Ridbyxorna stramar över knäna

Praefatio

Trådstartare
Har fått problem med att hitta ridbyxor som sitter bra sedan jag gått från strl 38 till 36. Byxor i strl 36 sitter bra i midjan, låren och vaderna men stramar kring knäna och när jag hukar/sitter till häst så stramar de även i grenen och jag kommer liksom inte riktigt ner ordentligt i sadeln. Varför det stramar kring knäna vet jag inte men i grenen antar jag att det beror på att jag har ganska breda höftben som kräver "mer utrymme" än ett par 36:or kan ge. Byter jag upp mig till strl 38 så slutar det strama men då sitter byxorna fult istället, blir bylsiga överallt och stora i midjan. Ska prova ett par byxor med plissering fram (snyggt!!) och då kanske problemet med grenen försvinner, men knäna då?

Finns det andra som har liknande problem? Tips på byxmodeller/märken som fungerar? Rider just nu i oskodda ridbyxor som sitter helt okej men när man rider varje dag kan det ju vara skönt att variera sig...
 
Sv: Ridbyxorna stramar över knäna

Nej, har tyvärr inga tips på ridbyxor att ge.

Om det däremot är nyligen som du har tappat vikt så kan det vara värt att vänta lite och se vad som händer med kroppen. Av egen erfarenhet vet jag att när jag gjorde samma sak, dvs gick från 38 till 36, så fortsatte min kropp att modellera om sig även efter att jag slutat gå ner i vikt.

Med andra ord kan du således hoppas på att du blir av med lite fett runt knäna (vilket var ett sådant ställe som jag också fyllt ut på när jag gick upp i vikt) och att byxorna därefter sitter bättre.
 
Sv: Ridbyxorna stramar över knäna

Synd.

Egentligen är de inte så nyligen som jag har tappat i vikt, däremot har jag inte ridit i ridbyxor på några år, så frågan är om jag inte är "färdigmodellerad"... Jag får fortsätta prova modeller med andra ord.
 
Sv: Ridbyxorna stramar över knäna

Jag har haft det problemet med vissa ridbyxor. Så det beror nog på modellen. De pikeur ridbyxorna jag har har jag aldrig haft det problemet med. Så prova att byta modell på byxorna :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 318
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Hjälp mig hitta fritids-/vandringsbyxor! Jag blir galen, så svårt att hitta några som passar. Jag har storlek 36 i vanliga jeans, har...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 341
Senast: HeddaVovven
·
Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 243
Senast: Sonea
·
Utrustning Hej! Jag har ett par ridbyxor som jag köpte precis när jag skulle börja rida, för ett halvår ca. alltså. Nu har dom tänjt ut sig rejält...
2
Svar
36
· Visningar
4 683
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp