Bukefalos 28 år!

Rida utan hjälm??

Sv: Rida utan hjälm??

hej!
jag har ridit utan hjälm 1 gr och det var på en shettis som nyss hade fått föl barbacka med en unge.
jag har en 4 månader gammal kavalkade med extra mycket ventilation
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jovisst, jag håller också med Lina. Det är oerhört viktigt med en välhanterad och trygg häst.

Men vad en del människor inte tycks tänka på är att även en välhanterad häst kan snubbla eller gå omkull. Jag har en kompis som visserligen hade hjälm på sig, men red sin (välhanterade) häst ute i skogen, i galopp. Hästens framben vek sig. Ryttaren flög av hästen med huvudet före, slog ut sina tänder och krossade ben i ansiktet. Det visade sig att hästen hade någon typ av skada/defekt i ett framben och det var därför benen plötsligt vek sig. Hästen dömdes ut, min kompis har stora ärr i ansiktet och nya tänder, men klarade huvudet just pga hjälmen.

Sen självklart har människor ett fritt val, men det är och förblir för mig en gåta varför man väljer att inte skydda något så värdefullt som sitt huvud??! :confused:
 
Sv: Rida utan hjälm??

MiaMaria skrev:
Jovisst, jag håller också med Lina. Det är oerhört viktigt med en välhanterad och trygg häst.

Men vad en del människor inte tycks tänka på är att även en välhanterad häst kan snubbla eller gå omkull. Jag har en kompis som visserligen hade hjälm på sig, men red sin (välhanterade) häst ute i skogen, i galopp. Hästens framben vek sig. Ryttaren flög av hästen med huvudet före, slog ut sina tänder och krossade ben i ansiktet. Det visade sig att hästen hade någon typ av skada/defekt i ett framben och det var därför benen plötsligt vek sig. Hästen dömdes ut, min kompis har stora ärr i ansiktet och nya tänder, men klarade huvudet just pga hjälmen.

Sen självklart har människor ett fritt val, men det är och förblir för mig en gåta varför man väljer att inte skydda något så värdefullt som sitt huvud??! :confused:

By The Way... Rider med hjälm till 99%. Har vart med om många olyckor så jag vet att hjälm är den allra bästa livförsäkringen som man kan ha!
 
Sv: Rida utan hjälm??

Skulle aldrig falla mig in att sätta mig upp på häsryggen utan hjälm på huvudet! Här i Frankrike (i alla fall här var vi bor) så rider 95% utan hjälm. Och det vimlar av hästar här. Enda man ser med hjälm är barn (och så jag). Nån frågade en gång om jag är rädd att jag ska ramla av när jag red med både hjälm och säkerhetsväst. :confused: :crazy: Ja, risken finns ju! :crazy: Och speciellt med den trafik kulturen som finns här. Många som tutar när de möter en häst. :mad:
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag säger bara : Man har faktiskt inte bara sig själv att tänka på!
Man har faktiskt anhöriga runt en också, som tar stryk om det skulle hända en någonting.

Jag har aldrig hört talas om en hockeyspelare eller en crossåkare som skulle komma på en så idiotisk idè som att inte använda hjälm!
Man vill väl inte skada sig heller!

Kändes rätt bra att ha nåt på huvudet när min häst gick helt runt för en tid sedan, och vi båda landade på skallen.
När jag låg där på backen, sekunderna efter, hann man tänka ganska mycket, kan jag säga...Flera kilometer hemifrån var det också.

Det känns i höften, och min häst fick åka till kiropraktorn för att få sin kota tillbakaflyttad, som hoppade ur led.
Det kan man kalla kraschlandning!

Men huvudet klarade sig, gissa varför!
 
Sv: Rida utan hjälm??

[QUOTE


Men huvudet klarade sig, gissa varför![/QUOTE]

Svar på den egna frågan....-För att hästen hade hjälm förstås!!
:rofl: :rofl: :rofl:
Fasen, det kanske skulle va nåt att införa! :banana:
 
Sv: Rida utan hjälm??

Har ridit utan hjälm en enda gång, kändes underligt.

Vidare hävdar jag att bra balans, gott hästöga och sunt förnuft är minst lika viktigt som hjälm. Det är lite jobbigt med hela hetsen kring om någon rider utan hjälm. Döm ingen efter vad den väljer att ha på sig/inte ha på sig, alla gör som de vill.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Har svarat liknande i andra trådar på samma ämne och även för viss debatt kring just detta så i denna tråd svarar jag 1 gång.

Jag rider utan hjälm 8/10 gånger när jag rider dressyr, både hemma och för tränare. För min ena tränare rider jag alltid med hjälm eftersom det på hennes anlägning är hjälm på som gäller. För min andra tränare har jag aldrig hjälm, hade när jag var yngre och red ponny men inte nu. Hemma rider jag utan hjälm om jag har sällskap eller någon tittar på mig/ finns i närheten. En av anledningarna till att jag inte har hjälm är att jag tävlar med hatt. Sen för att ni inte ska gå runt och tro något som inte stämmer så, jag har hjälm när jag hoppar, rider ut i skogen, konditionstränar m.m. Sen anpassar jag mig efter den häst jag ska rida, är det ft hästen och han har vilat/det blåser/ han förväntas vara pigg ja då självklart har jag hjälm. Men om det är vindstilla och jag konditionstränade dagen innan så han inte har mycket överskotts energi då rider jag utan hjälm. Sen tror många att bara för man har en s.k snäll häst behöver man inte hjälm, det tror jag inte på. Mina hästar har bra kondition är pigga och vakna, ändå annvänder jag inte hjälm, därför att jag inte förutsätter att jag på banan eller i ridhuset kommer att trilla av och landa på huvudet. Jag och min familj tar smällen att jag blir hjärnskadad om jag åker av utan hjälm. Det är mina föräldrar som sagt att det är ok att rida utan hjälm eftersom jag ändå tävlar utan hjälm. Sen tror jag att det är större risk att jag slåt ihjäl mig i trängmomentet när jag har både hjälm, skyddsväst och axelskydd, än när jag rider dressyr. Det är möjligt att det är naivt att tänka som jag gör men då får jag stå mitt kast vid en olycka. Det är ingen annan som blir liggandes i min sjuksäng. Sen tycker jag det är komfortablare att rida utan hjäm, av anledningar jag inte orkar gå in på så rider jag bättre när jag inte har hjälm. Sen är jag som många andra av åsikten att på ridskolor ska det vara hjälm på för att främja den kulturen, men det ska inte vara hjälm på bara för att man tror att det ska vara så, utan man ska veta varför. Sen för att återgå till hästen som är en central roll i det hela, visst är hästar flyktdjur och olyckor kan alltid ske och de naturliga instinkterna spelar in , men jag utgår inte ifrån att det ska ske på min uteridbana eller i mitt ridhus. Min grund syn skilljer sig från eran.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Vill gärna flika in hur det gick till när min häst gick omkull, han trampade sig själv på ena bootset- och "fastnade" därmed i en låst position med båda frambenen och stöp framlänges i hög fart på slät mark.(bootsen är av rätt storlek, och var korrekt fastsatta, men en sån sak kan tydligen hända det också...)

Inte direkt någon fälttävlanssituation alltså.

Det är enda gången jag har stått på huvudet i hela min ryttarkarriär på 35 år.

Hjälmen gick sönder, men huvudet höll.
Familjen är tacksamma för det.
Kanske bryr man sig mer om sig själv och andra när man fått barn. :love:
 
Sv: Rida utan hjälm??

Rider nästan alltid med hjälm. Kommer bara ihåg en gång som jag glmt den Det var i sommras när jag hämtade hästen från hagen och red då till stallet utan hjälm, kändes väldigt kalt på huvudknoppen. Har kanske glömt den nån mer gång.

Nej jag har inte varit med om någon olycka utan hjälm.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag har Suttit på en häst EN gång utan hjälm, det var vid en fotografering på ett ridläger.

Men i stallet där min häst står uppstallad är det 3-4 personer som rider utan hjälm.
 
Sv: Rida utan hjälm??

jag rider aldrig utan hjälm. inte ens på skoj en skritttur till hagen. aldrig.
jag vill ha mitt liv i behåll :smirk:
 
Sv: Rida utan hjälm??

fattar inte varför? så urbota dumt. kör du bil utan säkerhetsbälte oxå? rider alltid med hjälm. Spec eftersom jag har många unghästar...när jag var ute och red min 1,70cm häst i mörkret i ganska snabb trav, tvärstannade han och jag flög som en vante...klarade mig tack vare hjälmen...en annan gång då jag praktiserade fick rida en bockande två åring (galopphäst) som sprang rakt emot ridhusväggen, tvärnitade och slängde sig åt vänster...jag flög me huvut före in i ridhusväggen...var ganska yr sen...utan hjälm...jaaa, vågar ej tänka på de....uscha
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag rider alltid med hjälm. Jag har också jämt väst eftersom hästar jag rider ofta är busiga & osäkra. För man kan ju aldrig vara säkert. Ändå gången jag inte har väst är när jag rider dressyr. Min väst är inte ivägen då men jag känner mig lite friare.. :bump:
 
Sv: Rida utan hjälm??

rider ALDRIG utan hjälm, finns ju ingen anledning i världen! Har en nåt år gammal hjälm, minns inte märket just nu ...köpt på granngården iaf :) Har tyvärr en väldigt duktig tjej i stallet som väljer att rida utan hjälm ganska ofta, lite synd, men det får stå för henne! Hon är vuxen och väljer själv, även om jag inte skulle göra så :idea:
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag rider alltid med hjälm och säkerhetsväst. Har trillat av 3 gånger. Hjälmen är helt ny. ;)
 
Sv: Rida utan hjälm??

Ibland med hjälm ibland utan..
Brukar ha hjälm när jag rider nya hästar.
På min förra häst hade jag bara hjälm när jag tävlade...
Bodde utomlands där många inte använder hjälm för att det blir så varmt.
Har trillat av både med och utan hjälm och aldrig skadat mig.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Rider ALDRIG utan hjälm
hjälmen är ifrån i somras så den är ny.

Brukar kalla alla dom som jag får syn på utan hjälm för idioter. (tyst för mig själv)
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 693
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 753
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
398
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 149
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp