Rida på åkrar?

Sv: Rida på åkrar?

Vid silageproduktion hade jag inte varit glad. Inte alls. Risken att man får upp något litet fragment träck är trots allt överhängande.

Hö vänder du, och då får du med största säkerhet upp en eventuell träckhög i strängen.
 
Sv: Rida på åkrar?

???Och hur stor chans är det? Du hugger aldrig närmare marken än 10 cm, om det inte är en okunning och/eller närig höbonde ;)
Sedan rider man ju oftast längs sidan på stycket, särskilt om man inte haft möjlighet att fråga innan, vilket sällan eller aldrig händer.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift


Tillräckligt stor chans! Oavsett hur man slår så finns risken, isynnerhet när man kör med självlastarvagn eller hackvagn. Och det spelar ingen roll om man rider längs efter åkern eller inte, det ska inte ridas överhuvudtaget. På så vis så är det en klar och tydlig regel som omöjligt går att missförstå!

Kicki :)
 
Sv: Rida på åkrar?

Inte om vägen är privat och saknar statliga stöd! Då har markägaren rätt att stänga av om den vill.

Kicki :)
 
Sv: Rida på åkrar?

Rätt att stänga av har han för biltrafik men inte för annat vad jag har förstått enl allemansrätten. Bommen hindrar inte ridningen för det går att rida vid sidan av den.
 
Sv: Rida på åkrar?

Får man inte statligt stöd och anser att det är för kostsamt att ur egen ficka kosta på vägunderhållet så får man förbjuda ridning.

Kicki :)
 
Sv: Rida på åkrar?

Men kan detta verkligen stämma?

Då skulle man ju inte kunna rida någonstans på vägarna i skogen dvs många stigar i skogen går ju i privatägd skog.

Jag trodde att allemansrättengick ut på att man får rida på vägar som inte påverkas av ridningen. Motionsspår och dyl är ju en annan sak men på en väg där det flera gånger i veckan körs bilar och skogsmaskiner på är en helt annan sak.
 
Sv: Rida på åkrar?

Det som många markägare inte vill inse, är att ägandet av marken inte ger absolut makt över marken..

Men varför ska man då köpa sin egen mark?

Då får väl all mark i Sverige ägas av allemansrätten i så fall, sen får man arrendera brukrätten i stället för att lägga sina pengar på att köpa dyr mark!

Jag skulle bli förbannad om någon red/körde cross eller annat på mina marker utan att fråga mig först!
 
Sv: Rida på åkrar?

Grusvägar påverkas visst av ridning! I vilken utsträckning dom påverkas beror på ett antal faktorer, inte minst ryttarens omdöme. Jag var med i en vägförening som fick igenom ett förbud mot travhästar på en grusväg, just för att vägen försämrades.

Du får inte rida på stigar heller, om dom förstörs av det.

Allemansrätt betyder inte: man har alltid rätt!

LIA
 
Sv: Rida på åkrar?

Ring polisen!
Ingen får köra cross i naturen utan speciellt tillstånd av myndigheterna.
Ridning tillåts enlligt allemansrätten men är inte utan reglering för det.

LIA
 
Sv: Rida på åkrar?

Ser att jag är skyldig ett svar i denna nyuppvaknade tråd. :o

Tycker du bär dig obegåvat åt som uppmuntrar till ev överträdelser av reglerna kring allemansrätten.

????vad menar du???skulle aldrig falla mig in.


Ur 55 resp 56!

Violator:
Så, jag tänker ändå vara dryg och rida där utan att försöka leta upp ägaren och fråga.

Resp Rolle:
Gör du det, det hade jag gjort, med hänsyn och omdömme förståss

Förklaring:
Dom flesta i tråden menar att det är tveksamt om V har rätt enligt allemansrätten att rida på åkern.
Själv deklarerar V att han tänker göra det ändå och utan att fråga ägaren till marken, varpå du svarar som ovan.
Om jag har missuppfattat, hur vill du förklara det du skrev?
Passar på att be om svar på frågorna jag ställde till dig i samma stycke!

LIA
 
Sv: Rida på åkrar?

Men kan detta verkligen stämma?

Då skulle man ju inte kunna rida någonstans på vägarna i skogen dvs många stigar i skogen går ju i privatägd skog.

Jag trodde att allemansrättengick ut på att man får rida på vägar som inte påverkas av ridningen. Motionsspår och dyl är ju en annan sak men på en väg där det flera gånger i veckan körs bilar och skogsmaskiner på är en helt annan sak.

Skogsvägar (sand) kräver inte underhåll och är en markägarsamfällighet och skulle någon av markägarna störa sig på hästar så måste alla markägare vara eniga i frågan, något som man sällan lyckas med. Men det innebär ju inte att man som ridande inte ska ta hänsyn. En grusväg Från A till B behöver inte vara samfälld utan kan vara helt privat och anser ägaren att vägen påverkas negativt av ridning av någon anledning och denne inte får statligt stöd så kan den stängas av. Att t.ex. markäg. kör bilar och skogsmaskiner på vägen spelar inngen roll eller vid vissa tillfällen låter andras fordon passera.

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida på åkrar?

Nu är det bara jag som rider där och kanske var 14 dag och då i skritt hela vägen. Jag har givetvis kollat och man ser inte ens hovavtryck där jag ridit så hård är vägen. Däremot så syns det tydligt där skogsmaskinerna och jeeparna kört..

Så i mitt fall känns det bara att bonden jävlas med mig och inget annat.

Och när jag inte gör någon skada på vägen så kan han väl inte hindra mej eller?
Om han skulle driva det vidare så måste han ju ändå påvisa vilken skada jag gör... och det kommer han inte att lyckas med eftersom jag inte gör någon skada.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida på åkrar?

Jadu, välkommen till surgubbe-träsket. Jag hade ju samma bekymmer med min fd granne (han som kastade sten efter hästar och bad alla hästägare att dra åt helvete efter att han jagat dem med bilen...).

Jag pratade med både vägingenjörer och trafikpoliser om det hela, och precis som andra skriver så får du bara rida om du inte gör någon åverkan på vägen/stigen. Om ni inte kommer fram till något godtagbart (dvs du slutar rida/han säger ok till försiktig ridning) - dvs du anser dig inte göra åverkan, men markägaren hävdar motsatsen sitter man på en naggande god tvist. Vill man driva det till sin spets för att få "rätt" i frågan så blir det att låta högre instans avgöra vilket medför risk att du åker på en del kostnader om han får rätt.

Mot markägare är man maktlös (jag, bitter? :devil: ), så det bästa är att försöka bli vän med honom (eller att hitta en riktigt bra hållhake - om jag inte får rida berättar jag för din fru att du prasslar med er grannfru :angel:
 
Sv: Rida på åkrar?

Jo fast det står tom på allemansrätten att de oftast inte driver det vidare om inte det kan påvisas att man gör skada. Jag skulle vilja se den skada jag gör på hans stenhårda grusväg det är ju bara löjligt det han håller på med..

Dessutom har han gett mig tillåtelse för något år sedan att rida där om jag var försiktig vilket jag är. Men detta har han helt glömt bort visserligen var ju J med då så då vågade han inte säga något annat...

Vi äger ju en bit värdelös skog i precis anslutning till hans mark så jag kan ju börja föda upp barkborre i stor skala :devil:
 
Sv: Rida på åkrar?

Mot markägare är man maktlös (jag, bitter? :devil: )

Man kan ju vända på det åxå! Om du äger mark, känner inte du då att du vill ha mer att säga till om gällande den marken, ev. privata vägen än "svensson på gatan"!?

Kicki :)
 
Sv: Rida på åkrar?

Ja men bara i kanterna och då menar jag verkligen i kanten så inget försörs- vill du rida mer på marken får du fråga ägaren
 
Sv: Rida på åkrar?

Han är i sin fulla rätt att jävlas med dig, det är hans mark, han betalar och han bestämmer. Så är det. (Men att det inte skulle behöva vara så - är en annan sak).

Invinciblestables och Lia: :bow::bow:

Hemma i mina trakter hade jag bara behövt knacka på i ett hus så hade jag fått svar vem som ägde den och den marken... När ett vilt har blivit påkört utanför vårat vet alla jaktlagen som gränsar till vägen, på decimetern vems mark viltet fallit på.
Jag håller med; det är mer en fråga om intresse om man "orkar" ta reda på vems mark det är. Och det är såna som rider lite hur som helst, som svärtar ner alla andra. Inte underligt att en del markägare blir f-bannade på ryttare, när de rider innan det ska slås hö!!! :mad:
 
Sv: Rida på åkrar?

Nu är det bara jag som rider där och kanske var 14 dag och då i skritt hela vägen. Jag har givetvis kollat och man ser inte ens hovavtryck där jag ridit så hård är vägen. Däremot så syns det tydligt där skogsmaskinerna och jeeparna kört..

Så i mitt fall känns det bara att bonden jävlas med mig och inget annat.

Och när jag inte gör någon skada på vägen så kan han väl inte hindra mej eller?
Om han skulle driva det vidare så måste han ju ändå påvisa vilken skada jag gör... och det kommer han inte att lyckas med eftersom jag inte gör någon skada.

Gör du inte någon skada på vägen så har markägaren inte rätt att hindra dig från att rida där.
 
Sv: Rida på åkrar?

Självklart rider man inte på åkrar!!

Men när det gäller skogsvägar så har jag aldrig undersökt vem som ägta lla vägar jag ridit på. Det är inte min skyldighet helt enkelt.

Tar ni reda på vem som äger marken när ni plockar bär också?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 198
Senast: Sel
·
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
733
Senast: Lingon
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 339
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp