Bukefalos 28 år!

Ridhästtyp?

Sv: Ridhästtyp?

Åh, tack! Va glad ja blev :)
Jag ska ha honom som ridhäst, är tanken. Kanske köra lite med rockard bara för nöjes skull, absolut inget annat! :)

dsc00718_136189345.jpg


Han är ju så söt att man bara smälter! ;)

Din häst har fina ögon:). Den ser ut som ett fullblod jag och min kille ägde för några år sedan. Mycket arbete i skritt och många turer i skogen hjälpte att bygga upp den långsamt. Som andra skriver i tråden, passa så den inte lägger sig på bogarna och börjar snubbla. Vi la överrullningsskor utan kappor fram på våran för att underlätta överrulningen. När vi köpte vårt fullblod kom den direkt från galoppbanan så det tog några månader med jobb att få den att jobba rätt och bygga muskler. Sen hade denna trotts sin exteriör inga problem att samla sig och hoppade grymt bra. Vi löshoppade den när vi skulle sälja den hos några som håller på med hoppning på hög nivå. Fick kommentaren att den säljer du väl inte för under 100000kr?(Med taskig exteriör) När jag sa vad jag gav för den blev det helt tyst.

Som jag fattade det så rider du på gräsrotnivå och vill ha en trevlig kompis att dela din tid med. Den kommer bli fin när den är klar och ni kommer säkert ha mycket glädje tillsammans.
 
Sv: Ridhästtyp?

Jag har tyvärr ingen bra bild just nu, på min varmblodskille.

Han är efter Speedy Sir importerad från USA 1981.

Under Jette Girl vars far blev importerad från USA 1974.

Ingen av dessa sprang in några enorma summor, därför blev han en toppen ridhäst ist! :)

Min prins gick på banan i 8 år, vilket jag tycker är fel, när han under 8 år sprang in ca 47.000
men var skadad ganska mycket!

Jag ska försöka fixa en bild så snabbt jag kan!
Är det någon som kanske har hört något av hans föräldrar?
Speedy Palle heter min prins, enligt mig tror jag kanske att hans 2 HELsyskon fortfarande kan leva,
Speedy Jette och Speedy Therese!

Hade varit kul o se ifall någon har haft med någon av dessa o göra!
 
Sv: Ridhästtyp?

Så nu har jag äntligen tagit en någorlunda bild..

8wazcj.jpg


6xysye.jpg


(första bilden tagen igår och andra för några månader sedan... )

Jag tycker inte att hon har någon "travar fysik".. Och att travare inte skulle vara fysiskt kapabla till att vara bra rid/tävlingshästar är bara skitsnack.. Eftersom de inte har någon rasbeskrivning och får se ut precis hur som. :D

e Shibur

u ester witch

ue pershing

Åh, va fin! Kan se lite likheter med min iallafall ;)

Hittade en bild på Sockan hos hans förra ägare. Har lånat bilden från hennes fb :)
13849_1140425923283_1606480610_30331955_650902_n_140698375.jpg

Fotot är antagligen tagit sommaren 2009.
Hoppas att han blir så rund i sommar ;)
 
Sv: Ridhästtyp?

Vilken söt pålle du skaffat!


Detta är min lilla tös. Lottis (Carlotta da Riva f.2002) mamman heter Riva Solvang(DK) och pappan Carmody Lobell (US)

25545420.jpg


27443093.jpg


Lite små tjock och omusklad :) rätt så gamla bilder, vi hade väll haft henne någon vecka eller två då :)

Sen den andra Effie (In Excess, f.1991) kanske inte den perfekta ridhästen men vi har henne bara till att skritta ut med och sånt :)

25840627.jpg

Dagen efter hon kom till oss, hon var väldigt omsuklad och det var vid hösten och hade tappat lite hull :)
24142436.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhästtyp?

läst igenom tråden och blir både ledsen och Glad
tänk att folk måste va så ohyfsad mot varandra .
Själv har jag haft travare som rid häst i 20 år och ångrar inte mitt val
stoet jag har i dag är efter speddy tomali alltså amrikansk stamad vilket jag inte ser som negativt då jag har funderingar på utveckla hennes Tölt .
helt underbar i psyket och härlig i ridningen
sidobildpflamman.jpg


bilden är tagen i våras så hon har en del lurvig vinter päls där
 
Sv: Ridhästtyp?

http://i215.photobucket.com/albums/cc41/Scratchan/IMG_0008-1.jpg


Vad tror ni om min tjej? Fått enormt mycket beröm för henne idag av vetten och av en annan som hämtade sina hästar hos vetten. Ingen tvekan om att det är vbl-travare i henne men dom trodde hon var korsad med något mer. Vilket hon inte är. Renrasig men reggad som okänd ridhäst. Samt att dom trodde hon var en unghäst men hela 9 år har min sessa hunnit bli :D
Vetten var även farsinerad över hennes muskler då hon faktiskt stått i 3 år pga tidsbrist. (hon flyttar till fodervärd av samma skäl på torsdag).

Bilden är tagen i april. Hittade ingen bättre för stunden.. Ska kika igenom sommarbilderna...
 
Sv: Ridhästtyp?

Flamman!!!! Vad äre för bild du lägger ut då????

Vet så väääl att det finns gudomliga bilder på din priadonna :D Den där ger henne lixom inte rättvisa :bump: Rödhättan är fiin :love: och här syns inte hennes muskulatur tillräckligt...
 
Sv: Ridhästtyp?

26069_344835285911_733580911_3508481_3233092_n.jpg


De finns nog lite att välja på på lilla flamman som denna härliga vinter bild du knäppt Lady_mike
 
Sv: Ridhästtyp?

Spontant tycker jag att uppfattningen om en häst är lämpad för det ena eller det andra är upp till var individ, det är lika oense som om hästen ska ha lång eller kort man. Hästen blir så gott som vad man gör den till. Vill du ha han som ridhäst och han är riden i 5 år, och detta går jätte bra som du beskriver det och du är nöjd, då är där väl inget att diskutera? :D.. Jag har fått en riktigt knasigt byggd häst, men svankrygg, lång rygg, korta ben, super lång hals att gå 140cm. Man ska inte döma hästar utifrån deras utseende utan deras kapacitet. För många år sen red jag en nordsvensk/travare på 156cm som hoppat 150 och tävlat 120..
Jag tycker det syns att det är en travare, men han ser snäll ut och det är huvudsaken. Det är ingen GP häst men ingen säger att du inte kan starta en dressyrtävling och vinna. Satsa och jobba!
 
Sv: Ridhästtyp?

Det är läskigt hur lik min travare är lik din, eller tvärt om ;)

Min travare har lågt ansatt hals, lång rygg och därmed inte den bästa förutsättningen för att bli ridhäst. Men, vi har ändå lyckats, jag och han. Jag bytte hovslagare, fixade en ordentlig foderstat, bytte sadel, tog bort bettet ur munnen och bytte till akademisk ridkonst, och jisses vilken ridhäst jag har nu :love:

Lycka till TS, din häst är jättefin!
 
Sv: Ridhästtyp?

Är ägare till varmblodig ridtravare och tycker vissa saker är så lustiga, som t.ex. att bakhöga hästar har sämre ridbarhet. Klart de har, min dam är just en med lite högre bakdel och lågt ansatt hals. Förra ägaren red regelbundet för tränare i 1,5 år och hästen fungerar superfint nu, förutom att formen är ganska låg. Nåja, jag är gammal fjordhästmänska och har då med andra ord ridit tunga hästar med lågt ansatt hals i flera år, riktigt hyfsat har de bärt sig de med. Men inte är det någon som ansett att de har sämre ridbarhet för det, endast att det är en fjording som gått fint.

Sämre ridbarhet eller ej, men den varmblodiga travaren är inte ett halvblod, så varför jämföra den med ett sådant? Jag jämför hellre min långbenta dam med fjordingarna eftersom hennes kroppstyp mer påminner om deras, vilket gör att jag inte väntar mig att hästen arbetar som ett halvblod ;)
 
Sv: Ridhästtyp?

Du vill ha en ridhäst men köper en häst som i många år har blivit framavlade för att springa fort framför vagn. Det går inte riktigt ihop sig för mig då.

Inte för något annat, jag är fjordingmänniska, köpte mig en travare iaf. Travhästen är avlad för trav, fjordingen är arbetshäst. Grov med lågt ansatt hals, mycket arbete osv. jag vet, jag har arbetat med olika typer av fjordingar i mitt liv. Varför skaffa sig en fjording, just precis för att man vill ha en fjording, av samma orsak köpte jag mig en travare, men det blir nog fjording någon gång i framtiden igen, kanske, gillar travaren som ras. :idea:
 
Sv: Ridhästtyp?

Jag rider en ung hingst travare och det går hur bra som hellst! Travare kan vara jätte snälla ridhästar om dom tränas rätt! nackdelen med dom är att dom kommer alltid ha tävlingsnerverna.

Jätte fin häst du har!! Tycker du borde satsa på ridning, vilken gren vill du göra? (hoppning,dressyr mm?) Du kan ju alltid träna han i trav men tror han är för gammal för att tävla innom det :/
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhästtyp?

200351_1779088151211_1059624479_32018926_278824_n.jpg


En gammal travare mamma fick äran att låna ett år! Han var heeeelt underbar!

Nu lullade vi mest på i skogen,men var inga problem med att fatta galopp eller så. Jag tror dock jag red han bara 2-3 ggr,menhan var skitkul att rida! Han var nog 20 år här på bilden har jag för mig!
 
Sv: Ridhästtyp?

kl

Min "nya" totto, gick sista loppet för 4 månader sen och gjort 30 starter innan. Har nu hunnit göra två godkända distansritter en R40 km och en T50:)

wp_000493_167622981.jpg


distansritt-fjllnora-125_168636924.jpg
 
Sv: Ridhästtyp?

Fin blick hos hästen! Ser snäll och trevlig ut.
Rent fysiskt, så nog är han byggd som en travare med påskjut bakifrån och travarhuvud på en travarframdel. Trots detta så är han säkert med en bra grundridning en bra ridhäst. Du kan rida honom lyhörd för hjälperna, få honom att tänka framåt genom kroppen och även så småningom orka bära sig själv. Så som han ser ut på bilderna, så är han inte där just nu, men det är inget som du inte under tid kan jobba fram till.

Det du nog inte kommer att kunna få ur honom är den där extra växeln, känslan som man får när man sitter på en häst med ett fint steg. Han kommer troligen att kännas "kantigare" än en häst som har naturliga fördelar till samma arbete.
Det kommer kanske vara svårare, kanske omöjligt, för din häst att klara av att länga och korta sig så som en bättre byggd häst kanske klarar. Därmed inte sagt att han inte kan länga och korta sig, men registret är troligen inte lika stort för din häst.

Rent spontant så tycker jag din häst (med lite mer hull och muskler) är en fin häst. Han har förutsättningarna att med bra ridning att bli lite mer proportionerlig och snygg. :)

/V
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Det började med att min häst började fälla lite päls vilket jag tyckte var ganska normalt med tanke på det kalla vädret vi har...
Svar
4
· Visningar
6 489
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: sjoberga
·
J
Träning Hejsan! :) Jag tänkte kolla med er människor som är kunniga inom Unghäst ridning! Jag har en egen häst som jag rider normalt...
Svar
2
· Visningar
1 182
Senast: johannaz
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 924
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hund rädd i ny bil
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp