Rida på åkrar?

Sv: Rida på åkrar?

Men om du inte vill fråga i de närliggande husen vems åker det är så kanske du kan låta bli att ens tänka tanken att rida där också.:smirk:

Jag hade blivit irriterad om någon hade ridit på våra åkrar utan tillåtelse,och detta inte för att jag är ego utan för att man ska visa hänsyn åt varandra!
 
Sv: Rida på åkrar?

Tänk om den som äger markplätten tillhör kategorin "galningar med vapen som hatar hästar och inte tvekar att skjuta på dem"?
 
Sv: Rida på åkrar?

Ja, jag tyckte precis jag konstaterade att jag har problem med att få fram information om vem som äger den. Har varken ork eller lust att knacka på i varje hus jag rider förbi och fråga om någon möjligtvis vet vem som äger den där åkern 3 km bort, för att jag vill ha tillstånd att vara där en gång i vinter. Bekvämt, visst, men för en sådan obetydlig sak kan jag ta det.
Ditt problem är inte svårighet att ta fram markägaren, det ligger på ett annat plan.
Du behöver bara knacka på i ett hus. Alla vet vem som äger en åker 3 km bort. Ja, man kan verkligen snacka om bekvämlighet. Och arrogans.
Det är din typ av uppträdande som är största hotet mot allemansrätten.

LIA
 
Sv: Rida på åkrar?

Du behöver bara knacka på i ett hus. Alla vet vem som äger en åker 3 km bort.

Fast så enkelt behöver det inte alls vara. Jag har själv varit med om att en markägare lagt ut sina fågelskrämmor från sin åker mitt på den anvisade ridvägen varvid flera överraskade hästar råkade i sken.

För att ingen allvarlig olycka skulle inträffa försökte vi hitta markägaren för att be honom flytta fågelskrämmorna. Jakten gick från gård till gård och vi hänvisades hit och dit. Han vet nog...han vet nog.....Det tog två dagar att hitta ägaren :(.
 
Sv: Rida på åkrar?

Jo men om man verkligen vill visa hänsyn och ta det säkra före det osäkra så försöker man ta reda på vems åker det är. Att bara rida där utan någon som helst tillåtelse tycker jag är oförskämt.Varför rida på åkern alls om man inte orkar/vill fråga först?
 
Sv: Rida på åkrar?

Jag har ingen aning om vem som äger marken eller vem jag ska fråga eftersom det inte bor någon i närheten och jag inte har blekaste om vad stället överhuvudtaget heter. Så ja, det är krångligt. Kanske inte i dina ögon, men i mina.

Så, jag tänker ändå vara dryg och rida där utan att försöka leta upp ägaren och fråga. :cool: Om det inte finns något allmänt förbud och eftersom jag inte förstör marken eller öht. lämnar spår efter mig, tycker jag faktiskt inte det spelar någon roll att jag är där två gånger på ett halvår.


Tycker du ja, markägaren har nog en annan åsikt! Blir så :devil:-la förb.....ad när jag läser sånt här!! :mad: Hoppas verkligen att du blir ertappad. Du har INGEN som helst rätt att rida på mark som brukas!

Kicki :bump:
 
Sv: Rida på åkrar?

Måste ha varit ett extremfall. Men ni försökte åtminstone och lyckades!

Ett busenkelt sätt att börja, är att kolla på Eniros karta och se vilka de närmaste grannarna är. Vore konstigt om inte dom vet vem grannmarken tillhör.

Det mesta går, bara man vill. ;)

LIA
 
Sv: Rida på åkrar?

Om det var ett extremfall eller inte har jag ingen aning om. Rolle verkar ju ha samma erfarenhet.

De i de närmaste gårdarna visste inte. Det visade sig att ägaren bodde långt därifrån och att det var utarrenderat i flera led. Den ansvarige arrendatorn bodde inte heller i närheten.

Men visst gick det till sist. Vi var ju väldigt motiverade :).
 
Sv: Rida på åkrar?

Får man rida på åkrar som markägaren har tagit bort skörden på ?
För om typ en vecka eller två ska dom plöja där, så det kan väl inte vara så taskigt att rida där då :p
 
Sv: Rida på åkrar?

Får man rida på åkrar som markägaren har tagit bort skörden på ?
För om typ en vecka eller två ska dom plöja där, så det kan väl inte vara så taskigt att rida där då :p

Hur vet du att det ska plöja, har du pratat med markägaren!? Oavsett om vi ska plöja en åker så har folk inget där att göra till häst. Plötsligt så är det norm för flertalet att rida på åkermark för att de har sett någon annan göra det.

Kicki :)
 
Sv: Rida på åkrar?

(och att hästarna gödslar ditt hö är väl ändå inget problem?)


Lagom kul va??? :mad:
Och hur ska ryttaren veta om det är en hö eller hösilagevall???
Vet du hur en hösilagebal blir att se ut med en träckhög inuti??

Skulle bli flyförbannad om jag hittade ryttare på våra vallar.

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Rida på åkrar?

Hur svårt kan det vara att stanna till vid närmaste gård/boningshus och fråga? På landet vet man i allmänhet vem som äger vad på ett ganska vidsträckt område.

LIA

Det är inte alls så säkert, här säger alla olika vem som äger vad & hur mkt:angel:
 
Sv: Rida på åkrar?

Får man rida på åkrar som markägaren har tagit bort skörden på ?
För om typ en vecka eller två ska dom plöja där, så det kan väl inte vara så taskigt att rida där då :p

Jag tycker det är högst omoraliskt & egoistiskt att öht rida på mark som sås, skördas osv, oavsett om man tar hö eller andra grödor där.
Tyvärr kan jag ju inte göra ngt åt att du väljer att rida på såna ställen, men tänk dig för om du hade velat ha hästskit i ditt hästfoder först.

& bara för att du hade velat ha det är det inte samma som att andra vill ha det.
Det finns mkt ställen att rida på så att välja ängar & åkrar som du inte äger tycks ju bara onödigt.
Det lagliga som gäller på åker som är slagen får andra svara på, men lag & moral/etik är inte alltid samma sak.
 
Sv: Rida på åkrar?

Vad skulle du tycka om at få halvkomposterad dynga med i Höet som du köper för att ge din häst??????

Rid inte på åkermark oberoende gröda........
 
Sv: Rida på åkrar?

*kl*

Här har jag inte problem med att inte få rida på åkermark för det kan jag acceptera.

här är problemet istället att jag inte få rida på en grusad väg. Dvs en grusväg som är avstängd för biltrafik av markägaren. markägaren säger att jag inte får rida på vägen för det kan bil gropar på den då :confused:
Problemet är bara att han kör där med stora jeepar och skogsmaskiner... Jag står knappast för något slitage då jag endast skrittar på vägen..

Vägen är stenhård och som sagt en grusväg och det växer inget på vägen som kan ta skada av ridningen.

Visst får jag väl rida på en grusväg enl allemansrätten? eller har jag helt fel?
 
Sv: Rida på åkrar?

Vägen går rätt in i skogen men leder inte till något hus utan man får vända och rida tillbaka på den.

Antar att den är privat då han satt bom på den.

Jag har försökt läsa allemansrätten så gott det går och jag kan inte hitta att man inte får rida på riktiga grusvägar.
 
Sv: Rida på åkrar?

???Och hur stor chans är det? Du hugger aldrig närmare marken än 10 cm, om det inte är en okunning och/eller närig höbonde ;)
Sedan rider man ju oftast längs sidan på stycket, särskilt om man inte haft möjlighet att fråga innan, vilket sällan eller aldrig händer.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 202
Senast: Sel
·
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
620
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
735
Senast: Lingon
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 342
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp