om det är äng, skog eller väg.

Och rider man i stor grupp är det större risk att man skadar marken för ägaren än om man är själv. Men allemansrätten är inte upplöst bara för att det är organiserat eller många.

Det som många markägare inte vill inse, är att ägandet av marken inte ger absolut makt över marken. Vi äger alla vår gemensamma natur och det är en extremt viktig princip, att man inte kan hindra någon att vistas i naturen.
 
Sv: Rida på åkrar?

Har du rätt här?
En äng kan användas för fodersamlande, även idag. Hembygdsföreningar o dyl skördar t ex dessa ängar och håller dom i stånd för bevarandet av växter och för kunskapens skull. Ängen kan också användas för bete.

Så för enkelhets skull, vill jag säga att man inte rider på annat än skogsvägar, stigar etc utan att först fråga markägaren.
Man måste också använda insidan! Som marken är idag t ex, efter allt regnande, räcker det med ett par galoppvändor för att förstöra en fin gångstig. Hur poppis blir den ryttaren?

LIA

Nej, givetvis är inte saken så enkel. Men de flesta ängsmarker går alldeles utmärkt att passera utan att skada marken till häst.

Om man tänkt använda annans mark till träningsytor (galoppvändor) så klarar man sig aldrig utan tillstånd eftersom det definitivt ger skador på många typer av mark, även bra vägar tar rejält stryk om man regelbundet använder det som träningsyta.

Och är man ute ofta på samma marker är det alltid bäst att föra dialog med markägaren, min erfarenhet är att det nästan alltid går att hitta en bra lösning om man samtalar. Ofta finns alternativa passagemöjligheter som markägaren föredrar framföra andra. Skulle det vara så att man dessutom påverkar marken så att det orsakar arbete för markägaren, kan ekonomisk ersättning vara en bra medlingsväg. Samtidigt ska man inte ge markägaren möjlighet att blockera ridning bara för att man "inte vill". Det gäller att bevaka rätten till naturen, för oss alla.

Det finns tendenser (bla på detta forum) att markägare tycker att deras mark är enbart deras att vistas på och att de ska bestämma vilka som ska passera/vistas på den marken. Som tur är innebär inte markägande detta i vårt land, och jag hoppas att det aldrig blir så.
 
Sv: Rida på åkrar?

Menade inte träningsridning utan pekade på ett enkelt faktum, nämligen att mark kan vara mycket lättskadad under vissa betingelser.

Ett ex till: Ser lilla Ebba om f d kalhygget är kompletteringsplanterat? Inte åker, men ändå växter som någon lagt ner pengar och tid på, för kommande generationer. Jättekul att flänga runt på med kompisarna ända till skogsägaren kommer med notan.

Ett gott råd är att tala först med markägaren, om man är det minsta tveksam!

Jag avrundar med åsikten att det är för mycket allemansrätt, och för lite allemansskyldighet!
Jodå, jag är helt för allas rätt till naturen, men inte hänsynslös rätt.

LIA
 
Sv: Rida på åkrar?

Har för mig att driver man kommersiell verksamhet, såsom turridning, proffstränare inom travet tex, så gäller inte allemansrätten. Då ska man ha tillstånd. Jag får t ex träna mina hästar på grannens skogsvägar, men inte travtränaren på gården brevid, utan ägarens tillstånd.
 
Sv: Rida på åkrar?

Menade inte träningsridning utan pekade på ett enkelt faktum, nämligen att mark kan vara mycket lättskadad under vissa betingelser.

Ett ex till: Ser lilla Ebba om f d kalhygget är kompletteringsplanterat? Inte åker, men ändå växter som någon lagt ner pengar och tid på, för kommande generationer. Jättekul att flänga runt på med kompisarna ända till skogsägaren kommer med notan.

Ett gott råd är att tala först med markägaren, om man är det minsta tveksam!

Jag avrundar med åsikten att det är för mycket allemansrätt, och för lite allemansskyldighet!
Jodå, jag är helt för allas rätt till naturen, men inte hänsynslös rätt.

LIA


:bow::bow::bow::bow: Håller med dig här!

Kicki :)
 
Sv: Rida på åkrar?

Har för mig att driver man kommersiell verksamhet, såsom turridning, proffstränare inom travet tex, så gäller inte allemansrätten. Då ska man ha tillstånd. Jag får t ex träna mina hästar på grannens skogsvägar, men inte travtränaren på gården brevid, utan ägarens tillstånd.

Nej, så är det inte. Det finns ingen sådan automatik i allemansrätten, att kommersiell verksamhet är undantagen. Men blir det tvist är det ett "besvärande" faktum för den som driver verksamheten eftersom det ofta går att påvisa skador om man regelbundet använder mark.

Men för båda gäller att grannens skogsvägar INTE ska ta skada av ert tränande. Inte störa, inte förstöra och hänsyn gäller alltid.
 
Sv: Rida på åkrar?

kl

OK, nu är det jag som är trög och inte hänger med. Vad räknas en äng, eller för enkelhetens skull, PLÄTT, som man slagit hö från som? Åker? Vall? Äng? Något helt annat?

edit: Eller okej, hittade precis det väldigt raka inlägget som berörde just det. Men då omformulerar jag frågan, eftersom jag är för trög för att fatta: gäller ridförbud även på vallar, alla årstider?
 
Sv: Rida på åkrar?

Förbudet gäller all odlad mark! Oavsett årstid eller väderförhållande, om man inte har markägarens tillstånd!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
965
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 330
Senast: Sel
·
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
783
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp