Tigertofflan

Trådstartare
Har hittat en ridkapson från www.ridkonst.nu. Är dock lite fundersam över hur ringarna är fästa på den. Är det bara en trubbig bultliknande skruv som mans kruvar i? Hur lätt är det då att skruvarna lossnar? Och vad är själva kapsonen gjord av?

Edit: Kom på en fråga till. Är det lättast/bäst att sätta den i en remontnosgrimma eller i en engelsk? dvs. Hur långt ner ska den sitta?

Nån som har den o kan berätta lite? :)

utrustningsalu-3.jpg

Sv: Ridkapson

Jadu, jag har beställt två sådana, då jag vill kunna fästa det i tränset.
Har även en spansk kapson som jag longerar med men tyckte att det blev mycket att ha på hästen, både träns och kapson.

Jag ska få hem det de närmaste dagarna och kan berätta mer.

Sv: Ridkapson

Jag har ett likadant.
Jag sprättade isär en engelsk nosgrimma och tog bort fodret på insidan, sen mätte jag ut var skruvarna skulle vara och gjorde hål med håltången och fäste järnet på insidan med skruvarna från utsidan.
Jag har den lite längre ner på nosen än vad man brukar ha en engelsk nosgrimma. Har nog haft kapsonen i två år nu utan problem.
Skruvarna är nog lite mer bultlika ja,med en mutter som sitter på nosjärnet. Skruvarna lossnar inte om man drar åt dem. Nosdelen är något järnmaterial lite böjligt så man kan forma det exakt efter hästens nosrygg och klätt med läder.
/T

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 395
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 837
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 683
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V