Rida utan hjälm??

Sv: Rida utan hjälm??

Thrandur skrev:
Har skrivit en tråd om en ridolycka på Seniorsidan. Denna hände igår kväll.

Min fråga till er är: Rider ni utan hjälm? Har ni skadat er när ni ridit med/utan hjälm?
Hur gamla är era hjälmar och vilket märke är det på hjälmen?

Jag har träffat på oändligt många människor (oftast yngre) som ridit utan hjälm. Flera av gångerna har det varit på istadiga hästar dessutom.
Hur funderar man då?? :confused:

Jag rider sällan utan hjälm, ett par gånger om året kanske. Jag har skadat mig när jag ridit med hjälm men inte p g a hjälmen.
Jag har precis köpt ny hjälm, min gamla hade jag haft i 11 år. Minns inte märket.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Skulle aldrig falla mig in. Jag och alla i min omgivning har alltid haft det som självklarhet, ungefär som att vi mockar varje dag så har man alltid hjälm när man rider.
Bytte min när den ramlat ner från en hylla ner i cementgolvet i stallet, ett onödigt fall på drygt 2 meter.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Skulle aldrig i hela mitt liv rida utan hjälm!! Jag blir inte klok på de som inte gör det, speciellt som man kan se i annonser på hästar till salu. Har de fått för sig att det ser mer proffesionellt ut att inte ha hjälm. Jag tycker att det ser oansvarigt och orutinerat ut. Har åkt av en gång (med hjälm) med huvudet före i ridhusväggen, det slutade med en hjärnskakning och sjukhusbesök. Köpte ny hjälm efter det givetvis.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Har aldrig ridit utan hjälm och skulle aldrig få för mig det.. En kompis blev förra sommaren avkastad och sparkad i tinningen av sin häst, hon hade ingen hjälm. Därav blev hon medvetslös och fick hjärnskakning, men lyckligtvis klarade hon sig från värre skador.
Min hjälm börjar bli lite gammal, tänkte köpa ny efter jul. Den är 5 år och jga missätnkter att den kanske är spräckt efter att den dunsat i stallgången för månjga gånger... :S
 
Sv: Rida utan hjälm??

Har alltid hjälm när jag rider ut och oftast på banan händer ibland att jag inte har :o Min hjälm e dock gammal och räddat skallen så jag e rädd att den eg e slut men har inte tagit mig att köpa ngn ny :crazy: *skäms på mig*
 
Sv: Rida utan hjälm??

Rider ni utan hjälm? Nej, men det har hänt nångra få gånger att jag skrittat utan hjälm, kan även ta av mig hjälmen på hästen för att ta av/på en tröja.

Har ni skadat er när ni ridit med/utan hjälm?
Jag har fått kraftig hjärnskakning vid fall av häst med hjälm en gång.

Hur gamla är era hjälmar och vilket märke är det på hjälmen?
Oj jag vet inte, den ena är nog från 2001/2002 och den andra från 99/00. Har även en tredje som jag aldrig använder, fick hjärnskakningen i den + att den fått flera kraftiga smällar (typ avfallning i ponnygalopp, flera kracher i hinder... osv)
 
Sv: Rida utan hjälm??

Thrandur skrev:
Min fråga till er är: Rider ni utan hjälm? Har ni skadat er när ni ridit med/utan hjälm?
Hur gamla är era hjälmar och vilket märke är det på hjälmen?
:confused:

98% av tiden har jag hjälm, men har hänt några gånger att jag skrittat ut utan men då på en stadig lugn häst som jag inte åkt av på över två år.
Min hjälm är några år gammal, har aldrig skadat mig varken med eller utan den på. Märket tror jag är Horka eller något liknande.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag tycker att man alltid ska använda hjälm. Om inte för sin egen säkerhet, så för att föregå med gott exempel gentemot de yngre, som ju ofta tar efter sina "förebilder". Det är oansvarligt och dumt att rida utan hjälm, vare sig det gäller dressyr eller hoppning och hur snäll hästen än är! Om man nu rider utan hjälm på sommaren för värmens skull, så finns det ju en mängd hjälmar med ventilering osv!
 
Sv: Rida utan hjälm??

Innan jag fick barn red jag aldrig min egen häst med hjälm.
Jag tycker det är extremt obekvämt, och vill känna mig bekväm och fri på hästryggen!
Om något hade hänt bara för att jag red utan hjälm hade det i alla fall hänt när jag var som lyckligast.

Nu rider jag oftast med hjälm.
Vill ju akta huvudet för sonens skull, han ska få ha en frisk mamma hoppas jag :-)
Men vet jag att jag ska ut och ta det lugnt, då lämnar jag den faktiskt hemma.

Hästar jag inte känner, de rider jag med hjälm såklart.

Detta är mitt eget beslut, men vill ni kommentera så visst.
Har nog redan hört alla elaka kommentarer man kan höra.

Märke, ingen aning. Den är väl minst åtta år gammal i alla fall.

Har åkt av både med och utan hjälm. Den enda gång jag slagit huvudet illa hade jag faktiskt hjälm på mig. Det var på ridläger dessutom.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag har alltid hjälm när jag sitter på okända hästar samt hoppar/rider ut. Rider jag dressyr är jag därimot väldigt slarvig av mig.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Diskuterade precis detta med att rida utan hjälm med mannen i gårkväll.

På vårat stall är det nästan aldrig ngn som rider utan hjälm, och har det hänt ngn gång så har det varit vuxna som gjort det. Jag tycker barnen är mycket duktiga på att använda hjälm, tror aldrig jag sett ngt barn rida utan, men det är väl också så att för barnen är det en självklarhet eller hur??
 
Sv: Rida utan hjälm??

jag har en jackson hjälm och nån anna galopphjälm glömt bort vad den heter, amrikanskt märke iallafall.
Jagrider med hjälm och tycker att de är en självklarhet. De har hänt att jag har ridit utan hjälm. Men har aldrigt tyckt att de varit nån speciellt bra ide. Hjälm finns till för att användas.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Har ridit en gång utan hjälm o kommer aldrig mer att göra om de!!
Just nu har jag inföskaffat en ny ATH ridhjälm med nackkrage o mycket mer stöttålig.
 
Sv: Re: Rida utan hjälm??

Lånar knapp.

Ni som skriver att ni hellre dör än att bli invalida....
Så man dör alltså om man ramlar av illa utan hjälm? Ni tror inte att man kan bli Cp-skadad eller liknande utan hjälm?
Med hjälmen på kunde du kanske brytit nått ben i kroppen...

Det är hjärnan som skadas... inte kroppen när man rider utan hjälm





(jag rider alltid med hjälm, det är en rutin som bara sitter där, skulle inte ens tänka tanken att hoppa upp utan hjälm... Hittar jag inte hjälmen = inget ridpass. Att han hjälmen på huvudet är lika självklart aom att han hästen under sig)
 
Sv: Rida utan hjälm??

jag har en gång suttit barbacka med grimma och grimskaft utan hjälm på en gammal medryttarhäst han är 4 , :smirk: men han va världens snällaste , skulle aldrig tänka tanken att RIDA utan hjälm . och vem fasiken ser en i stallet med svett frilla jag ser ut som en utomjording i stallet :rofl: i stallet kan man vekrligen vara sig själv ..!

http://f.playahead.com/4e4aaebfdc284613aa613c4de157865e/share/01bc03a972a246ddb1e3d1db6bb450d2.jpg

så här får man inte göra , vill bara visa hur snäll han är . saknar han förbannat , men som ni ser jag har växt ur han :(
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag rider utan hjälm 8/10 gånger när jag rider dressyr, både hemma och för tränare. För min ena tränare rider jag alltid med hjälm eftersom det på hennes anlägning är hjälm på som gäller. För min andra tränare har jag aldrig hjälm, hade när jag var yngre och red ponny men inte nu. Hemma rider jag utan hjälm om jag har sällskap eller någon tittar på mig/ finns i närheten. En av anledningarna till att jag inte har hjälm är att jag tävlar med hatt. Sen för att ni inte ska gå runt och tro något som inte stämmer så, jag har hjälm när jag hoppar, rider ut i skogen, konditionstränar m.m. Sen anpassar jag mig efter den häst jag ska rida, är det ft hästen och han har vilat/det blåser/ han förväntas vara pigg ja då självklart har jag hjälm. Men om det är vindstilla och jag konditionstränade dagen innan så han inte har mycket överskotts energi då rider jag utan hjälm. Sen tror många att bara för man har en s.k snäll häst behöver man inte hjälm, det tror jag inte på. Mina hästar har bra kondition är pigga och vakna, ändå annvänder jag inte hjälm, därför att jag inte förutsätter att jag på banan eller i ridhuset kommer att trilla av och landa på huvudet. Jag och min familj tar smällen att jag blir hjärnskadad om jag åker av utan hjälm. Det är mina föräldrar som sagt att det är ok att rida utan hjälm eftersom jag ändå tävlar utan hjälm. Sen tror jag att det är större risk att jag slår ihjäl mig i trängmomentet när jag har både hjälm, skyddsväst och axelskydd, än när jag rider dressyr. Det är möjligt att det är naivt att tänka som jag gör men då får jag stå mitt kast vid en olycka. Det är ingen annan som blir liggandes i min sjuksäng. Sen tycker jag det är komfortablare att rida utan hjäm. Av anledningar jag inte orkar gå in på så rider jag bättre när jag inte har hjälm. Sen är jag som många andra av åsikten att på ridskolor ska det vara hjälm på för att främja den kulturen, men det ska inte vara hjälm på bara för att man tror att det ska vara så, utan man ska veta varför. Sen för att återgå till hästen som är en central roll i det hela, visst är hästar flyktdjur och olyckor kan alltid ske och de naturliga instinkterna spelar in , men jag utgår inte ifrån att det ska ske på min uteridbana eller i mitt ridhus. Min grund syn skilljer sig från eran.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Gammal tråd, men dock bra tråd så jag svarar i alla fall.
Rider A-L-D-R-I-G utan hjälm, har aldrig skadat mig, hjälmarna (har två) jag har nu är ½ år och 2 månader gamla.
Rider dessutom ALLTID med säkerhetsväst.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag rider alltid med hjälm och jag förstår mig inte alls på dom som inte har förstånd att göra det heller!
Har sen jag börjat rida alltid använt det, det är nått som funnits där hela tiden.
Speciellt efter en olycka som var en ren olyckshändelse, som gjorde att jag spräckte njuren (är hel nu), det gjorde Svinigt ont vilket gör att jag nu också använder säkerhetsväst, vet flera som skulle haft det när man väl flög av o skadade sig, men tyvärr är det sånt man tänker på i efterhand! :( och om jag inte hade haft hjälm den där gången, hade jag nog fått rejält ont i skallen skulle jag tro, så utrustad det är man.:crazy:;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida utan hjälm??

Meelei skrev:
98% av tiden har jag hjälm, men har hänt några gånger att jag skrittat ut utan men då på en stadig lugn häst som jag inte åkt av på över två år.
Min hjälm är några år gammal, har aldrig skadat mig varken med eller utan den på. Märket tror jag är Horka eller något liknande.

Det här var rätt intressant. Stadig och lugn häst, det stämmer säkert, men vad jag har lärt mig under alla år jag hållt på med hästar är att det finns inga hästar som ALDRIG blir rädda för något, det finns däremot de som reagerar på färre saker. Min ena häst är nog en sådan som skulle klassas som stadig och lugn, hon är erfaren och har varit med om mycket, men visst kan hon bli rädd och reagera på saker. Nu gör hon inte stora grejer när hon blir rädd, saken är den att risken alltid finns där, för hästar är, trots allt, levande varelser som reagerar på sin omgivning då och då. Vid de tillfällena är det nog säkrast att ha hjälm, även om inget händer. Men OM finns ju inte så ramlar man av och slår skallen i bitar är det lite sent att tänka (vilket man troligtvis inte lever för att göra), tänk OM jag hade haft hjälm...:smirk:
Kan tillägga att jag har en förvärvad hjärnskada, ingen ridolycka dock (blev av med 1/4 av hjärnan). Är nu rädd om det jag har kvar. Tycker nog att fler borde tänka på konsekvenserna, det är jobbigare att bli förlamad än man tror (gissar på att ingen tror att det är lätt). Är glad som tusan att jag fortfarande kan rida och tävla!
 
Senast ändrad:
Sv: Rida utan hjälm??

Har inte min hjälm här så minet på vad det är för märke har ja ingen anning om, men den är ca 2år gamal. jag rider sällan utan hjälm när ja ridit utan var på min westernhäst som ja lita på till max. när ja sen skaffar andra också ska ja minns ha ridit dom 1år innan ja rider utan hjälm
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
345
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 227
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp