Bukefalos 28 år!

Ridhäst på lösdrift...

Maira

Trådstartare
...hur funkar det? Ni som har erfarenhet dela gärna med er!

Vilka raser har ni på lösdrift?

Jag har ett halvblod/fullblod som jag inte tränar och tävlar på någon högre nivå. Typ L:B dressyr och hopptränar och tävlar lite clearround.

Skulle lösdrift fungera för min häst?
 
Sv: Ridhäst på lösdrift...

Ja, varför inte? Ridhäst eller inte, det är inte det som avgör om hästen kan gå på lösdrift eller inte. Det blir ju ingen skillnad i ridbarheten hos din häst för att den går ute hela tiden, snarare tvärt om kanske. På lösdrift rör sig hästen mycket mer och man kan slippa gallor och liknande.

Men det är individen som avgör, och vissa hästar trivs inte alls på lösdrift. Prova och se :)
 
Sv: Ridhäst på lösdrift...

Det finns redan massor av trådar om lösdrift och där kommer man lätt fram till att alla är olika, alla har olika behov, det är helt upp till människa och häst om de trivs i lösdrift eller ej!
 
Sv: Ridhäst på lösdrift...

Det fungerar säkert alldeles utmärkt.
Har haft lösdrift åt mitt fbl som mest hobbyrids, men även tränas och det fungerar utmärkt. Skulle säga att det fungerar bättre än att ha honom på stall. Jämn och fin i humöret, inga gallor o en nöjd häst.
 
Sv: Ridhäst på lösdrift...

Nu är inte min häst jättemycket tävlad då hon är rätt ung. Hon flyttade direkt från box till lösdrift under vintersäsongen (februari). Trivdes som fisken i vattnet ;) Blev som biffen säger ^^ jämnare i humöret, trevligare att rida, bättre i benen. Det roligare vad att trots stor fin halmas lösdrift stod de utomhus oberoende på väder, de valde det själv alltså vilket jag inte hade trott annars :) Bara att testa tycker jag.

Anledningen från början var att min ekonomi in klarade att ha henne uppstallad när jag tog hem henne efter hon varit utlånad och nu till hösten kanske det skulle kunna fungera ändå men jag kommer nog ha kvar henne på lösdriften, ser inga nackdelar med det faktiskt.

Edit; Det här är en ganska frusen och nätt travare (som fick gå med tjock vintertäcke + halstäcke när det var som kallast) men som inte frös ett dugg mer än annars.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridhäst på lösdrift...

Jag tror att det kommer att gå utmärkt!

Jag har haft tävlingshäst på lösdrift och det har gått utmärkt!
 
Sv: Ridhäst på lösdrift...

Stallet där jag rider har alla sina hästar i lösdrift. Jag uppfattar att de mår väldigt bra av det. Som sagt det är ingen skillnad i ridbarhet bara man har tillräckligt med skydd mot regn o kyla i hagen.
 
Sv: Ridhäst på lösdrift...

Jag har mitt fyraåriga fullblod på lösdrift.
Han trivs kanon och hela vintern har vi haft fritillgång på grovfoder.
Trots fritillgång så har det gått åt exakt på kilot så mycket grovfoder som vi räknat med så detta borde användas i större utsträckning.

Hos oss går det två hästar till, en paint och en quater.
Det är lugnt och harmoniskt.
Till lösdriften har vi stoora hagar med möjlighet att ströva både uppför och nedför och på längden och tvären.

Jag rekomenderar det starkt och ska jag ha ett eget stall någon gång så är detta givet.
 
Sv: Ridhäst på lösdrift...

Klart det fungerar ;)

Jag vet flera som har smäckra araber mm. på lösdrift som de motionerar varje dag. Så länge hästen har skydd om den vill gå in och tillräckligt med mat ska det nog inte vara några problem!
 
Sv: Ridhäst på lösdrift...

Kan tillägga att hästarna på lösdriften under vinterhalvåret har fri tillgång på hösilage. Min häst klarade det utmärkt (behövde dock stödfodras extra såklart) medan vi har en new forest som mer ser ut som en nordsvensk.. Så det är individuellt. Helt fri tillgång kanske man ska tänka över om hästen är extremt lättfödd..
 
Sv: Ridhäst på lösdrift...

man kan tävla OS och ha hästarna på lösdrift=)

Jag hade min häst på lösdrift när jag hade henne hemma och hon går fortfarande pålösdrift hos sin fodervärd.
Hon tävlas inte men hon rids gott som dagligen på seriös nivå för att senare i år börja tävla(unghäst) Jag kommer ha henne ute när jag får hem henne hon har inge täcke på sig för hon har päls.Dock kommer hon behöva rakas nu när hon rids så hårt och kommer då att ha täcke på sig.

Hästar som går ute på lösdrift har mindre till inga problem alls med svullna ben.. man behöver inte lida benen för att de annars sväller upp av att hästen står still för länge omnatten..Mitt hbl som var som en fotboll om benen varje morgon pluss mkt stel(25 år då) flyttade jag pålösdrit och så fort hon kom ut så vart benen normala och honvart inte alls stel längre=)
Lösdriften gjorde henne ung igen=)
 
Sv: Ridhäst på lösdrift...

Funderade även på det, om man kan ha rakade häster på lösdrift, (under täcke alltså).

Är det fler som har det. Det är ju väldigt opraktiskt att hålla igång och rida/träna ett "utegångsfår".

Lurv, svett, lera... you name it...
 
Sv: Ridhäst på lösdrift...

...hur funkar det? Ni som har erfarenhet dela gärna med er!

Vilka raser har ni på lösdrift?

Jag har ett halvblod/fullblod som jag inte tränar och tävlar på någon högre nivå. Typ L:B dressyr och hopptränar och tävlar lite clearround.

Skulle lösdrift fungera för min häst?

Jag personligen hade inte släppt min häst på lösdrift om jag tävlade en del.

Men det går säkert utmärkt att göra det.

Mina hästar har jag själv aldrig haft på lösdrift, men en och annan natt går de ute på sommaren men det är ju en annan sak.

Lycka till
 
Sv: Ridhäst på lösdrift...

Min häst går numera på lösdrift och han bara älskar det. Ska tävla honom och jag tränar regelbundet både hoppning och dressyr. Till vintern kommer han att klippas och så får han precis som när han gått i vanlig hage på dagtid ha en halsduk på sig när det blir kallt. De har en stor lada där ena halvan är halmad och den andra är grusad som de kan gå in i när de vill vila eller sova om vädret är dåligt.
Det finns flera hästar i vårt stall som både rids, tränas och tävlas och som går på lösdrigt.
Min kille är en halvblod/fulltblod.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 302
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 613
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
659
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp