Rida utan hjälm??

Sv: Rida utan hjälm??

*knapp*

Denna frågan kanske redan är ställd, men du ställer jag den igen:D

Ni som rider utan hjälm; Varför använder ni inte hjälm?
 
Sv: Rida utan hjälm??

ÄN(!) alltså allvarligt. Tänk om du åker av, spräcker skallbenet och dör? eller kanske kan de rädda dig men du kan inte röra dig pga av alla skador? Seriöst? vilket är viktigast, ditt liv eller att du blir lite svettig???
*Suckar*
 
Sv: Rida utan hjälm??

Thrandur skrev:
Har skrivit en tråd om en ridolycka på Seniorsidan. Denna hände igår kväll.

Min fråga till er är: Rider ni utan hjälm? Har ni skadat er när ni ridit med/utan hjälm?
Hur gamla är era hjälmar och vilket märke är det på hjälmen?

Jag har träffat på oändligt många människor (oftast yngre) som ridit utan hjälm. Flera av gångerna har det varit på istadiga hästar dessutom.
Hur funderar man då?? :confused:

Min fd ridlärare var i spanien och skulle rida en hingst. När hon frågade efter hjälmen sa han bara.
- Hade du tänkt att ramla av så ska du inte rida min häst!
hon bah neehe.

själv rider jag alltid med hjälm och i just det som min ridlärare berättade för mig så kände jag ändå att det ligger någonting i det.
Alltså att ryttaren inte hade tänkt att ramla av, men man vet ju aldrig.
 
Sv: Rida utan hjälm??

quigley skrev:
Har svarat liknande i andra trådar på samma ämne och även för viss debatt kring just detta så i denna tråd svarar jag 1 gång.

Jag rider utan hjälm 8/10 gånger när jag rider dressyr, både hemma och för tränare. För min ena tränare rider jag alltid med hjälm eftersom det på hennes anlägning är hjälm på som gäller. För min andra tränare har jag aldrig hjälm, hade när jag var yngre och red ponny men inte nu. Hemma rider jag utan hjälm om jag har sällskap eller någon tittar på mig/ finns i närheten. En av anledningarna till att jag inte har hjälm är att jag tävlar med hatt. Sen för att ni inte ska gå runt och tro något som inte stämmer så, jag har hjälm när jag hoppar, rider ut i skogen, konditionstränar m.m. Sen anpassar jag mig efter den häst jag ska rida, är det ft hästen och han har vilat/det blåser/ han förväntas vara pigg ja då självklart har jag hjälm. Men om det är vindstilla och jag konditionstränade dagen innan så han inte har mycket överskotts energi då rider jag utan hjälm. Sen tror många att bara för man har en s.k snäll häst behöver man inte hjälm, det tror jag inte på. Mina hästar har bra kondition är pigga och vakna, ändå annvänder jag inte hjälm, därför att jag inte förutsätter att jag på banan eller i ridhuset kommer att trilla av och landa på huvudet. Jag och min familj tar smällen att jag blir hjärnskadad om jag åker av utan hjälm. Det är mina föräldrar som sagt att det är ok att rida utan hjälm eftersom jag ändå tävlar utan hjälm. Sen tror jag att det är större risk att jag slåt ihjäl mig i trängmomentet när jag har både hjälm, skyddsväst och axelskydd, än när jag rider dressyr. Det är möjligt att det är naivt att tänka som jag gör men då får jag stå mitt kast vid en olycka. Det är ingen annan som blir liggandes i min sjuksäng. Sen tycker jag det är komfortablare att rida utan hjäm, av anledningar jag inte orkar gå in på så rider jag bättre när jag inte har hjälm. Sen är jag som många andra av åsikten att på ridskolor ska det vara hjälm på för att främja den kulturen, men det ska inte vara hjälm på bara för att man tror att det ska vara så, utan man ska veta varför. Sen för att återgå till hästen som är en central roll i det hela, visst är hästar flyktdjur och olyckor kan alltid ske och de naturliga instinkterna spelar in , men jag utgår inte ifrån att det ska ske på min uteridbana eller i mitt ridhus. Min grund syn skilljer sig från eran.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag är en yngre(14) tjej som kan rida utan hjälm när ingen ser mig. Har alltid hjälm på lektion och på nya hästar! självklart också när jag hoppar!
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag rider alltid med hjälm. Har en Champion, men dock en sådär 7 år gammal som jag haft under min värsta period av avramlingar - mao är den nog färdiganvänd. Har tittat på ny, men vid jul ekar det i kassan.

Har aldrig skadad mig speciellt när jag åkt av. En gång gjorde jag illa tummen när jag gick omkull med min häst (under mkt lugna förhållanden) som jag fick känna av ett år eller så. Sen dunkade jag ner på svanskotan en gång när jag åkte av baklänges (också under lugna förhållanden) så att jag fick kiropraktas och vila några dagar.
Annars har jag vart ganska skonad, kanske för att jag åkt av så mycket att jag börjar lära mig hur man ska göra. :smirk:

Ett fåtal gånger har jag faktiskt glömt hjälmen dock. Jag gick ut med hästen i skogen en gång, satt upp för att hoppa lite och när jag red tillbaka mötte jag stallägarens dotter; "Du är ju galen, hoppa i skogen helt utan sadel, träns och hjälm!"... Vadå ingen hjälm? :p Hade helt glömt den när jag gått med hästen från gården. Men det gick ju bra som tur var.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag rider med hjälm.Jag har ridit utan hjäl ja du de går nog att räkna fingrarna på en hand under mina 20 år på hästryggen.

De har blivit typ när kompisar ska rida och jag tar kort och sedan slänger jag mig upp och så tar vi några kort stillastående.

Har även skuttat över ett hinder på 30 cm utan hjälm och de kändes läääskigt:crazy:


Jag har skadat mig med hästar då hade jag hjälm med vart sparkad på armen och i magen ist!

Olyckor händer med eller utan hjälm du kan dö med eller utan hjälm iaf.
Så de som inte använder hjälm är varken bättre eller sämre människa ä´n de som väljer att ha hjälm tycker JAG.
 
Sv: Rida utan hjälm??

En shettis eller typ storlek welsh mountain har jag ridit utan hjälm, framför allt shettisen, men det var ju inte så långt att trilla. Men man skall aldrig säga aldrig för även han slängde av mig en gång. Han passade på vid ett hinder. Bommen låg över avskurna oljefat, så det kunde faktiskt gått illa om jag slagit huvudet, nu hamnade jag dock bara med vänster sida, revbenen, rakt på ett av de avskurna oljefaten så jag fick ett 10 cm långt och djupt skärsår som skars upp av kanten. Det gick rakt in i revbenen m a o. Rost och skit också som kom in i hela skärsåret.

Tänk om det var huvudet :-)


Annars har jag säkerhetshjälm för det mesta, men faktiskt också ... huja mig ... kask :-)

Nu är ju inte ens säkerhetshjälmar en garanti för att inte få blödningar inne i hjärnan, och inte heller är de en garanti för att kraniet inte spricker.
Jag vet det, för efter jag frontalkrockade med bil (utan hjälm) var jag patient på Neuroavdelningarna för de med olika former av hjärnskador.

På en avdelning var mc -olyckorna, man skall inte ta av hjälmen på om man hittar dem vid en olycka, eftersom kraniet kan vara sprucket och då håller hjälmen ihop det tills vidare. Det var även en kille som hade varit i Kanada och cyklat fort nerför ett berg på vanlig bilväg, med hjälm, men som stött i något hål på vägen så han fick en luftfärd. Trots hjälmen då, fick han tre stora blödningar i hjärnan när han slog i asfalten med huvudet.
Vi hade en annan cyklist också, som cyklat över en bro inne i Göteborg på fyllan och villan antagligen - utan hjälm. Han fick också blödningar inne i hjärnan när han slog asfalten med skallen.

Å andra sidan har jag även haft kontakt med en som fick en hov rakt i huvudet, utan hjälm, och där blev resultatet också hjärnskador.

Jag har sett mycket mer på dessa avdelningar jag varit patient på, och har kommit fram till den slutsatsen att jag vet vad jag gör om jag gör något/inte gör något, och jag tar också ansvaret för följderna själv.

Å andra sidan är jag faktiskt så van att ha säkerhetshjälm på mig att jag skulle känna mig väldigt naken utan. Ni vet, när man sitter där och känner att något fattas, men man kan inte sätta fingret på vad, och till sist kommer man på att man inte har några byxor på sig :D

Den säkerhetshjälmen jag har utan estetiska sammet på, den skall ni se, den är full av repor, målarfärgsränder och annat. Det är från hopphinder det mest :D Den med sammet på, åker på när jag skall *finrida* typ i sakta fart med vadderade väggar runt så den inte blir repig . :-)
Kasken är mer estetiskt affektionsvärde än annat, mest för fåfängan. Men den saknar knopp, efter en våldsam luftfärd ute och skallen slog i ett träd. Då slogs knoppen av.
Det är ju bara så att när 300-500 kg muskler ungefär drar ihop sig under en i varenda fiber och laddar upp för katapultavskjutning, så kommer man upp i stridsflygshastighet ibland när man far av.

Värre blir det om man även är bland en grupp hästar, för de andra hästarna kanske inte alltid hinner hoppa över en om man hamnar bland deras fötter, och hovar de kan slå hårt.

Men som sagt, en shettis utan hjälm på kan jag tänka mig beroende på hur det ser ut runt omkring i övrigt :-)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida utan hjälm??

Jag rider ALLTID med hjälm och nästan alltid med säkerhetsväst.
Min hjälm är nog ganska gammal nu, säkert en 6-7 år... och av märket imperial :smirk:
På mitt stall rider alla nuförtiden med hjälm, för några år sen var det än privatryttare som brukade rida utan, men h*n har flyttat nu.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Har du hjälm när du kör bil?? har du hjälm när du går ut?? olyckorna kan komma ÖVERALLT... du kan halka ute på de hala marken på vintern och falla så du skadar huvudet och bryter ett ben..

Du kör bil och har ingen krockkydde för bilen är för gammal och slår i huvudet så du blir allvarligt skadad.

Jag kan leda en häst som blir rädd och blir sparkad och de är faktiskkt DÄR vi har de flesta skallskadorna när de gäller hantering vid häst och inte vid ridning!

Sååå

frågan är.. har ni ALLTID hjälm vid ALLA hantering av häst varför anses de bara vara bra om man har hjälm vid ridning och de som inte har de är knäppa i stort sett??

Har ni hjälm när du går in ihagen och tar in din häst?? har du hjälmen på när du borstar hästen leder longerar löshoppar ja vid ALL hantering av häst?

Jag kan nog säga att de som har de är nog en handfulla i detta land!!:smirk:

Jag har alltid hjälm på mig den bara slinker på inget jag tänker på självklart i mina ögon..
MEN skulle ALDRIG säga att en som INTE använder hjälm är dum i huvudet för den inte väljer att ha hjälm!

Chansen att jag krossar huvudet när jag rider är lika stor som när jag cyklar.
 
Sv: Rida utan hjälm??

öh??? jag förstår inte riktigt


ja, jag frontalkrockade med bil ihop med en annan bil - min bil var Volvo årsmodell 1992 utan den minsta krockkudde insatt för det hade man inte börjat med.
Plus att jag var förare och inte heller hade bälte på mig, och sedan finns det en ratt i bilar som hjälm inte hjälper mot då det snarare är tänder och käke som slås ut av ratten
Pedalerna lämnar stora fotskador och burken under ratten brukar ta knäna

Själv for jag då rakt fram först av Mach-kraften som blir och slog upp framrutan med höger del av huvudet och skar av hår osv där, och när bilen sedan spann runt när kopplingen far upp (blir en tvist då) så for jag vidare av centrifugalkraften in i vänstra sidostolpen med vänster sida av huvudet och vänster arm slogs sönder i förardörren. Men jag bröt också nacken i mitten och längst upp samtidigt.

Men .... inte en enda blödningar i hjärnan eller den minsta spricka i kraniet ;)

Det var bara vänstra käke som satt uppe vid vänstra örat, lite flintskallig och så tonvis med glas långt ner i skallbotten, en del är inbäddat än idag, en del kröp upp pö om pö under flera månader.


Så nej, det var ingen krock med krockkuddar det inte


Jag har inte yttrat ett ord om att andra är dumma i huvudet som inte använder hjälm :-)
 
Sv: Rida utan hjälm??

*knapplån*
Alla, vuxna, får väl ta ansvar för sig själva kan bara tala för mig själv när jag säger att jag alltid använder hjälm.
Speciellt när jag hanterar unghästarna i stallet, då är det hjälm på ända från det att jag hämtar dom i hagen!
 
Sv: Rida utan hjälm??

nå ,det är väl bättre med hjälm vid vissa farliga tillfällen än inga? och de gånger jag har fått en smäll i huvudet i samband med hästhantering har varit vid ridning. (och så har jag fått höskullestegen i huvudet också..)
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag rider inte utan hjälm..
Några gånger har jag varit lite busig o ridit till/från hagen/mellan stallarna utan hjälm :angel:

Jag har två väldigt gamla hjälmar som jag egentligen borde bytt för länge sen men.. jaa.. det har väl inte blivit så..
Spec inte nu när jag är i så stort behov av just två hjälmar...

Har ramlat av o slagit i huvet i dem oxå så..
 
Sv: Rida utan hjälm??

Men du anser ja att de är större risk att skada sig när amn rider, men andra kasnke bedömmer de är större risk att falla omkull med cykeln till och från stallet och har där hjälmen på istället!

Jag har hållit på med häsatr i 20 år allt ifrån lugna sengångare till hingstar som försöker ha ihjäl en.
Har aldrig blivit såmkt som berörd av en häst ovanför mina tuttar och uppåt.
DÄREMOT har jag fått en krossad mage, krossad armbåge, krossad tå samt spark på ett lår.

Och ja jag har hjälm vid ridning


Livet är faligt.. ingen har överlevt
 
Sv: Rida utan hjälm??

Den som rider utan hjälm har inget att skydda :cool:
 
Sv: Rida utan hjälm??

ja, det var en gång en krake anföll kraken bredvid i spiltan när jag sadlade. det var ju inte meningen men han ställde sig på min fot också, så automatiskt for jag ju med skallen in i väggen


Men jag har haft 4-5 hjärnskakningar innan, alla från helt andra sammanhang mest andra sporter, 5:e var då bilolyckan, så nu är jag som proffsboxarna, ligger bra till för punch-drunk effekter vid minsta lilla skakning av skallen

å andra sidan bidrar nackbrotten i kotpelaren till det med, pga att en väldans massa nervbanor går där igenom


Med det jag vet nu, sådär efterklok - så hade jag fått välja, hade jag alla gånger tagit rena hjärnskador istället för bruten nacke

hjärnskador gör aldrig direkt ont, men bruten nacke gör

en skalle kanske väger mellan 3-5 kg på en vuxen, och när den vikten sitter på en tunn nackkotpelare, är det som gjort att nacken knäcks

Även själva Stålmannen bröt nacken när han red. Han är ju avliden nu.

Skall man vara helt skyddad mot alla skador som kan hända, så borde någon uppfinna airbags för ryttare att ha på sig från topp till tå


Men, absolut, även om det var vid bilolycka, så är jag ändock ett bra exempel för att visa alla unga att så här går det i värsta fall - Scared Straight program typ. Och självklart skall de ha hjälm på sig.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Som jag just skrev i en tråd under "Dressyr":

Den som rider utan hjälm har ingenting att skydda, övriga har hjälm.

Immer
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma om man ska använda hjälm eller inte. Självklart inte på ridskolor, eller andra utbildningar.
Har ett antal hjälmar som är ett par år gamla allihopa, märke kommer jag inte ihåg nu.

Rider ganska ofta utan hjälm. Anledningen då är oftast att det är kallt så jag väljer mössan före hjälmen. Iofs så sitter jag för det mesta och trimmar hästar på ridbanan/ i ridhuset då hästen/arna rör sig samlat och kontrollerat. Såklart att olyckan alltid kan vara framme, o spec när man skrittar på lång tygel men man får se till att vara lite extra på sin vakt. Har haft närkontakt med marken så många gånger att jag slutat räkna. Dock har jag aldrig ramlat av utan hjälmen. Har bara ramlat av vi uteritter, hoppning, teränghoppning och på smått galna hästar där jag haft både hjälm och väst. Tycker personligen att det finns både för och nackdelar med att rida med och utan hjälm.
Vid min värsta avramling så gjorde faktiskt hjälmen mer skada än nytta, landade på ansiktet och hjälmen tröcks in i nacken så jag blev stel och krokig i nacken. Vilket frtf känns av ibland.
 
Sv: Rida utan hjälm??

RIDA UTAN HJÄLM??ALDRIG I LIVET!!:mad:
Så länge jag har ridit i hela mitt liv har jag alltid haft hjälm, även om jag har ridit på världens lugnaste häst.
Ganska oansvarigt tycker jag, men det är ju deras problem egentligen skulle man kunna tycka. Fast man försöka hindra någon så att det slipper hända en olycka.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
345
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 204
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp