Bukefalos 28 år!

Ridkjol + kavaj = färg?

Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Å, vad spänande!

Passa på att ta flera bilder när du tex tittar åt fjärran. Brukar bli bra att sen göra svartvit tavla av!

Här går det trögt...
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Igår fick jag en värdefull assesoar till mina historiska ridgrejor.

myflintlockA.jpg


Fick alltså av min snälla granne. Det är bara litet småfix kvar på bygget. Eftersom det är en originalpipa så är det licensfritt.

Fler än jag som får Dick Turpin vibbar????:idea:

cast.jpg


Jag håller på att fixa till en trekantig hatt också...

"Stand and DELIVER!":devil:

/kt
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Nice :bow:
Skulle va kul om du lyckas avfyra ett skott eller två! Om du lyckas få ihop kläddräkt och "pickan" så snälla! FILMA!! Släng upp på Youtube! :bow:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Vilken underbar tråd!!

Jag lägger precis sista stygnen (eller ja, syr fast knapparna) på en ridkjol i grå-brun ylle (ja, riktig ylle *ler*) som jag sytt upp. Ska göra en kavaj till också..

Lägger in nå¨gra bilder så fort jag har några!
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Lovely! :laugh:

Ser fram emot bilderna :bump:
Gärna ridbilder ;)

Och jag står just nu och knåpar ihop min svarta kjol till kavajen. När den är klar så blir det fotografering. Snart blir det många nya bilder från många olika håll här tror jag! :banana:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Snart är kavajen klar också....

Ska se om jag kan ta bilder mån el tis om det är bra vder, håll tummarna!

Just nu hänger den i sovrummet och suktas...:D
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Häftigt!!:bump::devil: Härlig häst!:love: Var har du köpt det fina tränset?:)
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Läckert:love:

Jag kollade på Sleepy Hollow med karln idag (förkylning- förbannade förkylning!) och han blev mycket sugen på en Ickabod Crane-rock. Antar att det är en lite tillspejsad tidig 1800-talsrock, så funderar på att knåpa ihop en hel dräkt å honom med skjorta, väst, stövlar, rock och hela köret... På det hela finns det många läckra dräktidéer i den filmen, det kliar i sömnadstarmen!:love:

Hur har du fått tag på din hatt? Jag har en svart filthatt vars brätte inte är tillräckligt brett för att jag ska gilla den som slokhatt, tror du att det går att sy upp en tricorne av den?

Sen den eviga frågan, vad ska man välja för bra, praktiskt och snygg byxmodell till en 1790-1800 tals utstyrsel?(manlig) Gärna som går att rida i...
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

tror du att det går att sy upp en tricorne av den?

Sen den eviga frågan, vad ska man välja för bra, praktiskt och snygg byxmodell till en 1790-1800 tals utstyrsel?(manlig) Gärna som går att rida i...

Det är bara att fästa upp hattens brätten med ett par stygn. Plättlätt.

Kolla in uniformer fr den tiden. Kavalleriuniformerna är ju avsedda att rida i.

/kt
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Gud, va kul!
Jättefin häst!
Som gjord för dig och din utstyrsel!

Mer sådana bilder!
Ut med kamerorna och plåta!

(Oj, va´ utropstecken det blev...)

Är färdig med kjolen i vår nya kadriljklädsel. Då var det bara kavajen kvar.

Dressyrhatt? Nån som vet nåt bra billigt ställe? Hööks hade förr men inte längre.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Gud, va kul!
Jättefin häst!
Som gjord för dig och din utstyrsel!

Mer sådana bilder!
Ut med kamerorna och plåta!


Dressyrhatt? Nån som vet nåt bra billigt ställe? Hööks hade förr men inte längre.

Tack.

Testa om Ekssons har en lämplig hatt. De säljer en mängd olika maskeradhattar ( både sk hög hatt och kubbar).

www.ekssons.se

/kt
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

*kl*

Jag blev så sugen att jag trotsade feber och förkylning bara för att se hur det ser ut när jag sitter på fetLea med min klänning...

Så här såg det ut!

P5290070.jpg


P5290071.jpg


P5290112.jpg


Vi fick en svans med oss, som faktiskt tyckte att det var hennes tur att få lite uppmärksamhet... :D

Jag är inte så nöjd med den, framför allt så passar den inte längre, så jag ska försöka knåpa ihop en ny. Dock gillar jag fallet på linnetyget!

/Migo
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

MKT snyggt!! :love: Tycker nog att den sitter bra, vad jag kan se...
Snyggt med knapparna i ryggen, även om man inte ser så tydligt på småa bilder... kan du inte göra lite zoom på dig med klänning så man får se lite detaljer? Ser ut som ett fantastiskt jobb!
Vad har du för vidd på kjolen?
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Tack!

Det är en snörning i ryggen:) Klänningen är ganska enkelt sydd, det är åtta figurskurna våder med lika många kilar. Nedervidden är ca 8 meter. Tyvärr kan jag inte lägga in detaljbilder nu, måste fota mera först då dessa bilder är av så låg kvalite:( Ska se om jag får tid att fota när särbon är här med en bättre kamera.

Nästa klänning kommer jag att sy i två delar, gillar inte att den sträcker så pass som den gör i ryggen när jag rider. Vill ha ett lite stabilare liv som håller den på plats i ryggen. Sen kommer jag nog göra ett omlottsprund fram, istället för denna som är hel. Och så något mer genomarbetat liv, blir väldigt platt och enfärgat som det ser ut på denna.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Vaddå platt och enfärgat? Jag tyckre det var jättevackert med en färg. :love: Och vilken färg sen! Och vilket hår till det! :bow:

Har du använt nåt mönster till klänningen?

Vill gärna också se detalj på snörningen. Är den så att säga historiskt riktig? Och i så fall för vilken tid?
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Nu har solen nådigt visat sig några timmar så vi passade på att fota klänningen.

Får jag presentera:
Nessa Archamenel och Aikanáro Lossëhelin.

alv041red.jpg


alv044red.jpg


alv120redfoto.jpg


alv124red.jpg


alv136red.jpg


alv143red.jpg


alv152red.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är saker som skaver och just nu har jag lite svårt att ha överseende med det. Antagligen har jag lite pms och då växer...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 29
  • Allergifoder

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp